Японски влак разви 603 км/ч
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Японски влак разви 603 км/ч

Влакът се движи на принципа на т.нар. магнитна левитация (маглев), при която се използват електрически заредени магнити, които повдигат и придвижват композицията над релсовото трасе.

Японски влак разви 603 км/ч

Превозното средство, което се движи на принципа на т.нар. магнитна левитация, е най-бързият влак в света

Мария Иванова
27908 прочитания

Влакът се движи на принципа на т.нар. магнитна левитация (маглев), при която се използват електрически заредени магнити, които повдигат и придвижват композицията над релсовото трасе.

© Reuters


Японски високоскоростен влак подобри собствения си световен рекорд по бързина, като разви скорост от 603 км/ч по време на тестове край планината Фуджи, съобщава BBC. Предишният рекорд, поставен също при тестово пътуване миналата седмица, беше 590 км/ч.

Плановете

Влакът се движи на принципа на т.нар. магнитна левитация (маглев), при която се използват електрически заредени магнити, които повдигат и придвижват композицията над релсовото трасе. Така, влакът и вагоните на практика се "плъзгат" върху създаденото магнитно поле, а измененията в силата и в интензитета му определят скоростта и посоката на движение.

"Пътуването беше удобно и стабилно", коментира след подобряването на рекорда във вторник Ясуказу Ендо, който оглавява тестовия център за влаковете маглев на железопътния оператор Central Japan Railway (JR Central), който е собственик на превозното средство. "Бихме искали да продължим да анализираме данните и да ги използваме при дизайна на вагоните и на други части от оборудването", казва още той пред японския всекидневник Asahi Shimbun.

Central Japan Railway иска да пусне високоскоростните превозни средства по линията Токио-Нагоя до 2027 г. С тях 280-километровата отсечка ще бъде изминавана за 40 минути, което е над два пъти по-малко от сегашното време за пътуване. Пасажерите обаче няма да се возят при постигнатите при тестовете рекордни скорости, тъй като от компанията посочват, че влаковете й ще се движат с максимална скорост от 505 км/ч. За сравнение, най-бързата оперативна скорост на японския влак-стрела "Шинкансен" е 320 км/ч, отбелязва BBC.

По данни на railway-technology.com най-бързият влак в света до момента е китайският Shanghai Maglev, който оперира при скорост от 431 км/ч, но може да развие до 501 км/ч. Той е съвместна разработка на Siemens и ThyssenKrupp и е пуснат през 2003 г., като свързва Шанхай с отдалеченото на 30 км международно летище "Пудонг" за под осем минути.

Инвестициите

Прогнозираните разходи за изграждането на линията между Токио и Нагоя са от близо 100 млрд. долара, като над 80% от средствата ще бъдат насочени към строителството на скъпоструващи тунели, предава AFP. Към 2045 г. се очаква влаковете маглев да свързват и столицата Токио с Осака, като покриват разстоянието от 410 км за малко повече от час и по този начин съкратят времето за пътуване между двата града наполовина. Прогнозната стойност за отсечката, чието изграждане започна пред 2014 г., е над 9 трлн. йени (76 млрд. долара), пише канадското издание The Globe and Mail.

Разработването на маглев влаковете започва като проект на Japan Airlines и японските железници с подкрепата на правителството. Япония е известна със своите влакове-стрели, които се движат по традиционните стоманени релси, но от десетилетия инвестира и в технологията маглев, която се надява да изнася и извън страната. В неделя японският премиер Шинзо Абе ще бъде на посещение в САЩ, където се очаква да преговаря за участие на страната в изграждането на нова високоскоростна линия между Ню Йорк и Вашингтон, посочва още BBC.

Най-бързите влакове в света

(по данни на railway-technology.com към 2013 г.)

Shanghai Maglev (Китай)

Максимална скорост: 501 км/ч

Максимална оперативна скорост: 431 км/ч

Линия: Шанхай – летище "Пудонг"

Harmony CRH 380A (Китай)

Максимална скорост: 486 км/ч

Максимална оперативна скорост: 380 км/ч

Линия: Пекин – Шанхай – Нанкин – Гуанджоу

AGV Italo (Италия)

Максимална скорост: 574.8 км/ч

Максимална оперативна скорост: 360 км/ч

Линия: Неапол – Рим – Флоренция – Болоня – Милано

Siemens Velaro E / AVS 103 (Испания)

Максимална скорост: 403.7 км/ч

Максимална оперативна скорост: 350 км/ч

Линия: Мадрид – Барселона

E5 Series Shinkansen Hayabusa

Максимална скорост: 400 км/ч

Максимална оперативна скорост: 320 км/ч

Линия: Токио – Аомори

Японски високоскоростен влак подобри собствения си световен рекорд по бързина, като разви скорост от 603 км/ч по време на тестове край планината Фуджи, съобщава BBC. Предишният рекорд, поставен също при тестово пътуване миналата седмица, беше 590 км/ч.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK