Китай ще бракува милиони автомобили в борбата със смога
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Китай ще бракува милиони автомобили в борбата със смога

Китайските власти години наред отричаха, че проблемът съществува

Китай ще бракува милиони автомобили в борбата със смога

Замърсяването на въздуха вече е сред целите на правителството

Марина Станева
5662 прочитания

Китайските власти години наред отричаха, че проблемът съществува

© Reuters


Над 1.2 млн. души годишно умират преждевременно в страната заради мръсния въздух.

Китай планира да изкара от употреба 6 милиона автомобила, които не покриват стандартите за изпусканите вредни емисии. Това ще стане до края на тази година, като целта е да се подобри качеството на въздуха, съобщава британската ВВС.

Само в Пекин ще бъдат бракувани над 300 000 превозни средства, а през 2015 г. правителството възнамерява да приложи плана си към още 5 милиона коли в различни региони. Според управляващите тези действия "ще бъдат основно средство в програмата за пестене на енергия и намаляване на вредните емисии през следващите две години".

Засега не се разкриват подробности за правителствения план, но в момента в Пекин общинските власти дават субсидии за собствениците, които доброволно предадат за скрап старите си автомобили. И се предполага, че сега схемата може да бъде същата.

Скорошно изследване на държавната агенция по опазване на околната среда сочи, че 31% от замърсяването на въздуха в китайската столица идват от автомобилите. Експерти смятат, че трябва да се въведе контрол и върху качеството на горивата, което също ще доведе до намаляване на вредните последици за природата.

Приоритетна цел

Борбата със смога най-после влиза сред приоритетите на китайските лидери, които предприемат действия за поправяне на щетите след десетилетия на бурен икономически растеж, задвижван от производството и довел до замърсяване на въздуха, водата и почвата. След години на отричане, че проблемът съществува, в началото на годината правителството посочи, че темата вече е сред основните му цели. Причината е, че Пекин няма как да остане безучастен пред увеличаващия се обществен гняв и организираните екологични протести в цялата страна.

Вече редовно се публикуват данни за качеството на въздуха в големите китайски градове, а през 2013 г. властите обещаха бюджет от 275 млрд. долара за справяне със замърсяването за следващите пет години, поставяйки цели за намаляване на смога.

Междувременно в Пекин се предвижда затваряне на захранвани с въглища заводи, както и цялостно намаляване с 2.6 млн. тона на използваното количество въглища от индустриите за тази година, информира Reuters. Замисълът е да се насърчи употребата на чиста енергия и на природен газ като алтернативи. Сред засегнатите ще бъдат големи фабрики за производството на стомана и цимент.

Постоянни еконарушения

Резултатите от проведена мащабна екоинспекция, публикувани през април, разкриха, че близо 2000 китайски предприятия от общо 25 000 проверени нарушават държавните регулации, целящи да ограничат замърсяването. Това показа, че Пекин не успява да накара местните власти и индустрии да спазват закона и нарушителите често подновяват дейност веднага след като държавните инспектори си тръгнат. Някои компании представят фалшифицирани документи за изхвърляните емисии, за да избегнат санкции.

В момента качеството на въздуха в някои части на страната е толкова лошо, че може да се сравни с постоянно излагане на влиянието на горски пожар. Скорошно изследване сочи, че замърсяването причинява преждевременната смърт на над 1.2 млн. души на година в страната. Смята се, че то съкращава продължителността на живот с пет години в Северен в сравнение с Южен Китай.

Според специалистите ограничаването на последиците изисква мащабна структурна промяна. Което вероятно ще означава, че трябва да се пожертва някаква част от икономическия ръст в полза на подобряването на качеството на живот. Но това ще изисква противопоставяне на огромни интереси както в икономиката, така и в самата комунистическа партия.

Нестандартни идеи

В борбата със смога се включват и чужди компании с нестандартни идеи, които предлагат на китайските власти. Такава е лондонската архитектурна фирма Orproject, чийто проект "Балони" предвижда изграждането на огромни куполи, пълни с чист въздух и растителност. Директорът на клона на компанията в Индия Раджат Соди е работил по проекта година и половина заедно с колеги от Пекин. "Осъзнахме, че в развиващите се страни, особено в големите градове в Индия и Китай, качеството на въздуха е преминало допустимите граници. Просто не може да се излезе навън", обяснява Соди пред ВВС. Но критици на идеята посочват, че ако тя въобще бъде реализирана, това ще доведе до две класи граждани в замърсените райони, тъй като само богатите ще имат достъп до куполите, оставяйки мнозинството в капана на смога.
Над 1.2 млн. души годишно умират преждевременно в страната заради мръсния въздух.

Китай планира да изкара от употреба 6 милиона автомобила, които не покриват стандартите за изпусканите вредни емисии. Това ще стане до края на тази година, като целта е да се подобри качеството на въздуха, съобщава британската ВВС.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

24 коментара
  • 1
    _moi avatar :-|
    мой

    Сега ще се сетят коя е най-чиста енергия - атомната. Проблемът с нея е обаче, че всички въглищари, сондаджии, цистернаджии и всякакви тръбо полагащи и крадящи, остават без работа.

  • 2
    alexi avatar :-|
    Ал Бънди

    [quote#1:"therealmoi"]Сега ще се сетят коя е най-чиста енергия - атомната. Проблемът с нея е обаче, че всички въглищари, сондаджии, цистернаджии и всякакви тръбо полагащи и крадящи, остават без работа. [/quote]
    Питай изселените от околностите на Чернобил и Фукушима, колко е чиста атомната енергия!
    Бъдещето е в енергината ефективност и ВЕИ!

  • 3
    _moi avatar :-|
    мой

    До коментар [#2] от "Ал Бънди":

    това че е била поверена в ръцете на безотговорни хора не омаловажава нейните възможности и потенциал.


    Що се отнася до бъдещето - можем да оставим пазарът сам да прецени кое е най-ефективно. Само че предвид смешната ефективност на зелените и без огромните дотации и субсидии които получават от държавата да съществуват...едва ли ще издържат много...

  • 4
    tinky_winky avatar :-|
    tinky_winky

    Човечеството за цялото си съществуване е произвело толкова енергия, колкото слънцето ни дава за един час. Слънце, вятър, вода.... енергията е тук през цялото време. Само трябва да се научим да извличаме ефективно поне малка част от нея.

  • 5
    _moi avatar :-|
    мой

    До коментар [#4] от "tinky_winky":

    Да - проблемът е в научаването. И не може да се отрече, че се полагат огромни грижи това да не се случи като се стимулират крайно неефективни методи за заместването на научния прогрес... Да не забравяме, че науката и енергетиката са държавен монопол - явно има защо

  • 6
    daredebil avatar :-|
    DareDebil

    До коментар [#3] от "therealmoi":

    В света няма ядрена централа строена беъ дзржавни гаранции, най-вече зашото при авария никоя застрахователна компания не може да поеме щетите. Отделно отпадъците, които 50 години се трупат, пазара въобще нямаше да построи и един реактор ако зависеше от него. Субсидиите за ядрена енергетика са бая повече от тези за ВЕИ, ако се броят разходите за изследвания, съхранение, извеждане от експлоатация и т.н.

  • 7
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    ККП много не се замисля качеството на живот на хората, щото поне от тях има много, а иначе снимката говори сама по себе си...

  • 8
    _moi avatar :-|
    мой

    До коментар [#6] от "DareDebil":

    Не се изказвай неподготвен. В светът няма частна АЕЦ защото държавата не дава а не защото не може да се построи. Ако имаше частна инициатива в този сектор, сигурно проблемът с отпадъците щеше да е решен по рационален начин. Проблемът с отпадъците и проблемът с озоновият слой не се решават в името проблемът да съществува за да има извинения за глупостите които последват та дори да се надупчи северния полюс или целия океан да е в перки ..

  • 9
    alexi avatar :-|
    Ал Бънди

    [quote#3:"therealmoi"]това че е била поверена в ръцете на безотговорни хора не омаловажава нейните възможности и потенциал.


    Що се отнася до бъдещето - можем да оставим пазарът сам да прецени кое е най-ефективно. Само че предвид смешната ефективност на зелените и без огромните дотации и субсидии които получават от държавата да съществуват...едва ли ще издържат много... [/quote]

    От къде да ги намерим тези отговорни хора след като тежки ядрени катастрофи имаше в САЩ, Европа и Япония? Да внесем по отговорни африканци или латиноамериканци? :)

    Пазарът не може ефективно да регулира, нито катастрофите в АЕЦ, нито замърсяването на околната среда! Ако примерно АЕЦ бяха задължени да сключват затраховка за всички щети, никой нямаше да строи АЕЦ, защото токът от АЕЦ би бил безкрайно скъп. Същото се отнася за въглищата, нефта и т.н., ако добиващите бяха задължени да покриват 100% от щетите от замърсяването на околната среда!

  • 10
    kabico avatar :-|
    kabico

    Браво! А в София кога? Едни велоалеи не могат да направят като хората.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK