С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 29 яну 2015, 17:42, 8310 прочитания

Египет трябва да завърши втория Суецки канал до август

Новият плавателен коридор може да утрои приходите на страната до 13.2 млрд. долара през 2023 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Целта на проекта е да се съживи египетската икономика.
Малко неща са по-знакови, уважавани и доходоносни за Египет от Суецкия канал. Така че в опит да съживи икономиката на страната президентът Абдел Фатах ас Сиси строи още един плавателен коридор.
 
Миналия август бе направена първата копка на тържествена церемония, изпълнена с блясък и патриотизъм. А Сиси обеща това да бъде "канал на просперитета" и "символ на новия Египет". Стартът на проекта не бе гладък, тъй като още през септември имаше наводнения в изкопите. Но оттогава строителният процес тече с пълна сила, разказва британската ВВС.
 
Суецкият канал, открит през 1869 г., е изграден за 10 години. Сиси заяви, че новият воден път трябва да бъде завършен за една. Според египетските власти крайният срок ще бъде спазен и първият кораб ще премине през канала в началото на август.
 
Мащабен строеж
 
Суецкият канал, който свързва Средиземно и Червено море, е най-прекият воден маршрут между Европа и Азия. Той поема 7% от глобалната морска търговия и е един от основните източници на приходи в чужда валута за Египет. Новият коридор, който ще е паралелен на съществуващия, ще позволява трафик в двете посоки в някои части на канала, което ще намали времето за преминаване и изчакване. Той ще удвои капацитета на съществуващия воден път и почти ще утрои приходите на страната за по-малко от 10 години – от 5.3 млрд. долара през 2014 г. до 13.2 млрд. долара през 2023 г.
 
Египетските власти нарекоха проекта "Огромната египетска мечта" и египтяните финансираха новия канал, като инвестираха 8.5 млрд. долара. Инженерното звено на армията ръководи изкопните работи. Според директора на администрацията на Суецкия канал Мохаб Мамиш строежът ще доведе до "възраждането на страната". "След най-трудните три години в нашата история ние изграждаме нов Египет. Дядовците ни са копали Суецкия канал, докато ние копаем новия Суецки канал не за нас, а за бъдещето, за нашите деца и внуци и за целия свят", твърди той.
 
Властите признават, че в случая е заложена репутацията на Египет. "Мисля, че е жизненоважно да възстановим доверието. Това ще покаже на целия свят, че Египет е отдаден на изпълнението на проекта и ще постави страната отново на картата", обяснява министърът по инвестициите Ашраф Салман. Но всичко ще зависи от това дали проектът ще е завършен успешно. Някои международни експерти прогнозираха, че той ще отнеме пет години, а не една, както настояват египетските власти. "Всъщност това е предизвикателство и не е нереалистично. Мисля, че египтяните, които извършиха две революции за две години, са способни на нещо такова. Надзираваме проекта всеки ден и изпреварваме графика", казва Салман.
 
Някои анализатори се съмняват в прогнозите относно приходите. Те смятат, че растежът в глобалния превоз през идващите години няма да оправдае оптимистичните прогнози на Египет. Според тях би било по-добре парите за строежа на канала да бъдат похарчени другаде. "В случая със Суецкия канал това преди всичко е патриотичен проект и е много трудно да се остойности. От икономическа гледна точка може да се спори, че около 8 млрд. долара могат да бъдат използвани за подобряване на египетската инфраструктура, за електроцентралите, обществения транспорт и нови домове", заявява базираният в Кайро инвестиционен анализатор Ангъс Блеър, който е президент на Signet Institute.
 
Опасност от джихадисти
 
Съществуват и опасения за възможността от джихадистки атаки, които могат да заплашат стратегическия воден път. Но Мамиш е уверен, че корабите могат да бъдат защитени. "От началото на революцията, свалила Хосни Мубарак, преминаването през Суецкия канал не е спряло и за секунда. Това означава, че подсигуряваме канала много добре", казва той.  
 
Най-големият риск може да е за египетския президент. Сиси се нуждае от ключови проекти като този, за да осигурява приходи, работни места и инвестиции. В противен случай напрежението, което тлее под повърхността, може бързо да се разгори. И сега, както и в миналото, съдбата на Египет е свързана с канала.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Британската предизборна кампания замеси и "Наистина любов" 1 Британската предизборна кампания замеси и "Наистина любов"

Тези избори утвърдиха експлоатацията на емоционални послания със съмнителна достоверност от всички водещи партии

11 дек 2019, 701 прочитания

Европейската зелена сделка: Европа ще стане първият климатично неутрален континент до 2050 г. 2 Европейската зелена сделка: Европа ще стане първият климатично неутрален континент до 2050 г.

За изпълнението на климатичните ангажименти до 2030 г. ще са необходими 260 млрд. евро допълнителни инвестиции на година

11 дек 2019, 728 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Дневник: Според Freedom House свободата по света намалява за девета поредна година

Тревожно е, че крачки назад правят големи, икономически силни и важни за региона си държави.

Още от Капитал
LVMH тества границите на лукса

Може ли шик конгломератът да се разрасне още

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10