// К1: Средата / Свят
Улица "Референдум"
Над три години един от най-големите въпроси в Австрия е дали "Мариахилфер щрасе" да стане пешеходна
Автобус 13А пъпли с 30 км в час по най-голямата търговска улица в австрийската столица – "Мариахилфер щрасе". Маршрутът му минава по нея само за около 100-200 м, след коeто отново свива по преките й. За сметка на това трасето му е начертано с яркочервена боя, която маркира точно мястото, където се движи. Знак, че там пешеходците не трябва да стъпват.
От няколко месеца улицата е почти пешеходна, но не съвсем. Колите вече нямат право да се движат, градския транспорт минава по строго обозначено трасе. Велосипедите все още са позволени, но и те по своя бразда, на която с блажна боя пише "бааааааавно" (на немски). В по-горния и в по-долния участък пък коли минават... изобщо ситуацията е близка до хаос и човек трябва предварително да се подготви, за да знае къде може да ходи и къде не. Но това е временно и след две години улицата трябва да стане изцяло пешеходна "зона за срещи".
Дългият път към пешеходната пътека
Историята започва в началото на 2011 г., когато зам.-кметът по транспорта на Виена Мариа Василаку (партията на Зелените) поръчва да се изследва ефектът от спирането на движението по "Мариахилфер". "Мариахилфер щрасе" без движение – за мен това е най-големият приоритет", казва тогава тя. В края на същата година бяха представени три варианта – улицата да стане класическа пешеходна зона, да бъде модел тип Shared Space с ограничен достъп на превозни средства (например велосипеди) или да е някакъв смесен вариант.
Идеята раздели града на два лагера – страстните застъпници на промяната и тези, които искаха улицата да остане същата. В инструментариума и на едните, и на другите имаше многобройни аргументи в защита на тезата им. Според желаещите изчезване на колите подобна промяна е еко, създава ново пространство, на което целият град може да се наслаждава, оживява територията и т.н. Даваха се примери с други такива улици, за които някога също е имало протести, но сега никой не може да си представи да има коли по тях.
Противниците отговаряха с не по-малко доводи - спирането на движението ще задръсти съседните улици; преустройството ще намали оборота на магазините, ще направи зареждането им невъзможно и ще попречи на търговията; допускането на колелета ще развали идеята за пешеходна улица.
Именно около магазините и търговията се развихри най-горещата дискусия, като бизнесът, обединен от представителите си в търговската камара, твърдо се обяви против. "Ако се окаже, че промяната няма да доведе до значително подобрение от икономическа гледна точка, не трябва да се прави пешеходна зона", коментира в разгара на дебата през 2011 г. президентът на Виенската търговска камара Бригите Янк. Експертът по планиране на движението Херман Кнофлакер в интервю за в. Der Standard контрира, че обикновено при затваряне на улици и превръщането им в пешеходни зони оборотите на обектите скачали с 20%.
Политическа дъвка
Споровете около търговската улица бързо бяха подети от политиците, които започнаха да занимават с тази тема не само целия град, но и цялата държава. Около бъдещето на "Мариахилфер" се оформиха политически лагери съответно в защита и против на промяната. От едната страна се подреди коалицията на зелените и социалистите, които управляват заедно Виена. От другата застанаха консерваторите от Австрийската народна партия, които по презумпция са гласът на бизнеса. Към тази групичка се присламчиха и националистите.
Най-активно върху улицата се упражняваха Зелените. На гърба на "Мариахилфер" те се надяваха да привлекат онази част от избирателите, които са представители на една особена прослойка в обществото и се асоциират с идеята за пешеходна улица. Те карат колелета вместо автомобили, хранят се здравословно, пазаруват еко. Водят буржоазно-бохемски живот (наричани са Bo-Bos) и населяват кварталите точно от двете страни на оспорваната улица.
Стига човек да си пуснеше телевизора, или да си купи вестник, все отнякъде изскачаше темата за бъдещето на търговската улица. В средата на миналата година беше въведено временно положение – тестова фаза на полупешеходност. Хем няма коли, хем на специален режим някои са допускани. По улицата останаха да се движат градският транспорт и колелетата, а пешеходците трябваше да се съобразяват със светофарите.
Още по темата
Австрия: новата стара коалиция
Радикалната Партия на свободата замалко да стане втора на изборите в неделя
30 сеп 2013Австрия през следващите пет години – старата коалиция с крехко мнозинство
Националистите от Партията на свободата за малко да станат втори
29 сеп 2013Кампанията за парламентарните избори в Австрия е цветна и с нови играчи, но няма да доведе до промяна на политическото статукво
20 сеп 2013София разполага с по-малко пари от Виена, но ги използва по-неразумно
3 фев 2012
Частната космическа компания изведе микросателити в орбита за десети пореден път
6 дек 2019, 672 прочитания

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия
6 дек 2019, 557 прочитания
5 дек 2019, 2454 прочитания
6 дек 2019, 2447 прочитания
6 дек 2019, 2429 прочитания
5 дек 2019, 2158 прочитания
5 дек 2019, 1482 прочитания
Местният вот затвърди доминацията на премиера над турската политика, но важните избори предстоят