Новият брой:
Продаден ли е мачът за еврото

Скандал за 1.6 млрд. долара

Завършването на мегапроекта за разширяването на Панамския канал е заплашено заради спор за пари

Международният консорциум, натоварен с реконструкцията, спря работа, защото твърди, че Панама му дължи непредвидени разходи
Международният консорциум, натоварен с реконструкцията, спря работа, защото твърди, че Панама му дължи непредвидени разходи
Международният консорциум, натоварен с реконструкцията, спря работа, защото твърди, че Панама му дължи непредвидени разходи    ©  Reuters
Международният консорциум, натоварен с реконструкцията, спря работа, защото твърди, че Панама му дължи непредвидени разходи    ©  Reuters

Когато през 2009 г. бе дадено начало на проекта за разширяването на Панамския канал, очакванията бяха огромни. Властите в Панама не криеха, че реконструкцията е в центъра на плановете им за развитие на централноамериканската държава. По техни сметки, веднъж завършена, реконструкцията би повишила годишния БВП на страната с 1.2%. За световната транспортна индустрия това бе събитие, съизмеримо с отварянето на канала преди близо век.

Сега, пет години по-късно, строителните работи по един от най-важните маршрути за превоз на стоки, през който минават 5% от глобалната морска търговия, са преустановени заради спор за пари. Международният консорциум Grupo Unidos por el Canal (GUPC), оглавяван от испанската строителна компания Sacyr и натоварен с разширяването, твърди, че Панама му дължи непредвидени разходи в размер на 1.6 млрд. долара. Но специалната панамска правителствена агенция (PCA), която поддържа канала, отказва да плати. Според нея преразходът е заради събития, които трябва да се считат за "нормални" при такива строителни дейности и работата трябва да продължи. Двете страни безрезултатно се опитват да намерят допълнителни средства за завършването на проекта. В момента се водят разговори по въпроса, но въпреки че и GUPC, и PCA имат повече от основателни причини за постигане на компромис, в сряда панамската агенция напусна масата за преговори, без да е сключено споразумение. От строителния консорциум предупредиха, че така се поставят под риск както самото разширяване на канала, така и около 10 000 работни места и милиони долари от несъбрани такси за Панама. Но ако загуби проекта, GUPC също сериозно ще пострада. "Истинските последствия ще бъдат установени след няколко години по съдилищата, ако няма крайно споразумение", обяснява пред Reuters анализаторът Хуан Карлос Калво от Espirito Santo Investment Bank.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat
    • + 8

    колко познато :-)

    Нередност?
  • 2
    lusilu avatar :-P
    lusilu
    • + 2

    До коментар [#1] от "kardinalat":

    Мдаааа!

    Нередност?
  • 3
    bramasole avatar :-|
    bramasole
    • + 7

    Скандалите за пари, корупция и фалити съпровождат строителството на Панамския канал още със започването на изграждането му в началото на миналия век. Дано разширението му не се бави както преди десетилетия.

    Нередност?
  • 4
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 3
    • + 4

    Е то и строежът на първия канал е една огромна далавера с пари (забъркана от Фердинанд Лесепс)... в Света преди ПСВ дае е имало термин "ПАНАМА" -- синоним за изключително голяма далавера и загуба на пари..... тогава в 1902 се намесват САЩ и завършват канала в 1914...
    Май му е времето пак да се намесят САЩ и да го довършат......

    Нередност?
Нов коментар