С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
123 27 фев 2014, 20:22, 16702 прочитания

Защо Крим няма да стане част от Русия

Москва няма интерес да застраши приходите си от газовия транзит през Украйна към Запада

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
От анализ на Сергей Серебров в utro.ru

Заради сегашния шум около "кримския въпрос" една от най-разискваните теми в последните дни е дали Крим може да бъде отцепен от Украйна и присъединен евентуално към Русия. Заповедта на Путин за внезапна "проверка на бойната готовност" по западната граница подсили тази хипотеза. Но изненадващата проверка едва ли означава, че руски войски ще нахлуят в една суверенна държава.


Такъв ход рискува не само глобален политически скандал и международна изолация на Русия, но и ескалация на конфликта, която може да въвлече и трети страни. В Кремъл едва ли обмислят Русия да стане подпалвач на трета световна война в навечерието на  стогодишнината от началото на първата.
Доста е трудно да си представим, че Русия ще подпомогне с военна сила отцепването на Крим от Украйна.

Вярващите в тази възможност припомнят т.нар. абхазки сценарий - в Абхазия конфликтът започна с раздаването на руски паспорти на местни жители. Само че Крим не е малката размирна Абхазия. През Украйна освен това минава транзитът на руския газ за Европа, а страната се намира едновременно и в руската, и в западната орбита на влияние. Интересите и на Запада, и на Русия са Украйна да е стабилна. Така че Русия няма интерес да разклаща кримската "лодка", защото приходите от газовите доставки за Запада за нея са несъпоставимо по-важни за нея спрямо съмнителните изгоди от едно силово присъединяване на полуострова. 

Жителите на Крим също далеч не са единодушни за възможността "да избягат в Русия". От  общо 2.4 млн. души близо 1.7 млн. са в сравнително големи градове като Севастопол, Симферопол, Керч - почти всички по морското крайбрежие. При тежкото икономическо положение в Украйна доходите на повечето от тези  хора зависят от дребните бизнеси, обслужващи туристите в Крим.



С наближаването на туристическия сезон желанието им за евентуални протести рязко ще намалява, да не говорим за силова съпротива. Освен това повечето местни хора не са убедени, че минаването под руска юрисдикция няма да им донесе и широко разпространените в самата Русия проблеми - като безработицата в южните региони, корупцията, управленското равнодушие, срастването на местните власти с престъпния свят и т.н.

Специфично за сегашните проруски протести в Крим е участието на сравнително малка, но доста радикално настроена част от населението. Благодарение на своята активност тези хора успяват да привлекат медийното внимание и да създадат впечатление, че бунтът е масов.

В Крим освен това живеят разнообразни етнически групи - истински руснаци, ориентирани към Украйна руснаци, рускоезични украинци, татари, молдовци, както и други понякога доста влиятелни диаспори. Често противоположните им политическите интереси изключват възможността да се обединят зад цел като отцепване на Крим от Украйна.

повече за ситуацията в Крим и събитията в Украйна четете по-късно днес на capital.bg и в новия брой на Капитал
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Защо Франция не иска Северна Македония и Албания 1 Защо Франция не иска Северна Македония и Албания

Скопие и Тирана може да останат задълго във фризера на ЕС и да не получат дата за преговори за членство

18 окт 2019, 1591 прочитания

Германският двигател - почти на празни обороти Германският двигател - почти на празни обороти

Състоянието на най-голямата икономика в Европа е проблемно, но не и тревожно

18 окт 2019, 710 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Украйна обвини Русия във въоръжено нахлуване и окупация на Крим

Неизвестни мъже окупираха летищата в Севастопол и Симферопол

Още от Капитал
Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Лесният паник бутон на гетата

В ромската "Надежда" в Сливен почти всички са във фейсбук, а евангелски църкви заместват държавата срещу 10% "плосък данък"

Турската офанзива в Сирия: Раздвижване на смъртоносните пясъци

Военната операция на Анкара повишава риска от нова вълна бежанци и терористични атаки в Европа

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10