Краят на дирижаблите: катастрофата "Хинденбург"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Краят на дирижаблите: катастрофата "Хинденбург"

Краят на дирижаблите: катастрофата "Хинденбург"

Трагичният инцидент, който слага край на една революционна за времето си идея - пътуванията с гигантски дирижабли.

117169 прочитания

На 6 май 1937 г., след повече от тридесет успешни трансатлантическите пътувания, германският дирижабъл "Хинденбург" на "Цепелин" избухва в пламъци при кацането си над Лейкхърст, Ню Джърси. Този ден, комбинация от злополучни събития (буря, която зарежда кораба със статично електричество и механична повреда, която води до водороден теч), причиняват катастрофата, която слага край на една революционна за времето си идея - пътуванията с гигантски дирижабли.

20-те и 30-те години на ХХ век са златната ера на дирижаблите, които пресичат Атлантическия океан за около три дни - по-бързо, отколкото корабите. Дирижабълът "Хинденбург" е гордостта на нацисткото правителство и най-големият летателен апарат за времето си с дължина 245 метра и диаметър 41 метра. За сравнение - най-големият пътнически самолет в света в момента, Airbus A380-800, е дълъг 73 метра. Обемът на дирижабъла е 200 000 кубични метра, а максималната скорост - 135 километра в час. Пътуването е било изключително комфортно, а пътниците са се наслаждавали на всякакви удобства и лукс.

Катастрофата с "Хинденбург" се случва на 6 май, 1937 г. След 77 часов полет от Германия, "Хинденбург" достига Ню Йорк, където на наблюдателна площадка на Емпайър Стейт Билдинг го очакват много любопитни граждани. Дирижабълът прави една обиколка над града и се насочва към базата за приземяване. Оттам му е отказано приземяване поради лошото време и дирижабълът кръжи известно време, очаквайки разрешение. Към 7 часа вечерта се получава разрешение за кацане и Хинденбург се снижава до 180 м. По време на захождането му към пистата за кацане се появява силен страничен вятър и капитанът нарежда да направят остър завой. Заради тази рязка маневра едно от стоманените въжета се скъсва, удря и пробива една от водородните клетки. Започва да изтича водород. От влажността на въздуха и от движението на дирижабъла, той се наелектризирал и когато въжетата са спуснати, от контакта със земята протича електрически разряд към металната рамка.

Пожарът обзема за секунди приземяващият се дирижабъл, а свидетели на катастрофата стават много хора. Дирижабълът превозва 97 души - 36 пътници и 61-членен екипаж. 36 души губят живота си в тази катастрофа, включително един човек от наземния екип по приземяването. Тъй като "Хинденбург" бил първият трансатлантически цепелин, който пристига в САЩ през тази година, той бил посрещнат и от много журналисти. Бедствието е отразено подробно в новинарски материали и снимки. Пожарът и масовото му отразяване в медиите разтърсват общественото доверие в безопасността на дирижаблите и слагат край на тяхната ера. Вижте рядкото и ценно видео от 1937 г., запечатало случилото се за секунди пред очите на всички бедствие:

На 6 май 1937 г., след повече от тридесет успешни трансатлантическите пътувания, германският дирижабъл "Хинденбург" на "Цепелин" избухва в пламъци при кацането си над Лейкхърст, Ню Джърси. Този ден, комбинация от злополучни събития (буря, която зарежда кораба със статично електричество и механична повреда, която води до водороден теч), причиняват катастрофата, която слага край на една революционна за времето си идея - пътуванията с гигантски дирижабли.

20-те и 30-те години на ХХ век са златната ера на дирижаблите, които пресичат Атлантическия океан за около три дни - по-бързо, отколкото корабите. Дирижабълът "Хинденбург" е гордостта на нацисткото правителство и най-големият летателен апарат за времето си с дължина 245 метра и диаметър 41 метра. За сравнение - най-големият пътнически самолет в света в момента, Airbus A380-800, е дълъг 73 метра. Обемът на дирижабъла е 200 000 кубични метра, а максималната скорост - 135 километра в час. Пътуването е било изключително комфортно, а пътниците са се наслаждавали на всякакви удобства и лукс.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    kidon avatar :-?
    Kidon

    Трагедията си е трагедия...
    Но какви снимки са направили фотографите тогава - фантастични!!!

  • 2
    sto67nes avatar :-|
    sto67nes

    Жалко,че се е получило така,иначе може би настоящето щеше да бъде по различно...

  • 3
    bora_bora avatar :-|
    bora bora

    "36 души губят живота си в тази катастрофа"
    От това което видях, а кадрите са уникални, просто е чудо, че само 36 загиват!

    Дали има още някой жив, оцелял след катастрофата!
    А някой знае ли , дали има филм по тази драма?

  • 4
    twelve avatar :-?
    Коки

    Ех, операторът е пропуснал най-важното - как и къде се получава взрива...?!

  • 5
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Нека все пак коригираме текста: Предприятието на Цепелин продължава да работи и произвежда съвременни управляеми балони. Използват се не само за да се предават мачове, но и при монтажа на тежки мостови кострукции. Фирмата финансира основаването на престижен частен университет със същото име на езерото Констанс - Фридрихсхафен.

  • 6
    capital avatar :-|
    capital

    До коментар [#5] от "daskal1":

    Така е, може би трябваше да уточним, че това е краят на дирижаблите като масов пътнически транспорт. Ето и един текст по темата от архива на "Дневник" http://www.dnevnik.bg/sviat/2002/05/19/39945_cepelinut_otnovo_leti_v_nebeto_nad_berlin/

    Съществуват и много съвременни разработки в подобна насока. Ето например върху какво работи Аirbus: http://www.capital.bg/biznes/kompanii/2014/11/18/2421708_airbus_patentova_samolet_na_budeshteto/

  • 7
    ramafutu avatar :-|
    futurama

    Сега се завръщат като товарни машини, а в бъдеще може би и пътнически:

    http://arstechnica.co.uk/business/2016/04/airlander-10-largest-aircraft-airship-details-test-flight/

    Интересен факт е, че покривите на някои небостъргачи като Empire State са проектирани като докове за дирижабли, но това се оказало неприложимо.

  • 8
    cuklio avatar :-|
    Цъкльо ВЪРНЕТЕ СТАРИЯ ДИЗАЙН.

    Любопитен е факта ще САЩ по политически причини отказват да предоставят на Германия технология за добив на инертния и безопасен хелии и за това е използван водород ,който е лесновъзпляменим.
    Има значение и факта,че хелият е и с по малка подемна мощ, така че дирижабъл с размерите на Хинденбург би имал двойно по малка товароподемност.

  • 9
    xyha avatar :-|
    xyha

    До коментар [#2] от "sto67nes":

    А дали не нарочно предизвикана катастрофа , за да се замени евтиния въздушен транспорт с петролнозависим . Представете си дирижабъл покрит със слънчеви панели .

  • 10
    zumz avatar :-|
    zumz

    LED ZEPPELIN I (1969) – достоен паметник на дирижаблите :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.