Защо слабото търсене в Италия ужасява еврозоната
Това води до опасност от дефлация във валутния блок


Седмични новини за европейски регулации, бизнес и финансиране.
"Три на цената на две" е била най-честата оферта във веригата от супермаркети на Джорджо Сантамброджио. Но тази година тя почти не е използвана. Причината за това обяснява защо усилията да се съживи замиращата италианска икономика се провалят, пише Reuters. "Хората не се запасяват, защото знаят, че цените ще бъдат по-ниски след месец. Те изискват все по-големи намаления", казва Сантамброджио.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
33 коментара
Франция тепърва предстои!
е как така Италия ще има проблеми ,нали Русия беше тая с проблемите
Мейнърд Кейнс, а и други икономисти преди него, отдавна са описали Парадокса на пестеливостта (paradox of thrift): по време на икономическа стагнация, потребителите се опасяват от загуба на доходи, поради което намаляват разходите си, което води до спад в търсенето, което води до спад в търговията и производството, което води до фирмени съкращения, което води до спад в доходите, което води до още повече "пестеливост", в низходяща спирала. Най-значимият фактор, които определя частните инвестиции (далеч по-значим от други иначе немаловажни фактори като размера на данъците, инфраструктура и пр.) е очакваната ROI (възвръщаемост), а в такава ситуация тези очаквания са силно занижени. Затова, когато и потребителите, и бизнесът пестят в самоубийствено очакване на по-добри времена е нужно държавата да счупи този порочен кръг като инжектира икономически стимули под формата примерно на инфраструктурна модернизация, мащабни подобрения в образованието и т.н. - още повече, че по време на икономически кризи условията за това са изключително благоприятни: ниски лихви, ниски цени на материалите, изобилие на работна ръка. Уви, както Пол Кругман многократно изтъква, Европа в наши дни упорито отказва да проумее този факт, въпреки изобилието от емпирични данни в негова подкрепа.
До коментар [#3] от "WOI":
Да си внесат Бернанке, той го е правил вече.
До коментар [#3] от "WOI":
наричането на несвързаните бръщолевения на Кейнс "факти" не ги прави такива. достатъчно е само да се видят ДВЕ от многото глупости които е казал, за да е ясно на всеки че тоя шарлатанин трябва да бъде зачеркнат от историята и името му да се нареди до това на карл маркс:
Thus the remedy for the boom is not a higher rate of interest but a lower rate of interest![5] For that may enable the so-called boom to last. The right remedy for the trade cycle is not to be found in abolishing booms and thus keeping us permanently in a semi-slump; but in abolishing slumps and thus keeping us permanently in a quasi-boom.
И отговора му на ФАКТА че в дългосрочен план тази политика ще доведе до катастрофални последици: "В дълосрочен план всички ще сме мъртви"
Хората не се запасяват, защото знаят, че цените ще бъдат по-ниски след месец
Да приемем че се запасят, ако един италианец ползва по 1 бутилка зехтин на месец средно, в очакване на поскъпването на зехтина заради инфлация, всеки италианец си купи по 24 бутилки евтин зехтин. Понеже бил се продавал под препоръчителната цена, фирмите и търговците не реализират почти никаква печалба или направо загуба. И в следващите 2 години никой не си купува нито една бутилка зехтин. Това ли искат търговците и производителите наистина?
Ако в очакване на скок в цените всеки си купи пералня или хладилник, това означава че в следващите поне 5 години няма да си купува. Какво правят производителите през тва време? Чоплят семки?
В страната има по-малко кредитни карти на човек от населението от всяка друга държава в еврозоната с изключение на Словакия. Това намалява потреблението, тъй като хората, които използват кредитни карти, пазаруват по-свободно.
Младите харчат повече и поемат рискове
Идеалният клиент - млад, тъп, ама за сметка на това смел! Хвала на младите които си купуват телевизор или телефон на изплащане, с 10%+ лихва при заплата 600 лв! Работата за лихварите - най-сладката работа! :D Кредитната карта все едно качва заплатата начи, не просто да премести дадена покупка във времето с месец-два.
До коментар [#5] от "DareDebil":
А наричането на най-влиятелния икономист от 20 век, чиито теории са в основата на икономическия бум на САЩ, Западна Европа и Япония в десетилетията след Втората световна война "шарлатанин" не го прави такъв. Вярно, в някои среди, отричащи ролята на държавата в икономиката, той не е популярен, но това е следствие на идеологически фундаментализъм и/или специфични лични/фирмени/браншови интереси, не на обективен анализ. Прави впечатление, че двата произволни и извадени от контекст цитата не са по никакъв начин свързани с Парадокса на пестеливостта, както и че първосигналните критици на Кейнсианството нямат никакви смислени предложения за изход от кризата освен още дерегулация, още орязване на данъците и още "затягане на коланите" - и следствията от това са очевидни.
До коментар [#8] от "WOI":
да беше казал че теориите му са в основата на ВСЯКА една световна криза от 1929та година насам, включително последната, по-щеше да уцелиш.
До коментар [#9] от "DareDebil":
Конкретни примери бихте ли приложили?
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.