Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 2 авг 2014, 16:57, 10742 прочитания

Гунтрам Волф: ЕС върви към разделяне между еврозоната и всички останали

Директорът на Bruegel пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


ЕС скоро ще има нова комисия, нов президент, изцяло ново управление. Какъв трябва да бъде неговият идеален дневен ред?

Новите лидери на ЕС имат две големи задачи. Първата е да подобрят условията за обикновените граждани на ЕС - да създадат икономически растеж, да направят така, че хората, които са загубили работата си в последните години, да могат да си намерят нова. Това е спешна задача, по която ЕС трябва да започне да действа много бързо. И едновременно с това новите лидери трябва да работят по по-дългосрочен дневен ред, свързан с подобряване на институционалната структура, и особено монетарния съюз.


Тези две неща всъщност са силно свързани. Ако искате повече растеж и повече работни места сега, е нужно да действате - да отделяте повече средства за европейски инвестиционни проекти, да имате по-агресивна парична политика, да правите по-енергични структурни реформи. Но можете да правите всички тези неща само ако има общо разбиране накъде иска да върви ЕС. С други думи, трябва да се погрижите да съществува консенсус за посоката, в която трябва да поеме ЕС, за да можете да решите някои от най-горещите въпроси в момента.

Един от тези краткосрочни неотложни въпроси е как Европейската комисия да бъде направена по-добре функционираща институция. В момента проблемът е не само, че има твърде много комисари, но и твърде много ресори - всеки комисар има свое отделно портфолио и не всички те са полезни за Европа. Така от Брюксел не само идва прекалено много активност, но и тя понякога не е съгласувана - примерно един комисар върви в една посока с неговата служба, докато друг се движи в противоположна, и няма кохерентен и последователен набор от политики.

Едно от нещата, които бих препоръчал, е незабавно реорганизиране на комисията. Това реорганизиране може да е под формата на създаването на силен "клъстер", фокусиран върху политики за растеж и оглавяван от вицепрезидент без портфолио, и под него да са четирима или петима еврокомисари - по вътрешния пазар, индустрията, дигиталните технологии, регионалната политика, иновациите и изследванията. Така тези комисари ще бъдат координирани от вицепрезидента и ще има по-съгласуван подход към политиките за растеж. Има и ресори, които трябва да бъдат премахнати, но тъй като не може да бъде намален броят на комисарите (всяка държава трябва да има такъв), добър компромис е те да останат 28, но не всеки от тях да има своя собствена служба.

Ако погледнем към т. нар. проблемни държави по периферията на ЕС - как стоят те в момента и победиха ли кризата или още има опасности?




Със сигурност икономическата ситуация е по-добра в сравнение с лятото на 2012 г. Няма толкова резки разлики в лихвените нива, доходността е спаднала значително. Онзи финансов стрес, който видяхме преди две години, сега е далеч по-нисък или липсващ на повечето пазари. Но въпреки това, ако погледнете фундаментите на някои икономики, например Италия - тя е с много висок дълг, слаба производителност и има проблем с ниската инфлация в еврозоната (която се движи под 1%), ще разберете, че всичко това прави много трудно за Италия и останалите държави от периферията да си възвърнат конкурентоспособността и същевременно да удържат дълга си на устойчиви нива.  

Комбинацията от ниска инфлация, все още относително слаб растеж в ядрото на еврозоната и слаб реален растеж в периферията не е много здравословна. И съм доста притеснен, че вероятно в следващата година-две ще има ново припламване на кризата. Да, ситуацията се е подобрила, но да, няма причина да се успокояваме. Ако реалният растеж и инфлацията не се повишат много бързо, имаме голям проблем.

Ако кризата се завърне, отново ли ще бъде толкова остра или ще е в по-мека форма?

Трудно е да се каже, наистина преди две години имахме извънредни обстоятелства - глобална финансова криза, съчетана с евро кризата. И тази комбинация направи ситуацията изключително сложна. Но е факт, че ако в някой момент инвеститорите започнат сериозно да се съмняват в устойчивостта на италианския дълг, ще има масирана пазарна реакция и съответно много остра криза.

Означава ли това, че след всички тези мъчителни опити за овладяване на кризата и предотвратяване на нови, ЕС все още не е готов да се справи с подобна ситуация?

Със сигурност не сме решили всичките си проблеми. И въпреки многото институционални подобрения все още имаме незавършен монетарен съюз, с който не сме напълно подготвени да се справим с големи кризи в големите икономики. Продължаваме да имаме дълбоки структурни проблеми - ръстът на производителността е бавен, създаването на работни места е слабо. И това се вижда много ясно, когато сравним възстановяването в еврозоната с това в САЩ - там то е много по-силно и с по-широка основа.   
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Да живееш в контролния център на електроразпределението в Ню Йорк Да живееш в контролния център на електроразпределението в Ню Йорк

Мярката се налага, за да се защити ключовият състав, който да поддържа електрозахранването в мегаполиса

4 апр 2020, 696 прочитания

Безработицата в САЩ отбеляза очакван ръст, но най-лошото предстои 1 Безработицата в САЩ отбеляза очакван ръст, но най-лошото предстои

Повишението е с 0.9 процентни пункта - до 4.4%, но не обхваща новите 10 милиона души без работа.

4 апр 2020, 718 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Путин от центъра на Европа

Унгарският премиер Виктор Орбан иска да изгради "нелиберална демокрация"

Още от Капитал
Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10