С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 сеп 2015, 16:46, 3573 прочитания

Срокове по гръцки

Новият приватизационен план на Атина започва с отлагане на отдавна започнали сделки. И отново изглежда обречен на провал

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Сцените, които туристи описват и споделят онлайн това лято от летището на остров Санторини, изглеждат почти апокалиптично. Петредови опашки още от ранни зори вече излизат извън сградата и се вият покрай колите на летищния паркинг. Липсва бърза пътека за онези, които вече са се регистрирали за полетите си в интернет. Липсват дори високоговорители, които да обявяват кой кога излита. Вместо това летищни служители обикалят между чакащите туристи да събират пътници за съответните самолети. Резултатът е закъсняващи с около час полети и изнервени почиващи.

Хаосът не е единичен случай и съвсем не е запазена марка за популярната дестинация Санторини, споделят пътници. Било нещо нормално за гръцките регионални летища през пиковите месеци на лятната ваканция. Общо 14 регионални летища, включително това на Санторини, са в списъка с обекти за приватизация, включен в третия кредитен меморандум за Гърция, предвиждащ финансова помощ в размер на 86 млрд. евро за следващите три години.


Закъснения и само закъснения

Всъщност сделката за регионалните летища трябваше да бъде финализирана до края на годината и да донесе на гръцкия бюджет 1.2 млрд. евро приходи. Процедурата за раздържавяване отдавна е в ход, защото беше част и от стария приватизационен план, който Атина така и не успя да изпълни. В края на миналата година германската компания Fraport и гръцката енергийна фирма Copelouzos Group (която притежава и 5% от атинското международно летище) бяха обявени за победители на международен търг за 14-те регионални летища.

Само че след идването си на власт през януари вече бившето правителство на радикалната лява партия СИРИЗА спря всички приватизационни проекти. Макар някои да бяха размразени, забавянето ще се отрази върху сроковете за окончателното сключване на договорите. Докато сега гръцката страна се надява да успее да подпише споразумение с Fraport до октомври, германската компания (която управлява и летищата в Бургас и Варна) още миналия месец обяви, че не вижда шанс за финализиране на сделката до края на 2015 г.



За тази година това означава, че Атина няма да изпълни целта си за приходи от приватизация в размер на общо 1.4 млрд. евро до края на този декември. За следващата година Атина си е поставила още по-амбициозна цел - да разпродаде държавно имущество за 3.7 млрд евро. Предвидената за 2017 г. сума е за 1.3 млрд евро. Освен това през юли Гърция пое задължение към кредиторите си да приватизира активи за общо 50 млрд. евро.

Само че тя вече веднъж се провали в опита си да направи точно това. Същата сума беше записана и в предишния приватизационен план на страната от 2011 г., който включваше същите обекти,  както и новият. При първия опит (до края 2014 г. включително) приватизационните договори успяха да генерират едва 3.1 млрд. евро за гръцкия държавен бюджет.

И множество икономисти са убедени, че новата схема също е обречена на провал – заради тазгодишното забавяне на сделките, вътрешната опозиция (на политически партии, граждани и синдикати) в Гърция срещу приватизацията по принцип и срещу конкретни сделки, както и продължаващата политическа нестабилност. А не на последно място и заради отслабващия интерес на външните инвеститори. Единствената добра новина за Гърция е, че новата програма за раздържавяване няма фиксиран краен срок на изпълнение.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Изборите в Австрия: Крайната десница остава трета сила въпреки "Аферата Ибиса" Изборите в Австрия: Крайната десница остава трета сила въпреки "Аферата Ибиса"

FPÖ най-вероятно отново ще влезе в парламента въпреки скандала, който разпадна предишното правителство

18 сеп 2019, 399 прочитания

Ще повехне ли "магията на Нетаняху" след изборите с близки резултати Ще повехне ли "магията на Нетаняху" след изборите с близки резултати

Израелският премиер ветеран се бори за политическо оцеляване

18 сеп 2019, 469 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Играта на Ципрас

Вече бившият гръцки премиер предизвика избори, които го поставят в нерешима дилема

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Книга: Иън Макюън - "Машини като мен"

Най-новият роман на популярния британски писател