ЕС с офанзива срещу Google и Apple
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ЕС с офанзива срещу Google и Apple

Брюксел се интересува от "вертикалното търсене" на Google. То включва сравняване на цени в онлайн магазини, в сайтове за пътувания и за локални услуги.

ЕС с офанзива срещу Google и Apple

Google е заподозряна, че се възползва от монопола си при онлайн търсенето, за да дава предимство на други свои продукти пред тези на конкуренти

3528 прочитания

Брюксел се интересува от "вертикалното търсене" на Google. То включва сравняване на цени в онлайн магазини, в сайтове за пътувания и за локални услуги.

© STEPHEN HIRD


Докато разследват сделки на Apple със звукозаписни компании, европейските регулатори са предприели стъпки за антимополно дело срещу Google, разкри в. Financial Times.

Евентуалното възраждане на отдавна замразения казус се свързва с промяната в изпълнителната власт в Брюксел и идването на Маргрете Вестагер като еврокомисар по въпросите на конкуренцията. Нейният предшественик Хоакин Алмуния опита три пъти да сключи извънсъдебно споразумение с Google. Технологичният гигант е заподозрян, че се възползва от монопола си при онлайн търсенето, за да дава предимство на други свои продукти пред тези на конкуренти. Въпреки че компанията направи известни отстъпки, Алмуния приключи мандата си, без да разреши въпроса.

Приоритизиране на търсенето

В последните седмици се наблюдава оживление по казуса. Европейските регулатори са влезли в контакт с компании, които са внасяли жалби за нелоялна конкуренция от страна на Google. Брюксел е поискал от тях разрешение да оповести части от исковете. Адвокатът от Силициевата долина Гари Ребак, който представлява няколко от конкурентите на Google, твърди, че получил молба от офиса на комисар Вестагер да публикува съответната информация, ако Европейската комисия реши да я включи в иска си срещу Google. Друг източник на Financial Times допълва, че информацията, по която Брюксел е помолил за прозрачност, касае "вертикалните", или специализирани услуги за търсене. Това включва сравняването на онлайн магазини, търсачки за пътувания и сайтове за локални услуги. Конкурентите обвиняват Google, че показва с предимство собствените си услуги и пречи на потребители да стигат до конкурентни продукти, които често са по-добри.

Федералната комисия по търговия на САЩ завърши безрезултатно разследване по подобна жалба. Раздвижването на Брюксел по въпроса не означава непременно, че ЕС ще предприеме съдебни действия, твърди източник на Wall Street Journal. Възможно е комисар Вестагер просто да засилва позициите на Брюксел, преди да направи пореден опит за преговори и извънсъдебно споразумение, допълва източникът. Големите компании обикновено са заинтересовани да сключат споразумение, вместо да се борят по съдебен път с Брюксел, защото това може да доведе до големи глоби. Те пък могат да бъдат обжалвани едва след като бъдат платени.

Брюксел и свободното слушане на музика

В същото време еврокомисията започна да разследва споразумения на Αpple със звукозаписни компании във връзка с набиращия скорост дебат за бъдещето на услугите за свободно излъчване на музика като Spotify. Брюксел е разпратил въпросници до няколко лейбъла и компании за дигитална музика относно споразуменията им с Apple. Инициативата идва малко преди планираното от Apple за лятото начало на услуга за излъчване на музика. Това ще направи компанията конкурент на имена като Spotify, Deezer и Google.

Подобни въпросници често се разпращат в резултат на внесена до еврокомисията жалба. Събирането на информация е първата стъпка в процеса. Това не означава, че Брюксел ще започне антитръстово разследване. Ако комисията реши, че има нарушение, тя има пълномощията да поиска промяна от съответната компания и да наложи глоби.

Apple пуска новата си услуга, след като купи за 3 млрд. долара Beats Electronics. От лятото компанията планира да предлага на клиентите си неограничено количество музика срещу 10 долара месечно. За разлика от Spotify няма да разчита на безплатно съдържание, обвързано с реклама, за да привлича нови клиенти. Вместо това ще обвърже услугата си с приложението си за сваляне на музика iTunes.

Еврокомисията се опасява, че Apple може да се възползва от мащаба си, връзките си и влиянието си, за да убеди компаниите да спрат да предоставят музика на безплатни приложения като Spotify.

Докато разследват сделки на Apple със звукозаписни компании, европейските регулатори са предприели стъпки за антимополно дело срещу Google, разкри в. Financial Times.

Евентуалното възраждане на отдавна замразения казус се свързва с промяната в изпълнителната власт в Брюксел и идването на Маргрете Вестагер като еврокомисар по въпросите на конкуренцията. Нейният предшественик Хоакин Алмуния опита три пъти да сключи извънсъдебно споразумение с Google. Технологичният гигант е заподозрян, че се възползва от монопола си при онлайн търсенето, за да дава предимство на други свои продукти пред тези на конкуренти. Въпреки че компанията направи известни отстъпки, Алмуния приключи мандата си, без да разреши въпроса.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    smarthead avatar :-|
    [email protected]

    Правилно. Тези компании са прекалено големи и могат да изкривят в своя полза всеки пазар, на който стъпят. Затова малко държавна намеса не е излишна.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK