С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 12 авг 2015, 16:36, 7632 прочитания

За Суец и суетата на Сиси

Около новия канал ще има голяма свободна икономическа зона

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Билбордове на нюйоркския площад "Таймс" го рекламират като "подаръка на Египет за света". Разширението на Суецкия канал, което по изрично настояване на египетския президент Абдел Фатах ас Сиси завърши само за година, бе открито миналия четвъртък в присъствието на редица чужди държавници на тържество за 30 млн. долара. Рекламите на нюйоркския площад, които се появиха също в Лондон и в специална корица на част от тиража на сп. The Economist, твърдят, че "Египет дава тласък на глобалната търговия". 

Как точно? Като позволява двупосочното плаване през канала, което според управляващото трафика дружество ще съкрати времето за преминаване със седем часа.


Освен това седмица след откриването Сиси обяви, че ще изгради свободна икономическа зона около канала. Участъкът с размер 460 кв.км трябва да стане логистичен хъб и притегателен център за чужди инвеститори. Още през март икономическият министър на Египет заяви, че новият канал и икономическата зона заедно ще докарват една трета от египетския бюджет. През 2014 г. икономиката на страната по изчисления на Световната банка стигна 286.5 млрд. долара.

Съмнителна полза
Мнозина икономисти обаче се съмняват, а експертите по корабоплаване и логистика имат въпроси. "От гледна точка на корабоплаването тази инициатива за разширяване на Суецкия канал беше малко изненадваща", казва пред Bloomberg Ралф Лешчински, завеждащ изследователския отдел на генуезкото дружество Banchero Costa&Co. "Доколкото знам, нямаше непосредствена необходимост или призиви за подобно нещо."

Икономистът от Американския университет в Кайро Ахмед Камали казва пред Reuters, че преценките на правителството за увеличаване на годишните транзитни такси от днешните 5.3 млрд. долара до 13.23 млрд. долара през 2023 г. са "съвсем пожелателни". Камали смята, че "не е публично да има извършено икономическо проучване, което да доказва изгодата от проекта".



Уилям Джексън от Capital Economics добавя, че за да носи разширеният канал такива приходи, "глобалната търговия трябва да расте с 9% годишно до 2023 г." За последните четири години средногодишният ръст е 3%. В доклад за проекта Capital Economics нарича заложените приходи "най-меко казано, невероятни".

Изглежда, че струващият 8.5 млрд. долара проект, който частично бе платен от обикновените египтяни чрез облигации, цели да легитимира дошлия след военен преврат президент Ас Сиси. Това поне е мнението на изследователя в Brookings Institution Шади Хамид. В туитър той написа, че "разширяването на Суецкия канал поначало е суетен проект, който дава илюзия за прогрес, но нищо по същество. Може би това е поантата".

Както независимият египетски вестник Mada masr подчерта, през 1980 г. са направени две подобни разширения на Суецкия канал, с което е "добавено второ трасе с обща дължина 53.8 км. По-дългото от двете е каналът Порт Саид с дължина 40.1 км". Широко рекламираният "втори канал" на Сиси всъщност е нов ръкав с дължина 35 км, както и разширяване на 37-километрова отсечка от стария канал.

Илюстрация



Бързо и потайно
Въпреки че държавата хвърли всички сили, за да рекламира проекта, покрай откриването се случиха гафове. Така например предишната седмица навсякъде в Кайро се вееха нови египетски знамена, но без златния орел в центъра. Така с цветовете си те приличаха на йеменското знаме. Куриозното е, че в момента Египет участва в гражданската война в Йемен заедно с водената от Саудитска Арабия коалиция срещу бунтовниците хути.

По-рано египетските власти пуснаха възпоменателна марка по случай разширяването на канала. Единственият проблем бе, че на нея се виждаше... Панамският канал.

Като се оставят настрани тези гафове обаче, бързото построяване на канала показва, че правителството на Сиси - за добро или лошо - е в състояние да осъществи обещаните мегаломански проекти. Това е важно за правителство, заложило на икономическия момент в обещанията си и което зависи в голяма степен от инвестициите от Обединените арабски емирства. 

Другите големи инфраструктурни проекти на Сиси включват изграждането на нова столица в пустинята източно от Кайро, мащабно жилищно строителство и нова икономическа зона покрай разширения Суецки канал. Независимо дали тези проекти ще бъдат осъществени или не и под каква форма, едно нещо е сигурно: подобно на разширяването на канала, тяхната себестойност и икономическа полза ще останат тайна за по-голямата част от 80-те милиона египтяни.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Орбан ще намалява данъците върху доходите и малкия бизнес Орбан ще намалява данъците върху доходите и малкия бизнес

Унгарският премиер предупреждава за предстоящи "тежки времена" за икономиката

17 фев 2020, 110 прочитания

Данъкът върху потреблението сви икономиката на Япония с 6.3% Данъкът върху потреблението сви икономиката на Япония с 6.3%

Правителството и централната банка не успяват да омекотят удара от новото облагане

17 фев 2020, 609 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
"Дневник": Турция е все по-близо до избори през ноември

Предсрочен вот на 22 ноември означава продължаване на неизвестните в управлението до края на 2015 г.

Още от Капитал
Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

Спаси ме от коронавируса

По-важно е маските да бъдат носени от болните, а не от здравите хора, защото така се ограничава предаването на инфекцията

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

Порто, Сиза и Елиасон

Музеят Serralves в Порто отбелязва своята 20-годишнина с изложби на архитекта Алваро Сиза и на артиста Олафур Елиасон

Оскари в преход

На еклектична церемония Академията балансира между сигурността и риска. "Паразит" направи история. Брад Пит, Лора Дърн, Хоакин Финикс и Рене Зелуегър спечелиха при актьорите

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10