Мъртвото море на Европа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мъртвото море на Европа

Премиерът на Малта Джоузеф Мускат (вляво) и италианският му колега Матео Ренци призоваха за по-енергични действия от целия ЕС.

Мъртвото море на Европа

Брюксел ще предприема спешни мерки срещу трафикантите на хора и оръжие от Африка и Азия

5235 прочитания

Премиерът на Малта Джоузеф Мускат (вляво) и италианският му колега Матео Ренци призоваха за по-енергични действия от целия ЕС.

© Reuters


От Либия потеглят 90% от лодките с хора към Италия.

 

Нов инцидент

Международната организация по миграция съобщи, че е получила сигнал за бедствие от плавателен съд с 300 души на борда, която потъва в Средиземно море, съобщи BBC. Според говорител на организацията са загинали най-малко 20 души. Малтийският флот съобщи, че има много нови инциденти край Либия, като спасителните операции се координират от италианския флот. Не е ясно обаче дали този случай е сред тях.

След като няколкостотин души загинаха в неделя на борда на рибарски кораб край бреговете на Либия, Европейският съюз (ЕС) свика в понеделник извънредна среща на външните министри, посветена на кризата с мигрантите в Средиземно море. Докато министрите се събираха в Люксембург, стана известно, че още един плаватален съд с 300 души потъва в Средиземно море (виж карето).

"Много пъти досега сме казвали никога вече. Сега е време Европейският съюз да се заеме с подобни трагедии без повече бавене", посочи в изявление върховният представител на ЕС за външна политика Федерика Могерини. "Трябва всички заедно да спасяваме човешки животи, както и всички заедно да пазим границите си и да се борим с трафика на хора."

Търговия с роби

Пълен с бежанци и имигранти 20-метров рибарски кораб потъна в нощта срещу неделя на около 17 мили от берберското пристанище Зуара, което е на 100 км западно от Триполи и от векове известно с трафика на хора. Успяха да спасят едва 24 души и да открият 28 тела. Властите се опасяват, че в трагедията може да са загинали 700 души. Спасен мъж от Бангладеш твърди, че на борда е имало 950 души, като стотици жени и деца били приковани от трафикантите в трюма. Властите не могат да потвърдят думите му. Ако обаче те се окажат истина, това ще бъде най-голямото корабокрушение в Средиземно море след края на Втората световна война. Въпреки това то е само поредното в серия драми. При подобни обстоятелства седмица по-рано загинаха около 400 души, а докато 28-те външни министри разговаряха в понеделник в Люксембург, гръцките власти спасяваха оцелели от разбил се край остров Родос кораб с 83 души на борда.

"В Средиземноморието се разиграва трагедия и ако ЕС и светът продължават да си затварят очите, един ден историята ще ни осъди, както направи това, когато си затворихме очите пред геноцидите от миналия век", каза в неделя малтийският премиер Джоузеф Мускат. Френският в. Liberation и испанският La razon излязоха в понеделник с еднакво заглавие "Мъртво море" и материал, посветен на трагедията.

Мускат и италианският му колега Матео Ренци призоваха за по-енергични действия от целия ЕС. Като нарече трафика на хора "търговията с роби на XXI вeк", Ренци посочи, че Либия е основен проблем, защото оттам потеглят 90% от лодките с хора към Италия. Френският президент Франсоа Оланд призова за "повече кораби, повече самолетни патрули и по-интензивна борба срещу трафикантите на хора". Ренци е против идеята за по-силна морска блокада срещу Либия. Според него това само ще помогне на трафикантите, защото ще има повече европейски кораби, които да спасяват хора от рибарските лодки откъм Либия.

Общ проблем - ничие решение

Върховният комисариат на ООН за бежанците обяви, че само през миналата седмица координирани от трафиканти лодки са вкарали 13 500 души в Италия от Либия. През 2014 г. общо 170 хил. души са влезли в Италия по този начин. Най-малко 3500 са загинали в морето между Либия и Италия. Само от началото на 2015 г. пък над 1500 души са се удавили в опит да стигнат до бреговете на Италия.

Бумът е свързан с прекратяването от страна на Италия на мисията "Маре нострум". С нея кораби на италианския военноморски флот патрулираха морето и спасяваха идващи откъм Либия имигранти. Това струваше на Рим 9 млн. евро годишно. След като Италия обяви, че от 2015 г. няма финанси за мисията, Брюксел финансира по-ограничената по функции и обем операция по опазване на границата "Тритон".

"Не може да имаме общоевропейски проблем и единствено италиански отговор", подчерта преди началото на срещата в понеделник италианският външен министър Паоло Джентилони.

Антиимигрантските настроения в голяма част от европейските държави членки доведоха до "пасивен подход" към проблема от страна на европейските лидери. От друга страна, според експерти ЕС няма да успее лесно да реализира идеята за създаване на бежански лагери в държавите от Северна Африка и Близкия изток заради трудностите при гарантирането на сигурността.

Според прогнозите освен хаоса в Сирия, Ирак и Либия икономическите мотиви ще бъдат причина потокът от имигранти да не престане в близкото бъдеще. Средният за ЕС доход на човек от населението е 30 пъти по-висок, отколкото в просперираща африканска държава.

"Трябва да изградим съзнание за обща европейска отговорност... без да забравяме, че няма лесни или магически решения", смята от своя страна Могерини. Според Reuters екипът на Могерини е предложил за обсъждане няколко възможности за действия на ЕС в Либия. Едната предвижда военноморска операция. Тя трябва да предотврати трафика на оръжие и да следи дейността на "Ислямска държава" в Либия. Същата мисия трябва да контролира износа на петрол от либийските рафинерии и да следи за трафик на хора.

"Нуждаем се от ресурси, много по-значителни ресурси, за да осигурим такава операция по опазване на границата, контрол и... спасяване на корабокрушенци, ако е необходимо", посочи в понеделник от Люксембург френският министър по европейските въпроси Арлем Дезeр.

В края на деня стана известно, че президентът на ЕС Доналд Туск свика извънредна среща на лидерите на евросъюза в четвъртък, посветена на кризата.

От Либия потеглят 90% от лодките с хора към Италия.

 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    pinoccio avatar :-?
    pinoccio

    Всичко може да стане бързо и лесно. Със сателитите следят корабите, когато пристигнат, арестуват трафикантите и в затвора. Нелегалните се качват на друг кораб и ги връщат на същото място от където са тръгнали. За два месеца няма да я има тази криза и няма да се давят, защото няма да има смисъл.
    Ако пък продължават да ги приемат и да ги хрантутят, проблема само ще се задълбочи. И не знам защо само Европа е с вменен дълг към тези хора, които бягат от основно от скапаното управление и мизерията в страните си...

  • 2
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Когато колата се обърне - пътища много. Защо бомбрадирахте Либия? Защо разказахте играта на Египет? Защо се съгласихте да се бомбардират и унищожат държавите в Сирия, Ирак?

    Толкова късогледи политици..грешка то в ЕС политици няма има бюрократи.. сами си създадоха тия проблеми, че и развалиха живота на милиони хора от тези страни.

  • 3
    a_lizzard avatar :-|
    a_lizzard

    До коментар [#1] от "pinoccio":

    Много лесно ги решаваш проблемите, ама дано не ти се наложи да бягаш от война и безредици...

  • 4
    pinoccio avatar :-|
    pinoccio

    До коментар [#3] от "a_lizzard":

    Политиката на австралийските власти е следната - първо, военноморските сили спират мигрантските кораби и ги връщат в пристанището, откъдето идват, често пъти в Индонезия. Освен това, пристигащите се настаняват в бежански лагери на острови в Тихия океан. Дори ако молбите им след проучване бъдат сметнати за легитимни, Канбера не им разрешава да се заселят в Австралия. Могат да се завърнат в страната си, да живеят в островните лагери или пък в Камбоджа - бедна страна, с която Австралия е сключила съответно споразумение. Имат избор и всичко е хуманно.

  • 5
    winterbach avatar :-?
    Петър Иванов

    Скоро имах съсед по самолетно мясно -пакистанец живеещ в Испания.
    Каза, че е влязъл преди 10 г, през Калотина ,с автобус от 10 души , скрити под ...одеяла.

  • 6
    fletcherlind avatar :-|
    fletcherlind

    До коментар [#4] от "pinoccio":

    Подкрепям принципно австралийския модел, тази графика казва достатъчно за ефективността му:

    http://www.budget.gov.au/2014-15/content/overview/images/28195.png

    Друг е въпросът доколко подобна политика би била в съответствие с международните ангажименти на европейските държави относно даване на убежище на бежанци.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK