Веригата за евтини стоки Aldi вече предлага и маркови продукти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Веригата за евтини стоки Aldi вече предлага и маркови продукти

Конкуренцията между Aldi и Lidl в Германия е голяма

Веригата за евтини стоки Aldi вече предлага и маркови продукти

Това бележи промяна в дългогодишната й стратегия

6326 прочитания

Конкуренцията между Aldi и Lidl в Германия е голяма

© Reuters


Все пак Aldi продължава да се фокусира върху развиването на продукти под собствени марки.

Веригите Aldi и Lidl имат ново оръжие в борбата кой да е номер едно сред супермаркетите, представящи се за евтини в Германия, и това е Coca-Cola, разказва Reuters. И двете от години използват собствени марки и ниски цени, за да привличат клиентите в конкуренция със световни гиганти като Carrefour, Tesco и Metro. Освен това разширяват и мрежата си в чужбина, особено във Великобритания и САЩ.

У дома те достигнаха точката на пренасищане - в Германия има шест пъти повече супермаркети Aldi и Lidl на глава от населението, отколкото са Wal-Mart в САЩ. Това е една от причините през октомври 2012 г. Aldi да реши да зарежда с Coca-Cola. Напитката се прибавя към лимитирания брой популярни марки, предлагани от веригата през последните години, като Nivea и Nutella. Този ход преобръща ключов принцип в стратегията на Aldi и хвърля светлината върху предизвикателствата пред супермаркетите в опитите им за растеж.

Aldi е най-големият дискаунтър по продажби в света и процъфтява вече над 40 години, без да зарежда с основни марки. Lidl, от друга страна, предлага малко повече разнообразие в продуктите, включително бутилираната в Германия Pepsi-Cola и Coca-Cola. И постепенно печели пазарни дялове.

Радикалният ход на Aldi с Coca-Cola наистина вдигна пазарните дялове на веригата, въпреки че и Lidl отбеляза растеж през 2013 г. Най-голямата полза за Aldi бе, че смути конкурента си. Първоначалният отговор на Lidl бе объркан, компанията изгуби директори и наскоро отложи планирано международно разрастване. Но дали в дългосрочен план ще се окаже грешка фактът, че Aldi изостави дългогодишната си стратегия, която й донесе успех?

Промяна в тактиката

Бившият административен директор на Aldi Дитер Брандес се притеснява, че ново поколение мениджъри може би води компанията в грешна посока. "Днес те все повече се доближават до управленските методи и поведение на големите супермаркети", казва той.

Говорител на Aldi коментира, че веригата продължава да се фокусира върху развиването на продукти под собствени марки и предлага само ограничена селекция от външни стоки: "Правим това изключение за доказали се марки, с които клиентите имат почти емоционална връзка."

Веригата е основана през 1962 г. от братята Карл и Тео Албрехт. Lidl, който е част от Schwarz group, е създаден през 1973 г. И двете компании бързо се развиват, превръщайки в мултимилиардери частните фамилии, които все още ги притежават. През повечето време Aldi задава тона. Там всичко е прецизно изчислено. Все още от касиерите се изисква да помнят наизуст цените на 890-те продукта, които продават, защото така е по-бързо и по-точно. Целта е да се постигне простота. "Всичко, което изисква сложност и затруднява процеса, се преглежда от директорите по 100 пъти и често е отхвърляно", обяснява Пол Фоли, административен директор на Aldi във Великобритания от 2000 до 2009 г.

През 60-те години на миналия век компанията е разделена на две - Aldi Nord, отговаряща за Северна Германия и осем европейски пазара, както и веригата Trader Joe's в САЩ, и Aldi Süd, концентрирана върху Южна Германия, английски говорещите пазари и четири други европейски страни.

Lidl от своя страна предлага промоции на избрани марки, има повече свежи продукти и обръща повече внимание на представянето на стоките. Веригата е увеличила пазарния си дял в Германия до 6.5% от 5.5% през 2008 г. докато този на Aldi е спаднал до 8.8% от 9.1% за същия период. И според някои прогнози Schwarz group ще задмине Aldi като най-голям дискаунтър в света до 2018 г.

Разширен асортимент

И двете вериги напоследък изпитват затруднения в Германия. Клиентите, които през 2008 г. са харчили 45% от средствата си за хранителни стоки в Aldi, Lidl и други "евтини вериги", сега се преориентират към други популярни супермаркети с възстановяването на икономиката. Пазарният дял на достъпните вериги е спаднал до 43.4% през първите пет месеца на 2014 г. За да се състезават, и Aldi, и Lidl разширяват асортимента си, като първите предлагат 1000 основни стоки в Германия плюс няколко хиляди нехранителни стоки като детски дрехи, растения и стоки за бита. Lidl пък има 1600 продукта в стандартните си линии.

Когато Aldi започна да зарежда с Coca-Cola, от Lidl отговориха със специални оферти за напитката. Миналата година Aldi отвърна на удара, намалявайки цената на бутилка от 1.25 л до едва 89 цента. Тогава Coca-Cola поиска вдигане на цената за цялата индустрия.

Като цяло обръщането на Aldi към големите марки може да привлече повече клиенти, но този ход крие рискове. Докато стоките й бяха по-лимитирани, веригата можеше да контролира своите доставки и да държи цените ниски. Сега според Брандес "идват тези хора със своите университетски дипломи и компютърни програми и сядат пред екраните, вместо да говорят с клиентите". "Културата на компанията бе дефинирана от Карл и Тео Албрехт. Защо да се отклоняваме от това, което направи Aldi толкова успешни", казва Брандес.

Все пак Aldi продължава да се фокусира върху развиването на продукти под собствени марки.

Веригите Aldi и Lidl имат ново оръжие в борбата кой да е номер едно сред супермаркетите, представящи се за евтини в Германия, и това е Coca-Cola, разказва Reuters. И двете от години използват собствени марки и ниски цени, за да привличат клиентите в конкуренция със световни гиганти като Carrefour, Tesco и Metro. Освен това разширяват и мрежата си в чужбина, особено във Великобритания и САЩ.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK