С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
35 21 ное 2014, 16:35, 7297 прочитания

Икономика по време на война

Бойните действия в Източна Украйна спряха работата на ключовата тежка промишленост и заплашват региона с хуманитарна криза

Красимир Янков | Донецк-Киев
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Преди войната Владимир Кириленко работи в едно от множеството преработвателни предприятия в Донецк, които разчитат на добива от мините за производството си и на големите металургични заводи, за да реализират продукцията си.

"Не беше за много пари, но поне ги получавахме редовно. Освен това имах голям отпуск, можех да се пенсионирам рано и изпращах децата ми на санаториум всяко лято за по три седмици", разказва украинецът пред "Капитал". Идването на подкрепяните от Русия сепаратисти променя всичко това. Бойните действия първо засягат шахтите, след това спират транспортните връзки и накрая просто прогноват хората, които има къде да отидат.


Предприятието на Владимир намалява смените на работниците си, после започва да забавя заплатите и накрая им предлага сделка – охранявайте територията на завода и ние евентуално ще ви платим някой ден, когато имаме възможност. Мнозина взимат решението да напуснат по собствено желание и да заминат в други части на Украйна, но Владимир, който има двама близнаци и по-голяма дъщеря, приема. Днес той прекарва дните си, обикаляйки празните халета в един от индустриалните райони на Донецк. "Не получавам никакви пари, но и нямам какво друго да правя. Аз съм си оттук и няма къде да отида", разказва той по време на среща през октомври.

Подобна съдба сполетява мнозинството от заводите и предприятията в самопровъзгласените Донецка и Луганска народна република (ДНР и ЛНР). Повечето от тях спират частично или напълно работа. Индустриалното производство в Донецка и Луганска област е намаляло с 59% и 85% съответно спрямо миналата година. От общо 93 мини за въглища 69 са спрели да работят, както и седем металургични завода и над 40 хиляди малки предприятия. "Повече от половината работоспособно население е загубило работата и доходите си", пише в руски доклад за региона, публикуван от немското списание Spiegel.

Отломките на един гигант



Следите от тежката промишленост, някога гордостта на Съветския съюз, са видими навсякъде в Донецка и Луганска област, които образуват Донбас. Регионът е на второ място в Европа по залежи на полезни изкопаеми и заводи за преработването им след Рурската област в Германия. Тук в едни по-мирни времена функционират десетки мини и огромни заводи, в които на смяна работят по няколко десетки хиляди души. Те произвеждат продукция, захранваща целия СССР, и впоследствие изнасяща за целия свят след разпада на съюза.

"Трябва да се разбере, че индустриалният сектор (в Украйна - бел. ред.) се е създавал не в последните 23 години на украинска власт, а още през съветско време. Все пак тук има огромна ресурсна база и много суровини", описва региона си бившият губернатор на Донецка област Сергей Тарута в интервю за радио "Свобода".

Тази картина се променя след началото на бойните действия. Те не само буквално разрушават част от производствата, но създават и трудности с доставката на суровини и подаването на електроенергия и газ за други. Прекъснати са и важни транспортни връзки, които правят износа на продукция или прекалено скъп, или напълно невъзможен. Все пак пристанището в град Мариупол на Черно море остава под контрола на украинските власти и сепаратистите нямат достъп до него.

Тези събития удрят и по украинския бюджет - за периода от януари до август събираемосттата на приходите е с 5.9% по-ниска от предварително заложената. Най-голяма щета нанася липсата на икономическа активност в Донецка и Луганска област. "Проблемът е, че там вече никой не яде, не пие, не си купува нищо и всички напускат", казва Игор Белоус, ръководител на украинската Държавна фискална служба, пред украинското издание "Икономически известия." Освен това данъчните постъпления от тези два региона за периода януари - октомври 2014 г. са намалели със 76%. Това означава, че над 20 хиляди предприятия просто не си плащат данъците, посочват от украинската данъчна служба в прессъобщение.

Войната води и до изтегляне на чуждестранните инвеститори. Големият играч на световния пазар на строителни материали HeidelbergCement AG например затваря завода си за цимент в Донецка област. Отчасти причините са лошият пазар в световен мащаб, но отчасти и нежелание за работа с новите власти. Директорът по връзки с обществеността Андреас Шалер обяснява пред украинския вестник "Капитал", че немската компания не може да работи пълноценно в контролираните от сепаратистите територии. "Все още не сме взели решение за съдбата на завода. Но се надяваме, че групата ще може да го използва и за напред", казва Шалер.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Епидемията от коронавирус навлиза в нова фаза, случаите извън Китай растат 1 Епидемията от коронавирус навлиза в нова фаза, случаите извън Китай растат

Южна Корея, Италия и Иран са под тревога, Венеция прекрати традиционния си карнавал

23 фев 2020, 5067 прочитания

Битката за лидерското място в ЕБВР Битката за лидерското място в ЕБВР

Мандатът на настоящия председател – британецът Сума Чакрабарти, е към края си, а претендентите за позицията са няколко

23 фев 2020, 1156 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Произведено в Детройт, отново

Западналата Мека на американската автомобилна индустрия излиза от фалита и отново привлича инвеститори

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Автогол с еврозоната, мачът продължава

Изборът сега е между по-добро икономическо бъдеще и статуквото

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10