Скандал за 1.6 млрд. долара
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Скандал за 1.6 млрд. долара

Международният консорциум, натоварен с реконструкцията, спря работа, защото твърди, че Панама му дължи непредвидени разходи

Скандал за 1.6 млрд. долара

Завършването на мегапроекта за разширяването на Панамския канал е заплашено заради спор за пари

Марина Станева
4039 прочитания

Международният консорциум, натоварен с реконструкцията, спря работа, защото твърди, че Панама му дължи непредвидени разходи

© Reuters


Когато през 2009 г. бе дадено начало на проекта за разширяването на Панамския канал, очакванията бяха огромни. Властите в Панама не криеха, че реконструкцията е в центъра на плановете им за развитие на централноамериканската държава. По техни сметки, веднъж завършена, реконструкцията би повишила годишния БВП на страната с 1.2%. За световната транспортна индустрия това бе събитие, съизмеримо с отварянето на канала преди близо век.

Сега, пет години по-късно, строителните работи по един от най-важните маршрути за превоз на стоки, през който минават 5% от глобалната морска търговия, са преустановени заради спор за пари. Международният консорциум Grupo Unidos por el Canal (GUPC), оглавяван от испанската строителна компания Sacyr и натоварен с разширяването, твърди, че Панама му дължи непредвидени разходи в размер на 1.6 млрд. долара. Но специалната панамска правителствена агенция (PCA), която поддържа канала, отказва да плати. Според нея преразходът е заради събития, които трябва да се считат за "нормални" при такива строителни дейности и работата трябва да продължи. Двете страни безрезултатно се опитват да намерят допълнителни средства за завършването на проекта. В момента се водят разговори по въпроса, но въпреки че и GUPC, и PCA имат повече от основателни причини за постигане на компромис, в сряда панамската агенция напусна масата за преговори, без да е сключено споразумение. От строителния консорциум предупредиха, че така се поставят под риск както самото разширяване на канала, така и около 10 000 работни места и милиони долари от несъбрани такси за Панама. Но ако загуби проекта, GUPC също сериозно ще пострада. "Истинските последствия ще бъдат установени след няколко години по съдилищата, ако няма крайно споразумение", обяснява пред Reuters анализаторът Хуан Карлос Калво от Espirito Santo Investment Bank.

Ах, тези разходи

Скандалът заплашва да забави допълнително реконструкцията на плавателния канал между Атлантическия и Тихия океан, която вече беше отлагана и по новия план трябваше да е завършена до юни 2015 г., но сега има опасения, че този срок също няма да бъде спазен. Безизходицата около огромния инфраструктурен проект, който трябва да улесни транспортирането на товари и да намали разходите по превоза, рискува да се отрази и на отношенията между Панама и Испания. Испанският министър по благоустройството Ана Пастор се срещна с панамския президент Рикардо Мартинели в опит за бързо намиране на решение. Но единственото, което постигнаха, бе да препотвърдят, че успешното приключване на разширението е от интерес за всички засегнати страни. Испания е особено загрижена за своя имидж, тъй като нейни строителни компании се състезават за големи инфраструктурни проекти по целия свят, за да избягат от кризата у дома.

Автор: Reuters

Проектът на стойност 5.25 млрд. долара, който има за цел да разшири междуокеанския път, така че новите шлюзове да позволят преминаването на кораби, превозващи до 12 000 контейнера (максимумът в момента е 5000 контейнера), бе спечен през 2009 г. от международния консорциум начело със Sacyr. В него влизат още фирми като италианската Impregilo, белгийската Jan De Nul и панамската Constructora Urbana.

Още тогава се появиха мнения, че предложената от GUPC оферта е значително по-ниска от тази на конкуренцията, тъй като засегнатите от кризата в еврозоната европейски фирми отчаяно се опитват да спечелят международни договори. Но според консорциума сметките сега не излизат основно заради непредвидени разходи, произтичащи от грешна информация, подадена му от панамска страна. Става въпрос за неточности в предоставените геологически проучвания на терена на Панамския канал, проличали при стартирането на строителните дейности, както и за проблеми с бетона. След като започнали изкопните работи в тихоокеанската зона на канала, станало ясно, че намереният там базалт не е подходящ за бетона, планиран за шлюзовете. Така се наложило да се донесе базалт от друго място, което повишило цената. Но панамската правителствена агенция отхвърлила състава на бетона и в продължение на седем месеца GUPC правили други смеси, докато накрая не бил одобрен първоначалният вариант.

Кълбо от интереси

Когато преди пет години консорциумът спечели договора, имаше много недоволни. Офертата на GUPC от 3.2 млрд. долара бе със 7% по-ниска от изчисленията на панамските власти и с около 1 млрд. долара по-евтина от тази на конкурентната американска фирма Bechtel. "Това породи подозрения, че в даден момент от строителния процес ще пробват да предоговорят цената", казва пред "Капитал" пожелал анонимност университетски преподавател от Барселона. Подобен сценарий е практика в Испания. От Bechtel изразиха сериозни притеснения относно спечелилата оферта и дори заявиха, че тя едва ще покрие полагането на бетона. Компанията бе силно подкрепяна от посолството на САЩ, защото един евентуален договор би означавал милиони долари за американските доставчици. Вашингтон има силен интерес към канала, тъй като две трети от всичко, което минава през него или идва от или отива към Америка. Освен това каналът не само е бил построен от американци в началото на ХХ век, но и е бил под техен контрол до 1999 г.

В момента разширяването е завършено на 70% и никой не иска проектът да бъде възпрепятстван на този етап. Репутацията на строителния консорциум е заложена на карта и акциите на компаниите в него започнаха да падат. На теория панамското правителство има вариант да натовари друга компания с проекта, но обект, който е почти готов и освен това има много специфични строителни изисквания, може и да не е толкова атрактивен за потенциален нов играч. Това със сигурност ще доведе и до допълнително забавяне. Така GUPC и PCA може да нямат особен избор, освен да си стиснат ръцете. Стига Панама вече да не готви план Б. Президентът Мартинели наскоро заяви, че "каналът ще бъде завършен без значение какво се казва, дали вали дъжд, вее вятър или бие градушка". Въпросът продължава да е след колко време и на каква цена.

Когато през 2009 г. бе дадено начало на проекта за разширяването на Панамския канал, очакванията бяха огромни. Властите в Панама не криеха, че реконструкцията е в центъра на плановете им за развитие на централноамериканската държава. По техни сметки, веднъж завършена, реконструкцията би повишила годишния БВП на страната с 1.2%. За световната транспортна индустрия това бе събитие, съизмеримо с отварянето на канала преди близо век.

Сега, пет години по-късно, строителните работи по един от най-важните маршрути за превоз на стоки, през който минават 5% от глобалната морска търговия, са преустановени заради спор за пари. Международният консорциум Grupo Unidos por el Canal (GUPC), оглавяван от испанската строителна компания Sacyr и натоварен с разширяването, твърди, че Панама му дължи непредвидени разходи в размер на 1.6 млрд. долара. Но специалната панамска правителствена агенция (PCA), която поддържа канала, отказва да плати. Според нея преразходът е заради събития, които трябва да се считат за "нормални" при такива строителни дейности и работата трябва да продължи. Двете страни безрезултатно се опитват да намерят допълнителни средства за завършването на проекта. В момента се водят разговори по въпроса, но въпреки че и GUPC, и PCA имат повече от основателни причини за постигане на компромис, в сряда панамската агенция напусна масата за преговори, без да е сключено споразумение. От строителния консорциум предупредиха, че така се поставят под риск както самото разширяване на канала, така и около 10 000 работни места и милиони долари от несъбрани такси за Панама. Но ако загуби проекта, GUPC също сериозно ще пострада. "Истинските последствия ще бъдат установени след няколко години по съдилищата, ако няма крайно споразумение", обяснява пред Reuters анализаторът Хуан Карлос Калво от Espirito Santo Investment Bank.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    колко познато :-)

  • 2
    lusilu avatar :-P
    lusilu

    До коментар [#1] от "kardinalat":

    Мдаааа!

  • 3
    Bramasole avatar :-|
    Bramasole

    Скандалите за пари, корупция и фалити съпровождат строителството на Панамския канал още със започването на изграждането му в началото на миналия век. Дано разширението му не се бави както преди десетилетия.

  • 4
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Е то и строежът на първия канал е една огромна далавера с пари (забъркана от Фердинанд Лесепс)... в Света преди ПСВ дае е имало термин "ПАНАМА" -- синоним за изключително голяма далавера и загуба на пари..... тогава в 1902 се намесват САЩ и завършват канала в 1914...
    Май му е времето пак да се намесят САЩ и да го довършат......


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK