С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
21 14 ное 2014, 15:23, 30099 прочитания

Моника Маковей: "Ако изчистиш съдебната система, тя ще изчисти всичко друго"

Жената, която превърна борбата с корупцията в Румъния от фарс в реалност

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


"Процесът на присъединяване към ЕС е възможност да се извършат за 10 или 20 години реформи, които иначе биха отнели 100." Това са думи на Моника Маковей, бивш румънски министър на правосъдието и може би най-известният съдебен реформатор в бившия съветски блок. Бившият прокурор, адвокат и правозащитник беше на поста от 2004 г. до 2007 г. и на практика реорганизира съдебната система в Румъния, за да я подготви за влизане в ЕС.

Тя въведе всички електронни форми на прозрачност, които след това достигнаха и до България, и разформирова тайната служба на министерството, която съществуваше още от времето на "Секуритате" и комунистическия режим. Което е по-важно обаче, успя да реформира неработещия орган за борба с корупцията по високите етажи на трите власти. Първите хора, с които новата служба се захвана, след като беше създадена, се оказаха членове на правителството, в което беше и Маковей, и на управляващото мнозинство.

Това й донесе омразата на политическата класа и въпреки че беше сред основните виновници Румъния да стане член на ЕС, тя бе освободена от поста й малко след това. Въпреки всичко тя и днес казва, че реформите, започнати от нея, дават плодове. Предвид непрекъснатия поток от дела и присъди срещу висши политици, магистрати и влиятелни бизнесмени в съседната държава, е ясно, че в Румъния някои защитни механизми на държавността работят доста по-добре от тези в България.

Част от темата

Европейският реформаторски блок

Раед Арафат: "По-добре да искаш прошка, отколкото позволение"

Човекът, променил спешната помощ в Румъния, казва че една реформа никога не спира

Брайън Хейс: Ако ще правите нещо, правете го бързо

Икономистът от правителството, което върна Ирландия на крака, разказва какво е нужно за бърза промяна

Хората, които променят държави

България изглежда застинала в безвремие и кризи. Няколко европейци, които вече са променяли държави, показват, че траекторията надолу може да бъде преобърната.

Збигнев Марчиняк: Достатъчно е едно смело правителство да направи голямата крачка

Архитектът на образователните реформи в Полша за това, как полските ученици станаха едни от най-успешните в Европа


Защо започнахте реформата и колко време мислехте, че ще отнеме?

Започнах я по три причини. Първо, защото страната се нуждаеше от това. Второ, защото аз го исках, а това е много важно. И трето, защото бяхме като България преди 2007 г. - едно от условията за членство в ЕС беше такова. Освен това имаше подкрепа за моите действия.


Откъде започнахте такава тежка и дълга реформа?

В съдебната система ви трябва добро и прозрачно управление, поток на информация, съдът трябва да не е враждебен към хората и съдиите не трябва да се занимават с административна дейност, а с правораздаване. Аз информатизирах всичко, така че може да откриете всичко на е-портала на съда - протоколи, решения, присъди, всичко. Ако си адвокат или страна по делото, можеш да откриеш всичко вътре. Съдиите и служителите също имат достъп до всичко необходимо.

Това беше проблем в началото, защото, като пратих компютри в съдилищата, съдиите казаха "няма да ставаме машинописки". Сега, разбира се, те са много доволни от системата, защото имат достъп до цялата юриспруденция. И съдилищата са свързани електронно също.



Трябва ви също случайно разпределение на дела, което е много важно. Дисциплинарни наказания на съдиите, ако се наложи. И най-вече унификация на съдебната практика. Иначе е лотария - ако е един съдия получавате присъда, ако е друг - ви оправдава. Това отне време. Съдиите, разбира се, в началото бяха против това. Те обясниха, че това е насочено срещу тяхната независимост. Аз пък им обясних, че независимостта означава хората да имат право на съдебен процес, независим от другите власти, а не право на съдиите да правят каквото си искат. Доведох съдии от Великобритания, които им обясниха, че въпреки системата на правни прецеденти, те не се чувстват независими.

Но не можеш да си позволиш непредвидимост в тази система. Това е като в икономиката, трябва ти увереност в правилата. 

Колко ви отне да я унифицирате?

Не бих казала, че процесът е завършил, има още време. Друго, което направих, е да се публикуват всички решения. Отново срещнах съпротива. Тогава се публикуваха в книги или изобщо не се публикуваха, защото хората не били достатъчно запознати, за да разберат аргументите. Всичко сега се публикува в интернет, за да се провери, да се чете и така съдиите трябва да пишат ясно, разбрано и да се аргументират добре.

Това е прозрачност, полезна е. Решенията са обществено благо, не принадлежат на някой съдия. А и помагат за юриспруденцията - ако съм съдия в един град, виждам как мой колега от друг град е решил някое дело.

Как се справяте обаче с интересите в тази система, които често са корупционни?

Тук стигаме до другата реформа - тази в антикорупционните органи. Най-важното там е именно корупцията в съдебната система. Защото, ако изчистим нея, тя ще изчисти всички други сектори. Създадох Националната дирекция за борба с корупцията, който се оказа много успешен. Това е елитна институция - тя се занимава с дела с материален интерес над 1 млн. евро или с хора на много високи позиции в държавата. Той разследва всички политици, включително колегите ми в правителството. 

Има специален орган, който се занимава със съдии и прокурори. Те проведоха много разследвания и вече имаме доста присъди. Не казвам, че нещата са напълно изчистени, но имаме много осъдителни присъди, включително за политици и олигарси. Това доказва, че системата работи добре и се справя с доказателствата.

Защо беше толкова успешна тази агенция? По две причини. Аз лично проведох избора на хора за нея. Най-независимите и смели професионалисти, които открих. Трябват ти хора, които искат да правят това. Подбрах ръководителя - Даниел Морар, след като психологът, който заедно с мен ги интервюираше, ми каза "той е твърд, не се колебае да арестува и разследва, ако сбъркаш някъде, той ще тръгне след теб, не е добър в социализирането". И аз казах - такъв човек ни трябва. Аз не бях член на никоя партия, идвам от гражданските организации и наистина исках да се справя с това. Не бях зависима, тъй като нямах бизнес връзки или нещо, заради което да ме изнудват.

Тази институция бе изградена много затворена. В нея имаш следователи, прокурори, експерти - всичко, което ти потрябва. Дори имаш устройства за подслушване, когато такова се наложи и бъде позволено от съдия. Те нямат нужда да искат подкрепа от друга служба - това спира риска от изтичане на информация. Това бе вградено в една институция, подчинена на главния прокурор в нея.

Задължих всички публични служители да попълват много детайлни декларации, в които да има подробности за бизнеса им, за членовете на семейството, доходи. Това са много полезни инструменти и за прокурори, и за журналисти, и за хората.

Създадохме и Националната комисия по интегритет, която проверява разминаванията между законни доходи и реално имущество, дали заемаш несъвместими позиции и конфликтът на интереси. Конфликтът на интереси е престъпление - ако кмет даде обществена поръчка на фирма, свързана по някакъв начин с негов роднина например, това е престъпление.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Възходът и началото на залеза на китайските предприемачи Възходът и началото на залеза на китайските предприемачи

Частният сектор търпи тежки удари от политиката на Пекин да развива приоритетно държавните компании

19 май 2019, 1669 прочитания

Започва битката сред британските консерватори за наследник на Мей 3 Започва битката сред британските консерватори за наследник на Мей

Проучванията сочат за фаворит бившия външен министър Борис Джонсън

19 май 2019, 826 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Збигнев Марчиняк: Достатъчно е едно смело правителство да направи голямата крачка

Архитектът на образователните реформи в Полша за това, как полските ученици станаха едни от най-успешните в Европа

"Хладилника" - пилотният нов квартал на София

Общината и инвеститорите са в безпрецедентен диалог за бъдещето на квартала

ТЕЦ "Варна" - милиони без покритие

Държавата плаща на Ахмед Доган за нещо, което не е сигурно, че може да получи, тъй като техническото състояние на ТЕЦ-а не позволява безопасното му управление

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Селото се оказа тъкмо в града

Няколко стопанства с доставка, които предлагат чиста, разнообразна и вкусна храна

Хладнокръвни истории

Нови стари срещи с прозата и документалистиката на Труман Капоти