С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
24 13 дек 2014, 9:40, 11305 прочитания

Виртуалните войни на омразата

Социалните мрежи се превърнаха в най-силното оръжие на ИДИЛ за набиране на джихадисти и сплашване на противниците

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Регион на жестокостта – така днес може накратко да се опише Близкият изток. Публикувана от ислямистки интернет сайтове снимка показва джихадист на фона на закичен с човешки глави танк. Боецът изглежда щастлив и усмихнат и е издигнал знамето на победата. Бруталността на доскорошните арабски диктатори бледнее пред ислямистите, които режат главите на "неверниците" от малцинствата и разрушават църкви и религиозни храмове.

С основаването на така наречения халифат на Ислямска държава в Ирак и Леванта (ИДИЛ), арабските държави се превърнаха в цел и арена на "подвизите" на джихадистите. Лидерът на групировката Абу Бакр ал-Багдади успя да посее ужас, превръщайки света в зрител на нечовешки кадри на обезглавяване, бомбени атентати и масови убийства, на които присъстват и деца – утрешни джихадисти. ИДИЛ стана световна марка за ужасяващото насилие. Това контрастира с конспиративността на останалите въоръжени фундаменталистки организации и групировки. Друга разлика е, че рекрутирането става по-често чрез социалните мрежи и познанствата, за разлика от досегашните методи за набиране на попълнения на "Ал Каида".


Въпреки ретроградните речи и зверските методи за налагане на сила в районите, които е завладяла, ИДИЛ разчита на най-съвременните медийни средства и технологии. И присъствието й в медиите все повече се разширява. Тя се развива като голяма корпорация или политическа партия, която води кампания за популярност с цел увеличаване на влиянието си и привличане на поддръжници.

Прибягването на джихадистките групировки до социалните медии не е ново явление, нито изненада. Завладяването на гр. Мосул през юни обаче демонстрира обрат в обичайното присъствие на ИДИЛ. Настъплението й беше съпроводено от безпрецедентно отразяване в Twitter, което достигна пик с влизането на бойците й в града, когато бяха публикувани 40 хил. туита относно сражението в рамките на един ден. Анализаторът на проблемите на тероризма Дж. М. Бергер проследи около 3 млн. туита от 7500 акаунта на джихадистки мрежи в Twitter. Тези туитове бяха разпространени чрез приложението "Фаджр ал-баша’ир" (Зората на добрите новини), пуснато в Twitter от организацията, което може да се свали на всяко устройство с Android. То публикува чрез акаунтите на ползвателите си туитове, връзки и снимки, подбрани от изобретателите на приложението, които принадлежат към т. нар. "медийно рамо" на ИДИЛ.

Виртуална мощ



Организацията е разширила присъствието си в онлайн медиите до такава степен, че е трудно да бъде проследено. Освен официалните й регистрации в социалните мрежи, които са предназначени за разпространение на изявленията и поемането на отговорност за атентати, стотици бойци и поддръжници публикуват разнообразни материали с две цели - набиране на последователи и сплашване на враговете.

Второто се случва чрез публикуване на снимки и видеофайлове с убийства. Едно от най-зверските е с умъртвяването на десетки хора на 17 юни, някои от които иракски войници, погребани живи. В друго видео бе показано отрязването на главата на журналиста Джеймс Фоли, а след това и на Стивън Сотлоф.

Един от отделилите се от организацията разкрива пред CNN как става набирането на хора по интернет. В началото той самият е вербувал хора от Запада чрез директни съобщения в Twitter. След това, когато се премества, за да се сражава в Ирак, ИДИЛ започва да публикува видеа, режисирани по професионален начин. Те се отличават с високо качество, за разлика от тъмните, трептящи клипове, които "Ал Каида" и други терористични групировки разпространяваха преди. Клиповете изглеждат като визуална фантазия, в която липсва история и конкретика, тъй като задачата им е да очароват и впечатлят зрителя. Медийните изяви на ИДИЛ се възползват от напрежението и драмата, от натрупването на стряскащи гледки, така че да не разкриват лични подробности за отсъстващия лидер, който крие чертите на лицето си зад шал още откакто изпрати първото съобщение, в което обяви създаването на халифата.

Броят на интернет публикациите, съдържащи словосъчетанието "ислямска държава", надхвърля 40 млн. на английски език и 60 млн. на арабски. През последните шест месеца организацията е качила онлайн повече от 180 видеа. След като "Ал Каида" се насочи към затворените форуми, ИДИЛ разви тенденция за използването на социалните мрежи и най-вече Twitter. Изследователят от The Washington Institute Арън Зелин обяснява промяната с факта, че много от тези форуми се превърнаха в цел на западните разузнавателни служби и затова бяха закрити. За един от най-важните се считаше форумът "Славата на Исляма", който бе свален през 2012 г. Много от членовете на ИДИЛ съсредоточиха усилията си в създаване на профили в Twitter и донякъде във Facebook. Групировката започна чрез Twitter "Кампания Милиард" за привличане на възможно най-голям брой поддръжници.

ИДИЛ започна да се концентрира върху създаване на рекламни кампании в интернет за набиране на доброволци от юни, като продължава да публикува снимки и изявления, които илюстрират военните им победи в Ирак. Групировката поставя акцент върху стратегията си за спечелване на общественото мнение. Официални британски документи сочат, че "британската полиция е събрала повече от 28 хил. електронни материали, свързани с тероризма, които съдържат 46 видеозаписа, направени от ИДИЛ". В. Washington Post цитира професора от Georgetown University Брус Хофман, според когото "терористите успяват да използват интернет като средство за набиране на терористи" и че "няма интелектуално средство, което да спре това".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

По-опасен ли е коронавирусът от грипа По-опасен ли е коронавирусът от грипа

Или защо са необходими строгите мерки за ограничаване на заразата

20 фев 2020, 154 прочитания

Коронавирусът доведе до силен интерес към пътувания с бизнес самолети Коронавирусът доведе до силен интерес към пътувания с бизнес самолети

По-заможните туристи се обръщат към частни превозвачи да организират полети от и до Китай

20 фев 2020, 153 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
ООН постигна споразумение за климата в Лима

Документът ще бъде основа за глобална сделка в Париж през 2015 г.

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

За дизайнерите с любов

Българският стартъп Artery Team представя местни и международни дизайнерски марки в Etsy

Спаси ме от коронавируса

По-важно е маските да бъдат носени от болните, а не от здравите хора, защото така се ограничава предаването на инфекцията

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

Книга: Макс Блехер - "Случки в близката нереалност"

Десетилетия след написването им, сюрреалистичните истории на румънския писател намират нова публика

Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10