Виртуалните войни на омразата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Виртуалните войни на омразата

Виртуалните войни на омразата

Социалните мрежи се превърнаха в най-силното оръжие на ИДИЛ за набиране на джихадисти и сплашване на противниците

11590 прочитания

© reuters


Регион на жестокостта – така днес може накратко да се опише Близкият изток. Публикувана от ислямистки интернет сайтове снимка показва джихадист на фона на закичен с човешки глави танк. Боецът изглежда щастлив и усмихнат и е издигнал знамето на победата. Бруталността на доскорошните арабски диктатори бледнее пред ислямистите, които режат главите на "неверниците" от малцинствата и разрушават църкви и религиозни храмове.

С основаването на така наречения халифат на Ислямска държава в Ирак и Леванта (ИДИЛ), арабските държави се превърнаха в цел и арена на "подвизите" на джихадистите. Лидерът на групировката Абу Бакр ал-Багдади успя да посее ужас, превръщайки света в зрител на нечовешки кадри на обезглавяване, бомбени атентати и масови убийства, на които присъстват и деца – утрешни джихадисти. ИДИЛ стана световна марка за ужасяващото насилие. Това контрастира с конспиративността на останалите въоръжени фундаменталистки организации и групировки. Друга разлика е, че рекрутирането става по-често чрез социалните мрежи и познанствата, за разлика от досегашните методи за набиране на попълнения на "Ал Каида".

Въпреки ретроградните речи и зверските методи за налагане на сила в районите, които е завладяла, ИДИЛ разчита на най-съвременните медийни средства и технологии. И присъствието й в медиите все повече се разширява. Тя се развива като голяма корпорация или политическа партия, която води кампания за популярност с цел увеличаване на влиянието си и привличане на поддръжници.

Прибягването на джихадистките групировки до социалните медии не е ново явление, нито изненада. Завладяването на гр. Мосул през юни обаче демонстрира обрат в обичайното присъствие на ИДИЛ. Настъплението й беше съпроводено от безпрецедентно отразяване в Twitter, което достигна пик с влизането на бойците й в града, когато бяха публикувани 40 хил. туита относно сражението в рамките на един ден. Анализаторът на проблемите на тероризма Дж. М. Бергер проследи около 3 млн. туита от 7500 акаунта на джихадистки мрежи в Twitter. Тези туитове бяха разпространени чрез приложението "Фаджр ал-баша’ир" (Зората на добрите новини), пуснато в Twitter от организацията, което може да се свали на всяко устройство с Android. То публикува чрез акаунтите на ползвателите си туитове, връзки и снимки, подбрани от изобретателите на приложението, които принадлежат към т. нар. "медийно рамо" на ИДИЛ.

Виртуална мощ

Организацията е разширила присъствието си в онлайн медиите до такава степен, че е трудно да бъде проследено. Освен официалните й регистрации в социалните мрежи, които са предназначени за разпространение на изявленията и поемането на отговорност за атентати, стотици бойци и поддръжници публикуват разнообразни материали с две цели - набиране на последователи и сплашване на враговете.

Второто се случва чрез публикуване на снимки и видеофайлове с убийства. Едно от най-зверските е с умъртвяването на десетки хора на 17 юни, някои от които иракски войници, погребани живи. В друго видео бе показано отрязването на главата на журналиста Джеймс Фоли, а след това и на Стивън Сотлоф.

Един от отделилите се от организацията разкрива пред CNN как става набирането на хора по интернет. В началото той самият е вербувал хора от Запада чрез директни съобщения в Twitter. След това, когато се премества, за да се сражава в Ирак, ИДИЛ започва да публикува видеа, режисирани по професионален начин. Те се отличават с високо качество, за разлика от тъмните, трептящи клипове, които "Ал Каида" и други терористични групировки разпространяваха преди. Клиповете изглеждат като визуална фантазия, в която липсва история и конкретика, тъй като задачата им е да очароват и впечатлят зрителя. Медийните изяви на ИДИЛ се възползват от напрежението и драмата, от натрупването на стряскащи гледки, така че да не разкриват лични подробности за отсъстващия лидер, който крие чертите на лицето си зад шал още откакто изпрати първото съобщение, в което обяви създаването на халифата.

Броят на интернет публикациите, съдържащи словосъчетанието "ислямска държава", надхвърля 40 млн. на английски език и 60 млн. на арабски. През последните шест месеца организацията е качила онлайн повече от 180 видеа. След като "Ал Каида" се насочи към затворените форуми, ИДИЛ разви тенденция за използването на социалните мрежи и най-вече Twitter. Изследователят от The Washington Institute Арън Зелин обяснява промяната с факта, че много от тези форуми се превърнаха в цел на западните разузнавателни служби и затова бяха закрити. За един от най-важните се считаше форумът "Славата на Исляма", който бе свален през 2012 г. Много от членовете на ИДИЛ съсредоточиха усилията си в създаване на профили в Twitter и донякъде във Facebook. Групировката започна чрез Twitter "Кампания Милиард" за привличане на възможно най-голям брой поддръжници.

ИДИЛ започна да се концентрира върху създаване на рекламни кампании в интернет за набиране на доброволци от юни, като продължава да публикува снимки и изявления, които илюстрират военните им победи в Ирак. Групировката поставя акцент върху стратегията си за спечелване на общественото мнение. Официални британски документи сочат, че "британската полиция е събрала повече от 28 хил. електронни материали, свързани с тероризма, които съдържат 46 видеозаписа, направени от ИДИЛ". В. Washington Post цитира професора от Georgetown University Брус Хофман, според когото "терористите успяват да използват интернет като средство за набиране на терористи" и че "няма интелектуално средство, което да спре това".

DABIQ и Inspire, или Привличане и Вдъхновение

Принадлежащият на ИДИЛ "Ал Хайат медиа център" се смята за новото й информационно оръжие. Той издава свое електронно списание на английски и арабски, което се отличава с професионална изработка и качествени снимки. Изданието носи името DABIQ и напомня с дизайна си на списанието Inspire, което "Ал Каида" издаваше на английски език. DABIQ има хартиена и онлайн версия и основната му цел е да набира бойци, предимно от западния свят.

В пилотния брой на изданието е публикувана програмна статия "Завръщането на халифата", като фонът на заглавната страница е карта на "държавата халифат". Във втория брой, под заглавието "Ураганът" за пръв път е публикувана ясна снимка на говорителя на ИДИЛ Абу Мохамед ал Аднани. На корицата е изобразен кораб, устремен към високи вълни, като препратка към успеха на ИДИЛ и последващия ураган. Следващият брой акцентира върху най-важното около екзекуцията на Джеймс Фоли. А четвъртият е посветен на "неуспешните кръстоносни походи".

Професионалната изработка, особено на визуалните елементи на списанието, се конкурира с най-големите световни издания. Корицата на специалния брой на тема "Завръщането на халифата" напомня на списанията Time или Foreign Policy; темите са атрактивни, а заглавията са по западен модел. В DABIQ се публикуват информационни статии, пространни фийчъри, анализи и исторически изследвания, както и кратки новини от целия халифат. Организацията планира да започне да издава и още едно списание на арабски и английски, наречено "Халифатът". Неговата цел ще бъде да публикува идеите на самопровъзгласения халифат, за да запознава света с тях.

Нека припомним, че "Ал Каида" бе първата организация в региона, която използва компютърни програми при подготовката на кадрите си и организирането на работата. Тя заложи и на интернет мрежа за финансиране, както и за комуникация с членовете си, разпръснати в различни държави. С други думи, тя възприе глобализацията на интернет в по-голяма степен, отколкото политическите партии в целия регион. Стъпка по стъпка  мрежата се превърна в организационна форма на "Ал Каида". И тъй като ИДИЛ се роди от утробата на "Ал Каида", тя взе от нея доста неща. Сред тях са както глобалният характер на бойците на ИДИЛ, така и интензивната употреба на интернет, независимо дали в пропагандата и битката за спечелване на умовете и сърцата, или в набирането на финанси и нови попълнения.

Информационното портфолио на ИДИЛ се обогати с пускането на първата й радиостанция с името AL BAIN FM, която използва комуникационни мрежи в Мосул. Директорът на близкоизточния офис на Carnegie Endowment в Бейрут Лина Хатиб пише в свой анализ, че очаква ИДИЛ да създаде собствени сателитни канали, но те няма да имат широка употреба. Чарлз Листър от Brookings Institution посочва, че "организацията произвежда удивителна по количество и разнообразие информация", както и че "постоянният поток от материали, възхваляващи ИДИЛ, създава впечатление, че нивото й на организираност и въоръжение е впечатляващо". Той смята, че "противопоставянето на тези пропагандни материали не е по-маловажно от прекратяването на конфликта в региона". Листър твърди също, че "никоя от жестоките ислямистки организации не е успявала да постигне такова електронно въздействие и да направи толкова сложна медийна операция, каквато направи ИДИЛ". Директорът на International Center for the Study of Radicalisation към лондонския King's College Питър Нюман потвърждава, че "организацията успя да разпространи посланията си на английски благодарение на поддръжниците си на Запад, които са експерти в употребата на интернет и търсенето в сайтове. Те формират информационна сила, която се равнява на военната такава".

Информационната война

Информационно–идеологическата атака превърна социалните медии във важен фронт. Често привърженици на ИДИЛ споделят, че именно тези сайтове са ги подтикнали да прегърнат идеите на екстремизма. Изследователят на джихадистките групировки Хамуд ал Зияди казва, че "средствата за социална комуникация се превърнаха в едни от най-важните инкубатори за рекрутиране в световен мащаб", както и че "младежите и по-специално тези на възраст между 18 и 25 години остават най-уязвими за посланията на джихадистките организации".

ИДИЛ използва няколко акаунта - официалният информационен акаунт, в който се пускат записи с изявления; регионалните акаунти, чрез които се публикуват събитията на живо; акаунтите на бойците, в които те говорят за живота и опита си; акаунти на поддръжниците и симпатизантите. Групировката използва и хаштаговете на английски и арабски език. С цел разширяване на фен-базата си, тя създава и онлайн магазини за продажба на дрехи и сувенири, на които са изобразени името и символите й. Така ИДИЛ налага своята марка в света на тероризма. Един от многото магазини носи името Zirah.

Според в. Daily Mail, страницата на Zirah има над девет хиляди последователи във Facebook. Онлайн магазинът продава облекло в ислямски стил, което носи символите не само на ИДИЛ, но и на групировки като талибаните, "Хамас" и "Фронта Ан Нусра". На дрехите са изобразени въоръжени мъже наред с лозунги като "Муджахидини от цял свят" и "Да останем единни", както и девиза на ИДИЛ на английски език. Daily Mail публикува и снимка на магазин в Турция, който рекламира дрехите на организацията под мотото "Посетете магазина на ИДИЛ в Истанбул, за да се сдобиете с най-новите летни джихадистки модели". Предлагат се и играчки, лепенки и картинки за малки деца.

Не липсва и холивудски стил. Според CNN например съществуват паралели между кадри от клип на ИДИЛ и американски филм за преследването на Бин Ладен. Има и съпоставки между изображения на реални убийства и сцени от холивудски екшъни. Ливанската анализаторка Далал ал Бузри отбелязва, че "зад ужасяващите кадри на режима стои ясно медийно намерение и то е насаждане на ужас в нашите сърца. Прибягва се до театрализиране на ужаса, докато на халифа Абу Бакр ал Багдади се вменява божествена харизма чрез използването на клишета, правилно позициониране и осветление". Както писа в. Guardian, "войната за въздействие върху общественото мнение може би е по-важна за джихадистките групировки от самите битки, тъй като военните загуби се превръщат в пропагандни победи, а териториалният напредък е използван като средство за събиране на поддръжници на каузата".

Според заместник държавния секретар по публична дипломация Ричард Стенгел "САЩ нямат друг избор, освен да се противопоставят на тяхната пропаганда посредством силна реакция в интернет". Именно това е задачата на Центъра за стратегически контратерористични комуникации, създаден през 2011 г. и оглавяван от Стенгел, който се концентрира върху директен контакт с младежите, а понякога и с джихадистите в сайтовете, за които се знае, че публикуват рекламни материали на ИДИЛ. Лина Хатиб от Carnegie обаче е скептична доколко този център може да повлияе на арабските младежи, които не хранят добри чувства към САЩ.

Американската Агенция за национална сигурност (NSA) също участва в интернет битката с джихадистите. Директорът й Майк Роджърс спомена неотдавна, че NSA "осъществява понастоящем наблюдение на електронните възможности на ИДИЛ", но отказа да навлиза в подробности. Той все пак потвърди, че "най-важното е да се повиши активността в средствата за социална комуникация". Агенцията планира до 2016 г. да сключи договори с 6200 служители, които да следят и осуетяват всяка потенциална опасност за САЩ, като възнамерява да работи с фирми от интернет индустрията, специализирани в областта на електронната сигурност.

От своя страна, ЕС също увеличава активността си. Според координатора на ЕС по борбата с тероризма Жил де Керков европейските органи си взаимодействат с отговорните лица в социалните мрежи, които са се превърнали в средство за набиране на бойци в редовете на ИДИЛ. Но истината е, че това противодействие все още не е станало общ световен приоритет.

Пламъците на джихада

Наскоро чрез YouTube бе разпространено видео, рекламиращо филма "Пламъците на войната", който предстои да излезе. Той е отговор на заплахата на американския президент Обама да срине организацията. Говори се, че това ще бъде най-голямата онлайн кинопродукция – дължината на филма е 55 минути и той проследява последните завоевания на ИДИЛ и начина, по който овладява градове и военни бази в Сирия и Ирак. В. New York Times пише, че "видеото съдържа висококачествени кадри, които свидетелстват за модерна снимачна техника", както и че тя "наподобява техниката, използвана в Холивуд". Изненадата e използването на пленения от 2012 г. британски журналист Джон Кантела, за да направи репортаж, записан на видео с въздушни снимки, за които се твърди, че са направени от безпилотен самолет. Фактът, че той бе пощаден, за разлика от колегите му Фоли и Сотлоф, се тълкува като намерение да бъде използван и в бъдеще като алтернативен говорител от епицентъра на сраженията. С което ИДИЛ влеза в следващата фаза на медийната си революция.

* Мохамед Халаф е иракски журналист, кореспондент на кувейтския вестник Al Watan

ИДИЛ стана световна марка за ужасяващо насилие
Фотограф: Reuters

Регион на жестокостта – така днес може накратко да се опише Близкият изток. Публикувана от ислямистки интернет сайтове снимка показва джихадист на фона на закичен с човешки глави танк. Боецът изглежда щастлив и усмихнат и е издигнал знамето на победата. Бруталността на доскорошните арабски диктатори бледнее пред ислямистите, които режат главите на "неверниците" от малцинствата и разрушават църкви и религиозни храмове.

С основаването на така наречения халифат на Ислямска държава в Ирак и Леванта (ИДИЛ), арабските държави се превърнаха в цел и арена на "подвизите" на джихадистите. Лидерът на групировката Абу Бакр ал-Багдади успя да посее ужас, превръщайки света в зрител на нечовешки кадри на обезглавяване, бомбени атентати и масови убийства, на които присъстват и деца – утрешни джихадисти. ИДИЛ стана световна марка за ужасяващото насилие. Това контрастира с конспиративността на останалите въоръжени фундаменталистки организации и групировки. Друга разлика е, че рекрутирането става по-често чрез социалните мрежи и познанствата, за разлика от досегашните методи за набиране на попълнения на "Ал Каида".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

24 коментара
  • Bat Sali Prezident

    Без нанасянето на Ядрен увар от Великите сили няма да се оправи положението.

  • 2
    sopher avatar :-|
    abdelhaqq

    чудесно, констатираме, че отдавна измисленото противопоставяне на "Мека" срещу "механизация" по Дениъл Лернър съществува само в главите на западните социолози. и ИД не са някакви "малоумни", "като животни" и "не с всичкия си" , както се опитват да ги изкарат политически коректните дискурси на Обама и Камерън.

    въпросът обаче тук не е "как" ИД използват електронните медии.

    въпросът е "защо" техният глас звучи толкова легитимно сред толкова много мюсюлмани на Запад...

  • 3
    mitkovasilev avatar :-P
    Митко Василев

    Къде остана доброто старо: "There are no savage and civilised peoples; there are only different cultures."

  • 4
    sopher avatar :-|
    abdelhaqq

    ми в дебрите на надживяния пост-модернизъм :D

  • 5
    ivo21 avatar :-?
    Иво

    "Социалните мрежи се превърнаха в най-силното оръжие на ИДИЛ за набиране на джихадисти и сплашване на противниците"

    Абсолютно вярно е това! Вече няколко пъти се сблъсках с привърженици на изродите от ИД във Фейсбук, който имаха наглостта даже да ме заплашват, защото при всеки възможен случай и среща с тях опровергавам техните лъжи и манипулации. В интернет е пълно със джихадистки сайтове, дори в нормалните социални мрежи можеш да намериш привърженици на ал-Багдади, които не крият своята симпатия към ИД. Разбира се повечето потребители поне в социалните мрежи ги заклеймяват и осъждат дейността на тази терористична организация. Но, прави впечатление, че ИД набира свои симпатизанти именно чрез интернет.

    Аз по принцип съм против цензурата на медиите, но мисля, че трябва да се направи нещо СРЕЩУ пропагандирането на терористични и престъпни организации подобни на ИД.

  • 6
    ivo21 avatar :-?
    Иво

    "Въпреки ретроградните речи и зверските методи за налагане на сила в районите, които е завладяла, ИДИЛ разчита на най-съвременните медийни средства и технологии. И присъствието й в медиите все повече се разширява. Тя се развива като голяма корпорация или политическа партия, която води кампания за популярност с цел увеличаване на влиянието си и привличане на поддръжници."

    Което показва, че лидерите на ИД осъзнават силата на пропагандата и използват именно медиите за промиването на мозъците на наивни и невежи глупаци в целия свят.... не само мюсюлмани, но и хора от други религии. Според проучвания 1/3 от всички французи присъединили се към ИД са били бивши християни.

  • 7
    ivo21 avatar :-?
    Иво

    "След това, когато се премества, за да се сражава в Ирак, ИДИЛ започва да публикува видеа, режисирани по професионален начин. Те се отличават с високо качество, за разлика от тъмните, трептящи клипове, които "Ал Каида" и други терористични групировки разпространяваха преди."

    Така си е. Който е гледал видеото на ИД от град Кобани знае за какво става въпрос. Супер качествено видео започващо от небето над градът (направен най-вероятно от дрон на организацията) и след това реч на един британски заложник, който под техен плен приема Исляма и сега е станал нещо като ТВ водещ на ИД.

  • 8
    ivo21 avatar :-?
    Иво

    Много хубава статия между другото поздрави на автора й Мохамед Халаф.

  • 9
    sopher avatar :-|
    abdelhaqq

    да, има нужда от такива статистически, информативни статии.

    само че аз бих се радвал да разбера защо ИД успяват така да рекрутнат. защото, нали се сещате, че ако размахвах свинска пържола пред магазин за халална храна и виках "айде на свинското", никой няма да ми върже на "медийната пропаганда".

  • 10
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Недоволството на младежта от властта и предната генерация (която най-често е властта) съществува от хилядолетия. Днес тя е засилена от виртуалната реалнсот която за много млади хоре е реалността в която живеят.
    Сигналът бе даден с рекрутурането от Йемен на сина на един от най-богатите нигерийци, учещ се в Лондон, за декемврийския полет до Детройт, случая с "бомбата в гащите". Следващият такъв случай беше с майор Нидал Хасан, прихиатърът от палестински произход който разстреля над 30 души в приемната на военната болница във форт Хууд, той също беше рекрутиран от Ануар ал Аулаки, роденият в САЩ имам от Йемен . Интернет аккаунти и техники се изпозваха от Ал Каеда от 1998 при планиране на атентатите в Кения и т.н.
    През периода на икономическата криза и засиленото военно присъствие на САЩ и съюзниците в Ирак, Афганистан и общо в Близкия Изток медиите, както и изказванията на някои политици като Буш, помогнаха да се изгради едно доста солидно обшествено мнение за "новата кръстоносна война". Младежта често не може да различи виртуалното от реалното, плюс това имаме романтизма на съпротивата срещу огромната сила, Давид с/у Голиат синдрома, особено за мюсюлманите на Запад. Фокусът на ИСИЛ позволи от април до юни 2014 броят на "войниците" им да нарастне от 10,000 на над 64,000. Имаме остра нужда от привличане на нормалните мюсюлмани и джамиите към борбата срещу идеологията, подобно на случач в Денвът, когато три момичета бяха избягали от училише и прехванати във Франкфурт благодарение на активната роля на родителите им и религиозните ръководители.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK