Никой не знае кога ще заработят отново ядрените реактори в Япония
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Никой не знае кога ще заработят отново ядрените реактори в Япония

Регулаторната агенция, извършваща инспекциите, бе създадена през 2012 г. и наложи по-безкомпромисни мерки за безопасност

Никой не знае кога ще заработят отново ядрените реактори в Япония

Проверките за сигурност са строги и изискват тонове документи

2218 прочитания

Регулаторната агенция, извършваща инспекциите, бе създадена през 2012 г. и наложи по-безкомпромисни мерки за безопасност

© Reuters


Докато няма ядрена енергетика, Япония е внесла 87.5 млн. тона втечнен природен газ миналата година.

Стотици техници и инженери са командировани в Токио в опит да се съживи японската ядрена индустрия, която бе затворена след трагедията във Фукушима преди почти три години, разказва Reuters. Но това се оказва трудна задача, тъй като си имат работа с нов, по-независим регулатор, задаващ трудни въпроси и искащ да наложи по-строги мерки за сигурност на едни съоръжения, които не са отговаряли пред никого през последните 50 години.

Агенцията за ядрено регулиране (NRA) бе създадена през 2012 г. и наложи нови правила за сигурност през юли миналата година. В момента четири екипа инспектират реакторите на девет електроцентрали, които се предвижда да бъдат рестартирани. Крайният срок за завършване на проверките изтече, тъй като NRA продължава да изисква тонове документация. И никой не може да прогнозира кога първите 48 реактора ще заработят отново.

Тези закъснения са проблем за собствениците, които трябваше да похарчат милиарди долари за внос на изкопаеми горива, за да поддържат дейността си, вкарвайки Япония в рекорден търговски дефицит. Това заплаши и политиката на премиера Шинзо Абе, опитващ се да сложи край на години  стагниращ растеж. "Всички съоръжения са в подобна ситуация и освен ако спорните въпроси не се решат, не можем да отсъдим, че те са съобразени със стандартите", обяснява пред Reuters Томоя Ичимура, директор в NRA.

Бавен прогрес

Регулаторът, персоналът на ядрените електроцентрали и Mitsubishi Heavy Industries Ltd (водещ доставчик на оборудване за реакторите) си разменят огромно количество документация относно техническите спецификации на съоръженията и тяхната устойчивост на природни бедствия като например земетресението с последвало цунами, предизвикали трагедията във Фукушима през март 2011 г. Проверките са изключително детайлни, тъй като режимът преди това е бил прекалено либерален. "Уточнена е само основната рамка по критериите за безопасност, но не и конкретиката. Така че диалогът между NRA и ядрените електроцентралите отнема време", казва Сеичи Наката от департамента по политика, комуникации и международни отношения към Японския форум за атомна индустрия.

След като проверките приключат, реакторите трябва да преминат през планирани инспекции, които по стария режим отнемаха около два месеца, както и да получат разрешително от местните власти, преди да могат да заработят отново. Електроцентралите са третирани така, сякаш току-що са построени и им трябва сертификация, за да започнат да оперират за първи път.

Компаниите Kyushu Electric Power, Hokkaido Electric Power, Kansai Electric Power и Shikoku Electric Power разказват, че са изпратили свои служители в Токио, за да отговарят на въпросите на регулатора. Един типичен работен ден за тях започва от 8 ч. сутринта и продължава до 23 ч. вечерта. "Всеки, зает в този процес, е раздразнен и психически изтощен. Няма никакво време за почивка", казва пред Reuters анонимен служител, който се намира в японската столица от юли миналата година.

Документи и още документи

Ядрените електроцентрали са наели офиси, в които се подготвят документите за регулатора. Попитан кога очаква реакторите да бъдат рестартирани, служител, пожелал анонимност, отговаря: "Това искаме да знаем и ние." Съоръженията трябва да предават хиляди страници с информация, показваща тяхната готовност да отговорят на 27 точки, изисквани от NRA, покриващи всичко от устойчивост на земетръс до реакция при кризи. Според хора в индустрията регулаторът често променя в крачка критериите, принуждавайки електроцентралите да подават нови и нови документи.

Цената на всичко това за японската икономика и за финансите на самите съоръжения е тежка. Страната е внесла 87.5 млн. тона втечнен природен газ миналата година на стойност 69 млрд. долара. Вносът на въглища също е стигнал рекордни нива.

"Има нарастващ консенсус от чисто икономическа перспектива, че Япония трябва да рестартира колкото се може повече реактори, за да постигне диверсификация на енергийните си източници и да намали цените на горивото", твърди пред Reuters Том О'Съливан, основател на независимата енергийна консултантска фирма Mathyos Japan. Но прогнозите, че първият ядрен реактор ще бъде пуснат отново до средата на тази година, не са верни, казва Тетсуо Юхара, директор на The Canon Institute of Global Studies: "Нямам предположения кога ще бъде рестартирането. Ситуацията е същата, както беше преди година или две. Нищо не се е променило."

Тест за атомната индустрия в страната

Рестартирането на японската атомна индустрия набра точки пред критиците си с победата на отявления привърженик на ядрената енергия Йоичи Масузое на изборите за губернатор на Токио в неделя, пише британската ВВС. Той получи 2.1 млн. гласа, което е повече от общия вот за двамата му най-близки конкуренти, изградили кампаниите си върху антиядрена риторика.

Изборите за губернатор на столицата бяха възприемани като своеобразен референдум за обществените настроенията спрямо атомната енергетика. Масузое, който е бивш телевизионен водещ и министър, подкрепян от премиера Шинзо Абе, е съгласен с плановете на правителството за повторно пускане на спрените реактори.

След оповестяването на резултатите 65-годишният Масузое обеща да направи Токио "град номер едно в света". "Ще работя за социалното благополучие, готовността за посрещане на природни бедствия, икономиката и особено за подготовката на лятната олимпиада през 2020 г.", заяви той. Победата му е облекчение за Абе, който понесе неочакван удар в друг местен вот миналия месец. Премиерът коментира пред репортери, че иска новият губернатор да вземе отношение по въпроси като "ниската раждаемост и дълголетието, както и икономическото съживяване".

Все пак Масузое казва, че Япония трябва да намали ядрената си зависимост в дългосрочен план, като предлага повишаване на участието на възобновяемите източници на енергия в електрическите доставки на Токио.

Общественото доверие в ядрената енергетика спадна рязко в Япония след случилото се във Фукушима. Социологически изследвания показват, че повечето японци подкрепят изоставянето й незабавно или в по-дългосрочен план, но също така, че тя не е толкова важна тема за гласоподавателите, колкото са работните места, икономиката, застаряването на населението и социалните помощи.

Малко вероятно е победата на Масузое да даде тласък на усилията на Абе за рестартирането на реакторите, тъй като забавянето е в резултат на проверките за безопасност от страна на новия ядрен регулатор, както и заради нуждата да се убеждава населението да подкрепи плановете на правителството. Но е повече от ясно, че ядрената енергетика ще бъде централна тема в някои други местни избори в страната по-късно през годината.

1 коментар
  • 1
    subsonic avatar :-|
    subsonic

    Нека не повтаряме грешките на японците, които са доста по-изрядни от нас в технологично отношение, а и със сигурност Регулаторът им е по-назависим и с повече правомощия от нашия.

    Ядрената енергетика в България също не е свикнала да отговарява пред никого от момента на своето създаване, още повече на неудобни въпроси.

    Ако досега основният дебат в общественото пространство гравитира около икономическата съобразност на проекта, не е зле да се обърне внимание и на безопасността на експлоатация в краткосрочен и дългосрочен план.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK