С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 9 апр 2015, 17:19, 16643 прочитания

Всички пътища (ли) водят към Солун

Как географията подканва към бизнес, а политиката пречи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Пътят на Солун: изход от кризата в Гърция?

Деветте живота на Солун

Може ли градът да посочи на Гърция пътя за изход от кризата

Фотогалерия: Пътят към Солун

След като през десетилетията градът се е отнасял високомерно към съседите си, днес излага на показ многоликото си минало

Новото фрапе на стария град

Как предприемчивите виждат в краха възможност



Ако искате да разберете какво е значението на Солун за Гърция, можете да започнете от два факта. Гръцкият език е измислил само и единствено за него думата симпротевуса, или състолица. С нея признава, че градът може и да е важен, но както във Византия, така и сега не му е провървяло да бъде център на държавата. Все пак край него е трезорът, където Гърция държи парите си. По ирония точно тези дни правителството на премиера Алексис Ципрас събира оттам последните евроцентове.

Въпреки историческата си роля на порта към Балканите вторият по големина гръцки град изостава с много обиколки при сравнение с Атина. Според последното национално преброяване от 2011 г. в Атина и предградията й живеят 3 753 000 души, а в Солун - 1 455 000. Но за цялото първо десетилетие на века столицата е допринесла със 79% за ръста на гръцкия БВП, а състолицата - едва 1%, сочат данни от последния публикуван доклад на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие.


"В крайна сметка днес Солун се върна към онова, което е бил открай време - майчица на бедните", казва кметът му Янис Бутарис, като използва вековното прозвище, дадено на града от бежанците в него. Това е едно от нещата, на които Бутарис залага - историята, като отваря града за всички, минали и оставили следи тук през вековете, включително турци и евреи. За момента резултатите показват, че това е добре за туризма и бизнеса.

Пристанище на много градове

"Единственото, което никой не може да отнеме на града, е географското му положение", отбелязва генералният директор на пристанището в града Емануил Михаилидис. Солун е най-краткият път за северните си съседи към Средиземноморието и това го прави по-важен за Балканите, отколкото за останалата част на Гърция. За Косово, Македония, Сърбия и дори Босна и Херцеговина той е и най-евтиният маршрут за товари. "Затова почти целият трафик на стоки от и към Западните Балкани минава през нас", казва Михаилидис. Уточнява, че става дума предимно за износ на руда и внос на индустриални стоки.



"С пет милиона тона годишно пристанището ни е най-голямото в Гърция за насипни товари", уточнява Димитриос Макрис, завеждащ стратегическо планиране на пристанищната дейност. Развива се и контейнерният терминал, въпреки че с около 600 000 контейнера годишно Солун не може да се сравнява с Пирея, откъдето през 2014 г. са минали 3.58 млн. контейнера.

По всичко останало обаче, като бързо и евтино обработване на товарите, Солун не отстъпва на гиганта Пирея. Ако имате фирма със склад край София и "поръчате и натоварите стока в Китай, тя идва при нас за три седмици, а ние обработваме контейнера за 24 часа и срещу 120 евро", дава пример Макрис. Оттам е във ваши ръце колко бързо контейнерът ви ще прекоси 300-те километра между Солун и София. В идеалния случай това може да стане с влак. "Знам, че товарните превози при вас бяха либерализирани, тепърва предстои и при нас", казва Михаилидис.

В действителност гръцките държавни железници OSE са сред най-желаните активи на гръцкия фонд за приватизация TAIPED. Той управлява определени за раздържавяване публични предприятия, сред които железниците и солунското пристанище. И за двете има заявен интерес от Русия и Китай. "Китайците дори твърдят, че ако вземат железниците и развият останалите си инфраструктурни проекти в Гърция, цената за превоз на 20-футов контейнер ще падне до 150 евро", казва солунският бизнесмен Илияс Имеридис, който от 20 години живее и работи в София.

Само че за момента воденото от СИРИЗА гръцко правителство блокира приватизационните планове и дава противоречиви сигнали какво смята да прави. "Разбирате, че бъдещото развитие на пристанището ни в момента зависи от политически интереси", казва Михаилидис, макар да е оптимист. Единственото, за което недоумява, е защо българите ползват солунското пристанище основно за внос, но не и за износ. "От всеки десет контейнера, които тръгват нагоре пълни, шест се връщат празни", посочва той.

Причините са няколко. Те са очевидни и имат връзка с транспорта по суша, докато контейнерът стигне до пристанището, смята Имеридис. От една страна, голяма част от българския износ за Европа минава през Дунав или по суша. От друга, експортът към Изтока предпочита Варна и Бургас.
"Бизнесът действа със съвсем проста логика. Например аз пълня един 20-футов контейнер със стока в Китай за 2200 долара. Тъй като съм затворил пари, искам той да пристигне по-бързо в София. Избирам Солун, защото пътят от Китай дотам е с десет дни по-малко, отколкото до вашите пристанища. Оттам обаче докарването с камион ми струва 990 евро с ДДС." За да се намали този разход, големите български износители са изградили складовите си бази в Централна България и стоките за Изтока отплават основно през Варна, казва Имеридис. Това обяснява недоумението на Михаилидис за празните контейнери, които се връщат от България към Солун.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Италианският премиер Конте подава оставка Италианският премиер Конте подава оставка

Сега ще зависи от президента Матарела как ще се разреши политическата криза

20 авг 2019, 928 прочитания

Технологичните гиганти настояват Франция да се откаже от плановете за дигитален данък 1 Технологичните гиганти настояват Франция да се откаже от плановете за дигитален данък

Париж иска да наложи на големите техкомпании 3% данък върху оборота от дигитални услуги, направен в страната

20 авг 2019, 903 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Новото фрапе на стария град

Как предприемчивите виждат в краха възможност

Защо се бавят бързите влакове

КЗК връща в спечелени от чужди компании търгове за нови жп линии играчи като Ковачки, "Водстрой" и "Джи Пи груп"

Как Су-25 полетя към Беларус "през задния вход"

Ремонтът на щурмовите самолети продължава след сложен парламентарен лупинг

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Ново място: Bug Coffee

Най-новото попълнение на улица "Асен Златаров" идва на мястото на затворилото врати Percolate

БАЗА данни

Какво показва годишната изложба в СГХГ на номинираните за наградата за съвременно изкуство БАЗА