Сърбия разширява приватизацията с продажба на държавни медии
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сърбия разширява приватизацията с продажба на държавни медии

Правителството на Александър Вучич търси начини да понижи бюджетния дефицит

Сърбия разширява приватизацията с продажба на държавни медии

Телеграфната агенция ТАНЮГ и още 80 фирми в сектора си търсят нов собственик

2386 прочитания

Правителството на Александър Вучич търси начини да понижи бюджетния дефицит

© Djordje Kojadinovic


Сръбските власти разшириха плановете за приватизация с държавната информационна агенция ТАНЮГ и други регионални медии, съобщава Радио Б92. Продажбата на държавните медии получи зелена светлина след приемането на нов Закон за обществената информация в средата на август и е част от обявените планове за приватизация на над 500 предприятия. Чрез тези мерки правителството на Сръбската прогресивна партия, водено от Александър Вучич, се надява да реши проблема с бюджетния дефицит, който се очаква да достигне 8.3% от БВП през тази година. Прогнозите за икономическия растеж също показват спад под 1% за тази година спрямо 2.5% за миналата.

Държавни медии

ТАНЮГ, която получава държавни субсидии в размер на 2 млн. евро годишно, не бе сред първоначално обявените за приватизация държавни медии. В края на миналата седмица сръбската Агенция за приватизация обяви приемането на заявление за интерес към агенцията и още десет местни печатни, радио- и телевизионни медии. ТАНЮГ води началото си от 1943 г., когато е основана като информационна агенция на партизаните, оглавявани от Йосип Броз Тито. През август бяха пуснати за продажба други медии като най-стария политически вестник на Балканите "Политика", както и други популярни издания като "Дневник".

Потенциалните инвеститори имат срок до 3 ноември за заявяват интереса си към ТАНЮГ и другите медии. На сайтът на сръбската Агенция на за приватизация http://www.priv.rs кандидат-купувачите могат да се запознаят с информацията за имотите и другата собственост на фирмите, потенциалните загуби, надхвърлящи капитала, броя на служителите, предишните опити за приватизация и финансовите отчети. Кандидатите трябва да представят и подробна информация относно намеренията си за развитие на фирмите - приблизителната инвестиционна програма и бизнес план.

В момента в Сърбия има общо 81 държавни медии, за които се предвижда да бъдат приватизирани до юли 2015 г. Прехвърлянето на медиите в частни ръце е и сред препоръките на Европейската комисия, според която така ще се подобри свободата на словото в страната. За медиите, които не са приватизирани до 1 юли 2015 г., се предвижда прехвърляне на собствения капитал на служителите под формата на безплатни акции. Ако служителите не приемат прехвърлянето на собствеността, медията престава да съществува и се заличава от регистъра, заявяват от Агенцията за приватизация.

Приватизация или фалит

Срокът за подаване на заявления за интерес към приватизацията на обявените през август 502 предприятия изтече на 15 септември. Предстои Агенцията за приватизация да предложи на икономическото министерство модел за приватизация и начална цена за всяка отделна компания. Сред обявените за продажба фирми са бивши големи предприятия като земеделската корпорация "Београд", промишленият комплекс "Бечеј", автомобилният завод "Прибой", металургичният комбинат "Кикинда", заводът за изкуствени торове "Панчево" и фармацевтичната компания "Галеника".

Новият Закон за приватизация предвижа продажбите да са завършени до 31 декември 2015. Според Агенцията за приватизация новата законова рамка включва изцяло нови модели за раздържавяване, които са значително по-гъвкави от опитваните досега. Законът не предвижда преструктуриране за губещите предприятия и те ще бъдат ликвидирани при липса на интерес за приватизация до края на следващата година.

Сръбските власти разшириха плановете за приватизация с държавната информационна агенция ТАНЮГ и други регионални медии, съобщава Радио Б92. Продажбата на държавните медии получи зелена светлина след приемането на нов Закон за обществената информация в средата на август и е част от обявените планове за приватизация на над 500 предприятия. Чрез тези мерки правителството на Сръбската прогресивна партия, водено от Александър Вучич, се надява да реши проблема с бюджетния дефицит, който се очаква да достигне 8.3% от БВП през тази година. Прогнозите за икономическия растеж също показват спад под 1% за тази година спрямо 2.5% за миналата.

Държавни медии


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK