Кризата в Китай може да удари износа на Германия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кризата в Китай може да удари износа на Германия

Германия изнася най-много за Китай от 28-те еврочленки, предимно благодарение на автомобилния сектор и инженерната индустрия

Кризата в Китай може да удари износа на Германия

Берлин има шанс да се насочи от експорт към инвестиции

3832 прочитания

Германия изнася най-много за Китай от 28-те еврочленки, предимно благодарение на автомобилния сектор и инженерната индустрия

© KIM KYUNG-HOON


Германският износ за Китай, който години наред беше извор на икономическа мощ, бързо се превръща в риск. Германия изнася най-много за Китай от 28-те еврочленки, предимно благодарение на автомобилния сектор и силата на инженерната си индустрия, пише Reuters. Европартньорите напразно се опитваха да настигнат Берлин на китайския пазар, където германските компании жънеха дивиденти от инфраструктурата и нарасналото вътрешно потребление. Днешната криза в Китай означава, че германските интереси там са заплашени.

"Слабостта в специалните отношения на Германия с Китай става все по-очевидна", казва Ханс Куднани от германския Marshall Fund. "Все повече германски бизнесмени смятат, че интересите им в Китай са изложени на голям риск."

Германия действително е навлязла по-дълбоко в китайския пазар в сравнение с останалата част от ЕС. За това спомогнаха големите производители на леки автомобили. През 2007 г. китайският пазар беше едва 3.1% от германския износ. Миналата година стигна 6.6%. За сравнение - френският износ към Пекин прогресивно намаляваше. В резултат Китай се превърна през 2014 г. в четвъртия най-голям чужд пазар за германски автомобили след Франция (с 9% пазарен дял), САЩ (8.5%) и Великобритания (7.4%). За първата половина на 2015 г. обаче ръстът на китайския пазар беше едва 0.8% - с колкото нараснаха продажбите на германските автомобили и в раздираната от криза Гърция.

Инженерен удар

Износът на германски инженерни продукти и решения за Китай се сви с 4.9% през първата половина на годината. За компании като ThyssenKrupp китайският пазар е особено важен. През 2014 г. компанията е продала там 16% от асансьорите си, равни на 1 млрд. евро оборот. Някои от големите германски компании вече усещат удара от забавянето в икономическия ръст на Китай. Въпреки това Берлин продължава да смята, че това ще окаже "ограничено" влияние върху германската икономика, и настоява на прогнозата си за ръст на БВП с 1.8% тази година.

Това означава, че Германия ще трябва да насочи повече усилия към по-зрели пазари като САЩ и ЕС. През първата половина на годината САЩ изместиха Франция за пръв път от 1961 г. насам като най-голям чужд пазар на Германия. При положение че Европа едва се съвзема от рецесия обаче, САЩ се очертават като единствения пазар, на който Берлин да разчита за прогнозирания си ръст.

Горчиви плодове

Дори и китайското търсене да запази ръста си - официалната прогноза на Пекин за икономиката е увеличение на БВП със 7% през тази година, Китай се превръща от пазар за германските производители в техен конкурент.

"Китайските компании се изкачват по веригата на добавената стойност и стават все по-конкурентни на германските", казва Куднани. "Дългосрочният риск за германските компании е да бъдат изтласкани от масовия пазар към сегмента на луксозните автомобили."

Забавянето в ръста на Китай обаче заплашва германския износ и на други развиващи се пазари. Високопоставен правителствен представител от Бразилия обяви във вторник, че очакваното икономическо възстановяване може да се забави заради събитията в Китай. Това означава проблем за германските компании, намерили пазарна ниша за 19 млрд. евро в бразилската икономика.

Това от своя страна дава възможност на Германия да префокусира икономиката си. "Германия все още има място за маневриране и би било добре да се насочи повече към инвестиции и по-малко към износ", казва Сандра Хееп, експерт по икономическа политика в берлинския институт за китайски изследвания Mercator.

"Слабите инвестиции са ахилесовата пета на германската икономика", допълва Марсел Фрацшер, завеждащ берлинския икономически институт DIW. Слабостите в германската транспортна и дигитална инфраструктура, недостигът на квалифицирани работници и несигурността около енергийната политика означават, че компаниите не инвестират в Германия, смята той.

Германският износ за Китай, който години наред беше извор на икономическа мощ, бързо се превръща в риск. Германия изнася най-много за Китай от 28-те еврочленки, предимно благодарение на автомобилния сектор и силата на инженерната си индустрия, пише Reuters. Европартньорите напразно се опитваха да настигнат Берлин на китайския пазар, където германските компании жънеха дивиденти от инфраструктурата и нарасналото вътрешно потребление. Днешната криза в Китай означава, че германските интереси там са заплашени.

"Слабостта в специалните отношения на Германия с Китай става все по-очевидна", казва Ханс Куднани от германския Marshall Fund. "Все повече германски бизнесмени смятат, че интересите им в Китай са изложени на голям риск."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Нищо де, намаляването на износа за Китай на Германия ще се компенсира от увеличаване на вноса на бежанци от Близкия изток, скоро и от Украйна....

    Както казваше един приятел преди години, който е глупав то е за дълго..... :-)

  • 2
    chichi01 avatar :-|
    Чичи (Ice Man's fan)

    Германия със сигурност има място за маневриране. А тези които си мислят, че германците не са отчели рискът на китайският икономически балон, просто не познават германците.
    Потенциалът на източна Европа е далеч от максимумът си и познайте коя икономика ще се възползва най-много от него в средносрочен план. Не бих дръзнал да сравнявам последната с Китай, но все пак той не е занулен.

  • 3
    torbalan avatar :-P
    Торбалан

    До коментар [#1] от "boby1945":

    Този твой приятел ти го е казал в прав текст!
    Няма нито една причина да не му вярваш напълно! :))))

  • 4
    brick40 avatar :-|
    bricky

    До коментар [#3] от "Торбалан":

    Абсолютно!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK