С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 30 яну 2014, 16:50, 2380 прочитания

Автоиндустрията може да ускори възстановяването на Великобритания

Икономиката на Обединеното кралство трябва да направи завой към инвестициите и експорта

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Инвестиционните намерения на компаниите на Острова са най-големи от 2007 г. насам.
Успешната година за британската автомобилна индустрия дава надежди, че икономиката на Обединеното кралство ще започне да бележи по-устойчив растеж, с по-добър баланс между инвестиции и разходи, пише в анализ Reuters.

През 2013 г. Великобритания постигна най-бърз темп на растеж (1.9% според Националната статистическа служба) от финансовата криза през 2007 г. насам, надминавайки други развити държави. Но уловката е в това, че възстановяването се движи повече от потребителските разходи, отколкото от инвестициите. И поради това е необходим плавен преход към по-дългосрочен ръст, задвижван от бизнес инвестициите и експорта, а това ще бъде ключов проблем през 2014 г., смятат експерти. Автомобилната индустрия засега показва признаци, че може да се натовари с тази задача.


Последните три-четири години икономисти постоянно прогнозират съживяване в бизнес инвестициите, но те все още са доста по-ниски в сравнение с периода преди 2007 г., въпреки че са жизненоважни за възстановяването на Великобритания.

Последните проучвания показват, че за пръв път от началото на кризата компаниите са станали по-склонни да инвестират средства в проекти както в сектора на услугите, така и в производството. Но това не бива да е повод за прибързана радост, тъй като предизвикателствата остават.

Друг позитивен знак е нарастващият апетит на банките да отпускат заеми. И цялостното по-стабилно икономическо състояние на Великобритания може да окуражи фирмите да инвестират своите големи парични резерви, въпреки че засега остават предпазливи.



Търсенето нараства

Изключение прави автомобилната индустрия, която се възползва от благоприятния обрат в търсенето много преди някои други сектори и през 2013 г. в нея бяха инвестирани над 4.16 млрд. долара. Британците са купили 2.265 млн. нови коли миналата година, което е най-големият брой от 2007 г. и увеличение с 11% на годишна база (в сравнение със спада от 4% в Германия и с 9% във Франция).

Във Великобритания са били произведени 1.510 млн. коли през 2013 г., което отново е най-добрият резултат от 2007 г. Тя е център за автомобилостроители като Nissan, Toyota, Honda, BMW, General Motors и Jaguar Land Rover.

Вече има някои колебливи знаци, че ръстът в инвестициите в автомобилната индустрия се пренасят и в други сектори. Проучвания показват, че тази година производителите смятат да направят най-големите инвестиции от началото на финансовата криза, като голяма част от тях ще отидат за подмяна на старо оборудване. Компаниите в сектора на услугите проявяват най-силно намерение да инвестират от 2000 г. насам. Но е прекалено рано да се каже дали това е началото на по-дългосрочен поход към инвестиции.

Британският икономист от Capital Economics Самюел Томбс очаква съживяването в инвестициите да бъде циклично заради натиска от страна на инвеститорите за краткосрочни печалби. "Тенденцията преди рецесията беше бизнес инвестициите да имат по-малък дял от БВП. Този натиск може да бъде същият дори когато икономиката отново оздравее", казва Томбс пред Reuters.

Рисковете остават

Но британските производители може да се възползват от тренда автомобилостроителите да купуват все повече части от местни производители, избягвайки някои рискове като дългите международни вериги за доставки. Това е причината Toyota да реши да купува горивни тръби от британските заводи на японската компания Futaba Industrial. "Toyota бяха доста настоятелни да ги произвеждаме във Великобритания. Много големи бизнеси искат да преместят продукцията обратно в Обединеното кралство", обяснява пред Reuters Пол Хърд, управляващ директор на британския клон на Futaba.

Само една трета от частите в произведените във Великобритания коли са направени в страната, но правителството се опитва да промени това, като привлича чужди компании. Майк Матюс, управляващ директор на европейския клон на японския производител на авточасти Nifco, казва, че щедрите правителствени субсидии "наистина променят нещата".

И все пак има риск потребителското търсене да намалее, преди инвестициите и експортът да потръгнат. В цялата еврозона търсенето е слабо. Високите разходи за енергия и недостигът на квалифицирана работна ръка са голям проблем. Не трябва да се пренебрегва и възможността Великобритания да излезе от Европейския съюз – нещо, срещу което бизнесът твърдо се противопостави.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Китайският коронавирус: Спад в новите случаи на заразени за трети пореден ден Китайският коронавирус: Спад в новите случаи на заразени за трети пореден ден

Властите в Пекин обявиха допълнителни ограничения с цел овладяване на епидемията

16 фев 2020, 786 прочитания

Франция, Германия и Италия изгасиха двигателите 7 Франция, Германия и Италия изгасиха двигателите

Трите най-големи икономики в еврозоната са били между стагнация и свиване в края на 2019 г.

14 фев 2020, 6134 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Икономическото доверие в еврозоната продължава да се подобрява

Възстановяването обаче остава неравномерно и умерено

Още от Капитал
Пазарът на жилища в София: Силен сезон, с първи епизоди на спадове

Ръст на сделките и застой в средните цени през 2019 г. Купувачите са млади, търсят нови сгради, сделките стават по-бавно и доминират двустайните апартаменти

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

За дизайнерите с любов

Българският стартъп Artery Team представя местни и международни дизайнерски марки в Etsy

Спаси ме от коронавируса

По-важно е маските да бъдат носени от болните, а не от здравите хора, защото така се ограничава предаването на инфекцията

Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това.

Оскари в преход

На еклектична церемония Академията балансира между сигурността и риска. "Паразит" направи история. Брад Пит, Лора Дърн, Хоакин Финикс и Рене Зелуегър спечелиха при актьорите

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10