Европейски компании имат все повече локални производства
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Европейски компании имат все повече локални производства

Моделът на хеджиране, използван от големи имена в храните и напитките като Nestle, SABMiller и Unilever, вече се използва от производители на автомобили или електроуреди.

Европейски компании имат все повече локални производства

По този начин те се опитват да се защитят от резки промени в обменния курс на валутите

3478 прочитания

Моделът на хеджиране, използван от големи имена в храните и напитките като Nestle, SABMiller и Unilever, вече се използва от производители на автомобили или електроуреди.

© Reuters


Бързото поевтиняване на еврото създаде възможности за европейските производители да се възползват от ниски производствени разходи и по-силни позиции на световните пазари. Но след няколко месеца на нестабилност на валутните курсове много от тези компании едновременно започнаха да пренаписват стратегиите си. Те се надяват, че следващия път, когато обменната стойност на различни валути започне бързо да се променя, ще са намалили рисковете, като присъстват на повече локални пазари, разказва Reuters.

Шведската Volvo Cars например е една от насочилите се към т.нар. регионализиране. През март тя обяви планове за строеж на завод в САЩ за 500 милиона долара. По този начин се разчита, след като отмине сегашната фаза на силен американски долар, да са си осигурили дългосрочна защита срещу валутна нестабилност. "Елиминираме краткосрочните валутни флуктуации, които винаги вредят на отношенията ни с клиентите в различни райони, така че създаваме естествено хеджиране", обяснява Хакан Самуелсон, главен изпълнителен директор на Volvo.

"Естествено хеджиране"

За "естествено хеджиране" се говори, когато структурата на бизнеса му помага да се защити срещу бързи промени в обменните курсове. Това става, когато доставчици, производствени бази и клиенти използват една и съща валута.

Този бизнес модел е типичен за пазарите на нетрайни стоки и напитки, където производството трябва да е близо до потребителите. Но той не е характерен за създателите на по-трайни стоки като автомобили, електроника или облекла. Там съвсем доскоро се даваше приоритет на мащабното икономисване на разходи и търсене на места с ниски разходи за труд.

През последните месеци този модел се изправи пред предизвикателството на бързите промени в обменния курс на еврото спрямо долара и рязкото разминаване в прогнозите за развитие на американската и европейската икономика. Миналия октомври Федералният резерв обяви, че ще прекрати започнатата преди 5 години програма за изкупуване на облигации с цел стимулиране на финансовата система. Обяснението бе, че икономическото възстановяване в САЩ изглежда достатъчно стабилно за подобен ход. През януари Европейската централна банка направи точно обратното – обяви, че ще инжектира ликвидност, за да съживи влачещата се икономика на еврозоната.

В резултат последва рязко разминаване и между еврото и долара и през последните 9 месеца се утроиха разходите за хеджиране срещу бъдеща волатилност на курса помежду им. От една страна, това означава, че повече играчи на този сегмент от валутния пазар на стойност около 5 трилиона долара дневно са започнали да се застраховат срещу рискове от резки промени в обменния курс, то е знак, че това застраховане е станало три пъти по-скъпо.

"Когато обменният курс стане нестабилен, може да се окаже и твърде скъпо да застраховаш срещу този риск", казва Брандън Лей, един от мениджърите по финансовите дела на производителя на сапуни PZ Cussons. Нигерия е най-големият пазар за тази компания, но там местната валута наира изгуби 18% от стойността си спрямо долара през последните 9 месеца. Причината е основно поевтинелият петрол, което удари най-големия производител на нефт в Африка. Затова "естественото хеджиране" печели популярност в бизнеси, където то не бе особено използвано, казва Роберт Валдшмит, анализатор на пазарите на потребителски стоки в Liberum.

Почти цяла верига в локална валута

Asos, британският онлайн търговец на модни стоки, обяви през април, че поскъпналият паунд е принудил компанията да започне да предлага облеклата си за еврозоната в евро, а за САЩ – в долари. "Крайната ни цел е да постигнем максимално възможното за бизнеса ни "естествено хеджиране". Нашата панацея е да използваме разплащания в съответната за всеки по-голям пазар валута, да създаваме продукти в тази валута и да ги предлагаме с цени в тази валута", казва Ник Бейтън, директорът по продажбите на Asos.

Изграждането на локални снабдителни мрежи - особено във възникващи пазари като Африка - може да стимулира и местното икономическо развитие и покупателна способност на същите хора, които създават продуктите.

Големи производители на напитки и храни като Nestle, SABMiller и Unilever изграждат мрежи от местни снабдители, което, от една страна, осигурява доставките, а, от друга - прави стоките им по-достъпни на местните пазари.

Какво правят големите

Мауриция Патарнело, което ръководи бизнеса на Nestle Russia, сочи именно локализирането на снабдяването и производството като една от причините да пострадат относително малко от миналогодишното руско ембарго за западни хранителни стоки. "Разбира се, има неща, които никога няма да можем да произвеждаме тук – например кафе или какао, но за останалите неща полагаме системни усилия да изградим нови доставчици", сподели той миналия месец пред журналисти.

Локализирането на снабдителните мрежи може да е предизвикано от притеснения да не се прекъснат доставките за производството, но то помага на компаниите да заобиколят и рисковете от бързи промени във валутните курсове и в крайна сметка финансовите им отдели са щастливи, че печелят от гледна точка на управление на риска, допълва Филип Лийройд, ръководител на риск мениджмънта в SABMiller. Той казва, че вторият по големина производител на бира в света ще продължи да търси възможности да намали риска от валутната нестабилност. Компанията вече се защитава срещу резки промени в стойността на суровините си.

За холандския производител на електроуреди Philips възникващите пазари носят 35% от приходите, но много малко се произвежда там. В резултат на това нормата на печалбата силно намаля през последната година заради значителните промени в обменния курс на някои валути и особено на руската рубла и аржентинското песо. "Разбира се, "естественото хеджиране" е свещеният граал, защото така експозицията ти е по-малка", признава главният изпълнителен директор Франс ван Хоутен. Капитал Daily

Бързото поевтиняване на еврото създаде възможности за европейските производители да се възползват от ниски производствени разходи и по-силни позиции на световните пазари. Но след няколко месеца на нестабилност на валутните курсове много от тези компании едновременно започнаха да пренаписват стратегиите си. Те се надяват, че следващия път, когато обменната стойност на различни валути започне бързо да се променя, ще са намалили рисковете, като присъстват на повече локални пазари, разказва Reuters.

Шведската Volvo Cars например е една от насочилите се към т.нар. регионализиране. През март тя обяви планове за строеж на завод в САЩ за 500 милиона долара. По този начин се разчита, след като отмине сегашната фаза на силен американски долар, да са си осигурили дългосрочна защита срещу валутна нестабилност. "Елиминираме краткосрочните валутни флуктуации, които винаги вредят на отношенията ни с клиентите в различни райони, така че създаваме естествено хеджиране", обяснява Хакан Самуелсон, главен изпълнителен директор на Volvo.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK