Еврокомисията представи стратегия за създаване на единен цифров пазар
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Еврокомисията представи стратегия за създаване на единен цифров пазар

Зам.-председателят на Европейската комисия Андрус Ансип представи стратегията в сряда

Еврокомисията представи стратегия за създаване на единен цифров пазар

Брюксел представи 16 мерки, които обхващат от е-търговия до куриерски доставки

Юлиян Арнаудов
6919 прочитания

Зам.-председателят на Европейската комисия Андрус Ансип представи стратегията в сряда

© Reuters


След близо месец подгряване на обществото на Стария континент Европейската комисия представи в сряда дългоочакваната стратегия за създаването на единен цифров пазар. Тя има за цел да се предприемат мерки, чрез които да се хармонизират правилата за е-търговия, дигиталното авторско право и защита на потребителите, за да може да се насърчи и улесни ползването на онлайн стоки и услуги. Предложенията включват дори потенциална регулация на куриерските доставки, киберсигурност, план за действие за развиване на е-управление в ЕС, създаване на "европейски облак" и по-добро хармонизиране на данъчното облагане.  

Какво включва

Общо мерките са 16, разделени в три стълба – равноправен достъп на потребители и бизнеса до дигитални услуги и стоки, изграждане на съответната онлайн среда и инфраструктура, възползване от единния пазар.

1.  Правила за улесняване на трансграничната е-търговия. Те включват единни хармонизирани правила за сключване на сделки и защита на потребителите при пазаруване онлайн. Като тук не се прави разлика дали става дума за физически или виртуални стоки, като е-книги или мобилни приложения.

2.  Прилагане на единни регулации за защита на потребителите.

3.  Налгането на регулация за подобряване на ефективността и цените на куриерските доставки. В момента 62% от компаниите, които се опитват да продават онлайн обявяват, че високите цени за доставка създават бариера при трансграничната търговия.

4.  Прекратяване на необоснованото геоблокиране. Това е практика, при която е-търговците блокират или не предоставят дадени стоки и услуги на базата на местоположението на потребителя. Или пък го пренасочват към местен сайт с други цени. Идеята на ЕК е да уеднавки правилата и услугите да са достъпни във всички страни в рамките на Съюза.

5.  ЕК трябва да идентифицира потенциалните проблеми с конкуренцията, които засягат европейските пазари за е-търговия. Комисията вече стартира в сряда подобно изследване в рамките на ЕС.

6.  Подобряване на законите за авторско право, което да елиминира разликите между отделните национални лицензионни режими и така да позволи дигиталното съдържание да бъде достъпно в рамките на целия ЕС. Целта е да се улесни предоставянето и лицензирането на съдържание в Европа, както и да премахне практиката дадени филми например да са налични за гледане в една държава-членка, а в друга – не.

7.  Ревизиране на директирвата за сателитния и кабелен достъп, така че тя да включва операторите и компаниите, които предоставят онлайн достъп до дадено съдържание и стриймване. Идеята е да се засили трансграничното излъване на съдържание в интернет в рамките на ЕС.

8.  Да се намали административната тежест върху бизнеса вследствие на различните ставки за ДДС. Тук се налага единна електронна регистрация по ДДС, както и налагане на обща граница по която едно дружество може да се регистрира по това перо.

9.  Допълнителни изменения в пакета регулации за телекомите. Това е първата мярка от втория стълб мерки. Към досегашните предложения за регулиране на телеком сектора се добавя по-ефективно разпределение на радиочестотите, като ще се наложат единн правила за тяхното предоставяне.

10. Ревизиране на рамката за аудиовизуално съдържание и медии, за да може да се насърчи създаването на европейски услуги в сектора.

11. Анализиране на ролята на онлайн платформите (социални мрежи, търсачки, магазини за приложения и др.). Тук ще се разглеждат проблеми като липсата на прозрачност при формирането на резултати от интернет търсене, ценообразуване и дали съответните платформи не злоупотребяват с монополно положение. Тук ще се анализират и мерките за борбата с нелегалното съдържание в глобалната мрежа.

12. Подобряване на сигурността на дигиталните услуги. Тук ЕК ще се фокусира доста и върху предоставянето и обработването на личните данни на потребителите.

13. Предлагане на партньорство с индустрията по въпроси с кибер и мрежовата сигурност.

14. Създаване на правила за свободно движение на данни в рамките на ЕС. Това е първата мярка от третия стълб на стратегията на ЕК. Идеята е дигиталната информация да не бъде обвързвана само с определено място в рамките на Европа, а да може да се обменя безпрепядствено в рамките на целия съюз. Комисията също така ще стартира инициатива за създаване на Европейски облак, който да подпомогне създаването на облачни услуги в рамките на Стария континент.

15. Изграждане на приоритети и стандарти в ключови области, като е-здравеопазване, транспортно или умно планиране на електрическата консумация.

16. Подкрепа на различни инициативи за създаване на нови дигитални бизнеси. Идеята е да се използва интернет пространството, за да се засили възможността на хората, особено младите да си намерят нова работа или да създадат свой бизнес. Тук се включва и единни принципи за е-управление.

Ефектите

Доста от предложенията тепърва ще се обсъждат и ще се изчистват детайлите по тях. Някои от точките се очаква да бъдат ясно формулирани след две години например. Като цяло крайният срок за обявяване на резултатите от стратегията и конкретните мерки, които ще бъдат взети, е краят на 2016 г. Но с представянето й Брюксел загатва, че иска да създаде същата среда, която формира с единния пазар за стоки и услуги във физическия свят, като просто да я пренесе и върху електронната икономика.  

Някои от подробностите остават още недостатъчно конкретни, но е ясно, че едни от най-потърпевши от тях ще са американските интернет гиганти. ЕС иска да намали тяхното влияние, защото в доста сфери компаниите от САЩ доминират. Примери затова са Google и Amazon.

Преди представянето на плана технологичните компании предупреждаваха ЕК да не прекали с регулациите, което би попречило на Европа да привлича инвеститори извън ЕС в сектора и да пречи на страните членки сами да създадат собствени технологии и иновации. Комисията предупреди европейските фирми, че изостават в този сектор, който така се разраства, че постепенно започва да изтласква и традиционни производства и услуги.

След близо месец подгряване на обществото на Стария континент Европейската комисия представи в сряда дългоочакваната стратегия за създаването на единен цифров пазар. Тя има за цел да се предприемат мерки, чрез които да се хармонизират правилата за е-търговия, дигиталното авторско право и защита на потребителите, за да може да се насърчи и улесни ползването на онлайн стоки и услуги. Предложенията включват дори потенциална регулация на куриерските доставки, киберсигурност, план за действие за развиване на е-управление в ЕС, създаване на "европейски облак" и по-добро хармонизиране на данъчното облагане.  


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Цифрово убийство

Цифрово убийство

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK