С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 6 фев 2015, 14:18, 7165 прочитания

ИДИЛ и глобалният футболен мач

Въпреки изгарянето на йорданския пилот, няма нито една влиятелна суннитска институция или учен, които да са обвинили групировката в неверие

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Живеем във време, когато за няколко години, а понякога – и за броени дни, представите на мнозина се преобръщат, люшкайки се в оценъчната скала на ценности, понятия и дефиниции. Така "радикалното" бързо придобива почти хрисимите характеристики на "умерено", предизвикващо едва ли не симпатиите на публиката в един глобален футболен мач. Ето как Йордания, в израз на гнева си след чудовищната екзекуция на изгорения жив неин пилот, освободи един от най-радикалните ислямисти – шейх Абу Мухаммад ал-Макдиси, духовен учител на "Ал Каида" и "мъченика" аз-Заркауи.

Аргументът на йорданците е прозрачен: ал-Макдиси отдавна критикува "Ислямска държава в Ирак и Леванта" (ИДИЛ), не толкова заради смисъла и същността на нейните действия, а по-скоро в израз на несъгласието си с прекомерната жестокост и показност, с които тя ги осъществява. И нахъсена от оспорваната борба "на терен", която следи in real time чрез медиите и социалните мрежи, агитката ни contra ИДИЛ не трябва да забравя и за миг, че ал-Макдиси е свързан със същата онази "Ал Каида", на която "дължим" и 11-ти септември, и 7-ми януари, че и куп други "междувременни" събития на Изток и Запад.


След тоталния крах на светските идеологии, панарабизма и местните национализми в близкоизточните общества, единствено ислямът отново задава "свода" на легитимните за мнозинството вътрешнокултурни параметри и ориентири на моралните ценности, обществените и политическите дебати. Ето защо мнозина, особено от нашата част на публиката ни contra ИДИЛ се обнадеждиха от новината, според която шейхът на Ал-Азхар, най-престижната суннитска институция в света, призова за крути мерки срещу ИДИЛ. Български медии внесоха свой принос в международната новина, като даже обявиха, че "суннитски лидер иска джихад за бойците на ИДИЛ."

Длъжни сме да поясним, защото това е много важно. Шейхът на Ал-Азхар се е позовал на вътрешноислямски норми – в случая шариатски наказания за убиване като разпъването на кръст, като ясно е изразил възмущението си към начина, по който ИДИЛ действа. Определено обаче Ахмад ат-Тайиб не е призовал от името на Ал-Азхар към джихад срещу ИДИЛ, както у нас се разкрасява тази международна новина. За да призове към джихад, Ал-Азхар първо трябва да направи такфир ("обвинение в неверие") към ИДИЛ, вследствие на което привържениците на формированието на ал-Багдади ще изпаднат в състояние на "вероотстъпничество" (иртидад) и по този начин ще подлежат на предвижданото от исляма смъртно наказание. Джихад не може да се води срещу мюсюлмани, така че в случая е приложена друга, вътрешноислямска религиозноправна норма.

Ако Ал-Азхар и другите истински влиятелни центрове на суннитския ислям приложат такфир спрямо ИДИЛ, това незабавно ще я делигитимира и би могло да довърши формированието много бързо. Трудно е да се направи такъв такфир, упражняван от самата ИДИЛ много често, което всъщност й позволява да убива невинни от наша гледна точка хора с мюсюлманска идентичност, третирани обаче от нея като "неверници" или в случая "вероотстъпници". Впрочем, много от по-широко скроените традиционни улеми, както и голяма част от обикновените мюсюлмани често иронизират поведението на формирования като ИДИЛ или "Ал Каида", наричайки ги "такфиристки" (такфири), т.е. прекалено често прибягващи до такфир, но това не означава, че прилагат към тях такфир, "отлъчвайки" ги от исляма. Редица изследователи и анализатори пък използват определението "такфиристки", за да подчертаят обсесията на тези формирования по прилагането на такфир към онези мюсюлмани, които те смятат за "номинални" и фактически напуснали исляма със своите възгледи и поведение.



Лидерите на ИДИЛ и техните улеми обаче познават отлично текстуалната религиозна традиция, с която си служат, което затруднява "умерените" учени и институции в този вътрешномюсюлмански спор. И затова до този момент няма нито една влиятелна суннитска институция или учен, които да са обвинили ИДИЛ в неверие чрез такфир, а само това де факто е вътрешноислямската религиозна процедура някой да бъде обявен за немюсюлманин. Отпадайки от ислямската общност (умма), обявеният за вероотстъпник се третира като немюсюлманин и срещу него вече може да се води легитимен джихад.

На онези, които ще започнат да коментират, че много мюсюлмански лидери и институции са "осъдили" ИДИЛ, бързам да кажа – разбира се, няма съмнение за това, че се осъждат зверските действия на ИДИЛ и то е изцяло положителен факт. Тук обаче има тънкост, която е от фундаментално значение за отношението на мюсюлманите суннити към ИДИЛ. Има огромна разлика между изразяването на гражданска позиция от религиозни институции или пък издаването на осъждаща декларация (байан ли хукм Аллах), с каквато шейхът на Ал-Азхар определи действията на ИДИЛ като "сатанински", и на фетва или процедура по такфир, с които дадено лице или група и техните действия се поставят извън исляма, а самите те се третират вече като неверници.

Парадоксът е, че открито отказвайки да извърши такфир спрямо ИДИЛ, ал-Азхар се позовава на свои "принципни" схващания въз основа на теологически възгледи, че ако мюсюлманите от ИДИЛ сами не са се открекли от исляма, те не могат да ги обявят за вероотстъпници. Защо? Ал-Азхар със сигурност има опит в такфир на далеч по-безопасни интелектуалци като например професор Наср Хамид Абу Зайд, обвинен във вероотстъпничество от каирски съд, позоваващ се на същите религиозни тълкувания в Египет.

Не зная дали и как, играейки си с нервите на традиционните учени и институции като Ал-Азхар, ИДИЛ ще премине всякакви граници, служейки си с процедури, плъзгащи се по ръба на шариатската легитимност, каквато бе изгарянето на пилота. А ние наистина не може да не следим събитията заинтригувано, защото се твърде важни. Това не е някакъв глобален футболен мач, а процес, разбирането на който е свързано с редица специфични особености на близкоизточните общества.

Този процес води до ежедневни трагични събития, в който загиват стотици хора, а на изпитание е подложена не само политическата география на Близкия изток, но и културното взаимодействие на целия регион с останалата част на света.

Означава ли всичко това, че обикновените хора с мюсюлманска идентичност в Близкия изток, а и навсякъде по света, са "виновни" или "съпричастни" към деянията на ИДИЛ? Разбира се, че не, но и не за тях става дума тук, а за реалностите, произтичащи от значението на онова, което правят и ни казват ислямските учени, лидери и институции.

*Доц. д-р Симеон Евстатиев е арабист ислямовед, доктор по история, доцент по история на арабския свят и исляма в СУ "Св. Климент Охридски", където е ръководител на Университетския център за изследване на религиите и на магистърска програма "Общество и култура на арабския свят". През последната година (2013–2014 г.) е работил в Принстънския университет, САЩ. Публикациите му включват десетки научни статии и студии в областта на близкоизточните изследвания и ислямознанието. Автор и съставител на няколко книги, сред които и монографията "Религия и политика в арабския свят: Ислямът в обществото" (изд. "Изток-Запад", 2012).
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Отказът на ЕС да започне преговори със Северна Македония доведе до предсрочни избори Отказът на ЕС да започне преговори със Северна Македония доведе до предсрочни избори

Премиерът Зоран Заев обяви, че гласуването ще е на 12 април догодина

21 окт 2019, 484 прочитания

Предизвикателствата пред умните градове: Всевиждащи камери и електрически тротинетки Предизвикателствата пред умните градове: Всевиждащи камери и електрически тротинетки

По време на конференцията Smart Cities Festival в Белград експерти от Австрия, Германия и Сърбия споделиха опита си с иновациите в градска среда

20 окт 2019, 1455 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
От лошо към по-лошо

Как ислямистите от "Боко Харам" заплашват не само Нигерия, но и региона

Още от Капитал
Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10