С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 6 юли 2015, 17:35, 4403 прочитания

"Nein, danke" на търговския договор със САЩ

Малки германски производители смятат ТПТИ за заплаха

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Мартина Рьомелт-Фела, която притежава семейна фабрика за производство на турбини в Бавария, би трябвало да е сред най-разпалените поддръжници на търговския договор между САЩ и ЕС, който ще улесни движението на стоки и услуги от двете страни на Атлантика, разказва Reuters.

Тя обаче се страхува, че Трансатлантическото партньорство за търговия и инвестиции (ТПТИ), което сега се кове в Брюксел и Вашингтон, ще даде твърде много сила за мултинационалните компании за сметка на малки фирми като нейната. "Предложенията се обсъждат при закрити врати с помощта на 50-60 големи корпорации", казва Рьомелт-Фела. Нейната фирма е една от хилядите малки и средни предприятия в Германия, които представляват 89% от германския износ и са гръбнакът на икономиката.

Ползи за големите

"ТПТИ може да донесе огромни ползи за мултинационалните компании, но не мисля, че ще има големи предимства за малкия и средния бизнес", добавя тя. Думите й отразяват корените на скептицизма към ТПТИ в Германия, където медиите се фокусират основно върху протести на профсъюзи и антиглобалисти срещу споразумението. Тези думи очертават също предизвикателствата пред канцлера Ангела Меркел, която се опитва да изглади подозренията на обществото спрямо договора.


Поддръжниците на договора казват, че той ще създаде единен пазар от 800 млн. души, ще даде тласък на производството и ще балансира нарастващата икономическа мощ на Китай. Въпреки това Германия не е единодушна. Това е разбираемо, защото тя е сред малкото водещи държави в света, които в последните 15 години са увеличили своя пазарен дял. "Аз съм в този бизнес от 30 години и германците никога не са били проблем", казва Паскал Лами, бивш директор на Световната търговска асоциация. "Германците тласкаха французите в правилната посока. Сега трябва да отида и да кажа на французите да помагат на германците."

Притеснение как ще се разрешават споровете

Рьомелт-Фела, чиято компания прави турбини за водноелектрически централи, не е сама в притесненията си. Проучване на Commerzbank отпреди година сочи, че едва 15% от малкия и средния бизнес в Германия одобряват ТПТИ. Проучване на асоциацията на малките и средните предприятия BVMW Mittelstand сочи, че над 80% от членовете й са на мнение, че Берлин не прави достатъчно, за да защити интересите им в преговорите.
Основното притеснение е как ще се разрешават евентуални спорове. Те се страхуват, че американските мултинационални компании ще използват клаузата за уреждане на спорове между инвеститор и държава, за да заобиколят националните съдилища и да изнудват правителствата в своя полза.



Организацията за икономическо сътрудничество и развитие оценява, че средните правни и арбитражни разходи по подобни дела ще са около 7.1 млн. евро. Това е непосилна сума за повечето малки и средни предприятия.
Те не са против свободната търговия и много от тях подкрепят целта на ТПТИ да премахне тарифите и да създаде общи технически стандарти, защото това ще премахне необходимостта от отделна развойна дейност и сертифициране за двата континента.
Тази либерализация обаче ще помогне и на американски фирми, които искат да продават в Европа, да се възползват от по-ниските прагове за влизане. Това притеснява някои малки и средни предприятия. Хайнрих Людеке, директор на PacTech, която произвежда опаковки, смята, че американските фирми ще се окажат в благоприятна позиция заради по-лесния достъп до ресурси и по-малките разходи за енергия.
"Това, че вече няма да има тарифи, не означава, че ще ядем повече пилета или ще строим повече машини. Обемът на потребление ще остане същият", казва той.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Годишната среща на Г-7 във Франция очертава различия по редица глобални въпроси 2 Годишната среща на Г-7 във Франция очертава различия по редица глобални въпроси

Според Тръмп лидерите на най-развитите страни са обединени, Туск смята, че срещата е труден тест за единството

25 авг 2019, 907 прочитания

Жп линия във Великобритания ще е първата, захранвана от слънчева енергия Жп линия във Великобритания ще е първата, захранвана от слънчева енергия

Панелите ще захранват сигнализацията и осветителната система, но планът е догодина така да се осигурява захранването на влаковете

25 авг 2019, 763 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Със звучно "Не" напред

Категоричният резултат от гръцкия референдум вкарва еврозоната в неизследвана територия

Новите от запаса

Как изглежда едномесечната подготовка за доброволния резерв на Българската армия отвътре

Новото златно тепе на Крумовград

Първата нова мина в България след социализма започва да работи край Крумовград в местността Ада тепе

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Добрият, лошият и безучастният

Важните уроци от кампанията "Не ми се обиждай, но...", която обръща внимание на щетите, нанасяни от предразсъдъците и езика на омразата

20 въпроса: Теодора Димова

Новият роман "Поразените" ни връща към събитията от 1944 г. и вече е в книжарниците