Нужна е нова политика за спасението на Украйна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нужна е нова политика за спасението на Украйна

Нужна е нова политика за спасението на Украйна

Известният филантроп Джордж Сорос предлага Европейският съюз да окаже сериозна подкрепа на Киев

7167 прочитания

© Jorge Silva


Санкциите, наложени на Русия от САЩ и Европа, имаха по-бърз ефект и навредиха на руската икономика много повече, отколкото би могло да се очаква. Тяхната цел беше прекратяването на достъпа на руските банки и фирми до международните капиталови пазари. Щетите обаче бяха по-сериозни поради резкия спад на цената на петрола. Русия се нуждае от цени на петрола около 100 щ.д. за барел, за да балансира бюджета си (в момента цената е около 55 щ.д. за барел.) По-ниските цени на петрола в комбинация със санкциите вкараха Русия във финансова криза, която по определени критерии вече е сравнима с тази от 1998 г.

През 1998 г. Русия остана без валутни резерви и спря да изпълнява задълженията по дълга си, което доведе до сътресение в глобалната финансова система. Сега рублата спадна с повече от 50%, инфлацията се повиши, а лихвените проценти се вдигнаха до нива, вкарващи руската икономика в рецесия. Голямото предимство, което Русия има днес в сравнение с 1998 г. е, че все още разполага със значителни валутни резерви. Това позволи на Централната руска банка да подкрепи рублата, с което тя върна 30% от стойността си спрямо най-ниската точка. За тази цел руската централна банка похарчи около 100 милиарда щ.д. и уреди суап линия с Китайската народна банка за 24 млрд. щ.д. Но само около 200 млрд. щ.д от оставащите резерви са ликвидни и кризата все още е в ранен етап.

Освен постоянното изтичане на капитал, през 2015 г. трябва да се изплатят над 120 млрд. щ.д външен дълг. Въпреки че, за разлика от 1998 г., по-голямата част от руския дълг се намира в частния сектор, няма да е изненада, ако преди да е приключила, кризата доведе до фалит на Русия. А това е повече, отколкото биха искали американските и европейските власти. Руски фалит, в допълнение на световния дефлационен натиск, особено остър в еврозоната, и засилващите се военни конфликти, като този с ISIS (Ислямска държава в Ирак и Сирия), би могъл да причини значителен смут в глобалната финансова система, като еврозоната е особено уязвима.

Затова има спешна нужда от преориентиране на текущата политика на Европейския съюз спрямо Русия и Украйна. Аз подкрепям подход, който балансира санкциите срещу Русия със значително увеличаване на помощта за Украйна. Поради причини, които ще се опитам да обясня, това ребалансиране трябва да се извърши в първото тримесечие на 2015 г.

Санкциите са необходимо зло. Нито ЕС, нито САЩ имат желание да рискуват война с Русия, което прави икономическите санкции единствен начин за противопоставяне на руската агресия. Те са зло, защото вредят не само на държавата, на която се налагат, но и на налагащите ги страни.

За разлика от санкциите, подпомагането на Украйна има само положителни последици. Като помогне на Украйна да се защити, Европа защитава косвено и себе си. Освен това, една финансова инжекция за Украйна ще помогне да се стабилизира икономиката ѝ и ще предостави така нужния стимул на европейската икономика, като насърчи износа и инвестициите в Украйна. Вярвам, че проблемите на Русия и прогресът на Украйна ще убедят президента Владимир Путин да се откаже от опитите си да дестабилизира Украйна като загубена кауза.

За съжаление, нито европейските граждани, нито лидерите им изглеждат трогнати от подобни съображения. Европа изглежда в опасно неведение относно това, че е изложена непряка военна заплаха от Русия и продължава да се държи както винаги. Тя се отнася с Украйна като с поредната държава в нужда от финансова помощ и дори не като такава, която е важна за стабилността на еврото, като Гърция или Ирландия.

Проблемите на Украйна са възприемани по конвенционален начин:

• Украйна се нуждае от международна помощ, защото претърпя удари, произвели финансова криза. Ударите са преходни; след като Украйна се възстанови от тях, трябва да може да се разплати с кредиторите си. Това обяснява защо МВФ е отговорен за предоставянето на финансова помощ на Украйна.

• Тъй като Украйна все още не е член на ЕС, европейските институции (като Европейската комисия и Европейската централна банка) играят само второстепенна роля в предоставянето на помощ за нея. МВФ приветства възможността да избегне усложненията, свързани с надзора на Тройка, състояща се от ЕС, Европейската централна банка и МВФ, действаща при справяне с Гърция и други. Тази нова уговорка обяснява също защо воденият от МВФ пакет се базира на прекалено оптимистични прогнози и защо приносът на МВФ от около 17 млрд. щ.д. в брой за Украйна е толкова по-голям от около 10-те млрд. щ.д. от различни програми на ЕС и от още по-малките суми от САЩ.

• Тъй като Украйна има лоша история с предишни програми на МВФ, официалните заемодатели настояха тя да получи помощ само срещу ясни доказателства за дълбока структурна реформа, а не като стимул за предприемане на такава.

• От тази гледна точка, успешната съпротива срещу предишното правителство на Янукович на Майдана, както и руското анексиране на Крим и установяване на сепаратистки ядра в източна Украйна, са случайни. Тези събития се разглеждат само като временни външни удари.

Тази перспектива трябва да се промени. Раждането на нова Украйна и руската агресия не са просто временни удари, а исторически събития. Вместо да се изправи пред остатъците на замиращия Съветски съюз, Европейският съюз се сблъсква с възраждаща се Русия, която се превърна от стратегически партньор в стратегически съперник. За да замени комунизма, президентът Путин разработи националистка идеология, основана на етнически корени, социален консерватизъм и религиозна вяра – братството на славянската раса, хомофобия и свята Русия. Той нарочи наричаното от него "англосаксонско световно господство" за враг на Русия и на останалия свят. Путин научи много от войната си с Грузия при президента Михаил Саакашвили през 2008 г. Русия спечели войната от военна гледна точка, но нямаше такъв успех с пропагандата. Путин разработи напълно нова стратегия, която силно разчита на употребата на специални сили и пропаганда.

Амбицията на Путин да пресъздаде руската империя несъзнателно помогна да се създаде нова Украйна, която е в опозиция на Русия и иска да се превърне в противоположност на старата Украйна с нейната корупция и неефективно правителство. Новата Украйна е водена от каймака на гражданското общество – млади хора, много от които са учили в чужбина и отказали да се присъединят към правителства или предприятия при завръщането си, защото ги смятат за противни. Много от тях намират мястото си в академични институции, мозъчни тръстове и неправителствени организации. Широко разпространено доброволческо движение в безпрецедентен мащаб и невиждана в други държави сила помогна на Украйна да остане силна срещу руската агресия. Членовете му бяха готови да рискуват живота си на Майдана в името на по-добро бъдеще и са решени да не повтарят грешките на миналото, включително вътрешните политически борби, които саботираха "Оранжевата революция". Политически ангажирано гражданско общество е най-добрата застраховка срещу завръщане на предишната Украйна – активистите ще се върнат на Майдана, ако политиците се замесят в тези дребни караници и корупционни практики, разрушили старата Украйна.

Реформистите в новото украинско правителство лобират за радикална програма от реформи "големият взрив", предназначена да има силно влияние. Тази програма цели да излезе от мъртвата хватка на корупцията, като смали бюрокрацията, но в същото време плаща на оставащите държавни служители по-добре и като разбие "Нафтогаз" – газовият монопол, който е основен източник на корупция и бюджетни дефицити в Украйна.

Но старата Украйна далеч не е мъртва. Тя доминира в обществения сектор и съдебната система, и продължава да присъства значително в частните (олигархичен и клептократичен) сектори на икономиката. Защо държавните служители да работят за почти никаква заплата, освен ако не могат да използват положението си като разрешително за извършване на подкупи? И как може бизнес сектор, захранен с корупция и комисионни да функционира без подсладителите си? Тези ретроградни елементи са заключени в битка с реформистите.

Размерът на европейската подкрепа и реформаторският плам на новата Украйна се подсилват взаимно. Досега, европейците държаха Украйна изкъсо и правителството на Арсений Яценюк не посмя да се заеме с радикални структурни реформи. Бившият министър на икономиката Павло Шеремета, радикален реформист, предложи да се намали размера на министерството му от 1200 на 300 човека, но се сблъска с такава съпротива от бюрократите, че подаде оставка. Не са правени други опити за административна реформа, а народът крещи за такава.

Ето тук европейските институции могат да изиграят решителна роля. Предлагайки финансова и техническа помощ, съизмерими с размера на реформите, те могат да повлияят на украинското правителство да започне радикални реформи и да му дадат възможност да успее. За съжаление, европейските институции са възпрепятствани от бюджетните правила, които ограничават ЕС и неговите държави членки. Затова по-голямата част от международните усилия бяха сведени до санкции срещу Русия, а финансовата помощ за Украйна е минимална.

За да се пренасочи вниманието към подпомагането на Украйна, разговорите трябва да преминат от бюрократично на политическо равнище. Европейските финансови бюрократи намират за трудно да съберат дори 15-те милиарда щ.д., които МВФ счита за абсолютният минимум. В момента Европейският съюз може да събере само 2 милиарда евро със своята Програма за макрофинансова помощ, а отделните държави членки не желаят да допринесат пряко. Това накара Украйна на 30 декември да приеме временен бюджет за 2015 г. с нереалистични прогнози за приходи и само скромни реформи. Това е първоначалният залог в преговорите. Законът допуска промени до 15 февруари според резултата им.

От къде да дойдат парите

Европейските политически лидери трябва да бръкнат в огромния неизползван капацитет за заеми на самия ЕС и да открият други нетрадиционни източници, за да могат да предложат на Украйна по-голям финансов пакет от този, който се обмисля в момента. Това ще позволи на украинското правителство да се заеме с радикална реформа. Открих няколко такива източника, а именно:

1. Механизмът за финансова подкрепа на платежния баланс (прилаган за Унгария и Румъния) разполага с неизползвани средства в размер на 47.5 милиарда щ.д., а Европейският механизъм за финансова стабилност (прилаган за Португалия и Ирландия) – около 15.8 милиарда щ.д. Понастоящем и двата механизма са ограничени до държави-членки на ЕС, но могат да се използват в подкрепа на Украйна, като се променят съответните им регламенти с квалифицирано мнозинство по предложение на Европейската комисия. Като алтернатива, Комисията може да използва и разшири Механизма за макрофинансова помощ, който вече е използван в Украйна. На практика съществуват редица технически възможности и председателят на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер трябва да предложи стратегия за последващи действия веднага щом украинското правителство представи убедителен набор от приоритети.

2. По-големи средства от Европейския съюз ще позволят на МВФ да увеличи заема си за Украйна с 13 милиарда щ.д. и да превърне съществуващото Стабилизационно споразумение в по-дългосрочна програма на Разширения фонд за финансиране. Това ще увеличи общия размер на програмата на МВФ до 15 пъти текущата квота на МВФ за Украйна - необичайно голям размер, но Ирландия вече е прецедент в това отношение.

3. Проектните облигации на Европейската инвестиционна банка могат да донесат 10 милиарда евро или повече. Тези средства ще се използват за свързването на Украйна към обединения европейски пазар на газ и за разбиване на "Нафтогаз", украинският газов монополист. Тези промени ще подобрят значително енергийната ефективност на Украйна и ще донесат много голяма възвращаемост на инвестициите. Това ще помогне да се създаде обединен европейски пазар на газ и ще намали не само украинската, а и европейската зависимост от руския газ. Разбиването на "Нафтогаз" е в центъра на реформаторските планове на Украйна.

4. Дългосрочно финансиране от Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие за преструктуриране на банковия сектор. Това трябва да донесе около 5 милиарда щ.д. Виенската инициатива за Източна Европа от 2009 г., която се оказа много успешна в ограничаването на изтичането на капитал и стабилизирането на банковата система, трябва да се разшири до Украйна. Основите на такова разширение вече са положени на встъпителната среща на Украинския финансов форум през юни 2014 г.

5. Преструктуриране на държавния дълг на Украйна би освободило допълнителни 4 милиарда щ.д. дефицитни валутни резерви. Украйна има почти 8 милиарда щ.д. държавен дълг, чиито падеж в облигации на частния пазар настъпва в следващите три години. Вместо просрочване, което би имало катастрофални последствия, Украйна трябва да преговаря с притежателите на облигациите си (които се оказва, че са относително малко) за доброволен пазарен обмен за нови дългосрочни дългови инструменти. За да има успех обменът, част от новата финансова помощ трябва да се използва за подсилване на кредита за новите дългови инструменти. Чуждестранната помощ, необходима за тази цел, ще зависи от това кои притежатели на облигации трябва да участват в обмена, но може да освободи поне два пъти повече валута в следващите три години.

6. Украйна трябва да се справи и с 3 милиарда щ.д. облигация, издадена ѝ от руското правителство, чиито падеж е през 2015 г. Русия може да е склонна да пренасрочи плащанията на Украйна по облигацията доброволно, за да спечели точки в своя полза за евентуално отслабване на санкциите срещу нея. От друга страна, облигацията може да се класифицира като дълг от държава към държава, реструктуриран от групата държави, официално наричани Парижки клуб, с цел да се изолират останалите украински облигации от техните клаузи за едновременно неизпълнение (които поставят кредитополучателя в неизпълнение, ако не спази друго задължение). Правните и технически подробности трябва да се обмислят.

Може би не всички от тези източници могат да се мобилизират напълно, но ако има политическа воля, ще се намери и начин. Ключът е в немския канцлер Ангела Меркел, която се оказа истински европейски лидер по отношение на Русия и Украйна. Допълнителните източници на финансиране, които цитирах, трябва да са достатъчно да се предостави нов финансов пакет от 50 милиарда щ.д. или повече. Естествено, МВФ ще остане начело на действителните изплащания, за да не се губи контрол. Но вместо едва да събират минимума, официалните заемодатели ще подадат обещания максимум. Това ще промени играта. Украйна ще се заеме с радикални реформи и вместо да се крепи на ръба на банкрута, ще се превърне в страна на обещания, която да привлече частни инвестиции.

Европа трябва да се събуди и да признае, че е нападната от Русия. Помощта за Украйна трябва да се счита от държавите в ЕС и като разход за отбрана. Оформени по този начин, обмисляните суми понастоящем се свиват нищожно. Ако международните власти не успеят да създадат внушителна програма за помощ в отговор на агресивна украинска реформаторска програма, новата Украйна вероятно ще се провали, Европа ще остане да се защитава сама от руската агресия и ще изостави ценностите и принципите, на които се основава Европейският съюз. Това би било непоправима загуба.

Санкциите на Русия трябва да се поддържат след като започнат да изтичат през април 2015 г., докато президентът Путин не спре да дестабилизира Украйна и не предостави убедително доказателство за желанието си да спазва общоприетите правила за поведение. Финансовата криза в Русия и жертвите в Украйна направиха президента Путин политически уязвим. Украинското правителство наскоро го предизвика, като отхвърли своите задължения към сепаратистките звена в източна Украйна по Минското споразумение за прекратяване на огъня с мотива, че Русия не е спазила споразумението от самото му създаване. След предизвикателството на Украйна, Путин незабавно се поддаде и наложи прекратяването на огъня на войските под прякото му ръководство. Може да се очаква войските да се оттеглят от украинската територия и прекратяването на огъня да бъде напълно изпълнено в близкото бъдеще. Ще бъде жалко санкциите да се оставят да изтекат предварително, когато са толкова близо до успеха.

От изключително значение е обаче до април 2015 г. Украйна да е ангажирана с радикална реформаторска програма с реалистичен шанс за успех. В противен случай, президентът Путин може убедително да спори, че проблемите на Русия се дължат на враждебността на западните сили. Дори ако слезе от власт, ще го наследи още по-радикален лидер като Игор Сечин или националист-демагог.

В обратния случай, ако Европа отговори на предизвикателството и помогне на Украйна не само да се защити, но и да се превърне в страна на обещания, Путин не може да припише проблемите на Русия на западните сили. Той ще носи ясната отговорност и ще трябва или да промени посоката, или да се опита да остане на власт посредством брутална репресия, която да подчинява хората със страх. И в двата случая Русия на Путин ще престане да бъде силна заплаха за Европа. Коя алтернатива ще вземе преднина, ще има значение не само за бъдещето на Русия и връзката ѝ с Европейския съюз, но и за бъдещето на самия Европейски съюз. Като помогне на Украйна, Европа може да успее да си върне ценностите и принципите, на които първоначално е основан Европейският съюз. Затова толкова разгорещено защитавам идеята, че Европа трябва да предприеме основни промени. Времето да го направи е сега. Заседанието на борда на директорите на МВФ, който трябва да вземе съдбоносното решение за Украйна, е насрочено на 18 януари.

*Джордж Сорос е председател на Soros Fund Management LLC и Open Society Foundations. Оригиналът на текста беше публикуван в New York Review of Books и е препечатан със съкращения на capital.bg със съгласието на автора.

Санкциите, наложени на Русия от САЩ и Европа, имаха по-бърз ефект и навредиха на руската икономика много повече, отколкото би могло да се очаква. Тяхната цел беше прекратяването на достъпа на руските банки и фирми до международните капиталови пазари. Щетите обаче бяха по-сериозни поради резкия спад на цената на петрола. Русия се нуждае от цени на петрола около 100 щ.д. за барел, за да балансира бюджета си (в момента цената е около 55 щ.д. за барел.) По-ниските цени на петрола в комбинация със санкциите вкараха Русия във финансова криза, която по определени критерии вече е сравнима с тази от 1998 г.

През 1998 г. Русия остана без валутни резерви и спря да изпълнява задълженията по дълга си, което доведе до сътресение в глобалната финансова система. Сега рублата спадна с повече от 50%, инфлацията се повиши, а лихвените проценти се вдигнаха до нива, вкарващи руската икономика в рецесия. Голямото предимство, което Русия има днес в сравнение с 1998 г. е, че все още разполага със значителни валутни резерви. Това позволи на Централната руска банка да подкрепи рублата, с което тя върна 30% от стойността си спрямо най-ниската точка. За тази цел руската централна банка похарчи около 100 милиарда щ.д. и уреди суап линия с Китайската народна банка за 24 млрд. щ.д. Но само около 200 млрд. щ.д от оставащите резерви са ликвидни и кризата все още е в ранен етап.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

70 коментара
  • 1
    xyha avatar :-P
    xyha

    Сорос или Векселберг това е въпроса :-)

  • 3
    philipotel avatar :-|
    Durruti

    Толкова лъжи, манипулации и откровени безумици има в тази статия, че не знам откъде да почна да ги изброявам... И всичко за да се лансира тезата, че данъкоплатците от ЕС трябва да наливат пари в олигарсите Порошенко, Коломойски, Яценюк, Турчинов... В подкрепа на режим, който раздаде областите като феодални владения на местните големци, който позволи на всеки бабаит да си има частна армия, който толерира въоръжени банди от десни радикали да раздават правосъдие, който лансира като национални герои извършителите на едни от най-бруталните етнически чистки по време на ВСВ... Власт, която спря пенсиите и социалните помощи за хората в Донбас, минира пътищата, създава "филтрационни лагери", изпозлва касетъчни и запалителни боеприпаси срещу цивилни обекти. Това ли е "връшането на принципите, на които е основан Европейски съюз"? Да, трябва да помогнем на украинците - но не и на обузумелите кръволоци, които връщат тази страна в средновековието

  • 4
    xyha avatar :-P
    xyha

    До коментар [#3] от "Durruti":
    Това ли е "връшането на принципите, на които е основан Европейски съюз"?

    Ами ... да , това са принципите още от римско време , чакаме втората серия , когато първия между равните ще стане император :-)

  • 5
    hristostefanov avatar :-|
    hristostefanov

    Украйна може и трябва да върви напред. Заедно с нас и заедно с Европа.

    Литва, Латвия, Естония и Полша показаха, че регионът може да скъса с миналото и да върви напред. И Украйна го може. Но трябва да и се даде сигнал, че могат и че ще ги подкрепим.

    Про-западната ориентация е единствената алтернатива за Украйна.
    Русия в момента изглежда по-добре от Украйна единствено заради огромните природни и човешки ресурси. С копане от земята и баба знае. Сравнете ОАЕ, Катар, Оман и Саудитска арабия спрямо Йемен.
    Йемен е съседна държава, сходна култура, но без износ на петрол са с 10 пъти по-ниско БВП на човек. Можем да предполагаме дали без петрол ОАЕ щяха да са на нивото на Йемен и нямаше да имат пари да строят небостъргачи и изкуствени острови. Точно така и Русия щеше да е на нивото на Молдова без огромните природни ресурси.

    За държави като Украйна и България пътят е чрез про-западна ориентация и иновации. Иновациите един ден ще направят петрола ненужен за транспорта и тогава зависимостта на западните държави от нео-феодални държави с политическо развитие на нивото от 19ти век ще изчезне.
    Преди 20 години Украйна и Естония бяха на едно ниво в СССР. Сега Естония е държавата с най-добро електронно правителство в Европа и създателите на Скайп.
    И Украйна може.

  • 6
    hristostefanov avatar :-|
    hristostefanov

    До коментар [#3] от "Durruti":

    Лъжец си ти. Къде са етническите чистки в рускоговорящите Харков и Днепропетровск например?
    Къде са крайните националисти на изборите? Бършат единия процент.

    Доказателството за вината на Русия за целия конфликт е чисто математическа.
    Един танк като Т-64 или Т-72 харчи по 250-400 литра дизел на 100 километра. Кой плаща разходите на сепаратистите?
    Украинската армия има бюджет от няколко милиарда долара, а не може да си върне териториите. Това е доста показателно за това колко мощен финансов отпор срещат от другата страна.

  • 7
    xyha avatar :-P
    xyha

    До коментар [#6] от "hristostefanov":

    Малко ви е крива математиката . Представете си, че русия или Китай разположат това нещо (http://ria.ru/cj_mm/20140718/1016509940.html) на границата със САЩ в Куба например. САЩ как биха реагирали ???

  • 8
    rapidfire avatar :-|
    gigabyte

    Много хубаво като идея, спасят ли Украйна от мечката, спасяват и останалите застрашени. Само че Западът си гледа пъпа както винаги и се надява нещата да се оправят сами. Няма да се оправят

  • 9
    rapidfire avatar :-|
    gigabyte

    ... ще става все по-зле. Русия със сигурност ще заграби Украйна и Беларус и вероятно ще провокира НАТО в Естония и Латвия. Най-тъпото е, че докато руснаците възстановяват СССР, чеченците и други като тях отвътре завладяват Русия (мнение на руснаци). Двама се карат, третият печели.

  • 10
    ss avatar :-P
    SS

    Сорос може да даде тон и да отвори банковите си сметки !

    Според мен са му достатъчни около 100-тина хил. $ + предплатен парцел от 2 м2 !!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK