Американската автоиндустрия преживява ренесанс, но това е неустойчиво

През юни продажбите на коли стигнаха осемгодишен връх заради евтините заеми и големите стимули от страна на дилърите

Прогнозите за продажбите тази година са 16.2 - 16.4 млн. автомобила
Прогнозите за продажбите тази година са 16.2 - 16.4 млн. автомобила    ©  Reuters
Прогнозите за продажбите тази година са 16.2 - 16.4 млн. автомобила
Прогнозите за продажбите тази година са 16.2 - 16.4 млн. автомобила    ©  Reuters

Американската автоиндустрия не е изглеждала толкова цветуща от години, пише Reuters. През юни продажбите стигнаха осемгодишен връх, в момента се строят нови фабрики и много експерти, дилъри и директори в бранша са оптимисти.

И все пак някои на Уолстрийт и от автобизнеса виждат причини за притеснение. Те смятат, че комбинацията от евтини заеми с удължен срок на изплащане, големите стимули от страна на дилърите и неустойчиво високите цени на колите втора употреба правят прекалено лесно купуването на нов автомобил. Според тях търсенето е изкуствено раздувано и ако Федералният резерв очаквано вдигне нивата на лихвите следващата година, това ще покачи разходите за купуването на кола и може да доведе до намаляване на търсенето.

Оптимисти срещу песимисти

Сред тези, които виждат чашата наполовина празна, е автоанализаторът Адам Джонас от Morgan Stanley. "Не се съмняваме, че сме в балон. Намираме се в неизследвана територия в момента", казва Джонас.

Прогнозите са, че тази година продажбите на автомобили ще стигнат 16.2 - 16.4 млн. в сравнение с 15.6 млн. през 2013 г. и се очаква да отбележат най-високото си ниво от 2006 г. насам. Дори Джонас не очаква спад в търсенето в близко бъдеще. Той прогнозира удрянето на нов рекорд от 18 млн. през 2017 г., но до 2019 г. смята, че продажбите ще намалеят до едва 14 млн.

Американската Служба за валутен контрол, която регулира националните банки, пише в доклад, че "започват да се появяват признаци за риск от даването на заеми за автомобили". Същевременно дългосрочните заеми продължават да доминират пазара. Средният срок за заем за нов автомобил тази година се е вдигнал до 66 месеца, а някои кредитори удължават срока до 84 месеца.

И все пак мнозина от индустрията смятат, че търсенето ще продължи да бъде двигател на растежа. Главният изпълнителен директор на доставчика на резервни части Delphi Automotive Родни О'Нийл казва: "Когато погледнете към нуждата от нови части, виждате, че продажбите не са достигнали своя пик."

Според Джеф Скобин от дилъра Galpin Ford също няма причини за притеснение: "Има някои малки спадове тук-там, но няма никакви индикации за предстоящ голям спад. Нищо не сочи за голяма промяна в нашия бизнес."

Стимулите, предлагани от автопроизводителите, са относително стабилни. Когато те започнат значително да намаляват цените, това често е знак, че са произведени прекалено много коли, за които няма достатъчно търсене. "Производителите се въздържат от отстъпки и други стимули", казва Чарлс Чесбруг, икономист от изследователската фирма IHS Automotive. Според прогнози на фирмата продажбите ще достигнат 16.75 млн. през 2017 г. и ще се понижат леко до 16.44 млн. през 2020 г.

По думите на анализатора от Ernst & Young Анил Валсан производителите сега са "относително дисциплинирани" в предлагането на стимули за покачването на продажбите. За разлика от периода на рецесия, когато солидните стимули са били "единственият начин да се продаде наличността". В момента според Валсан стимулите са "на здравословно и управляемо ниво". Той смята, че "вероятно няма да станем свидетели на катастрофа, но ще наблюдаваме охлаждане на търсенето".

Сериозни намаления

Докато стимулите на страна на производителите са сравнително скромни, много американски дилъри предлагат сериозни намаления. Някои от тях са с подкрепата на производителя, но повечето са от собствения джоб на дилърите.

Според Джеф Шустър, вицепрезидент на отдела за прогнози към LMC Automotive, "автомобилната индустрия вече е преживяла в голяма степен възстановяването" и ръстът на продажбите ще се забави. Но той смята, че "Детройт е в много по-добра позиция да се справи с този въпрос", тъй като структурата на индустрията и дисциплината "ще позволят място за маневриране, ако пазарът се влоши".

Джонас от Morgan Stanley не е толкова спокоен. Според него евтините пари "са като дрога, като афродизиак", който изкуствено раздува търсенето. И последиците никак няма да са добри. "Смятаме, че следващите десет години за автоиндустрията ще са по-брутални от последните десет в почти всеки смисъл", твърди Джонас.