Има ли втори пилот в самолета

Какво ще промени катастрофата на полета на Germanwings

Регулациите в авиацията се пишат с кръв, казват пилотите.
Регулациите в авиацията се пишат с кръв, казват пилотите.    ©  reuters
Регулациите в авиацията се пишат с кръв, казват пилотите.
Регулациите в авиацията се пишат с кръв, казват пилотите.    ©  reuters

Аудио записът от финалните минути на полет 4U 3525 на авиокомпания Germanwings е смразяващ. На него се чуват три неща - ужасените викове на пътниците на устремилия се надолу самолет; ударите по вратата на пилотската кабина, които нанася останалият извън нея капитан; и спокойното дишане на заключилия се вътре помощник-пилот Андреас Лубиц, който според версията на разследването умишлено е разбил злополучния Airbus A320 във върховете на френските Алпи. Въпреки че случаят с полета на нискотарифната дъщерна компания на германската Lufthansa е по-скоро злощастно изключение, което не бива да бъде генерализирано и да предизвиква свръхреакция, смъртта на 150 души неизбежно отприщи дискусии дали катастрофата е можела да бъде предотвратена и какво да бъде направено, за да не се повтарят подобни инциденти.

Регулациите в авиацията се пишат с кръв, казват пилотите. За съжаление тази максима се доказва вярна във времето. След атентатите от 11 септември 2001 г. авиокомпаниите положиха огромни усилия да предпазят самолета от пътниците. Като задължителни бяха въведени бронираните врати на пилотските кабини, специалните кодове за достъп вътре и т.н. След трагедията с полета на Germanwings от Барселона до Дюселдорф и официалната версия до момента, че 28-годишният втори пилот умишлено е причинил катастрофата и така е отнел живота на толкова много хора, сред които 16 ученици и две бебета, сега авиацията се чуди как да опази самолета от пилотите.

Още един в кабината

Това не е първият случай в гражданското въздухоплаване, при който има подозрения или се знае с голяма степен на сигурност, че пилотът се е самоубил, причинявайки катастрофа. Това е една от основните теории за мистериозното изчезване на полет MH370 на Malaysia Airlines. Всъщност, както отбеляза на пресконференция градският прокурор на Марсилия Брис Робен, който води разследването на инцидента с полет 4U 3525, "когато имаш 150 души със себе си, не бих го нарекъл самоубийство; затова не използвам тази дума".

Някои авиокомпании като EasyJet и Norwegian Air реагираха моментално, като обявиха, че въвеждат процедурата да не се допуска пилот да остава сам в кабината. Air Canada, Emirates и канадската чартърна авиокомпания Air Transat също съобщиха, че ще въведат изискване през цялото време да има поне двама души в кабината.

Британската Служба за гражданска авиация (CAA) вече е писала до всички британски авиопревозвачи с въпрос какви са процедурите им, когато единият от пилотите напусне кокпита. Говорителят на CAA Ричард Тейлър коментира, че е много вероятно в скоро време от авиокомпаниите да се изисква да имат член на екипажа в пилотската кабина, ако пилотът излезе, каквато е нормата в САЩ.

Въпреки че това правило не съществува като задължително във въздушните регулации, и в момента редица авиокомпании в Европа като Aer Lingus или Ryanair имат подобна процедура. Това важи и за националния превозвач "България ер" от години, като второто лице, което влиза в кабината при излизането на един от пилотите, е или човекът на борда, отговарящ за сигурността на полета, или някой от кабинния състав. Сега най-вероятно още компании ще въведат това изискване като задължително, макар от Европейската комисия за момента да твърдят, че няма да прибързват с промяна на правилата. Въпросът е обаче дали ще има по-голяма сигурност дори ако всички авиокомпании въведат процедурата, все така остава, като всяка нова регулация понякога води до нови въпроси за решаване.

Според пилоти, с които "Капитал" разговаря, това, че някой от кабинния състав ще влезе в кабината, по никакъв начин не може да гарантира, че катастрофа, планирана от някой от пилотите, ще бъде предотвратена. Нещо повече - това разширява броя на рисковите играчи, участващи в управлението на полета и предполага още по-голямо доверие във всеки член на кабинния състав, който в даден момент също може да има мотиви да причини фатално събитие. Отделно от това присъствието на външен за пилотите човек може да доведе просто до допълнително разконцентриране.

А вие как сте днес

По-смисленият въпрос е как може да бъде гарантирано, че целият екипаж на борда е в добро психическо здраве. От "България ер" твърдят, че при прегледите на екипажа психологичният тест е задължителен, като за целта има специална Авиолекарска комисия, занимаваща се с медицинското и психологическо освидетелстване. По думите на пилоти от нискотарифни авиокомпании обаче медицинските тестове, през които минават, наблягат в много по-голяма степен върху физическото здраве, но не и върху психологичното състояние. "Лекарят може да те попита как си, но може и да не те попита", казва пилот от бюджетен превозвач. Отделно остава въпросът дали психологичните проблеми ще бъдат хванати от специалистите.

След фаталното събитие изпълнителният директор на Lufthansa Карстен Шпор заяви, че има пълно доверие на пилотите си и случилото се е по-голям шок за самата компания, отколкото за широката публика. Само че публикациите в германските медии, че Андреас Лубиц в миналото е посещавал психиатър, не закъсняха, като според сп. Spiegel прекъсването на обучението на пилота през 2009 г. се дължало на психическо изтощение и преумора. Германското законодателство обаче не позволява на авиокомпанията да получава информация за медицинското досие на пилота. Казано с авиационен език, ако сведенията за психологическите проблеми на Лубиц се окажат верни, то в системата има разхерметизация.

Оптимизация на отношението

Самото естество на работата в авиацията води до още специфични проблеми. За разлика от офис отношенията, където хората се познават добре, голямата ротация на екипите в авиокомпаниите, особено в нискотарифните, не позволява да има социални връзки между пилоти и кабинен състав. Това на свой ред често те изправя пред ситуация да работиш с хора, които виждаш за първи път и съответно не можеш да прецениш има ли проблеми с колегата ти, които могат до доведат до фатален край, казват пилоти.

Стресът се засилва и от особеностите на нискотарифните компании и полетите на къси разстояния. Ранните часове на ставане на екипажите (например в 3 ч. през нощта) са по-типични за евтините превозвачи, които имат по-неудобни слотове, за да плащат по-ниски такси. Оптимизациията на разходите пък води до по-голяма натовареност както на самолетите, така и на екипажа, като много често пилотите преди края на годината са изразходвали всичките си максимални летателни часове. Късите полети пък предполагат по-голяма концентрация на стрес, тъй като най-интензивната работа на пилотите е на земя и при излитане и кацане, като при късите полети "почивката" между тях е много по-кратка.

Каквото и да покаже окончателното разследване на случая с полет 4U 3525, авиацията отново ще се промени, макар и по-слабо в сравнение с атентатите от 11 септември. Но там, където е замесен човешкият фактор, пълни гаранции няма как да съществуват. И този път може би е време да се помисли дали нискотарифните авиокомпании не са прекалили със съкращаването на разходите си и така да подлагат пилотите на по-голямо натоварване, отколкото някои от тях могат да понесат.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


18 коментара
  • 1
    kihano avatar :-|
    kihano

    Доста бързо разкриха съдържанието на черната кутия на този самолет и вече почти разплетоха случая. А черните кутии на самолета свален над украйна вече месеци наред отлежават във Великобритания. А даже взеха та засекретиха "разследването". Е вече на всички е ясно, че украинската армия е свалила този самолет. Ако бяха опълченците всички доказателства щяха вече да са съобщени и широко коментирани. Но смъртта на пътниците си изигра ролята - санкционираха Русия вместо Украйна. Да живеят евроатлантическите "ценности"!

  • 2
    brick40 avatar :-|
    bricky

    До коментар [#1] от "kihano":

    Каза човекът, въодушевено защитаващ една вече разбита империя, която безскрупулно и варварски свали едно време южнокорейския полет 007 и чиято власт нагло лъга лъга години наред докато не се наложи Елцин да разсекрети какво е станало в действителност. И ти, двуличнико, ми говориш за ценности!!!
    Но на въпроса. Първо, разследването не е приключило изобщо - има още много да се изкара от черните кутии, извън аудиото - анализ на дигитализираните данни, прочит на QAR и т.н. И тези черни кутии ще "отлежават", ако изобщо може да се нарече цинично така. Второ, сепаратистите в Донбас са признали за свалянето ПРЕДИ да осъзнаят, че става дума за цивилен самолет, а не военен. Свидетели в близост са видели ракетна система от съветски тип Бук, за която са докладвали и журналисти на Асошиейтед Прес, които са я видели с очите си в контролирания от сепаратистите град Снижне. На 23 юли миналата година Кодаковски, ръководителят на про-руския батальон Восток признава пред Ройтерс, че действително са имали такава противосамолетна ракета, която след инцидента е била изпратена обратно в Русия, за да се заличат следите за наличието и използването й. През септември по ББС се появиха 3ма цивилни свидетели, видели с очите си Бук-а, с който е бил свален самолета, като те са успели да видят хората, насочващи се към инсталацията и са чули, че говорят с руски, московски акцент. Немски и холандски разследващи части също са установили, че въпросните снимки и твърдения за сваляне от украинската армия, са лъжа. Само преди дни Ройтерс отново публикува коментари и свидетелства, този път от сепаратисти - че наистина Бук е бил разположен и използван в деня на свалянето на самолета в сепаратисткия регион, а няколко дни по-късно RTL Nederland изнесе официална информация от разследването на останките на самия самолет, където има метални останки със серийно номера на килирица, за които с почти 100-процентова сигурност може да се твърди, че са от Бук ракета.
    Така че твърденията ти по-горе са абсолютна лъжа. Причината разследването да се бави в единия случай и да е много по-бързо в другия е, ясна - в единия случай има въоръжена атака и разследването изисква да се установи напълно и безусловно кой, как и защо е свалил самолета, така че да не се поставят погрешни обвинения. В другия случай системите на самолетът ясно показват как е бил свален, къде и от кого, не показват само защо и това се разследва. Никви кутии не отлежават - просто в случая с малайзийския полет те не могат да покажат ключовото - какво е станало на земята и кой е изстрелял ракетата. В случая с немския полет - само те могат да насочат към това какво е ставало.
    Отвратителните ти цинични спекулации са просто цинични и злобарски в такъв инцидент. Запази комунистическия си ентусиазъм и лъжите за собствения си лъжлив сайт.

  • 3
    afektiranzritel avatar :-(
    спейс мен

    Откровено не мога да преценя кое е по-абсурдно - самата катастрофа и причините за нея, малоумните конспиративни теории или безпощадното човъркане и изкарване на показ на личния живот на един психичноболен индивид.

  • 4
    drumbass avatar :-|
    drumbass

    Причината малайзийското разследване да се "бави" и кутиите да нямат такова значение е фактът, че като те ударят с ракета, всичко настъпва за секунда и на тези черни кунии няма кой знае каква съществена информация, тъй като всичко до момента на удара е нормално. Така че ключовата информация при сваления самолет не е в черните кутии.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 5
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean

    Аз не мога да си обясня, защо едно медициско досие ще бъде тайна, за всички хора и по целия свят. Това не би трябвало да е проблем, дори напротив, колкото повече хора знаят за проблема ти - толкова по-голям е шанса някой да ти подскаже и насочи за решаването му, да ти посочи цяр за болката.
    Вярно е, че работодатели също ще отказват да наемат някои хора, с определени диагнози, но това е нормално. Като се крием, няма да си решим проблема.

  • 6
    kihano avatar :-|
    kihano

    До коментар [#2] от "bricky":

    Вие антируснаците и антикомунистите сте абсолютни лъжци и фалшификатори. Защо се правиш, че не разбираш разликата между това чужд самолет да навлезе нерегламентирано на твоя територия и това да извършва редовен рейс над нея. Щото не ти е изгодно. Елцин пък не е никакво доказателство. По негово време много исторически събития бяха фалшифицирани, вкл. катинското дело. Така че дори няма да си направя труда да ти дочета коментара. Десните лъжете е мажете като за световно. Лъжата - най-голямата евроатлантическа ценност - вашият "цивилизационен" избор.

  • 7
    kihano avatar :-|
    kihano

    До коментар [#4] от "drumbass":

    Е точно това трябваше да съобщят, ако беше вярно. Само че не го съобщиха. Какво крият? Може би че пилотите са видяли да ги следва военен самолет и са го прокоментирали, което се е записало на черната кутия.
    Що се отнася до ключовата информация от други факти ... има сведения, че пораженията не са от Град, а от ракета изстреляна от самолет. То вече се знае и че пилота на украинския изтребител е бил поляк ... Ама чакате да ви съобщят официално. Ами чакайте. Колкото разследват Майдана и Одеса толкова разследват и самолетната катастрофа. Докато наказват Русия за злодеянията на майданчиците никаква истина няма да научим.

  • 8
    kihano avatar :-|
    kihano

    [quote#2:"bricky"]Второ, сепаратистите в Донбас са признали за свалянето ПРЕДИ да осъзнаят, че става дума за цивилен самолет, а не военен[/quote]

    Мухахаха, само дето въпросния "запис" се е появил в интернет един ден преди свалянето на самолета :) Толкова си запознат, пич. :)

  • 9
    brick40 avatar :-|
    bricky

    До коментар [#6] от "kihano":

    Хахаха защото, другарю измамник, в думите ми нямаше ни едно мнение - само ФАКТИ! А ти на фактите викаш лъжи защото... си комунист! Естествено! Хахахаха
    Но на въпроса. Полетът над Руска територия НЕ Е БИЛ ВРАЖЕСКИ, а ГРАЖДАНСКИ - навлизането е било заради метеорологични условия, а не за хвърляне на бомби. Имало е начин да се свържат с него и да предупредят, но сам можеш да видиш транскрипта, който е разсекретен - решили са да не се свързват и директно да го свалят. Това е варварство! Всъщност ти току-що се опита да оправдаеш убийството на невинни хора без причина! Типично по комунистически. Ето това НИКОГА на нормален човек не може да му е изгодно. Второ - Елцин разсекрети транскрипти и записи, той няма нищо общо с останалата част от историята - т.е. с разкритото от тези записи. Остави ти икономическите му действия и прочее любими твои теми - ПОГЛЕДНИ ФАКТИТЕ ОТ ЗАПИСИТЕ! Пък дочитай квото си искаш и когато си искаш! Лъжите тук бяха само от твоята уста (пардон, клавиатура). Твоят цивилизационен избор другарю, защо не те е откарал в Северна Корея досега - има къде да реализираш идеите си - да не можеш да се кръщаваш като боса, да имаш коса само квато боса каже, да открият в 21 век бегетата и дъвката - заместител на яденето, да ти пали цигара в ясла, да ти забрани да ползваш компютър завинаги... Нещо не искаш да си реализираш цивилизационния избор. Остави ти десни и леви - добре че изобщо извоювахме свобода на изразяването, та даже и на такива като вас не ви е забранено да си говорите глупостите и лъжите! Айде връщай се да си четеш бай Тошо и да се дофанатизираш - прави ти път, както винаги!

  • 10
    brick40 avatar :-|
    bricky

    До коментар [#8] от "kihano":

    Ма хич не става дума за запис в това, което си цитирал. Хич! Пфхахахаха! Скрий се :)))


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход