За Суец и суетата на Сиси
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

За Суец и суетата на Сиси

За Суец и суетата на Сиси

Около новия канал ще има голяма свободна икономическа зона

8279 прочитания

© Handout


Билбордове на нюйоркския площад "Таймс" го рекламират като "подаръка на Египет за света". Разширението на Суецкия канал, което по изрично настояване на египетския президент Абдел Фатах ас Сиси завърши само за година, бе открито миналия четвъртък в присъствието на редица чужди държавници на тържество за 30 млн. долара. Рекламите на нюйоркския площад, които се появиха също в Лондон и в специална корица на част от тиража на сп. The Economist, твърдят, че "Египет дава тласък на глобалната търговия". 

Как точно? Като позволява двупосочното плаване през канала, което според управляващото трафика дружество ще съкрати времето за преминаване със седем часа.

Освен това седмица след откриването Сиси обяви, че ще изгради свободна икономическа зона около канала. Участъкът с размер 460 кв.км трябва да стане логистичен хъб и притегателен център за чужди инвеститори. Още през март икономическият министър на Египет заяви, че новият канал и икономическата зона заедно ще докарват една трета от египетския бюджет. През 2014 г. икономиката на страната по изчисления на Световната банка стигна 286.5 млрд. долара.

Съмнителна полза

Мнозина икономисти обаче се съмняват, а експертите по корабоплаване и логистика имат въпроси. "От гледна точка на корабоплаването тази инициатива за разширяване на Суецкия канал беше малко изненадваща", казва пред Bloomberg Ралф Лешчински, завеждащ изследователския отдел на генуезкото дружество Banchero Costa&Co. "Доколкото знам, нямаше непосредствена необходимост или призиви за подобно нещо."

Икономистът от Американския университет в Кайро Ахмед Камали казва пред Reuters, че преценките на правителството за увеличаване на годишните транзитни такси от днешните 5.3 млрд. долара до 13.23 млрд. долара през 2023 г. са "съвсем пожелателни". Камали смята, че "не е публично да има извършено икономическо проучване, което да доказва изгодата от проекта".

Уилям Джексън от Capital Economics добавя, че за да носи разширеният канал такива приходи, "глобалната търговия трябва да расте с 9% годишно до 2023 г." За последните четири години средногодишният ръст е 3%. В доклад за проекта Capital Economics нарича заложените приходи "най-меко казано, невероятни".

Изглежда, че струващият 8.5 млрд. долара проект, който частично бе платен от обикновените египтяни чрез облигации, цели да легитимира дошлия след военен преврат президент Ас Сиси. Това поне е мнението на изследователя в Brookings Institution Шади Хамид. В туитър той написа, че "разширяването на Суецкия канал поначало е суетен проект, който дава илюзия за прогрес, но нищо по същество. Може би това е поантата".

Както независимият египетски вестник Mada masr подчерта, през 1980 г. са направени две подобни разширения на Суецкия канал, с което е "добавено второ трасе с обща дължина 53.8 км. По-дългото от двете е каналът Порт Саид с дължина 40.1 км". Широко рекламираният "втори канал" на Сиси всъщност е нов ръкав с дължина 35 км, както и разширяване на 37-километрова отсечка от стария канал.

Разширяването на Суецкия канал

Бързо и потайно

Въпреки че държавата хвърли всички сили, за да рекламира проекта, покрай откриването се случиха гафове. Така например предишната седмица навсякъде в Кайро се вееха нови египетски знамена, но без златния орел в центъра. Така с цветовете си те приличаха на йеменското знаме. Куриозното е, че в момента Египет участва в гражданската война в Йемен заедно с водената от Саудитска Арабия коалиция срещу бунтовниците хути.

По-рано египетските власти пуснаха възпоменателна марка по случай разширяването на канала. Единственият проблем бе, че на нея се виждаше... Панамският канал.

Като се оставят настрани тези гафове обаче, бързото построяване на канала показва, че правителството на Сиси - за добро или лошо - е в състояние да осъществи обещаните мегаломански проекти. Това е важно за правителство, заложило на икономическия момент в обещанията си и което зависи в голяма степен от инвестициите от Обединените арабски емирства. 

Другите големи инфраструктурни проекти на Сиси включват изграждането на нова столица в пустинята източно от Кайро, мащабно жилищно строителство и нова икономическа зона покрай разширения Суецки канал. Независимо дали тези проекти ще бъдат осъществени или не и под каква форма, едно нещо е сигурно: подобно на разширяването на канала, тяхната себестойност и икономическа полза ще останат тайна за по-голямата част от 80-те милиона египтяни.

Корабът "Да живее Египет" минава през новия участък на Суецкия канал. Церемонията по откриването миналия четвъртък струваше 30 млн. долара
Фотограф: AMR ABDALLAH DALSH

Билбордове на нюйоркския площад "Таймс" го рекламират като "подаръка на Египет за света". Разширението на Суецкия канал, което по изрично настояване на египетския президент Абдел Фатах ас Сиси завърши само за година, бе открито миналия четвъртък в присъствието на редица чужди държавници на тържество за 30 млн. долара. Рекламите на нюйоркския площад, които се появиха също в Лондон и в специална корица на част от тиража на сп. The Economist, твърдят, че "Египет дава тласък на глобалната търговия". 

Как точно? Като позволява двупосочното плаване през канала, което според управляващото трафика дружество ще съкрати времето за преминаване със седем часа.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    gogich avatar :-?
    Гогич

    По-добре нов канал, отколкото ислямистите да се вихрят. Времето за което е построен - една година, е за завиждане.

  • 2
    chichka avatar :-|
    chichka

    Ох, аман от лъжи и манипулации. Няма нов Суецки канал, направено е нова трасе на един участък и друг участък е разширен. Браво на Държавата Египет за стореното, но недейте журналистите да и приписвате постижения, които тя не е искала и не е постигнала.
    Никъде в Египет или пресата им няма дума за "нов Суецки канал".
    Вашето заглавие е нещо като " нова магистрала север-юг в България" при откриването на 20 километрова отсечка на нещо си!

  • 3
    peter1946 avatar :-|
    Peter Stoychev

    Правилно решение- икономика вместо въоражение!

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    Някъде четох за историята на китайските свободни икономически зони. Аргументът на Дън Сяопин, тайно споделен пред някакъв американски журналист гласял, че ако остави работата на своите апаратчици, те ще направят същото, каквото е налице в континентален Китай. Единствен шанс за пробив - автономия на зоните, която да държи апаратчиците надалеч. В свободните зони териториалното законодателство не действа

  • 5
    mirohero avatar :-|
    mirohero

    До коментар [#3] от "Peter Stoychev":

    Всъщност Саудитска Арабия финансира мега проекти в Египет - т.е. плаща едни големи пари, за да има подкрепата на Египет във военната операция срещу шиитите хути в Йемен, както и във военната операция на сунитите в Сирия. Главорезите на ИДИЛ са си отвсякъде финансирани от СА, Катар и Бахрейн. Асад е подкрепян от шиитски Иран.

    Иначе казано, всичко това е за да не би Египет и армията му да успее да се изолира и остане встрани от религиозния конфликт в Близкия Изток :).

  • 6
    kapitalcho avatar :-|
    kapitalcho

    До коментар [#5] от "mirohero":

    Каква е гаранцията че ИД няма да се обърне срещу С.Арабия (Имаше няколко атентати на ИД в С.Арабия) ?
    Иначе най доволен от цялата работа е Израел:
    -Близкия Изток се отслабва тотално(идеално се вписва в стратегията му)
    -арабите се избиват един друг
    -всички са "заети" с това да се избиват и Израел изглежда като "море на спокойствието" в сравнение с целият Близък Изток.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK