С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 май 2015, 16:50, 6553 прочитания

Еврокомисията представи стратегия за създаване на единен цифров пазар

Брюксел представи 16 мерки, които обхващат от е-търговия до куриерски доставки

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
След близо месец подгряване на обществото на Стария континент Европейската комисия представи в сряда дългоочакваната стратегия за създаването на единен цифров пазар. Тя има за цел да се предприемат мерки, чрез които да се хармонизират правилата за е-търговия, дигиталното авторско право и защита на потребителите, за да може да се насърчи и улесни ползването на онлайн стоки и услуги. Предложенията включват дори потенциална регулация на куриерските доставки, киберсигурност, план за действие за развиване на е-управление в ЕС, създаване на "европейски облак" и по-добро хармонизиране на данъчното облагане.  

Какво включва


Общо мерките са 16, разделени в три стълба – равноправен достъп на потребители и бизнеса до дигитални услуги и стоки, изграждане на съответната онлайн среда и инфраструктура, възползване от единния пазар.

 

1.  Правила за улесняване на трансграничната е-търговия. Те включват единни хармонизирани правила за сключване на сделки и защита на потребителите при пазаруване онлайн. Като тук не се прави разлика дали става дума за физически или виртуални стоки, като е-книги или мобилни приложения.



2.  Прилагане на единни регулации за защита на потребителите.

3.  Налгането на регулация за подобряване на ефективността и цените на куриерските доставки. В момента 62% от компаниите, които се опитват да продават онлайн обявяват, че високите цени за доставка създават бариера при трансграничната търговия.

4.  Прекратяване на необоснованото геоблокиране. Това е практика, при която е-търговците блокират или не предоставят дадени стоки и услуги на базата на местоположението на потребителя. Или пък го пренасочват към местен сайт с други цени. Идеята на ЕК е да уеднавки правилата и услугите да са достъпни във всички страни в рамките на Съюза.

5.  ЕК трябва да идентифицира потенциалните проблеми с конкуренцията, които засягат европейските пазари за е-търговия. Комисията вече стартира в сряда подобно изследване в рамките на ЕС.

6.  Подобряване на законите за авторско право, което да елиминира разликите между отделните национални лицензионни режими и така да позволи дигиталното съдържание да бъде достъпно в рамките на целия ЕС. Целта е да се улесни предоставянето и лицензирането на съдържание в Европа, както и да премахне практиката дадени филми например да са налични за гледане в една държава-членка, а в друга – не.

7.  Ревизиране на директирвата за сателитния и кабелен достъп, така че тя да включва операторите и компаниите, които предоставят онлайн достъп до дадено съдържание и стриймване. Идеята е да се засили трансграничното излъване на съдържание в интернет в рамките на ЕС.

8.  Да се намали административната тежест върху бизнеса вследствие на различните ставки за ДДС. Тук се налага единна електронна регистрация по ДДС, както и налагане на обща граница по която едно дружество може да се регистрира по това перо.

9.  Допълнителни изменения в пакета регулации за телекомите. Това е първата мярка от втория стълб мерки. Към досегашните предложения за регулиране на телеком сектора се добавя по-ефективно разпределение на радиочестотите, като ще се наложат единн правила за тяхното предоставяне.

10. Ревизиране на рамката за аудиовизуално съдържание и медии, за да може да се насърчи създаването на европейски услуги в сектора.

11. Анализиране на ролята на онлайн платформите (социални мрежи, търсачки, магазини за приложения и др.). Тук ще се разглеждат проблеми като липсата на прозрачност при формирането на резултати от интернет търсене, ценообразуване и дали съответните платформи не злоупотребяват с монополно положение. Тук ще се анализират и мерките за борбата с нелегалното съдържание в глобалната мрежа.

12. Подобряване на сигурността на дигиталните услуги. Тук ЕК ще се фокусира доста и върху предоставянето и обработването на личните данни на потребителите.

13. Предлагане на партньорство с индустрията по въпроси с кибер и мрежовата сигурност.

14. Създаване на правила за свободно движение на данни в рамките на ЕС. Това е първата мярка от третия стълб на стратегията на ЕК. Идеята е дигиталната информация да не бъде обвързвана само с определено място в рамките на Европа, а да може да се обменя безпрепядствено в рамките на целия съюз. Комисията също така ще стартира инициатива за създаване на Европейски облак, който да подпомогне създаването на облачни услуги в рамките на Стария континент.

15. Изграждане на приоритети и стандарти в ключови области, като е-здравеопазване, транспортно или умно планиране на електрическата консумация.

16. Подкрепа на различни инициативи за създаване на нови дигитални бизнеси. Идеята е да се използва интернет пространството, за да се засили възможността на хората, особено младите да си намерят нова работа или да създадат свой бизнес. Тук се включва и единни принципи за е-управление.

Ефектите

Доста от предложенията тепърва ще се обсъждат и ще се изчистват детайлите по тях. Някои от точките се очаква да бъдат ясно формулирани след две години например. Като цяло крайният срок за обявяване на резултатите от стратегията и конкретните мерки, които ще бъдат взети, е краят на 2016 г. Но с представянето й Брюксел загатва, че иска да създаде същата среда, която формира с единния пазар за стоки и услуги във физическия свят, като просто да я пренесе и върху електронната икономика.  

Някои от подробностите остават още недостатъчно конкретни, но е ясно, че едни от най-потърпевши от тях ще са американските интернет гиганти. ЕС иска да намали тяхното влияние, защото в доста сфери компаниите от САЩ доминират. Примери затова са Google и Amazon.

Преди представянето на плана технологичните компании предупреждаваха ЕК да не прекали с регулациите, което би попречило на Европа да привлича инвеститори извън ЕС в сектора и да пречи на страните членки сами да създадат собствени технологии и иновации. Комисията предупреди европейските фирми, че изостават в този сектор, който така се разраства, че постепенно започва да изтласква и традиционни производства и услуги.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пръсна се резервоарът на "марсианската" ракета Starship Пръсна се резервоарът на "марсианската" ракета Starship

Междупланетният апарат на SpaceX претърпя авария при наземни изпитания с втечнен кислород или азот

21 ное 2019, 1319 прочитания

Меркел ще окаже натиск на Макрон за преговори със Северна Македония и Албания 3 Меркел ще окаже натиск на Макрон за преговори със Северна Македония и Албания

Според германския канцлер НАТО е "незаменим", а Западните Балкани трябва да имат ясна перспектива за членство в съюза

21 ное 2019, 906 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
МВФ иска еврозоната да отпише гръцки дълг

Още от Капитал
Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10