Египет трябва да завърши втория Суецки канал до август
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Египет трябва да завърши втория Суецки канал до август

Суецкият канал бе изграден за 10 години, новият трябва да е готов за една

Египет трябва да завърши втория Суецки канал до август

Новият плавателен коридор може да утрои приходите на страната до 13.2 млрд. долара през 2023 г.

8980 прочитания

Суецкият канал бе изграден за 10 години, новият трябва да е готов за една

© Reuters


Целта на проекта е да се съживи египетската икономика.

Малко неща са по-знакови, уважавани и доходоносни за Египет от Суецкия канал. Така че в опит да съживи икономиката на страната президентът Абдел Фатах ас Сиси строи още един плавателен коридор.

Миналия август бе направена първата копка на тържествена церемония, изпълнена с блясък и патриотизъм. А Сиси обеща това да бъде "канал на просперитета" и "символ на новия Египет". Стартът на проекта не бе гладък, тъй като още през септември имаше наводнения в изкопите. Но оттогава строителният процес тече с пълна сила, разказва британската ВВС.

Суецкият канал, открит през 1869 г., е изграден за 10 години. Сиси заяви, че новият воден път трябва да бъде завършен за една. Според египетските власти крайният срок ще бъде спазен и първият кораб ще премине през канала в началото на август.

Мащабен строеж

Суецкият канал, който свързва Средиземно и Червено море, е най-прекият воден маршрут между Европа и Азия. Той поема 7% от глобалната морска търговия и е един от основните източници на приходи в чужда валута за Египет. Новият коридор, който ще е паралелен на съществуващия, ще позволява трафик в двете посоки в някои части на канала, което ще намали времето за преминаване и изчакване. Той ще удвои капацитета на съществуващия воден път и почти ще утрои приходите на страната за по-малко от 10 години – от 5.3 млрд. долара през 2014 г. до 13.2 млрд. долара през 2023 г.

Египетските власти нарекоха проекта "Огромната египетска мечта" и египтяните финансираха новия канал, като инвестираха 8.5 млрд. долара. Инженерното звено на армията ръководи изкопните работи. Според директора на администрацията на Суецкия канал Мохаб Мамиш строежът ще доведе до "възраждането на страната". "След най-трудните три години в нашата история ние изграждаме нов Египет. Дядовците ни са копали Суецкия канал, докато ние копаем новия Суецки канал не за нас, а за бъдещето, за нашите деца и внуци и за целия свят", твърди той.

Властите признават, че в случая е заложена репутацията на Египет. "Мисля, че е жизненоважно да възстановим доверието. Това ще покаже на целия свят, че Египет е отдаден на изпълнението на проекта и ще постави страната отново на картата", обяснява министърът по инвестициите Ашраф Салман. Но всичко ще зависи от това дали проектът ще е завършен успешно. Някои международни експерти прогнозираха, че той ще отнеме пет години, а не една, както настояват египетските власти. "Всъщност това е предизвикателство и не е нереалистично. Мисля, че египтяните, които извършиха две революции за две години, са способни на нещо такова. Надзираваме проекта всеки ден и изпреварваме графика", казва Салман.

Някои анализатори се съмняват в прогнозите относно приходите. Те смятат, че растежът в глобалния превоз през идващите години няма да оправдае оптимистичните прогнози на Египет. Според тях би било по-добре парите за строежа на канала да бъдат похарчени другаде. "В случая със Суецкия канал това преди всичко е патриотичен проект и е много трудно да се остойности. От икономическа гледна точка може да се спори, че около 8 млрд. долара могат да бъдат използвани за подобряване на египетската инфраструктура, за електроцентралите, обществения транспорт и нови домове", заявява базираният в Кайро инвестиционен анализатор Ангъс Блеър, който е президент на Signet Institute.

Опасност от джихадисти

Съществуват и опасения за възможността от джихадистки атаки, които могат да заплашат стратегическия воден път. Но Мамиш е уверен, че корабите могат да бъдат защитени. "От началото на революцията, свалила Хосни Мубарак, преминаването през Суецкия канал не е спряло и за секунда. Това означава, че подсигуряваме канала много добре", казва той.  

Най-големият риск може да е за египетския президент. Сиси се нуждае от ключови проекти като този, за да осигурява приходи, работни места и инвестиции. В противен случай напрежението, което тлее под повърхността, може бързо да се разгори. И сега, както и в миналото, съдбата на Египет е свързана с канала.

Автор: Капитал
Целта на проекта е да се съживи египетската икономика.

Малко неща са по-знакови, уважавани и доходоносни за Египет от Суецкия канал. Така че в опит да съживи икономиката на страната президентът Абдел Фатах ас Сиси строи още един плавателен коридор.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    the_core avatar :-?
    The Core

    ...От икономическа гледна точка може да се спори, че около 8 млрд. долара могат да бъдат използвани за подобряване на египетската инфраструктура, за електроцентралите, обществения транспорт и нови домове", заявява базираният в Кайро инвестиционен анализатор Ангъс Блеър...

    Този защо не отиде да се самообеси някъде?
    Инвестиция от 8 милиарда, която в дългосрочен план осигурява приход от приблизително 8 милиарда НА ГОДИНА....
    Няма разумен човек, който не би я направил!

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    За 11 месеца прокопават нов Суецки канал, а за България това е добре дошло, защото на изхода на канала ние сме сред първите сприки.

  • 3
    gost22 avatar :-P
    gost22

    Май Ципрас ще дава на китайците пристанища под наем...

  • 4
    ss avatar :-P
    SS

    Десет години са го копали с камилите !

    Сега вместо камили има камиони и годината е напълно реалистичен срок , даже ако се напънат повече чалми може и още да съкратят срока - виж нашта е трудна , като знам за колко години завършихме първата изцяло построена магистрала !!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK