Франция се отказва поетапно от дизеловите автомобили

Ново законодателство ще пази околната среда от "мръсни" двигатели

Reuters
Reuters    ©  Reuters
Reuters
Reuters    ©  Reuters

Франция планира постепенно да изведе от употреба личните автомобили с дизелови двигатели и да създаде система за идентифициране на най-опасните за околната среда превозни средства. Това обяви министър-председателят Манюел Валс, цитиран от агенция Reuters.

Следващата година правителството ще въведе система за окачествяване на превозните средства въз основа на вредните емисии, които изпускат, съобщи Валс. Това ще позволи на местните власти да ограничават достъпа до градовете на автомобилите, които замърсяват най-много околната среда.

По-малко замърсяване

"Във Франция отдавна предпочитаме дизеловите двигатели. Това е грешка и постепенно интелигентно и прагматично ще поправим тази грешка", заяви премиерът. Правителството предвижда да намали данъчните преференции за дизеловите двигатели спрямо бензиновите. Новият закон ще увеличи акциза върху дизела с 2 евроцента на литър. В момента акцизът на литър дизел е приблизително 43 евроцента, а на литър бензин – 61 евроцента. Очаква се мярката да донесе и допълнителни 807 млн. евро на бюджета през 2015 г.

Валс обяви още, че правителството планира да увеличи броя на получаващите субсидии за преминаване от старите дизелови двигатели към по-екологични в районите, които залагат на активна борба със замърсяването.

По-рано тази година министърът на енергетиката Сеголен Роял обяви, че шофьорите, които се откажат от дизеловите двигатели и купят електромобили, ще получат еднократна субсидия до 10 хил. евро. Автомобилите, задвижвани с дизел, също ще поскъпнат, тъй като ще бъдат намалени данъчните облекчения, които сега се получават при покупката им.

Проблемите на Франция със замърсяването на въздуха, причинено от превозните средства, доведоха до законодателни мерки. През март правителството предложи за определен период от време на всички автомобили с четни регистрационни номера да бъде забранено да влизат в Париж, а градският транспорт да стане безплатен.

След пет дни на тежък смог в столицата забраната беше въведена, но отново беше премахната едва след няколко часа, тъй като силни ветрове разчистиха замърсения въздух.

Забраната на дизеловите двигатели във Франция може да се отрази и на глобалния автомобилен пазар, тъй като френските производители ще се насочат към алтернативни решения. Приблизително 80% от автомобилите в страната днес се захранват с дизел. Причина за това са особеностите на данъчната система, благодарение на които дизеловото гориво е приблизително 15% по-евтино от бензина.

Общоевропейска тенденция?

Много европейски държави имат сходни правила, тъй като в общия случай дизеловите двигатели са по-ефикасни от бензиновите, но за сметка на това изхвърлят повече вредни емисии на изгорен литър гориво. Европа винаги е била най-големият пазар за дизелови двигатели, като днес приблизително 55% от превозните средства ползват такива.

Новото френско законодателство е знак, че може би е дошъл краят на широкото разпространение на дизеловите двигатели в Европа. Според експерти комбинацията от все по-стриктното законодателство на ЕС по отношение на вредните емисии, повишаването на цената на дизела и производството на все по-ефикасни бензинови двигатели може да доведе до края на "дизеловата ера".

Очаква се Великобритания също да пристъпи към въвеждане на сходни мерки. В ход е изпълнението на план за създаване на зона с "ултраниски емисии" в Лондон, като след 2020 г. превозните средства с двигатели, които не отговарят на стандартите на ЕС за вредни емисии, ще се облагат със значително по-висок данък. Кметът на Лондон Борис Джонсън нееднократно призовава към намаляване на употребата на дизелови двигатели, тъй като сегашните закони карат шофьорите да ги избират пред бензиновите.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


19 коментара
  • 1
    buzzjn avatar :-|
    Imeto mi

    "След пет дни на тежък смог в столицата забраната беше въведена, но отново беше премахната едва след няколко часа, тъй като силни ветрове разчистиха замърсения въздух."

    След повече от 5 зими тежък смог в София .... на никой не му дреме.
    Евала на франсетата, въпреки че био-дизела е до някъде решение.

  • 2
    uap36309701 avatar :-|
    uap36309701

    да минат на газ.за нас това е решението с този остарял парк по разбираеми причини.иначе чакаме електрификацията

  • 3
    qvb21311044 avatar :-|
    Алф

    Ами щом има перспектива за евтин бензин, защо не....;)

  • 4
    todorov_g avatar :-|
    todorov_g

    А при нас колкото ти е по- стара колата и колкото повече замърсява толкова ти е по- нисък данъка.

  • 5
    oserv avatar :-|
    Patilan

    тежък удар по еко фанатиците!!!

    Да въвеждаш еко мерки без да имаш изчерпателни данни по въпроса безумие. И често се оказва, че еко инициативите имат точно противополжен ефект.
    Друг пример за такава безумна инициатива е маниата по електрическите коли...

    Межуд другото, оказва се и че УСА е може би по-екологична в отношението на автомобилен транспорт. Вярно че европейските коли са малки и икономични, но от друга страна средната възраст на автомобилният парк е 7 години.
    Възрастта на автомобилният парк в УСА е почти 12 години (Б-я е 14 години), или почти 2 пъти повече от ЕС.
    Ако се отчете и замърсяването причинено от бълването на толкова много коли, то може и да се окаже, че УСА е по-еко от ЕС.

    Та така за еко фанатизма...

  • 6
    nye avatar :-|
    nye

    [quote#0:"статията"]Много европейски държави имат сходни правила, тъй като в общия случай дизеловите двигатели са по-ефикасни от бензиновите, но за сметка на това изхвърлят повече вредни емисии на изгорен литър гориво. [/quote]
    е такава глупост няма ... какво като изхвърлят повече на литър гориво? двигателят е значително по-ефективен. разликата в разхода на гориво е 20 – 30% ...

  • 7
    historama avatar :-|
    historama

    Ако ви е направило впечатление, никъде не е казано, че дизелите ще бъдат спрени от производство. Просто му увеличават акциза. А при нас при по-нисък акциз дизелът е по-скъп от бензина, и никой не си задава въпроса: аджеба защо така? За Франция за дизела има и друго нещо - френските селяни получават безакцизен дизел за тракторите си, и по някой път наливат и в колите си (не че не рискуват някаква глоба). Така че в скоро време дизеловите коли няма да изчезнат, но възможно е процентът им от 80% да намалее на 60%

  • 8
    Slick avatar :-|
    Slick

    Няма да има кой знае каква разлика. Но тока идва с голяма тяга. За добро или за лошо.

  • 9
    tww09306483 avatar :-|
    Petleshev

    Е-е-е-е...! Жалко! Ерата на 2.0 ХДИ на Пежо/Ситроен, бавно се отправя към своя залез! Добре е, че французите ще го правят поетапно, тоест максимално ще оползотворят ресурса на тия коли, които са произведени до момента! Пък, кой знае - след две-три години да не се наводни българския пазар на коли втора ръка с френски дизели, от Франция...?
    Иначе, еко-законодателството в България няма какво да му се коментира! МПС-та произведени в епохата на зрелия социализъм, които не отговарят на никакви норми, още дълги години ще се търкалят по родните пътища...!

  • 10
    cuam4o avatar :-P
    Ангел

    До коментар [#5] от "Patilan":

    Ти пък каква глупост издрънка? В USA колите били по-стари, с по-големи двигатели и разход на гориво, следователно по екологични? Dafuq? :D


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход