В арабските страни няма влиятелни елити, които да са алтернатива и на диктаторите, и на ислямистите

Бъдещето ще зависи от фактори като успеха на моделите в Турция и Тунис и изхода от вътрешномюсюлманската борба за интерпретацията на исляма, казва арабистът Симеон Евстатиев в третата част на поредицата на "Капитал"

Профил:

Доц. д-р Симеон Евстатиев е арабист ислямовед, доктор по история, доцент по история на арабския свят и исляма в СУ "Св. Климент Охридски", където е ръководител на Университетския център за изследване на религиите и на магистърска програма "Общество и култура на арабския свят". През последната година (2013–2014 г.) е работил в Принстънския университет, САЩ. Публикациите му включват десетки научни статии и студии в областта на близкоизточните изследвания и ислямознанието. Автор и съставител на няколко книги, сред които и монографията "Религия и политика в арабския свят: Ислямът в обществото" (изд. "Изток-Запад", 2012).

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    mentor avatar :-|
    Ментор
    • - 3
    • + 12

    естествено, че няма.
    Ислямските държави и мнозинството живеещи в тях са векове назад в развитието си сравнено с останалата част на света. При това положение, за предпочитане разбира се са диктаторите. Въпроса е, защо след като това беше ясно отдавна, цивилизования свят се бори с диктаторите? Те очевидно са най-малкото възможно зло.

    Нередност?
  • 2
    kitenik avatar :-|
    Натътрузен десебар, слуга на БСП
    • - 1
    • + 33

    С интерес изчетох поредицата. Авторът очевидно е много навътре в материята и беше много полезно да прочета неговите обяснения.

    Нередност?
  • 3
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • - 1
    • + 38

    Елегантна статия, благодаря. Тунис наистина е интересен пример на филтрирана смес от френско влияние и турско законодателство /администрация. В моите разговори с тунезийски докторанти те посочват и влиянието на икономическия фактор за характера на властта, а именно зависимостта на Тунис от приходите от туризма, главно от Европа, като една от основите на заетостта в страната.

    Нередност?
  • 4
    plamenhristov5 avatar :-|
    plamenhristov5
    • - 1
    • + 27

    много добър материал. Благодаря!

    Нередност?
  • 5
    ivo21 avatar :-?
    Иво
    • - 1
    • + 29

    Благодаря на екипа на Капитал и най-вече на д-р Симеон Евстатиев за това блестящо и много съдържателно интервю!

    Искам да акцентирам върху 4-та част от интервюто касаеща осъждането на ИД от самите мюсюлмани. Както казва г-н Евстатиев действията на ИД в Ирак и Сирия предизвикаха възмущение не само сред нас християните, но също така и сред мнозинството мюсюлмани по света! Имаше стотици ислямски водачи и духовни лица от целия свят (от САЩ до Индонезия), които категорично осъдиха и заклеймиха действията на самозванеца "халиф" ал-Багдади! Дори в СА - родината на Уахабизма водещият местен религиозен лидер осъди тези психопати и главорези от ИД:

    http://www.theguardian.com/world/2014/sep/17/saudi-clerics-fatwa-declares-terrorism-heinous-crime-sharia-law

    http://wwrn.org/articles/43211/

    Според мен повечето мюсюлмани осъзнават, че ИД е организация на злото, която със своите си действия нарушава собствените има ислямски закони записани в Корана.

    Нередност?
  • 6
    sopher avatar :-|
    abdelhaqq
    • - 6
    • + 2

    хохо, "в саудитска арабия същите шариатски норми в областта на наказателното право отдавна са рутинна процедура". да, това е вярно. остава и да се успокоим с това съждение. а защо не се каже например откъде идват тези практики, какво е нормативното им, напълно религиозно и легитимно ислямско основание в текстовете на шериата, т.е. в хадисите и наръчниците по фикх? впрочем, в саудитска арабия не разпъват на кръст, това се прави само след екзекуция, поне ако вярваме на "Амнести интернешънъл". а защо ИД - може да им казваме "ИДИЛ" от ненужна политкоректност, може и "Доматена република от Патагония", ислямското в нея няма да стане по-малко, разпъват християни? да не би защото тези християни са християни, точно и само заради религиозната им, немюсюлманска принадлежност? а между другото, позоваването на "много мюсюлмани, които осъждали ИД" също не доказва, че ИД са "немюсюлмани", напротив. стъпването на общ език - погледнете дори и нелегитимната в очите на ИД международна мюсюлманска декларация, позоваването на обща терминология от едната и другата страна, опитите да се делегитимира, неуспешно, ИД с езика на фикха: всичко това ясно оказва че ИД говори на ясно, универсално разпознаваем мюсюлмански език. между другото, и аргументът, че те "убиват и мюсюлмани", е също немощен: та нали самите ИД, подобно на "Боко Харам" в Нигерия, прибягват до исторически утвърдената практика на такфир, "обвинение в неверие", за да обявят убитите от тях мюсюлмани за неверници и убийството им за позволено? сиреч, дискурсът на разграничаване между мюсюлмани и немюсюлмани в тази практика зазвучава още по-силно, никак не се тушира от практиката на "такфир" спрямо останалите мюсюлмани. и честно казано, не ме интересува, че има "останали мюсюлмани, които не подкрепят тероризма". интересува ни защо тези, които го подкрепят, го подкрепят. е, както признава и самият автор, делегитимирането на ИД вътре в суннитския ислям - я, колко интересно, ИД се оказва *вътре* в суннитския ислям! - е задача, трудно устоима със средствата на фикха. най-малкото защото от страна на ал-Багдади фикхът е също толкова добре, и смея да твърдя, до голяма степен легитимно употребен. сиреч, противно на думите на такива като Камерън и Обама, твърдящи, че ИД "нямали общо с религията", ал-Багдадийското образувание си лъха на ислямска нормативност. за жалост.

    Нередност?
  • 7
    popocatepetl avatar :-|
    rotos

    """Но в днешната активност на арабските династии от Залива ясно личи стремежът да бъдат водещи по отношение съхраняването и популяризирането на общоарабското цивилизационно наследство, както и да заемат водеща роля при формирането на съвременните политики за културно развитие."""

    Неколко понятия ми звучат като фантастика:
    " общоарабското цивилизационно наследство";
    " арабско участие във формирането на съвременното културно развитие".

    За каква "цивилизация" и "култура" може да се говори сериозно при тия варвари, които убиват жените си с камъни, защото ходели без бурка? И не само това...

    Нередност?
Нов коментар