Улица "Референдум"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Улица "Референдум"

Улица "Референдум"

Над три години един от най-големите въпроси в Австрия е дали "Мариахилфер щрасе" да стане пешеходна

Зорница Маркова
6380 прочитания

© Зорница Маркова


Автобус 13А пъпли с 30 км в час по най-голямата търговска улица в австрийската столица – "Мариахилфер щрасе". Маршрутът му минава по нея само за около 100-200 м, след коeто отново свива по преките й. За сметка на това трасето му е начертано с яркочервена боя, която маркира точно мястото, където се движи. Знак, че там пешеходците не трябва да стъпват.

От няколко месеца улицата е почти пешеходна, но не съвсем. Колите вече нямат право да се движат, градския транспорт минава по строго обозначено трасе. Велосипедите все още са позволени, но и те по своя бразда, на която с блажна боя пише "бааааааавно" (на немски). В по-горния и в по-долния участък пък коли минават... изобщо ситуацията е близка до хаос и човек трябва предварително да се подготви, за да знае къде може да ходи и къде не. Но това е временно и след две години улицата трябва да стане изцяло пешеходна "зона за срещи".

До това решение се стигна след дълги, тригодишни дискусии на най-високо и масово ниво. Накрая гражданите във Виена гласуваха с референдум дали да спрат колите по "Мариахилфер". Казусът е любопитен от поне няколко страни. Първо, как една обикновена улица се превърна в най-важния и обсъждан проблем в момент, в който светът се дави в кризи, войни и разделения. Той бе фокус на кампаниите на почти всички политически партии по време на парламентарните избори през миналата година и както личи, ще я дъвчат и при идните местни избори. И второ, казусът може да послужи като урок по пряка демокрация, в който с интерес и активност се включиха голяма част от гражданите.

Дългият път към пешеходната пътека

Историята започва в началото на 2011 г., когато зам.-кметът по транспорта на Виена Мариа Василаку (партията на Зелените) поръчва да се изследва ефектът от спирането на движението по "Мариахилфер". "Мариахилфер щрасе" без движение – за мен това е най-големият приоритет", казва тогава тя. В края на същата година бяха представени три варианта – улицата да стане класическа пешеходна зона, да бъде модел тип Shared Space с ограничен достъп на превозни средства (например велосипеди) или да е някакъв смесен вариант.

Идеята раздели града на два лагера – страстните застъпници на промяната и тези, които искаха улицата да остане същата. В инструментариума и на едните, и на другите имаше многобройни аргументи в защита на тезата им. Според желаещите изчезване на колите подобна промяна е еко, създава ново пространство, на което целият град може да се наслаждава, оживява територията и т.н. Даваха се примери с други такива улици, за които някога също е имало протести, но сега никой не може да си представи да има коли по тях.

Противниците отговаряха с не по-малко доводи - спирането на движението ще задръсти съседните улици; преустройството ще намали оборота на магазините, ще направи зареждането им невъзможно и ще попречи на търговията; допускането на колелета ще развали идеята за пешеходна улица.

Именно около магазините и търговията се развихри най-горещата дискусия, като бизнесът, обединен от представителите си в търговската камара, твърдо се обяви против. "Ако се окаже, че промяната няма да доведе до значително подобрение от икономическа гледна точка, не трябва да се прави пешеходна зона", коментира в разгара на дебата през 2011 г. президентът на Виенската търговска камара Бригите Янк. Експертът по планиране на движението Херман Кнофлакер в интервю за в. Der Standard контрира, че обикновено при затваряне на улици и превръщането им в пешеходни зони оборотите на обектите скачали с 20%.

Политическа дъвка

Споровете около търговската улица бързо бяха подети от политиците, които започнаха да занимават с тази тема не само целия град, но и цялата държава. Около бъдещето на "Мариахилфер" се оформиха политически лагери съответно в защита и против на промяната. От едната страна се подреди коалицията на зелените и социалистите, които управляват заедно Виена. От другата застанаха консерваторите от Австрийската народна партия, които по презумпция са гласът на бизнеса. Към тази групичка се присламчиха и националистите.

Най-активно върху улицата се упражняваха Зелените. На гърба на "Мариахилфер" те се надяваха да привлекат онази част от избирателите, които са представители на една особена прослойка в обществото и се асоциират с идеята за пешеходна улица. Те карат колелета вместо автомобили, хранят се здравословно, пазаруват еко. Водят буржоазно-бохемски живот (наричани са Bo-Bos) и населяват кварталите точно от двете страни на оспорваната улица.

Стига човек да си пуснеше телевизора, или да си купи вестник, все отнякъде изскачаше темата за бъдещето на търговската улица. В средата на миналата година беше въведено временно положение – тестова фаза на полупешеходност. Хем няма коли, хем на специален режим някои са допускани. По улицата останаха да се движат градският транспорт и колелетата, а пешеходците трябваше да се съобразяват със светофарите.

Да попитаме хората

Автобус 13А пъпли с 30 км в час по най-голямата търговска улица в австрийската столица – "Мариахилфер щрасе". Маршрутът му минава по нея само за около 100-200 м, след коeто отново свива по преките й. За сметка на това трасето му е начертано с яркочервена боя, която маркира точно мястото, където се движи. Знак, че там пешеходците не трябва да стъпват.

От няколко месеца улицата е почти пешеходна, но не съвсем. Колите вече нямат право да се движат, градския транспорт минава по строго обозначено трасе. Велосипедите все още са позволени, но и те по своя бразда, на която с блажна боя пише "бааааааавно" (на немски). В по-горния и в по-долния участък пък коли минават... изобщо ситуацията е близка до хаос и човек трябва предварително да се подготви, за да знае къде може да ходи и къде не. Но това е временно и след две години улицата трябва да стане изцяло пешеходна "зона за срещи".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    nv avatar :-P
    nv

    Фарел Уилиъмс, не Колин Фарел :)

  • 2
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Очевадно откалките от двете страни на улицата нямат полезно занимание... и зелените също.....

  • 3
    aleko avatar :-|
    aleko

    На "Марияхилфер" са съсредоточени големите вериги за конфекция, обувки, домакински принадлежности и големите книжарници. Няма да пострада откъм посетители. Както не е пострадала и "Кертнер щрасе" и площада "Грабен" от това, че са пешеходни, но пък скъпи. На "Марияхилфер" пазаруват австрийците, на "Кертнер" - туристите. Аз лично не виждам драма, ако я затворят.

  • 4
    rainbou1 avatar :-|
    rainbou1

    Хора без работа - преди 2 години реновираха У1 и така осведомяваха за него, все едно идваха марсианци.

  • 5
    dorn avatar :-|
    dorn

    Не са глупави хората живеещи около Мариахилферщрасе, пешеходна улица си е голям лукс, а и сигурно са се сравнявали с Кертнерщрасе .

  • 6
    rex avatar :-|
    rex

    Мариахилферщрасе е страхотно място. Ако спрат транспорта ще стане още една истинска перла в короната на Виена.

  • 7
    rehwaz avatar :-|
    rehwaz

    Скучен град, а улицата е обикновена, скучна търговска улица. Колкото пъти ходя във Виена, толкова пъти се заричам да ми е за последно. Дано повече не ми се налага да ходя там.

  • 8
    motochristo avatar :-P
    motochristo

    До коментар [#7] от "rehwaz":


    НАли, не може да стъпи на Радомир или Бобовдол на малкия пръст :):):)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK