Над 1 млрд. индийци са без интернет и това е огромно предизвикателство
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Над 1 млрд. индийци са без интернет и това е огромно предизвикателство

Марк Зукърбърг е сред партньорите в консорциума Internet.org, имащ за цел да направи интернет по-достъпен в Индия

Над 1 млрд. индийци са без интернет и това е огромно предизвикателство

Пазарът е с голям потенциал и към него се насочват много компании

2583 прочитания

Марк Зукърбърг е сред партньорите в консорциума Internet.org, имащ за цел да направи интернет по-достъпен в Индия

© Reuters


Най-голямата бариера пред появата на повече онлайн потребители е цената.

Повечето родители биха се радвали децата им да станат от компютъра. Но това не се отнася за бедно предградие на Делхи, където млади индийци посещават уроци по интернет грамотност, разказва британската ВВС. Те си поделят няколко компютъра, на които придобиват основни умения – как да търсят информация, как да изпращат пари на семействата си в селата и как да си купят билет за влака. Никой от младежите не притежава личен компютър и няма достъп до такъв в училище.

Шестнадесетгодишната Приянка Сингх казва, че интернет е променил живота й. "По-рано трябваше да плащаме на посредници много пари, за да си купим билет или да се доверяваме на непознати да носят пари на близките ни. Сега мога да помогна на баща ми да прави всичко онлайн", казва момичето.

В Индия над 1 млрд. души все още не са свързани с интернет. За да променят това, група световни компании са се обединили в консорциума Internet.org в опит да свалят цените. В него партньор е Facebook, чийто основател Марк Зукърбърг вярва, че достъпът до интернет е основно човешко право. Този месец той бе в Индия за конференция.

Скъпо удоволствие

Броят на индийците, използващи интернет, скочи с около 25% миналата година в сравнение с 2012 г., но това все пак е малък процент като част от населението. И най-голямата бариера пред промяната е цената.

Според специалистите следващата вълна потенциални потребители на интернет са нискоквалифицираните работници, като например продавачите. Но въпросът е дали те могат да си позволят да бъдат онлайн, като се има предвид, че печелят под 200 долара на месец и често едва свързват двата края.

Над 80% от достъпа до интернет в момента е чрез мобилните телефони. Но връзката често е много бавна и това по никакъв начин не окуражава появата на нови потребители. Шведската компания Ericsson работи за подобряване на връзката без нуждата от скъпа инфраструктура, например чрез технологии за повишаване на съществуващия мобилен сигнал в затворените помещения. Тези устройства могат да бъдат поставени на различни места като търговски центрове или големи офис сгради.

Според Кристиан Хеделин от Ericsson с понижаването на цените на смартфоните броят на потребителите расте. "Когато хората започнат да използват смартфони, те започват да искат добра връзка", обяснява той. Според шведската компания цените на смартфоните ще спаднат с 40-50% през следващите три години. Това означава, че броят на клиентите, които ще могат да си позволят такова устройство и съответните услуги, ще достигне над 700 млн. индийци през 2020 г. в сравнение със 110 млн. през 2013 г.

Претоварени мрежи

Но телеком операторите в страната в момента едва се справят заради претоварените мрежи. Въпреки че са един от най-големите телеком пазари в света с над 900 млн. потребители на мобилни телефони, операторите в Индия имат много по-малко свободни честоти, отколкото глобалните компании. Според Ericsson миксът от микроклетки и wi-fi рутъри може да подобри качеството на връзката, което ще бъде от полза за клиентите. В момента в Индия телефоните се използват основно за провеждането на разговори, а обмяната на данни е само 10-12% от приходите. Но числото се очаква да се покачи до 35-40% до 2020 г. Ericsson също така прогнозира, че потребителите на бърз мобилен пренос на данни ще стигнат 600 млн. до 2020 г. в сравнение със 100 млн. в момента.

Норвежката компания Telenor, която притежава дял в своя индийски филиал Uninor, скоро смята да го закупи изцяло, след като миналия юли индийското правителство реши да премахне рестрикциите върху това чужди компании да притежават местни телеком фирми. Uninor все още е малък играч с едва 40 млн. клиенти, но постепенно се разраства. Според президента на Telenor Йон Фредрик Баксас индийското правителство трябва да предостави повече честоти, ако иска да постигне визията си за една дигитална Индия.

Администрацията на премиера Нарендра Моди планира да предостави онлайн правителствени услуги на всички индийци до 2019 г., включително чрез смартфони. Но докато не се намери решение на някои основни проблеми като честите спирания на тока, достъпният интернет ще остане далечна мечта.

Най-голямата бариера пред появата на повече онлайн потребители е цената.

Повечето родители биха се радвали децата им да станат от компютъра. Но това не се отнася за бедно предградие на Делхи, където млади индийци посещават уроци по интернет грамотност, разказва британската ВВС. Те си поделят няколко компютъра, на които придобиват основни умения – как да търсят информация, как да изпращат пари на семействата си в селата и как да си купят билет за влака. Никой от младежите не притежава личен компютър и няма достъп до такъв в училище.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    zo avatar :-|
    zo

    Сега нека пишат и тука „за какво им е интернет като нямат XYZ“ както пишеха за изграждането на достъп до интернет в българските села.

  • 2
    dokoro avatar :-|
    dokoro

    И един милион роми са без интернет у нас и това е огромно предизвикателство :)

  • 3
    fellix avatar :-P
    Божикравов

    "Uninor все още е малък играч с едва 40 млн. клиенти, но постепенно се разраства."

    Шефчетата в Ментел сигурно масово са грохнали от депресия и алкохолизъм, след като са прочели това.

  • 4
    cuam4o avatar :-P
    Ангел

    До коментар [#2] от "dokoro":

    А това всъщност не е вярно. В махалата в квартала, в който живея виждам доста фирми са опънали кабели, а и ако потърсиш във фейсбук ще намериш групата "Най-готините цигани във фейсбук".

    :)

  • 5
    jorosrabskia avatar :-P
    jorosrabskia

    До коментар [#2] от "dokoro":

    ++++++++++++++++++++


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK