Как четири гръцки бизнеса се справят в кризата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как четири гръцки бизнеса се справят в кризата

Очакванията са търсенето на гръцки зехтин да се увеличи заради лошата реколта в Испания и Италия

Как четири гръцки бизнеса се справят в кризата

Туризмът се опасява от вдигането на ДДС, а строителството - че държавата бави плащанията

8632 прочитания

Очакванията са търсенето на гръцки зехтин да се увеличи заради лошата реколта в Испания и Италия

© YORGOS KARAHALIS


"Основните опасения, особено за германците, са, че като пристигнат туристите на острова, те ще намерят банкоматите празни."

Андреас Андреадис, главен изпълнителен директор на хотелската верига Sani

Гръцкият бизнес климат се влошава, докато преговорите между крайнолявото правителство на партия "Сириза" и кредиторите на страната все още не дават резултат. Това създава страховете за потенциално обявяване на неплатежоспособност по външния дълг на страната и вероятното излизане на Атина от еврозоната. Но животът и търговията продължават. Financial Times описва четири различни бизнес профила, които илюстрират как компаниите се справят, докато бъдещето на Гърция остава неизяснено.

Петролният износител

Дейността на частния петролен производител Energean продължава все едно нищо не се случва в Атина, като фирмата добива 1800 барела на ден от платформа в северната част на Егейско море. Компанията наскоро придоби обновена нефтена платформа, която трябва да бъде монтирана в Егейско море за разработване на нови залежи. Гръцката дългова криза обаче се отразява на Energean по друго направление – заради политическата обстановка тя е замразила плановете си да намери международен стратегически партньор.

"Без ликвидност в банковата система и ясна заявка, че Гърция ще остане в еврозоната, за стратегическите сектори като туризъм, превоз на товари и добив на природни ресурси бизнес климатът ще остане негативен", коментира главният изпълнителен директор на компанията Матаиос Ригас.

В момента акционерите на Energean, сред които е щатският хедж фонд Third Point, трябва да осигурят средства за настоящия й инвестиционен план от 200 млн. евро. Причината е, че международните инвеститори избягват да финансират гръцки компании и проекти.

Хотелиерът

Андреас Андреадис очаква нови 5% ръст на туристите това лятото след рекордните 24 млн. посетители в Гърция през 2014 г. Но резервациите намаляха заради опасенията, че Атина скоро може да изпита финансови затруднения.

"Основните опасения, особено за германците, са, че като пристигнат туристите на острова, те ще намерят банкоматите празни", коментира Андреадис, главен изпълнителен директор на хотелската верига Sani и президент на гръцката туристическа браншова асоциация. Неясната ситуация в Гърция вече е забавила амбициозните планове на Андреадис за разширяване. Sani иска да превърне десетки семейни хотели в Гърция на загуба в луксозни места за почивка. Компанията си партнира с рисковия фонд Oaktree Capital, а планът е на стойност 500 млн. евро.

Но ако гръцкото правителство вдигне ДДС за хотелските нощувки от 6.5 на 13%, това може да намали конкурентоспособността на Гърция в сектора и туристите да се преориентират към Турция и Хърватия.

"В момента оперираме с два нови обекта този сезон, но ако има увеличение на ДДС, Гърция ще загуби конкурентоспособността си в региона", допълва Андреадис.

Производителят на зехтин

Производителят на зехтин Terra Creta отбеляза краят на шестгодишната гръцка рецесия, като инвестира 300 хил. евро в нова производствена линия в бутилиращия си завод на остров Крит. Компанията е на печалба въпреки кризата, като се преориентира към износ, като в момента продава в чужбина близо 90% от продукцията си. Тази стратегия ще продължи да дава резултат, като очакванията на дружеството са да удвои продажбите си заради повишеното търсене на гръцки зехтин след лошата реколта в Испания и Италия.

Проблемът на компанията е, че тя трябва да се справя с недоверието на клиентите си, породени от гръцката дългова криза.

"Вместо да ни питат за качеството и цените, всички се интересуват дали ще продължим бизнеса си, ако Гърция напусне еврозоната", коментира Константин Ангелопулос, управляващ директор на Tera Creta. Той допълва, че китайските клиенти няма да могат да работят с тях, ако страната не е член на еврозоната.

Строителят

Работата по пет магистрални проекта в Гърция на обща стойност близо 4 млрд. евро ще бъде замразена през следващите седмици, освен ако правителството не изплати 250 млн. евро на изпълнителите, които бави. Близо 10 хил. работни места са открити през последните две години по тези проекти, финансирани от Европейския съюз. Те са под заплаха, след като Атина пренасочва тези пари, за да може да финансира плащането на пенсии и заплатите на държавните служители. Работата по магистралите все пак продължава, като работници на Aegan Motorway Group строят магистрала 1 в Северна Гърция. Всички строителни компании по подобни проекти зависят от плащанията по публичните проекти, за да покрият своите капиталови нужди, заяви Герогиус Сирианос, директор в Hellaktor, един от трите най-големи строителни подизпълнители и президент на браншовата организация.

"Заради ликвидните проблеми в банковата система строителите са лошо притиснати. Например заради опасенията с кризата сме принудени да предплащаме за внесените материали", коментира Сирианос.

Няколко по-малки проекта вече бяха прекратени от правителството в Атина и ще бъдат проведени нови тръжни процедури, а надеждите на компаниите в сектора са скоро да има споразумение между Гърция, ЕС и МВФ.

"Основните опасения, особено за германците, са, че като пристигнат туристите на острова, те ще намерят банкоматите празни."

Андреас Андреадис, главен изпълнителен директор на хотелската верига Sani

Гръцкият бизнес климат се влошава, докато преговорите между крайнолявото правителство на партия "Сириза" и кредиторите на страната все още не дават резултат. Това създава страховете за потенциално обявяване на неплатежоспособност по външния дълг на страната и вероятното излизане на Атина от еврозоната. Но животът и търговията продължават. Financial Times описва четири различни бизнес профила, които илюстрират как компаниите се справят, докато бъдещето на Гърция остава неизяснено.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    tsvetko_51 avatar :-|
    tsvetko_51

    Това което прочетох и разбрах, че освен добива и износа на петрол, нещо което съществува и има обективна пазарна цена, както и зехтина, по конюктурни причини (реколтата в другите производители), останалите два от какво зависят.
    Строителите на магистрали ( асфалт не се яде:)), а парите ги дава кой..Европа и хотелиерите, нещо съвсем типично за Гърция, но ако държавата не вдигне ДДС-то.
    С други думи, това което дава природата и това което идва отвън. Е, при това положение, да гласуваш за СИРИЗА, която поставя страната на ръба.. си е истински майсторлък

  • 2
    jordani avatar :-|
    jordani

    На критският производител на зехтин нещо не му ясно, или капитал са превели с краката.
    Какво общо м/у членството във фискалният съюз - т.н. еврозона и износа за Китай !?! Или бърка евро 1 сертификата и еврозоната.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK