С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
4 29 яну 2015, 17:42, 8257 прочитания

Египет трябва да завърши втория Суецки канал до август

Новият плавателен коридор може да утрои приходите на страната до 13.2 млрд. долара през 2023 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Целта на проекта е да се съживи египетската икономика.
Малко неща са по-знакови, уважавани и доходоносни за Египет от Суецкия канал. Така че в опит да съживи икономиката на страната президентът Абдел Фатах ас Сиси строи още един плавателен коридор.
 
Миналия август бе направена първата копка на тържествена церемония, изпълнена с блясък и патриотизъм. А Сиси обеща това да бъде "канал на просперитета" и "символ на новия Египет". Стартът на проекта не бе гладък, тъй като още през септември имаше наводнения в изкопите. Но оттогава строителният процес тече с пълна сила, разказва британската ВВС.
 
Суецкият канал, открит през 1869 г., е изграден за 10 години. Сиси заяви, че новият воден път трябва да бъде завършен за една. Според египетските власти крайният срок ще бъде спазен и първият кораб ще премине през канала в началото на август.
 
Мащабен строеж
 
Суецкият канал, който свързва Средиземно и Червено море, е най-прекият воден маршрут между Европа и Азия. Той поема 7% от глобалната морска търговия и е един от основните източници на приходи в чужда валута за Египет. Новият коридор, който ще е паралелен на съществуващия, ще позволява трафик в двете посоки в някои части на канала, което ще намали времето за преминаване и изчакване. Той ще удвои капацитета на съществуващия воден път и почти ще утрои приходите на страната за по-малко от 10 години – от 5.3 млрд. долара през 2014 г. до 13.2 млрд. долара през 2023 г.
 
Египетските власти нарекоха проекта "Огромната египетска мечта" и египтяните финансираха новия канал, като инвестираха 8.5 млрд. долара. Инженерното звено на армията ръководи изкопните работи. Според директора на администрацията на Суецкия канал Мохаб Мамиш строежът ще доведе до "възраждането на страната". "След най-трудните три години в нашата история ние изграждаме нов Египет. Дядовците ни са копали Суецкия канал, докато ние копаем новия Суецки канал не за нас, а за бъдещето, за нашите деца и внуци и за целия свят", твърди той.
 
Властите признават, че в случая е заложена репутацията на Египет. "Мисля, че е жизненоважно да възстановим доверието. Това ще покаже на целия свят, че Египет е отдаден на изпълнението на проекта и ще постави страната отново на картата", обяснява министърът по инвестициите Ашраф Салман. Но всичко ще зависи от това дали проектът ще е завършен успешно. Някои международни експерти прогнозираха, че той ще отнеме пет години, а не една, както настояват египетските власти. "Всъщност това е предизвикателство и не е нереалистично. Мисля, че египтяните, които извършиха две революции за две години, са способни на нещо такова. Надзираваме проекта всеки ден и изпреварваме графика", казва Салман.
 
Някои анализатори се съмняват в прогнозите относно приходите. Те смятат, че растежът в глобалния превоз през идващите години няма да оправдае оптимистичните прогнози на Египет. Според тях би било по-добре парите за строежа на канала да бъдат похарчени другаде. "В случая със Суецкия канал това преди всичко е патриотичен проект и е много трудно да се остойности. От икономическа гледна точка може да се спори, че около 8 млрд. долара могат да бъдат използвани за подобряване на египетската инфраструктура, за електроцентралите, обществения транспорт и нови домове", заявява базираният в Кайро инвестиционен анализатор Ангъс Блеър, който е президент на Signet Institute.
 
Опасност от джихадисти
 
Съществуват и опасения за възможността от джихадистки атаки, които могат да заплашат стратегическия воден път. Но Мамиш е уверен, че корабите могат да бъдат защитени. "От началото на революцията, свалила Хосни Мубарак, преминаването през Суецкия канал не е спряло и за секунда. Това означава, че подсигуряваме канала много добре", казва той.  
 
Най-големият риск може да е за египетския президент. Сиси се нуждае от ключови проекти като този, за да осигурява приходи, работни места и инвестиции. В противен случай напрежението, което тлее под повърхността, може бързо да се разгори. И сега, както и в миналото, съдбата на Египет е свързана с канала.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Лутането на Тръмп в Сирия: Първо "зелена светлина" за турската офанзива, после санкции 1 Лутането на Тръмп в Сирия: Първо "зелена светлина" за турската офанзива, после санкции

Ердоган е категоричен, че ще продължи с операцията до пълна победа

15 окт 2019, 556 прочитания

Откритите въпроси след частичната търговска сделка между САЩ и Китай Откритите въпроси след частичната търговска сделка между САЩ и Китай

Пекин увеличава доставките на американска селскостопанска продукция, което е предложила да направи още преди близо две години

15 окт 2019, 676 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Дневник: Според Freedom House свободата по света намалява за девета поредна година

Тревожно е, че крачки назад правят големи, икономически силни и важни за региона си държави.

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие