Бизнесът вижда големи възможности в Иран
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бизнесът вижда големи възможности в Иран

Ядреното споразумение беше определено като "историческо"

Бизнесът вижда големи възможности в Иран

Предприемачите в страната се надяват на инвестиции освен в енергетиката и в сектори като туризъм, високи технологии, минна индустрия и банково дело

2822 прочитания

Ядреното споразумение беше определено като "историческо"

© Reuters


Ядрената сделка, договорена между Иран и световните сили, се очаква да открие пътя за нови сделки и чужди инвестиции в жизненоважни сектори като петрола и газа, производството на автомобили и гражданската авиация, пише Financial Times.

"Това е исторически момент, който представлява огромна възможност за глобалните инвеститори да инвестират в един от най-вълнуващите пазари на бъдещето", казва Рузбех Пируз, председател на Turquoise Partners – инвестиционен фонд на иранския капиталов пазар.

Royal Dutch Shell вече посети Техеран. Спекулациите са, че други големи европейски и американски компании провеждат разговори с ирански правителствени представители и дори подготвят договори. Германският вицеканцлер Зигмар Габриел планира да ръководи търговска делегация в Иран в близките дни в отговор на исканията на германския бизнес, желаещ да се възползва от пазар, който може да достигне до 10 млрд. евро. Президентът на лобистката група на германската индустрия BDI Улрих Грило твърди: "В частност модернизирането на петролната индустрия отваря големи пазарни възможности за германските машиностроители и строежа на фабрики."

Истинските печеливши

Според анализ на CNBC истинските печеливши от ядрената сделка ще бъдат глобалните корпорации. Сред тях са енергийните и телекомуникационните компании, но и банките. Анализаторите посочват американски финансови институции като Citibank, JPMorgan, Goldman Sachs и Morgan Stanley, които ще могат да работят по улесняването на превоза на стоки и услуги за Иран.

Но експерти и бизнесмени предупреждават, че ще отнеме време за търговията да се отвори и за икономиката да се възстанови. "Ще наблюдаваме бързо подобряване в бизнеса в идващите месеци след няколко години на несигурност, когато и продавачите, и купувачите не можеха да вземат решение заради протичащите тогава ядрени преговори. Но истинското подобрение ще трябва да почака поне една година", смята икономическият анализатор Саед Лайлаз.

Пътят към икономическото възстановяване ще бъде труден, твърдят анализаторите. Международните санкции и десетилетие на популистки политики от страна на предишния ирански президент унищожиха икономиката на страната. Освен това редица структурни проблеми като тежката бюрокрация, които от десетилетия спъват икономиката, се задълбочиха през последните години заради огромната корупция и въвличането на Революционната гвардия в икономически дейности. Това само ще затрудни още повече чуждите инвеститори и местните частни компании.

Огромни предизвикателства

Страната е изправена пред огромни предизвикателства, но и огромни възможности. Само петролният сектор се нуждае от инвестиции до 200 млрд. долара. Спадът в производството доведе до западането на няколко петролни кладенеца, а иранският петролен износ спадна с над 50% от около 2.5 млн. барела на ден преди санкциите. Приоритет за Техеран ще бъде да си върне обратно пазарния дял, загубен в полза на регионалните му конкуренти като Саудитска Арабия.

Възможностите не са ограничени само до петрола. Автомобилният сектор, който е най-големият в Близкия изток, беше особено тежко засегнат от санкциите. Местното производство на автомобили спадна с 50% от 1.6 млн. през двете години до март 2014 г. Компаниите в този сектор се надяват най-накрая да могат да внасят повече части и да привличат инвестиции не само от френски автомобилопроизводители, които традиционно са доминирали пазара в страната, но и от американски и японски производители.

Самолетната индустрия също очаква подем. Иранските превозвачи искат да купят поне 300 самолета през следващото десетилетие, за да обновят застаряващия си авиационен парк за граждански полети. За първи път от Ислямската революция през 1979 г. някои от тези самолети може да дойдат от американски компании като Boeing. Иранският бизнес се надява да види чужди инвестиции и в други сектори като туризма, високите технологии, минната индустрия и банковото дело. "Бизнес общността чувстваше, че главата й е под водата много дълго време. Сега може да изплува и да диша", казва пожелал анонимност банкер.

Ядрената сделка, договорена между Иран и световните сили, се очаква да открие пътя за нови сделки и чужди инвестиции в жизненоважни сектори като петрола и газа, производството на автомобили и гражданската авиация, пише Financial Times.

"Това е исторически момент, който представлява огромна възможност за глобалните инвеститори да инвестират в един от най-вълнуващите пазари на бъдещето", казва Рузбех Пируз, председател на Turquoise Partners – инвестиционен фонд на иранския капиталов пазар.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK