С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 5 апр 2014, 18:53, 6155 прочитания

Улица "Референдум"

Над три години един от най-големите въпроси в Австрия е дали "Мариахилфер щрасе" да стане пешеходна

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Автобус 13А пъпли с 30 км в час по най-голямата търговска улица в австрийската столица – "Мариахилфер щрасе". Маршрутът му минава по нея само за около 100-200 м, след коeто отново свива по преките й. За сметка на това трасето му е начертано с яркочервена боя, която маркира точно мястото, където се движи. Знак, че там пешеходците не трябва да стъпват.

От няколко месеца улицата е почти пешеходна, но не съвсем. Колите вече нямат право да се движат, градския транспорт минава по строго обозначено трасе. Велосипедите все още са позволени, но и те по своя бразда, на която с блажна боя пише "бааааааавно" (на немски). В по-горния и в по-долния участък пък коли минават... изобщо ситуацията е близка до хаос и човек трябва предварително да се подготви, за да знае къде може да ходи и къде не. Но това е временно и след две години улицата трябва да стане изцяло пешеходна "зона за срещи".


До това решение се стигна след дълги, тригодишни дискусии на най-високо и масово ниво. Накрая гражданите във Виена гласуваха с референдум дали да спрат колите по "Мариахилфер". Казусът е любопитен от поне няколко страни. Първо, как една обикновена улица се превърна в най-важния и обсъждан проблем в момент, в който светът се дави в кризи, войни и разделения. Той бе фокус на кампаниите на почти всички политически партии по време на парламентарните избори през миналата година и както личи, ще я дъвчат и при идните местни избори. И второ, казусът може да послужи като урок по пряка демокрация, в който с интерес и активност се включиха голяма част от гражданите.

Дългият път към пешеходната пътека

Историята започва в началото на 2011 г., когато зам.-кметът по транспорта на Виена Мариа Василаку (партията на Зелените) поръчва да се изследва ефектът от спирането на движението по "Мариахилфер". "Мариахилфер щрасе" без движение – за мен това е най-големият приоритет", казва тогава тя. В края на същата година бяха представени три варианта – улицата да стане класическа пешеходна зона, да бъде модел тип Shared Space с ограничен достъп на превозни средства (например велосипеди) или да е някакъв смесен вариант.



Идеята раздели града на два лагера – страстните застъпници на промяната и тези, които искаха улицата да остане същата. В инструментариума и на едните, и на другите имаше многобройни аргументи в защита на тезата им. Според желаещите изчезване на колите подобна промяна е еко, създава ново пространство, на което целият град може да се наслаждава, оживява територията и т.н. Даваха се примери с други такива улици, за които някога също е имало протести, но сега никой не може да си представи да има коли по тях.

Противниците отговаряха с не по-малко доводи - спирането на движението ще задръсти съседните улици; преустройството ще намали оборота на магазините, ще направи зареждането им невъзможно и ще попречи на търговията; допускането на колелета ще развали идеята за пешеходна улица.

Именно около магазините и търговията се развихри най-горещата дискусия, като бизнесът, обединен от представителите си в търговската камара, твърдо се обяви против. "Ако се окаже, че промяната няма да доведе до значително подобрение от икономическа гледна точка, не трябва да се прави пешеходна зона", коментира в разгара на дебата през 2011 г. президентът на Виенската търговска камара Бригите Янк. Експертът по планиране на движението Херман Кнофлакер в интервю за в. Der Standard контрира, че обикновено при затваряне на улици и превръщането им в пешеходни зони оборотите на обектите скачали с 20%.

Политическа дъвка

Споровете около търговската улица бързо бяха подети от политиците, които започнаха да занимават с тази тема не само целия град, но и цялата държава. Около бъдещето на "Мариахилфер" се оформиха политически лагери съответно в защита и против на промяната. От едната страна се подреди коалицията на зелените и социалистите, които управляват заедно Виена. От другата застанаха консерваторите от Австрийската народна партия, които по презумпция са гласът на бизнеса. Към тази групичка се присламчиха и националистите.

Най-активно върху улицата се упражняваха Зелените. На гърба на "Мариахилфер" те се надяваха да привлекат онази част от избирателите, които са представители на една особена прослойка в обществото и се асоциират с идеята за пешеходна улица. Те карат колелета вместо автомобили, хранят се здравословно, пазаруват еко. Водят буржоазно-бохемски живот (наричани са Bo-Bos) и населяват кварталите точно от двете страни на оспорваната улица.

Стига човек да си пуснеше телевизора, или да си купи вестник, все отнякъде изскачаше темата за бъдещето на търговската улица. В средата на миналата година беше въведено временно положение – тестова фаза на полупешеходност. Хем няма коли, хем на специален режим някои са допускани. По улицата останаха да се движат градският транспорт и колелетата, а пешеходците трябваше да се съобразяват със светофарите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Турската операция в Сирия: Какво ще стане със задържаните членове на ИДИЛ 9 Турската операция в Сирия: Какво ще стане със задържаните членове на ИДИЛ

Кюрдите заявяват, че на фона на офанзивата пазенето на джихадистите вече не е техен приоритет

13 окт 2019, 1281 прочитания

Япония беше ударена от най-мощния тайфун от десетилетие 1 Япония беше ударена от най-мощния тайфун от десетилетие

Загинали са поне 18 души, а над 7 млн. бяха принудени да напуснат домовете си

13 окт 2019, 2270 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Дългата година на Ердоган

Местният вот затвърди доминацията на премиера над турската политика, но важните избори предстоят

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие