Германските машиностроители наваксват с инвестиции в интернет икономиката
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Германските машиностроители наваксват с инвестиции в интернет икономиката

Reuters

Германските машиностроители наваксват с инвестиции в интернет икономиката

Страната опитва да запази лидерските си позиции в света

2644 прочитания

Reuters

© Reuters


Ако клиентите на германската Harting Group – производител на индустриални превключватели и контакти, иска по-специални продукти, може да си ги купят, но... ако са готови сами да си ги сглобят.Фолкер Франке, ръководител на бизнеса на компанията за асемблиращи системи и инструменти, се опитва да промени всичко това. Екипът му разработва автоматизирана производствена линия, която приема поръчките онлайн и изработва контактите според спецификации, поискани от клиента, разказва Reuters.

Harting е една от увеличаващият се брой германски компании, влагащи софтуер поради опасения, че скоро няма да успяват да гарантират прецизността на машиностроителната си продукция – нещо, носещо репутация и доверие по цял свят към търговската марка Made in Germany. Компютърните технологии навлизат все повече в индустриалните процеси и интернет компаниите започва да изместват евтиното китайско производство като основно притеснение за германските инженери. Конкуренцията на IT компаниите

Компании като Google инвестират усилено в роботи и безпилотни превозни средства. Това само засилва опасенията, че този процес ще се прехвърли и върху производство на апарати и устройства, които досега са оставали запазена територия за машиностроителите. Информационните гиганти могат да получат предимство, тъй като не само имат изобилие от технологии, но и могат чрез тях да създават "интелигентни" машини.

"В момента има производители на машиностроително оборудване и такива, които го купуват, оперират или обслужват. Кой може да ви гарантира, че всичко ще си остане така", пита Франке в разговор с Reuters в централата на компанията в Еспелкамп, Северозападна Германия. "Някой може да се вклини между тези две групи и да заяви на потребителите да не се притесняват повече какъв тип машини ползват. Този доставчик на услуги ще дойде от дигиталния свят", казва Франке.

Компании, които имат капацитет да обработват огромни масиви данни – каквито са Google, SAP, Amazon, Pivotal (поделение за облачни услуги на EMC Corp) и Teradata – могат да извършат този пробив, смятат анализатори на процесите в сектора.

Консултанти от IBM и Cap Gemini или създатели на софтуер от Oracle и Microsoft също може да се окажат печеливши от индустриалната интернет революция за сметка на традиционните инженери.

"Компании, предоставящи инструменти за работа с бази данни и анализирането им – IT tкомпании или системни интегратори – могат да съберат технически параметри в инструменталното инженерство независимо от бранда на машината", обяснява Майкъл Ройсман, партньор в Boston Consulting Group, следящ информационните технологии.

Индустрия 4.0

Залозите за Германия обаче са много високи. Най-голямата икономика на Европа зависи от индустриалното производство в много по-голяма степен от която и да било от съседните държави или от САЩ, когато става дума за дял от БВП. Десетки хиляди бизнеси, които са семейна собственост – т.нар. Mittelstand – са фундаментът на движения от експорта успех.

В правителството в Берлин знаят за тази опасност. През 2013г. то започна инициативата Industrie 4.0, подкрепена от водещите лобистки организации на производители на оборудване, електроника, автомобили. Целта основна е да се гарантира, че германците ще имат достатъчно умения за новите изисквания, ще могат да покриват стандартите за пренос на данни и сигурност на информацията.

Засега водещи в процеса са големите компании. Проучване по поръчка на консултантската компания CSC показа, че 70% от директорите в германската индустрия не са достатъчно информирани за заплахата от новите бизнес модели.

Едно такова умение например е разработването на алгоритми за възможно най-ефективното управление на производството и прилагането им в универсални услуги в предприятията, обработващи ключови параметри като потребление на енергия, температура и вибрации.

"Силно съм притеснен, че в Германия все още не са съвсем наясно за растящата взаимна обвързаност и произтичащите от това промени", казва Фолкмар Денер, главен изпълнителен директор на Robert Bosch GmbH – един от най-големите в света производители на части за автомобилостроенето и голям играч в създаването на оборудване за предприятията. Пионерите и догонващите

Германската компания за индустриални газове Linde планира да свърже бутилките си за кислород с интернет, за да получава предупреждение, че съдържанието им свършва и да бъдат подменени веднага, а не да се чака потребителят да позвъни и да поиска смяната. Това е посоката, за която става дума. "Автоиндустрията и големите машиностроители са пионерите, докато средните и дребни предприятия са още във фазата на установяването на тази близка реалност и изясняване кое конкретно е подходящо за тях", обяснява главният изпълнителен директор Волфганг Бюхеле.

Консултантски и технологични фирми разчитат да запълнят празнините в информираността и способностите на производителите на машиностроително оборудване. Поделение на одитора PwC прогнозира, че около половината от инвестициите на германските индустриални групи в оборудване ще бъде мотивирано от Industrie 4.0. В следващите пет години това са вложение в рамките на около 40 милиарда евро годишно.

Понеже имат добра стартова позиция и традиции на сътрудничество и обмяна на информация, Mittelstand имат солидни шансове да се пригодят, смята Михаел Цисмайер, президент на ZVEI, сдружение на германските производители на електронно оборудване. "Германската индустрия е доставчик на оборудване за заводите по цял свят. Ако успеем да запазим преднината си, в крайна сметка ще има и повече работни места в Германия", допълва той.

Ако клиентите на германската Harting Group – производител на индустриални превключватели и контакти, иска по-специални продукти, може да си ги купят, но... ако са готови сами да си ги сглобят.Фолкер Франке, ръководител на бизнеса на компанията за асемблиращи системи и инструменти, се опитва да промени всичко това. Екипът му разработва автоматизирана производствена линия, която приема поръчките онлайн и изработва контактите според спецификации, поискани от клиента, разказва Reuters.

Harting е една от увеличаващият се брой германски компании, влагащи софтуер поради опасения, че скоро няма да успяват да гарантират прецизността на машиностроителната си продукция – нещо, носещо репутация и доверие по цял свят към търговската марка Made in Germany. Компютърните технологии навлизат все повече в индустриалните процеси и интернет компаниите започва да изместват евтиното китайско производство като основно притеснение за германските инженери. Конкуренцията на IT компаниите

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK