Моника Маковей: "Ако изчистиш съдебната система, тя ще изчисти всичко друго"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Моника Маковей: "Ако изчистиш съдебната система, тя ще изчисти всичко друго"

Моника Маковей

Моника Маковей: "Ако изчистиш съдебната система, тя ще изчисти всичко друго"

Жената, която превърна борбата с корупцията в Румъния от фарс в реалност

Огнян Георгиев
31383 прочитания

Моника Маковей

© Георги Кожухаров


"Процесът на присъединяване към ЕС е възможност да се извършат за 10 или 20 години реформи, които иначе биха отнели 100." Това са думи на Моника Маковей, бивш румънски министър на правосъдието и може би най-известният съдебен реформатор в бившия съветски блок. Бившият прокурор, адвокат и правозащитник беше на поста от 2004 г. до 2007 г. и на практика реорганизира съдебната система в Румъния, за да я подготви за влизане в ЕС.

Тя въведе всички електронни форми на прозрачност, които след това достигнаха и до България, и разформирова тайната служба на министерството, която съществуваше още от времето на "Секуритате" и комунистическия режим. Което е по-важно обаче, успя да реформира неработещия орган за борба с корупцията по високите етажи на трите власти. Първите хора, с които новата служба се захвана, след като беше създадена, се оказаха членове на правителството, в което беше и Маковей, и на управляващото мнозинство.

Това й донесе омразата на политическата класа и въпреки че беше сред основните виновници Румъния да стане член на ЕС, тя бе освободена от поста й малко след това. Въпреки всичко тя и днес казва, че реформите, започнати от нея, дават плодове. Предвид непрекъснатия поток от дела и присъди срещу висши политици, магистрати и влиятелни бизнесмени в съседната държава, е ясно, че в Румъния някои защитни механизми на държавността работят доста по-добре от тези в България.

Защо започнахте реформата и колко време мислехте, че ще отнеме?

Започнах я по три причини. Първо, защото страната се нуждаеше от това. Второ, защото аз го исках, а това е много важно. И трето, защото бяхме като България преди 2007 г. - едно от условията за членство в ЕС беше такова. Освен това имаше подкрепа за моите действия.

Откъде започнахте такава тежка и дълга реформа?

В съдебната система ви трябва добро и прозрачно управление, поток на информация, съдът трябва да не е враждебен към хората и съдиите не трябва да се занимават с административна дейност, а с правораздаване. Аз информатизирах всичко, така че може да откриете всичко на е-портала на съда - протоколи, решения, присъди, всичко. Ако си адвокат или страна по делото, можеш да откриеш всичко вътре. Съдиите и служителите също имат достъп до всичко необходимо.

Това беше проблем в началото, защото, като пратих компютри в съдилищата, съдиите казаха "няма да ставаме машинописки". Сега, разбира се, те са много доволни от системата, защото имат достъп до цялата юриспруденция. И съдилищата са свързани електронно също.

Трябва ви също случайно разпределение на дела, което е много важно. Дисциплинарни наказания на съдиите, ако се наложи. И най-вече унификация на съдебната практика. Иначе е лотария - ако е един съдия получавате присъда, ако е друг - ви оправдава. Това отне време. Съдиите, разбира се, в началото бяха против това. Те обясниха, че това е насочено срещу тяхната независимост. Аз пък им обясних, че независимостта означава хората да имат право на съдебен процес, независим от другите власти, а не право на съдиите да правят каквото си искат. Доведох съдии от Великобритания, които им обясниха, че въпреки системата на правни прецеденти, те не се чувстват независими.

Но не можеш да си позволиш непредвидимост в тази система. Това е като в икономиката, трябва ти увереност в правилата. 

Колко ви отне да я унифицирате?

Не бих казала, че процесът е завършил, има още време. Друго, което направих, е да се публикуват всички решения. Отново срещнах съпротива. Тогава се публикуваха в книги или изобщо не се публикуваха, защото хората не били достатъчно запознати, за да разберат аргументите. Всичко сега се публикува в интернет, за да се провери, да се чете и така съдиите трябва да пишат ясно, разбрано и да се аргументират добре.

Това е прозрачност, полезна е. Решенията са обществено благо, не принадлежат на някой съдия. А и помагат за юриспруденцията - ако съм съдия в един град, виждам как мой колега от друг град е решил някое дело.

Как се справяте обаче с интересите в тази система, които често са корупционни?

Тук стигаме до другата реформа - тази в антикорупционните органи. Най-важното там е именно корупцията в съдебната система. Защото, ако изчистим нея, тя ще изчисти всички други сектори. Създадох Националната дирекция за борба с корупцията, който се оказа много успешен. Това е елитна институция - тя се занимава с дела с материален интерес над 1 млн. евро или с хора на много високи позиции в държавата. Той разследва всички политици, включително колегите ми в правителството. 

Има специален орган, който се занимава със съдии и прокурори. Те проведоха много разследвания и вече имаме доста присъди. Не казвам, че нещата са напълно изчистени, но имаме много осъдителни присъди, включително за политици и олигарси. Това доказва, че системата работи добре и се справя с доказателствата.

Защо беше толкова успешна тази агенция? По две причини. Аз лично проведох избора на хора за нея. Най-независимите и смели професионалисти, които открих. Трябват ти хора, които искат да правят това. Подбрах ръководителя - Даниел Морар, след като психологът, който заедно с мен ги интервюираше, ми каза "той е твърд, не се колебае да арестува и разследва, ако сбъркаш някъде, той ще тръгне след теб, не е добър в социализирането". И аз казах - такъв човек ни трябва. Аз не бях член на никоя партия, идвам от гражданските организации и наистина исках да се справя с това. Не бях зависима, тъй като нямах бизнес връзки или нещо, заради което да ме изнудват.

Тази институция бе изградена много затворена. В нея имаш следователи, прокурори, експерти - всичко, което ти потрябва. Дори имаш устройства за подслушване, когато такова се наложи и бъде позволено от съдия. Те нямат нужда да искат подкрепа от друга служба - това спира риска от изтичане на информация. Това бе вградено в една институция, подчинена на главния прокурор в нея.

Задължих всички публични служители да попълват много детайлни декларации, в които да има подробности за бизнеса им, за членовете на семейството, доходи. Това са много полезни инструменти и за прокурори, и за журналисти, и за хората.

Създадохме и Националната комисия по интегритет, която проверява разминаванията между законни доходи и реално имущество, дали заемаш несъвместими позиции и конфликтът на интереси. Конфликтът на интереси е престъпление - ако кмет даде обществена поръчка на фирма, свързана по някакъв начин с негов роднина например, това е престъпление.

Как намерихте волята за това?

Защото го направих преди влизането в ЕС. Ако на политиците не им харесва, а на тях не им харесваше, нямаше много, което да направят. Те опитаха, разбира се, но аз съм упорита. А и имах подкрепата на Европейската комисия, както е сега в България.

Сама ли се справихте с реформата или имахте нужда от помощ?

Когато имах нужда от експертиза, се допитвах до Световната банка, вдигах телефона и се допитвах и до хора в управлението на други държави като Италия, Франция, Великобритания. Ако например имах нужда от сравнителен анализ на законодателството върху банкрута, получавах такова съдействие.

Министърът на правосъдието подписва всеки акт и решение, приети от правителството. Много от тези аз не исках да подпиша, защото ги намирах незаконни. И се е случвало премиерът да ми крещи, да ми държи тон пред останалите министри. Не съм се притеснявала от това.

Веднъж той просто не издържаше и ми каза "излез за половин час и размисли". Казах, добре ще напусна, но това няма да стане законно след половин час. Върнах се след половин час и казах, няма да подпиша.

Така че, това е. Трябва да искаш да го направиш. Също така, да имаш професия - да не зависиш от партията. Като те уволнят и какво - ще продължиш да работиш.

Продължава ли да работи системата, след като напуснахте?

Всичко продължава точно така, както ви описах. Все още се арестуват и подвеждат под отговорност хора, които нарушават правилата. Преди два дни бяха арестувани и обвинени двама местни "барони" и кмет на голям град. Мнозина, които изглеждаха недосегаеми, са в затвора или са под разследване.

Но не е завършила реформата. Не мога да кажа, че който и да е на власт, съдебната система ще работи, както в последните 8 години. Сега имаме избори и ако социалистите дойдат на власт, са обещали политически контрол над системата - това е обявено публично.

Ако трябва да дадете съвети на някого в България, който сега започва реформи, какво бихте го посъветвали?

Всичко, което казах, е важно. Но направих и екшън план, който съгласувах и с ЕК, който е на практика мерки, кой отговаря за тях, колко ще струват и докога трябва да са факт. Можете да го намерите онлайн дори, мисля, че още е качен на сайта на правосъдното министерство. Ползвайте го, ние имаме еднакви проблеми.

"Процесът на присъединяване към ЕС е възможност да се извършат за 10 или 20 години реформи, които иначе биха отнели 100." Това са думи на Моника Маковей, бивш румънски министър на правосъдието и може би най-известният съдебен реформатор в бившия съветски блок. Бившият прокурор, адвокат и правозащитник беше на поста от 2004 г. до 2007 г. и на практика реорганизира съдебната система в Румъния, за да я подготви за влизане в ЕС.

Тя въведе всички електронни форми на прозрачност, които след това достигнаха и до България, и разформирова тайната служба на министерството, която съществуваше още от времето на "Секуритате" и комунистическия режим. Което е по-важно обаче, успя да реформира неработещия орган за борба с корупцията по високите етажи на трите власти. Първите хора, с които новата служба се захвана, след като беше създадена, се оказаха членове на правителството, в което беше и Маковей, и на управляващото мнозинство.

Това й донесе омразата на политическата класа и въпреки че беше сред основните виновници Румъния да стане член на ЕС, тя бе освободена от поста й малко след това. Въпреки всичко тя и днес казва, че реформите, започнати от нея, дават плодове. Предвид непрекъснатия поток от дела и присъди срещу висши политици, магистрати и влиятелни бизнесмени в съседната държава, е ясно, че в Румъния някои защитни механизми на държавността работят доста по-добре от тези в България.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

21 коментара
  • 1
    yado_san avatar :-|
    yado_san

    Колко уверена в себе си жена, и с основание!
    Нали искаме рецепти - ами ето рецепти.

  • 2
    moi6e...tolkoz avatar :-|
    Мойше! Толкоз!!!

    Такава трябва и в България. Дано новият министър на праводъдието успее да направи нещо като нея:)

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    Безспорно добра работа на г-жа Маковей, но ловенето на крадливи политици е постфактум работа, след дъжд качулка. Много по-важно е изобщо да не се стига дотам. Когато някой открадне стотици милиони, после не ми е никакво утешение, че предстои да бъде съден (нови милиони разходи за следствие, прокурори и съдии) , а накрая и да влезне в затвор, вътре ще си живее като Пабло Ескобар. По-добрата мярка е намаляването на паричните потоци, които държавата разпределя, за да бъдат сведени до минимум вариантите откъде може да се открадне. А най-добре е първо на практика, а после и де юре с промяна в конституцията на държавата да се забрани да притежава участия в търговски дружества, както маржоритарни, така и миноритарни , както и да гарантира данъчната неутралност.

  • 4
    hitrata_svraka avatar :-?
    Хит®ата Св®ака ;)

    "Ползвайте го, ние имаме еднакви проблеми."

    Проблемите в България са много по-страшни от тези в Румъния!!!

    При нас нещата не се оправиха дори когато БСП+ДПС не бяха на власт (формално) - структурите на ДС и мафията запазиха влиянията и далаверите си и при СДС, и при НДСВ, и при ГЕРБ!

    Покварата и мафиотщината са на най-високо ниво у нас!!! Вижте Филчев, вижте Иван Искров с незнам колко десетки хиляди лева МЕСЕЧНА заплата! Вижте "министър 10%" в правителството на Костов; съдии, прокурори, следователи, ДАНС, полиция - всичко е проядено от червеи!!!

  • 5
    today avatar :-|
    today

    Ето такъв човек ни трябва и на нас. Искам да имаме международен съдебен борд под ръководството на Маковей!

  • 6
    ujc33369406 avatar :-|
    UJC4040

    "Не мога да кажа, че който и да е на власт, съдебната система ще работи, както в последните 8 години. Сега имаме избори и ако социалистите дойдат на власт, са обещали политически контрол над системата - това е обявено публично"

  • 7
    lelka avatar :-|
    Лелка

    "Министърът на правосъдието подписва всеки акт и решение, приети от правителството. Много от тези аз не исках да подпиша, защото ги намирах незаконни. И се е случвало премиерът да ми крещи, да ми държи тон пред останалите министри. Не съм се притеснявала от това.
    Веднъж той просто не издържаше и ми каза "излез за половин час и размисли". Казах, добре ще напусна, но това няма да стане законно след половин час. Върнах се след половин час и казах, няма да подпиша."
    Топки трябват за тая работа,независимо от пола

  • 8
    jonson avatar :-|
    jonson

    1989-1990
    СДС е за шокова терапия, БСП е за плавен преход. БСП печели както с измама на самите избори, така и демонизация на Балцерович и в страната започва да се случва "бавен преход", който в крайна сметка ни води дотук.

  • 9
    geleto avatar :-|
    Гелето

    Извода е само нови и активни хора, формиращи истинската партия. Записвайте се: https://www.facebook.com/groups/705532319524187/

  • 10
    bvanetza avatar :-|
    Borislav Valkov

    Гражданската квота в Румъния издига личности като нея, а гражданските квоти в България издигат личности като Бат Сали, Делян Пеевски и Петър Чобанов....
    Сами разберете защо няма да ги стигнем(румънците).....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Светът през 2021

Светът през 2021

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK