С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 7 фев 2014, 17:07, 3884 прочитания

Скандал за 1.6 млрд. долара

Завършването на мегапроекта за разширяването на Панамския канал е заплашено заради спор за пари

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Когато през 2009 г. бе дадено начало на проекта за разширяването на Панамския канал, очакванията бяха огромни. Властите в Панама не криеха, че реконструкцията е в центъра на плановете им за развитие на централноамериканската държава. По техни сметки, веднъж завършена, реконструкцията би повишила годишния БВП на страната с 1.2%. За световната транспортна индустрия това бе събитие, съизмеримо с отварянето на канала преди близо век.

Сега, пет години по-късно, строителните работи по един от най-важните маршрути за превоз на стоки, през който минават 5% от глобалната морска търговия, са преустановени заради спор за пари. Международният консорциум Grupo Unidos por el Canal (GUPC), оглавяван от испанската строителна компания Sacyr и натоварен с разширяването, твърди, че Панама му дължи непредвидени разходи в размер на 1.6 млрд. долара. Но специалната панамска правителствена агенция (PCA), която поддържа канала, отказва да плати. Според нея преразходът е заради събития, които трябва да се считат за "нормални" при такива строителни дейности и работата трябва да продължи. Двете страни безрезултатно се опитват да намерят допълнителни средства за завършването на проекта. В момента се водят разговори по въпроса, но въпреки че и GUPC, и PCA имат повече от основателни причини за постигане на компромис, в сряда панамската агенция напусна масата за преговори, без да е сключено споразумение. От строителния консорциум предупредиха, че така се поставят под риск както самото разширяване на канала, така и около 10 000 работни места и милиони долари от несъбрани такси за Панама. Но ако загуби проекта, GUPC също сериозно ще пострада. "Истинските последствия ще бъдат установени след няколко години по съдилищата, ако няма крайно споразумение", обяснява пред Reuters анализаторът Хуан Карлос Калво от Espirito Santo Investment Bank.

Ах, тези разходи



Скандалът заплашва да забави допълнително реконструкцията на плавателния канал между Атлантическия и Тихия океан, която вече беше отлагана и по новия план трябваше да е завършена до юни 2015 г., но сега има опасения, че този срок също няма да бъде спазен. Безизходицата около огромния инфраструктурен проект, който трябва да улесни транспортирането на товари и да намали разходите по превоза, рискува да се отрази и на отношенията между Панама и Испания. Испанският министър по благоустройството Ана Пастор се срещна с панамския президент Рикардо Мартинели в опит за бързо намиране на решение. Но единственото, което постигнаха, бе да препотвърдят, че успешното приключване на разширението е от интерес за всички засегнати страни. Испания е особено загрижена за своя имидж, тъй като нейни строителни компании се състезават за големи инфраструктурни проекти по целия свят, за да избягат от кризата у дома.

Проектът на стойност 5.25 млрд. долара, който има за цел да разшири междуокеанския път, така че новите шлюзове да позволят преминаването на кораби, превозващи до 12 000 контейнера (максимумът в момента е 5000 контейнера), бе спечен през 2009 г. от международния консорциум начело със Sacyr. В него влизат още фирми като италианската Impregilo, белгийската Jan De Nul и панамската Constructora Urbana.

Още тогава се появиха мнения, че предложената от GUPC оферта е значително по-ниска от тази на конкуренцията, тъй като засегнатите от кризата в еврозоната европейски фирми отчаяно се опитват да спечелят международни договори. Но според консорциума сметките сега не излизат основно заради непредвидени разходи, произтичащи от грешна информация, подадена му от панамска страна. Става въпрос за неточности в предоставените геологически проучвания на терена на Панамския канал, проличали при стартирането на строителните дейности, както и за проблеми с бетона. След като започнали изкопните работи в тихоокеанската зона на канала, станало ясно, че намереният там базалт не е подходящ за бетона, планиран за шлюзовете. Така се наложило да се донесе базалт от друго място, което повишило цената. Но панамската правителствена агенция отхвърлила състава на бетона и в продължение на седем месеца GUPC правили други смеси, докато накрая не бил одобрен първоначалният вариант.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Запали се ракетата на кандидата за "бронзов медал" при частните орбитални полети Запали се ракетата на кандидата за "бронзов медал" при частните орбитални полети

Космическата компания Firefly Aerospace вероятно няма да извърши премиерно изстрелване в през април, както планираше

24 яну 2020, 930 прочитания

Маневрите на Путин: Той си тръгва, за да остане 2 Маневрите на Путин: Той си тръгва, за да остане

Руският президент не мисли да изпуска властта през 2024 г., а да си запази лостове за влияние и да си намери друга силна роля в новата политическа схема

24 яну 2020, 771 прочитания

24 часа 7 дни
Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Американците вече не са оптимисти

И това е истинска социална криза, твърдят пред "Капитал" проф. Томас Хиршл и проф. Марк Ранк

Още от Капитал
БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Пътеводител на кандидат-програмиста

Какво е добре да се знае за академиите, които предлагат подобни обучения

Маневрите на Путин: Той си тръгва, за да остане

Руският президент не мисли да изпуска властта през 2024 г., а да си запази лостове за влияние и да си намери друга силна роля в новата политическа схема

Цветан Тодоров - човекът на чужда земя

Две нови издания хвърлят светлина върху личността и идеите на родения в България философ

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10