Скандал за 1.6 млрд. долара
Завършването на мегапроекта за разширяването на Панамския канал е заплашено заради спор за пари


Седмични новини за европейски регулации, бизнес и финансиране.
Когато през 2009 г. бе дадено начало на проекта за разширяването на Панамския канал, очакванията бяха огромни. Властите в Панама не криеха, че реконструкцията е в центъра на плановете им за развитие на централноамериканската държава. По техни сметки, веднъж завършена, реконструкцията би повишила годишния БВП на страната с 1.2%. За световната транспортна индустрия това бе събитие, съизмеримо с отварянето на канала преди близо век.
Сега, пет години по-късно, строителните работи по един от най-важните маршрути за превоз на стоки, през който минават 5% от глобалната морска търговия, са преустановени заради спор за пари. Международният консорциум Grupo Unidos por el Canal (GUPC), оглавяван от испанската строителна компания Sacyr и натоварен с разширяването, твърди, че Панама му дължи непредвидени разходи в размер на 1.6 млрд. долара. Но специалната панамска правителствена агенция (PCA), която поддържа канала, отказва да плати. Според нея преразходът е заради събития, които трябва да се считат за "нормални" при такива строителни дейности и работата трябва да продължи. Двете страни безрезултатно се опитват да намерят допълнителни средства за завършването на проекта. В момента се водят разговори по въпроса, но въпреки че и GUPC, и PCA имат повече от основателни причини за постигане на компромис, в сряда панамската агенция напусна масата за преговори, без да е сключено споразумение. От строителния консорциум предупредиха, че така се поставят под риск както самото разширяване на канала, така и около 10 000 работни места и милиони долари от несъбрани такси за Панама. Но ако загуби проекта, GUPC също сериозно ще пострада. "Истинските последствия ще бъдат установени след няколко години по съдилищата, ако няма крайно споразумение", обяснява пред Reuters анализаторът Хуан Карлос Калво от Espirito Santo Investment Bank.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
4 коментара
колко познато :-)
До коментар [#1] от "kardinalat":
Мдаааа!
Скандалите за пари, корупция и фалити съпровождат строителството на Панамския канал още със започването на изграждането му в началото на миналия век. Дано разширението му не се бави както преди десетилетия.
Е то и строежът на първия канал е една огромна далавера с пари (забъркана от Фердинанд Лесепс)... в Света преди ПСВ дае е имало термин "ПАНАМА" -- синоним за изключително голяма далавера и загуба на пари..... тогава в 1902 се намесват САЩ и завършват канала в 1914...
Май му е времето пак да се намесят САЩ и да го довършат......
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.