Германският министър на транспорта Александър Добринт представи плана за въвеждане на винетна такса за пътищата за чуждестранни шофьори от 2016 г., информира списание "Шпигел". Промяната на практика няма да засегне германските граждани, защото сумата за винетката ще им бъде автоматично приспадната от данъка на автомобила.
Увеличен трафик
Министърът на транспорта заяви, че този проект идва в отговор на увеличаващия се трафик по пътищата в цялата страна. Според него предложеният закон не нарушава европейското право, а Европейската комисия ще съблюдава изготвянето му. Партията на Добринт Християнсоциален съюз (ХСС) (партньорската партия на консерваторите на Меркел - бел. ред.) включи въвеждането на винетна такса за чужденци като намерение в предизборната си кампания преди парламентарните избори през 2013 г.
Проектозаконът от 11 страници е озаглавен "Въвеждане на такса за ползване на пътната инфраструктура в Германия". Добринт смята, че таксата ще генерира 2.5 милиарда евро приходи в държавната хазна в рамките на мандата на широката коалиция. Средствата ще бъдат използвани за поддръжка и разширяване на пътната инфраструктура в Германия. Добринт подчерта, че всяка година около 170 милиона автомобили използват германските пътища, но те не допринасят с нищо за финансирането на поддръжката им.
Недоволни съседи
Плановете на Добринд предизвикаха остри реакция от няколко съседни държави. Властите в Австрия са заявили, че ще се постараят да убедят ЕС да предотврати въвеждането на винетните такси за чужденци, отбелязва Deutsche Welle. Австрийският министър на транспорта Дорис Бурес обяви, че ще използва "всички законни средства" да спре този закон, който тя определя като дискриминация срещу австрийските шофьори. Според "Шпигел" Европейската комисия вече няколко пъти е предупредила Германия, че трябва да се отнася по един и същ начин към всички шофьори.
Законът ще трябва да бъде одобрен от депутатите в Бундестага, което в никакъв случай няма да е лесна задача предвид различните намерения на социалдемократите и широкия отзвук отвън, включително и от Брюксел.
Въпроси и отговори
За кои пътища шофьорите ще трябва да купуват винетка?
За всички - федерални, провинциални и общински.Кой ще трябва плаща?
Водачите на моторни превозни средства с тегло под 3.5 тона. Мотоциклетите също могат да бъдат засегнати.Какви ще са видовете винетки?
Три според срока на валидност – 10 дни за 10 евро, 2 месеца за 20 евро, 1 година за между 88 и 100 евро. Точната цена зависи от работния обем на двигателя, вида гориво и година на производство. Водачите на по-нови автомобили ще заплащат по-ниски такси поради по-малката им вреда върху околната среда.Какви ще са приходите за страната?
Около 600 милиона евро на година, от които ще се възползва не само федералното правителство, но и отделните провинции и общини; според експерти не е сигурно дали тази сума е реалистична, а дори и да се окаже вярна, парите пак ще са недостатъчни за поддръжката на пътната инфраструктура в цялата страна, коментира "Шпигел".Кога се очаква новият закон да влезе в сила?
Министърът на транспорта планира таксата да влезе в сила на 1 януари 2016 г., но тази дата не е сигурна поради очаквана съпротива от социалдемократите, както и от страна на Европейската комисия и съседни страни като Австрия и Холандия, които определят тези действия като опит за дискриминация срещу чужденци.Как шофьорите ще получават винетките си?
Германските шофьори ще получават винетките си по пощата, докато чужденците ще могат да ги закупуват по интернет или от специални терминали, които ще бъдат поставени в близост до границата.Какви превозни средства ще бъдат освободени от таксата?
МПС-та на германската армия и противопожарната служба; шофьори с инвалидност вероятно ще заплащат по-ниска такса; ситуацията по отношение на инвалиди от чужбина, както и на МПС-та на армиите и противопожарните служби на други страни, остава неясна.Германският министър на транспорта Александър Добринт представи плана за въвеждане на винетна такса за пътищата за чуждестранни шофьори от 2016 г., информира списание "Шпигел". Промяната на практика няма да засегне германските граждани, защото сумата за винетката ще им бъде автоматично приспадната от данъка на автомобила.
33 коментара
Винаги съм се чудел защо в Германия няма винетки, скъсват ги от данъци и после отиват някакви шушляци да бръмчат по магистралите без да си плащат.
До коментар [#1] от "today":
Данък МПС не е чак толкова висок.
Основният приход идва от акциза в/у горивото, което и чужденците плащат (ако зареждат в страната).
Иначе всички камиони отдавна плащат такси за изминат километър аутобан.
Един камион изхабявал пътя, колкото 50хил. леки коли.
И с право... Може ли цяла Европа да си прави тест-драйвовете там, без да плаща?
Е точно па Австрия да протестира...
Да не би германците да са освободени от австрийските винетки?!?
Както всички си плащаме винетките в Австрия, така и те ще си плащат в Германия.
До коментар [#3] от "zuramode":
А дали ви е ясно, че магистралите са строени по Хитлерово време с труда на... руснаци, евреи, цигани, и т. н. безплатен труд?
На тях в гроба няма кой да им плати дял от винетките..
До коментар [#5] от "Селофия":
Стига с тия налудничави глупости, преди 60 години е имало сто километра пътища, сега има много хиляди километри магистрали. Вземете да покарата в германия да видите как непрекъсанто строят и разширяват. Само около Франкфурт ше ви изброя - А6 разшириха, А5 разширяват, А3 вече има 8 ленти в посока и пак ровеха някаква детелина тази пролет.
"Добринт подчерта, че всяка година около 170 милиона автомобили използват германските пътища, но те не допринасят с нищо за финансирането на поддръжката им."
А какво става с парите, които се събират от най високия акциз върху горивата в Европа?. Това Е реално най големия пътен данък, който всички си плащат - и чужденци и немци.
Един мандат е 5 години. Мярката смята да донесе 500 милиона на година. Смешно. От акциза върху горивото годишно се събират 30 млрд евро, точно за пътищата. Проблемът е че само половината реално се използват за строеж и ремонт на пътища останалото потъва в пясъка и в Германия се губят пари по веригата, но там мащабите са други. Та, някакви 500 милиона свързани с допълнителна бюрокрация в издаването на винетките за всички автомобили с регистрация в Германия. Малоумните баварци само това успяха да измислят. Заради тях се опитват да я въведат. Голяма е вероятността винетките да бъдат атакувани пред съда на ЕС и да паднат.
До коментар [#7] от "v_l":
в Холандия и Гърция цената на бензина е по-висока отколкото в Германия :)
Велика и прагматична държава с морална администрация и качествени политици .Четете и се учете от тази велика държава ,дала на целия свят неповторими образци на наука ,култура ,спорт и човещина.Ако българите имаха малко мозък в главата ,сега България щеше да бъде като Бавария.Уви ,ние сме си диваци и варвари с комунисти и агенти на ДС начело повече от 70 год.Не народ, а мърша..!