Автоиндустрията може да ускори възстановяването на Великобритания
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Автоиндустрията може да ускори възстановяването на Великобритания

Великобритания е произвела 1.510 млн. коли през 2013 г., което е най-доброто постижение от шест години насам

Автоиндустрията може да ускори възстановяването на Великобритания

Икономиката на Обединеното кралство трябва да направи завой към инвестициите и експорта

2455 прочитания

Великобритания е произвела 1.510 млн. коли през 2013 г., което е най-доброто постижение от шест години насам

© Reuters


Инвестиционните намерения на компаниите на Острова са най-големи от 2007 г. насам.

Успешната година за британската автомобилна индустрия дава надежди, че икономиката на Обединеното кралство ще започне да бележи по-устойчив растеж, с по-добър баланс между инвестиции и разходи, пише в анализ Reuters.

През 2013 г. Великобритания постигна най-бърз темп на растеж (1.9% според Националната статистическа служба) от финансовата криза през 2007 г. насам, надминавайки други развити държави. Но уловката е в това, че възстановяването се движи повече от потребителските разходи, отколкото от инвестициите. И поради това е необходим плавен преход към по-дългосрочен ръст, задвижван от бизнес инвестициите и експорта, а това ще бъде ключов проблем през 2014 г., смятат експерти. Автомобилната индустрия засега показва признаци, че може да се натовари с тази задача.

Последните три-четири години икономисти постоянно прогнозират съживяване в бизнес инвестициите, но те все още са доста по-ниски в сравнение с периода преди 2007 г., въпреки че са жизненоважни за възстановяването на Великобритания.

Последните проучвания показват, че за пръв път от началото на кризата компаниите са станали по-склонни да инвестират средства в проекти както в сектора на услугите, така и в производството. Но това не бива да е повод за прибързана радост, тъй като предизвикателствата остават.

Друг позитивен знак е нарастващият апетит на банките да отпускат заеми. И цялостното по-стабилно икономическо състояние на Великобритания може да окуражи фирмите да инвестират своите големи парични резерви, въпреки че засега остават предпазливи.

Търсенето нараства

Изключение прави автомобилната индустрия, която се възползва от благоприятния обрат в търсенето много преди някои други сектори и през 2013 г. в нея бяха инвестирани над 4.16 млрд. долара. Британците са купили 2.265 млн. нови коли миналата година, което е най-големият брой от 2007 г. и увеличение с 11% на годишна база (в сравнение със спада от 4% в Германия и с 9% във Франция).

Във Великобритания са били произведени 1.510 млн. коли през 2013 г., което отново е най-добрият резултат от 2007 г. Тя е център за автомобилостроители като Nissan, Toyota, Honda, BMW, General Motors и Jaguar Land Rover.

Вече има някои колебливи знаци, че ръстът в инвестициите в автомобилната индустрия се пренасят и в други сектори. Проучвания показват, че тази година производителите смятат да направят най-големите инвестиции от началото на финансовата криза, като голяма част от тях ще отидат за подмяна на старо оборудване. Компаниите в сектора на услугите проявяват най-силно намерение да инвестират от 2000 г. насам. Но е прекалено рано да се каже дали това е началото на по-дългосрочен поход към инвестиции.

Британският икономист от Capital Economics Самюел Томбс очаква съживяването в инвестициите да бъде циклично заради натиска от страна на инвеститорите за краткосрочни печалби. "Тенденцията преди рецесията беше бизнес инвестициите да имат по-малък дял от БВП. Този натиск може да бъде същият дори когато икономиката отново оздравее", казва Томбс пред Reuters.

Рисковете остават

Но британските производители може да се възползват от тренда автомобилостроителите да купуват все повече части от местни производители, избягвайки някои рискове като дългите международни вериги за доставки. Това е причината Toyota да реши да купува горивни тръби от британските заводи на японската компания Futaba Industrial. "Toyota бяха доста настоятелни да ги произвеждаме във Великобритания. Много големи бизнеси искат да преместят продукцията обратно в Обединеното кралство", обяснява пред Reuters Пол Хърд, управляващ директор на британския клон на Futaba.

Само една трета от частите в произведените във Великобритания коли са направени в страната, но правителството се опитва да промени това, като привлича чужди компании. Майк Матюс, управляващ директор на европейския клон на японския производител на авточасти Nifco, казва, че щедрите правителствени субсидии "наистина променят нещата".

И все пак има риск потребителското търсене да намалее, преди инвестициите и експортът да потръгнат. В цялата еврозона търсенето е слабо. Високите разходи за енергия и недостигът на квалифицирана работна ръка са голям проблем. Не трябва да се пренебрегва и възможността Великобритания да излезе от Европейския съюз – нещо, срещу което бизнесът твърдо се противопостави.

Източник: Reuters
Инвестиционните намерения на компаниите на Острова са най-големи от 2007 г. насам.

Успешната година за британската автомобилна индустрия дава надежди, че икономиката на Обединеното кралство ще започне да бележи по-устойчив растеж, с по-добър баланс между инвестиции и разходи, пише в анализ Reuters.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    samolevski avatar :-|
    Само Левски

    Добрата стара Англия пак дърпа Европа напред, а Германия и Франция назад.Нищо ново под слънцето.

  • 2
    daredebil avatar :-|
    DareDebil

    До коментар [#1] от "Само Левски":

    разнебитената и ръждясала каручка англия може само да си мечтае да е там където е германия днес. Стремят се към дългосрочен ръст "задвижван от инвестициите и експорта", нещо с което германия се справя перфектно. Ненапразно mini, Rolls, Bentley са собственост на немски фирми, а в англия няма вече нито един производител дето да не е фалирал или да е купен от чужда фирма (освен морган, дето правят по 5 коли на година). Кога английска фирма ще купи немски автомобилопроизводител?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK