Fraport беше избран за концесионер на 14 летища в Гърция
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Fraport беше избран за концесионер на 14 летища в Гърция

До март 2016 г. германско-гръцкият консорциум Fraport-Slentel трябва да поеме управлението на летищата

Fraport беше избран за концесионер на 14 летища в Гърция

Германската компания обяви, че решението е само основа за подновяване на прекратените през миналата година преговори

4684 прочитания

До март 2016 г. германско-гръцкият консорциум Fraport-Slentel трябва да поеме управлението на летищата

© YORGOS KARAHALIS


Гръцкото правителство одобри отдаването на концесия за 40 плюс 10 години на 14 летища на германско-гръцкия консорциум Fraport-Slentel. Германската компания от своя страна обяви, че това решение не означава нищо повече от подновяване на преговорите между нея и агенцията по приватизация TAIPED, съобщи Capital.gr.

Стар конкурс

Решението, което Гърция представя като окончателно, а Fraport - като недостатъчно, е взето на 13 август от правителствения съвет за икономическа политика. Той включва министрите на икономиката, енергетиката и финансите Йоргос Статакис, Панайотис Скурлетис и Евклидис Цакалотос, както и вицепремиера Йоанис Драгасакис. То задължава TAIPED да сключи договора при условията, предложени от консорциума през ноември 2014 г., когато приключи конкурсът за концесията на летищата в Солун, Ханя, Керкира, Закинтос, Кефалония, Актио, Кавала, Родос, Кос, Скиатос, Миконос, Санторини, Самос и Митилини.

Тогава Fraport-Slentel предложи да плати веднага на Атина 1.234 млрд. евро плюс концесионна такса от 22.9 млн. евро годишно, която според консорциума представлява 25% от приходите от оперативната печалба. Освен това консорциумът се задължава да инвестира 330 млн. евро през първите четири години на договора и общо 1.4 млрд. евро до края на периода.

Макар консорциумът да спечели надпреварата с два други участника, правителството на Андонис Самарас и последвалият кабинет на Алексис Ципрас бавеха сделката. Сключването й обаче беше поставено от европейските партньори на Гърция сред условията за трети кредитен меморандум на стойност 86 млрд. евро. Така воденото от радикалната левица гръцко правителство одобри първата си голяма концесионна сделка ден преди парламентът в Атина да гласува закона за меморандума.

Сега Гърция се надява да сключи договор до края на есента, а до март 2016 г. консорциумът да встъпи в управление на летищата.

Гаранция за добро изпълнение

За германската компания, която управлява и летищата в Бургас и Варна, това не означава много. "Гръцкото правителство потвърди резултата от тръжната процедура, завършила през ноември 2014 г.", коментира пред Capital.gr Кристофер Холшир, представител на Fraport. "Това решение е основа за подновяване на преговорите между нас и TAIPED. Няма да ги коментираме в детайли, но в момента няма срокове за приключването им", допълва той.

Германската компания изтъква най-малко две пречки за финализирането на договора, пише в. "Катимерини". Първата е в недостига на ресурс. Консорциумът не разполага със свободни средства и ги търси на капиталовия пазар. Заради рисковия гръцки пазар обаче ресурсът за подобна сделка е твърде скъп. Това води до втората трудност. Германците настояват от Гърция да предостави допълнителни гаранции за добро изпълнение.

Това искане не е ново, посочва Capital.gr. Още през лятото Фолкер Буфие, премиер на федералната провинция Есен, която държи 31.35% от Fraport, уведоми председателя на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер, че са необходими допълнителни гаранции за тази сделка. Това е станало през юли, когато Буфие и изпълнителният директор на Fraport Щефан Шулте са разговаряли с Юнкер по въпроса с приватизацията и концесионирането на гръцки летища, твърдят източници на изданието. Двамата са посочили, че подобни сделки са немислими без ясни гаранции, че в позицията на Атина няма да настъпи внезапен политически обрат.

Освен федерална провинция Есен сред другите големи акционери във Fraport са Търговската и индустриална камара на провинция Есен с 20.2%, Lufthansa (8.45%) и австралийският инвестиционен фонд Rare Infrastructure Limited (5.27%), а останалите 34.91% са собственост на миноритарни акционери.

Германската компания присъства в България от десетина години. "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" спечели конкурса за аерогарите във Варна и Бургас през 2006 г. и ги пое за 35 години. Регистрираното в България дружество е 60% собственост на Fraport. Останалите 40% от пролетта на 2008 г. официално са на компания от групата "Химимпорт", собственик и на авиопревозвача "България ер".

Освен двете български черноморски летища Fraport управлява аеропортовете на Франкфурт, Хановер, Санкт Петербург, Анталия, Ню Делхи, Дакар и чилийската столица Лима. В реконструкцията и управлението на "Пулково" в Санкт Петербург Fraport участва с гръцката компания Slentel, част от холдинга Copelouzos. Той има интереси в енергетиката и зелената енергия. Заедно с руската "Росгеология" прояви интерес за проучване шелфа на Гърция, а заедно с "Газпром" заяви интерес да строи терминал за втечнен природен газ край северното гръцко пристанище Александруполи.

Гръцкото правителство одобри отдаването на концесия за 40 плюс 10 години на 14 летища на германско-гръцкия консорциум Fraport-Slentel. Германската компания от своя страна обяви, че това решение не означава нищо повече от подновяване на преговорите между нея и агенцията по приватизация TAIPED, съобщи Capital.gr.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    razlichen123 avatar :-|
    razlichen123

    Ми разпродаването на Гърция да започне сега!

  • 2
    jsj33391146 avatar :-?
    jsj33391146

    В България 60% собственост на Fraport, 40% групата "Химимпорт", собственик и на авиопревозвача "България ер".Интересно и на гърците ли ще дават 500 лева заплата,май ще хапнат яко дърво от Έλληνες

  • 3
    lager avatar :-|
    lager

    Столицата на Чили е Сантяго. Лима е столицата на Перу.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    wild4949 avatar :-|
    shepprd

    До коментар [#2] от "jsj33391146":

    Не знам, ама откакто дойдоха Фрапорт в България, летищата доста дръпнаха напред. И като терминали, и като обслужване. Просто си личи, че е немска фирма, работи се по техни стандарти. Гърците едва ли имат от какво да се оплачат. Още повече че те сами се заринаха с тези дългове.

  • 5
    batzdravo avatar :-|
    batzdravo

    [quote#4:"SanRemo"]Не знам, ама откакто дойдоха Фрапорт в България, летищата доста дръпнаха напред. И като терминали, и като обслужване. Просто си личи, че е немска фирма, работи се по техни стандарти[/quote]

    Така е, но като се има предвид, че Химимпорт(ТИМ) са им съдружници...

  • 6
    wild4949 avatar :-|
    shepprd

    До коментар [#5] от "batzdravo":

    Нарича се бизнес, няма лошо. Немците не са идиоти. Фрапорт работят с много фирми, имат летища на концесия по целия свят.

  • 7
    wild4949 avatar :-|
    shepprd

    Гърците сами се оплетоха. Не може всеки път да ги спасяваш. "Охи" не може да заличи един дълг, още повече, че не им е за пръв път да влизат в подобна каша.

  • 8
    batzdravo avatar :-?
    batzdravo

    До коментар [#6] от "SanRemo":

    Казваш :"Кучи синове, ама наши кучи синове"!
    Мен не ме смущава Фрапорт, а ТИМ.

  • 9
    wild4949 avatar :-|
    shepprd

    Мен пък нищо не ме смущава щото помня какви бяха летищата ни преди няколко години... Доста си приличаха с това на снимката.

  • 10
    comandante avatar :-|

    [quote#2:"jsj33391146"]Интересно и на гърците ли ще дават 500 лева заплата,[/quote]
    Без съмнение германците смятат за най-евтина колония България и за това тук плащат най-ниските заплати от всички филиали на техни корпорации!
    Ама видно е колко голям апетит им се е отворил да анихилират де каквото могат от гръцката икономика чиито главен архитект на разрухата са германските доброжелатели!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK