Deutsche Bahn отнесе стачката на машинистите до съда
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Deutsche Bahn отнесе стачката на машинистите до съда

Reuters

Deutsche Bahn отнесе стачката на машинистите до съда

Действията на синдиката заплашват да блокират транспорта и бизнеса в Германия през уикенда

2662 прочитания

Reuters

© Reuters


100 млн. евро на ден ще струва стачката на германската икономика според кьолнския институт за икономически изследвания

Германската железопътна компания Deutsche Bahn предприе в четвъртък правни действия срещу четиридневната стачка, обявена от синдиката на машинистите GDL (Gewerkschaft Deutscher Lokomotivführer). Държавната транспортна компания заяви, че с неохота е решила да поиска съдебно разпореждане от съда по трудови спорове във Франкфурт, след като синдикатът отхвърли предложението й за преговори с посредник. Решението на съда се очакваше вечерта в четвъртък след редакционното приключване на "Капитал Daily".

Преговорите между профсъюза и работодателите се провалиха в понеделник. В сряда в 15:00 часа местно време работа спряха машинистите в товарните превози, а в четвъртък в 2:00 часа местно време към тях се присъединиха и колегите им в пътническите превози. Ако стачката продължи по план, тя ще бъде до 4:00 местно време в понеделник и ще е най-дългата в историята на Deutsche Bahn.

Заплати и работно време

В основата на спора между ръководството на държавната железопътна компания и синдиката на машинистите стоят разногласия за заплати. GDL настоява и за 5-процентно увеличение на възнагражденията и за по-кратка работна седмица – 37 часа, а не настоящите 39. Синдикатите твърдят, че Deutsche Bahn е провокирала кризата, като е отказала да позволи на профсъюза да преговаря и от името на 17-те хиляди стюарди.

Съществува сериозна опасност действията на профсъюза да причинят транспортен хаос през уикенда, когато в цялата страна ще бъдат чествани 25 години от падането на Берлинската стена. Застрашена е и икономиката, тъй като голяма част от предприятията ползват услугите на Deutsche Bahn за товарни превози. Според кьолнския институт за икономически изследвания стачка над три дни може да струва на германската икономика до 100 милиона евро дневно, ако фирмите решат да спрат поточните линии. Около една пета от товарните превози в Германия се осъществяват с влакове.

Компаниите за доставка на петролни продукти предупредиха, че засиленото използване на автомобили и камиони заради блокирания жп транспорт може да доведе до недостиг на горива в някои райони още в неделя. Deutsche Bahn твърди, че ще опита да поддържа една трета от пътническите и половината от товарните превози по време на стачката. Всеки ден "Дойче бан" превозва 5.5 милиона пътници и над 620 000 тона товари.

Гневен бизнес

Сдружението на германските индустриални и търговски камари определи стачката като "отрова за Германия като място за бизнес". Решението на синдиката да отхвърли преговори с медиация беше разкритикувано от германските политици, като канцлерът Ангела Меркел призова профсъюза и "Дойче бан" да започнат помирителна процедура. Reuters отбелязва, че канцлерът изключително рядко взима отношение в индустриални спорове. Reuters припомня, че в момента коалиционното правителство на Ангела Меркел работи над закон, който предвижда ограничаване на правомощията на по-малки синдикати, какъвто е GDL. 

Стачката е изключително непопулярна както сред населението, така и в медиите. Високотиражният всекидневник Die Welt пише за "глупавата стачка", а таблоидът "Билд" - за "чудовищната стачка". "Имам чувството, че цяла Германия е взета за заложник", казва Тереза Пройер от Кьолн, която всеки ден ползва услугите на Deutsche Bahn, за да стига до работата си и обратно вкъщи. Това е шестата поред стачка на машинистите в рамките на два месеца, припомня агенция "Ройтерс".

Секторите, най-силно засегнати от действията на профсъюза, са производителите на автомобили, химическите компании и производителите на стомана. Volkswagen, BMW и Audi заявиха, че целта им е да предотвратят каквото и да било спиране на продукцията и затова вече са пренасочили някои от доставките си.   Полза от транспортния блокаж обаче очевидно извлича компанията за коли под наем Sixt. Фирмата публикува реклама на цяла страница със снимка на Клаус Везелски, председател на GDL, със слогана "Нашият служител на месеца".

100 млн. евро на ден ще струва стачката на германската икономика според кьолнския институт за икономически изследвания

Германската железопътна компания Deutsche Bahn предприе в четвъртък правни действия срещу четиридневната стачка, обявена от синдиката на машинистите GDL (Gewerkschaft Deutscher Lokomotivführer). Държавната транспортна компания заяви, че с неохота е решила да поиска съдебно разпореждане от съда по трудови спорове във Франкфурт, след като синдикатът отхвърли предложението й за преговори с посредник. Решението на съда се очакваше вечерта в четвъртък след редакционното приключване на "Капитал Daily".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    selofia avatar :-|
    Селофия

    Ми що се стискат ДБ?...
    Да вадят портофела и да плащат.. или искат още загуби?..

  • 2
    uap36309701 avatar :-|
    uap36309701

    прави са машинистите.защо да се чувстват те виновни за загуби като от тях се иска само да управляват влаковете безопасно а не се засрамат и откажат от големите си заплати топ упавленците на ДБ които не могат да осигорят адекватно заплащане при толкова изваршена работа


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK