// К1: Средата / Свят
Мадрид срещу Google-иат
Защо Испания задължи дигиталния гигант да плаща авторски права за новини и какви ще са последствията от това
Дотук битката изглежда така - Испания опита да тушира Google, като задължи компанията да плаща за новини. Google парира удара и контраатакува. Дуелът между испанския матадор и калифорнийския бик се следи под лупа в Европа, където технологичният гигант е под атака на много фронтове, като се започне от пазарния дял и се стигне до правата на онлайн потребителите. Но въпросът с авторските права е един от най-чувствителните и Испания съвсем не е единствената, която се опитва да пренапише правилата - Белгия, Франция и Германия също правят стъпки в тази посока. Мадрид обаче стигна най-далеч от всички.
Това се случи в края на октомври, когато Испания промени закона си за интелектуална собственост. Новите правила принуждават всички онлайн агрегатори на новини от 1 януари да плащат за цитирането на всеки новинарски текст. Спорният текст на чл. 32, ал. 2 не посочва изрично Google. Но е очевидно, че е насочен срещу компанията, измислил услугата "агрегатор на новини".
Едно добро начало
Испанската асоциация на издателите на всекидневници AEDE обаче смята, че агрегаторите паразитират на гърба на същинските създатели на съдържание, които лишават от рекламни приходи. AEDE има безусловната подкрепа на Европейската асоциация на издателите на вестници ENPA, която обединява десетки от най-утвърдените имена в пресата в ЕС. Пред "Капитал" изпълнителният директор на ENPA Анджела Милс-Уейд цитира част от хартата на асоциацията, според която "в дигиталната среда уважението към авторските права от всички играчи на пазара, включително машините за търсене и агрегаторите на новини, е задължително условие за гарантиране устойчивостта на пресата в Европа".
AEDE, чийто издания през 2013 г. са продавали общо около 2 млн. вестника дневно в 47-милионна Испания, лобира за промяна на закона. Поправката AEDE е "законовата база за начало на преговори между агрегаторите на новини, от една страна, и издатели, журналисти и фоторепортери от друга", коментира за "Капитал" Ракел Мартин-Маестро Аранц, говорител на испанското Министерство на образованието, културата и науката.
От началото на 2015 г. министерството ще вмени и контролира "неотменимото задължение" на агрегаторите на новини да отчисляват на новинарските сайтове такса за всеки техен текст, независимо дали съответният издател предоставя материалите на собствения си сайт срещу заплащане или за свободно четене. Таксата и разпределението ѝ между издатели и журналисти предстои да бъде обсъдена, но глобата за неплащането ѝ стига 600 000 евро, уточни Мартин-Маестро Аранц.
Испански блогъри, активисти за дигитални права и малки медии, възнегодуваха срещу "поправката AEDE". Организацията Coalicion pro internet стана техен говорител. Тя твърди, че поправката е лобистка инициатива да се запази доминиращата позиция на традиционните медии в изплъзващата им се нова медийна среда. Освен това опитът да се облага който и да е за цитиране на чужди материали нарушава екосистемата на интернет, като посяга на фундаменталното "право на линкване", определящо за световната мрежа, допълват дигиталните активисти от Electronic Frontier Foundation, които също се обявиха против закона.
Google отвръща на удара
Парадоксално наглед, рицарите на свободния интернет и Google застанаха в случая в един лагер. След като Мадрид промени закона си, вече наричан в страната Законът Гугъл, компанията обяви, че спира испанската версия на Google News. Във вторник испанската страница на news.google.com осъмна празна, но с изявление на испански и английски, към което говорителката на генератора, помолена за коментар от "Капитал", препрати.
"Тъй като самата Google News не печели пари от услугата (понеже не показваме реклами на сайта), този нов подход е неприемлив. Затова с истинска тъга на 16 декември (преди новият закон да влезе в сила през януари) ще свалим испанските издания от Google News и ще закрием Google News в Испания", пише Ричард Гинграс, шеф на агрегатора. Компанията уточнява, че продължава да показва резултати от испански онлайн медии в общата си търсачка Google, която не е агрегатор на новини и така не нарушава новия закон. Според Coalicion pro internet, ако Google трябва да плаща за авторски права на испански медии, това ще коства 1.1 млрд. евро годишно на дигиталния Голиат, чиито приходи за 2013 г. стигнаха 57.86 млрд. долара.
Изказването на Гинграс, че Google News не печели пари, е "смайващо", коментира Милс-Уейд, цитирана от Bloomberg.com. Шефката на ENPA припомня реч от 2008 г. на тогавашния вицепрезидент на Google Мариса Майер, според която Google News струва $100 млн. Разбира се, че агрегаторът и онлайн медиите трябва да са партньори, но не бива да се забравя позицията на двамата играчи на пазара, продължава Милс-Уейд.
"Партньорствата се основават на доверие, разбиране и взаимно балансиращи се изходни позиции. Тук обаче, като се има предвид фактическият статут на Google като параден вход за интернет, за който компанията държи всички ключове, на нас ни се предлага единствено възможността или да играем тяхната игра, или изобщо да не участваме. Ако се съгласим, тогава играем по техните правила. Това не създава нито доверие, нито истинско партньорство за честна и открита конкуренция", казва Милс-Уейд.
Гинграс отвръща задочно на аргумента ѝ с думите от цитираното изявление. "В продължение на векове издателите са били ограничени във възможността да разпространяват хартиените си тиражи. Интернет промени всичко това, като създава чудовищни възможности, но и постави истински предизвикателства за издателите, които вече трябва да се борят както за вниманието на читателите, така и за приходите от реклама", посочва Гинграс.
Още по темата
Te oще не знаят за истинската й сила
"Големите" в българската политика не проявяват въображение в използването на социалната мрежа, което дава шанс на мажоритарни кандидати и малки партии да пробият
2 мар 2017ЕК обяви мерки срещу укриването на данъци. Критиците ги смятат за закъснели, недостатъчни и най-вече грешно фокусирани
5 фев 2016ЕС с офанзива срещу Google и Apple
Google е заподозряна, че се възползва от монопола си при онлайн търсенето, за да дава предимство на други свои продукти пред тези на конкуренти
2 апр 2015Трима български уеб специалисти разказват какво можем да научим от редизайна на бизнес медиата
13 фев 2015Google затваря Google News в Испания
Неочакваното решение на компанията идва в отговор на проемени в закона за интелектуалната собственост
11 дек 2014
Тези избори утвърдиха експлоатацията на емоционални послания със съмнителна достоверност от всички водещи партии
11 дек 2019, 747 прочитания

За изпълнението на климатичните ангажименти до 2030 г. ще са необходими 260 млрд. евро допълнителни инвестиции на година
11 дек 2019, 790 прочитания
11 дек 2019, 12944 прочитания
11 дек 2019, 2703 прочитания
11 дек 2019, 1857 прочитания
11 дек 2019, 1580 прочитания
11 дек 2019, 1285 прочитания
Валутният крах в Русия вещае икономическа агония и още по-непредвидим Путин