Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
57 25 юли 2014, 18:24, 12835 прочитания

298 живота по-късно

Свалянето на полет MH17 показа колко смъртоносно е съгласието на ЕС и САЩ да играят по правилата на Путин

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Да, заглавието на този текст е донякъде подвеждащо. Загиналите от сваления с ракета полет MH17 на Malaysia Airlines съвсем не са първите и единствени жертви на конфликта в Украйна. Уви, няма да бъдат и последните, ако той не бъде прекратен. А засега финалът му не се вижда.

Но 298 души по-късно той поне привлече вниманието, което заслужава. Все още е трудно да се предположи как точно тази драма ще повлияе на развръзката на кризата, довела на 17 юли до разбиването на един боинг и стотици човешки животи. Ясно е обаче, че за ЕС и САЩ ще е далеч по-трудно да спират до силните думи и срамежливите санкции в опитите си да накарат руския президент Владимир Путин да сложи край на необявената война, която води в Украйна. Защото продължаването на играта по неговите правила е опасно както за самата Русия, така и за всички останали.


На война като на война

"Това ще промени статуквото поне по три причини. Първо, свалянето на самолета катапултира украинския конфликт на международно ниво. На него сега се гледа като на война, която не засяга само една страна или регион, а цяла Европа и дори света. Второ, последните остатъци на доверие в Русия се изпариха. Какъвто и да е резултатът от разследването, вече няма никакво съмнение, че сепаратистите в Украйна и Русия като техен основен спонсор са отговорни за това престъпление. И трето, MH17 засили решимостта на Запада да промени своята политика и връзките си с Русия", казва пред "Капитал" Йорг Форбрих, анализатор от German Marshall Fund.

Всъщност шансовете за подробно и независимо разследване на случая бяха намалени от последвалите събития. Дни наред проруските бунтовници блокираха достъпа на международни експерти до останките на падналия в контролиран от тях район в близост до украинското село Грабово. Едва на 21 юли телата на загиналите, натоварени в сиви хладилни вагони, напуснаха мястото на катастрофата и започнаха да пътуват към очакващите ги близки (най-вече в Холандия, която загуби 193-ма свои граждани). "До последния си ден няма да разбера защо отне толкова време да бъдат допуснати аварийните екипи да свършат своята трудна работа, както и защо човешки останки трябва да се употребяват в отвратителна политическа игра. Надявам се никога повече да не стана очевидец на подобно нещо. Снимки на захвърлени деца, отворени багажи и размахване на паспорти – всичко това са неща, превърнали нашата мъка в гняв", заяви холандският външен министър Франс Тимерманс в докосващо и достойно изказване пред Съвета за сигурност на ООН.



Този гняв, още преди наличието на безспорни доказателства, е насочен към Русия. Отговорът на Москва беше да влезе в информационна война срещу Вашингтон с цел изграждане на алтернативен наратив за случилото се. Данните на САЩ сочат, че поразилата боинга ракета е била изстреляна от територия, контролирана от проруските сепаратисти. Министерство на отбраната в Москва контраатакува с пресконференция, на която разпространи друга версия в опит да оневини бунтовниците.

Руските военни показаха снимки, с които да докажат, че зенитно-ракетен комплекс "Бук", с какъвто се предполага, че е бил свален самолетът, е имало в намиращия се под властта на правителството в Киев град Красноармейск. Само че анализатори и блогъри по-късно забелязаха, че на фотографиите над зенитната батарея се виждат тролейбусни жици. А в Красноармейск няма тролеи. На същия брифинг бяха демонстрирани и данни от радари, сочещи, че украински щурмовик Су-25 е кръжал близо до MH17. Малко след тиражирането на тези твърдения статията в Wikipedia за Су-25 бе редактирана и максималната височина, на която той може да лети, беше увеличена от 7000 метра на 10 000. Може би защото иначе би било странно да се твърди, че самолет от този тип е бил близо до боинга, летящ на почти 11 000 метра във фаталния момент.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Тръмп се прицели в Китай заради Хонконг Тръмп се прицели в Китай заради Хонконг

Американският президент обяви прекратяване на връзките със СЗО и отложи срещата на Г-7

31 май 2020, 1196 прочитания

Собствеността на жилища намалява Собствеността на жилища намалява

Това не е голяма причина за притеснение

30 май 2020, 4667 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Фотогалерия: Избрано от седмицата

Още от Капитал
Трудното събуждане на трудовия пазар

Кризата покрай епидемията от коронавирус удари много бизнеси и остави десетки хиляди хора без работа

Борсово V-ъзстановяване

След резкия спад дойде и бърз ръст на индексите, но те все още са под историческите си върхове от февруари

Общини на ръба на фалита

Над 210 млн. лв. по-малко приходи са събрали общините през първите четири месеца на тази година спрямо 2019-а

Със 750 млрд. евро срещу корона кризата

Брюксел предлага амбициозен план за възстановяване. Битката предстои

Кино: "Пералнята"

Тайният живот на парите в черна комедия от Содърбърг

20 въпроса: Бистра Андреева - Пешева

Най-новата книга в неин превод е романът "Американа" на Чимаманда Нгози Адачи

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10