Ами ако Шенген изчезне?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ами ако Шенген изчезне?

Ами ако Шенген изчезне?

Какви биха били последиците за европейците, ако границите в ЕС се завърнат

Мила Чернева
9436 прочитания

© Eric Gaillard


Докато България и Румъния плануват да използват бежанската криза, за да задвижат преговорите за приемането им в Шенген, то възможностите за свободно движение из шенгенското пространство може да изчезнат междувременно. След като граничният контрол из Европа постепенно, но временно се завръща заради кризата с бежанския наплив, всe по-упорито започва да се говори за отслабване на едно от най- значимите постижения на ЕС, а именно Шенген. Австрия, Германия и Словения са само някои от страните, които въведоха граничен контрол през последните дни. Ако наистина тази временна мярка прерасне в постоянна, журналисти от френското списание L’Éxpress се запитаха какви биха били последствията за Европа.

На първо място най-силният ефект вероятно би се усетил от туристическата индустрия. Ако сега пътуванията с кола през няколко държави са привлекателни, то при затваряне на границите това начинание ще бъде усложнено от проверките. Ив Паску, анализатор в Европейския център за политически изследвания е един от участниците в симулация, която е разглеждала евентуалните последици от заличаването на Шенген.Според него един от основните проблеми ще е забавянето на пътуванията, заради отделеното време на граничните пунктове. Например белгийско семейство, което е тръгнало към Португалия, ще трябва да чака на опашка на три граници: френска, испанска и португалска.

Възможно е и туристи, идващи извън ЕС, също да предпочитат да посетят една държава вместо няколко заради граничния контрол. В момента е необходима обща виза за Шенген, но ако се стигне до крайни мерки и шенгенското пространство остане в историята, тогава нищо чудно отново да се върнат отделните визи за всяка държава.

Освен това много хора в Европа учат или работят не в страната, в която живеят, а в съседната. Така наречените "трансгранични работници" са стотици хиляди и тяхното ежедневно пътуване ще бъде усложнено, ако се появи постоянен граничен контрол в Шенген. Икономическите последствия ще засегнат както работниците, така и бизнеса.

Връщането на границите в Европа може да има ефект и върху движението на стоки. Заради митническите формалностти вносните стоки могат да поскъпнат. В момента договорът за ЕС не допуска митнически контрол на вътрешните граници на Шенген, тъй като свободното движение на стоки е основен принцип на Евросъюза. Проверките за пренасяне на акцизни стоки или следенето за контрабанда са мерки от извънреден характер, които могат да са прилагани само ограничено време. Но ако те станат твърде задълбочени, ефектът няма да е по-различен от стандартния митнически контрол.

Не на последно място граничният контрол означава разходи за държавата: все пак някой трябва да опазва тези граници, а именно – служители на вътрешните министерства. Това включва заплати, поддръжка на гранични пунктове и т.н.

Държави, които са част от Шенген, са затваряли временно границите си досега, главно за затягане на сигурността заради нечие посещение (на папата, например) или заради срещи на върха на международни организации. В момента ЕС се сблъсква с може би най-трудното изпитание за отворените си вътрешни граници. Временният граничен контрол със сигурност не е трайно решение за бежанския наплив. Дори перманентно премахване на Шенген едва ли би осигурило липса на рискове за сигурността.

Докато България и Румъния плануват да използват бежанската криза, за да задвижат преговорите за приемането им в Шенген, то възможностите за свободно движение из шенгенското пространство може да изчезнат междувременно. След като граничният контрол из Европа постепенно, но временно се завръща заради кризата с бежанския наплив, всe по-упорито започва да се говори за отслабване на едно от най- значимите постижения на ЕС, а именно Шенген. Австрия, Германия и Словения са само някои от страните, които въведоха граничен контрол през последните дни. Ако наистина тази временна мярка прерасне в постоянна, журналисти от френското списание L’Éxpress се запитаха какви биха били последствията за Европа.

На първо място най-силният ефект вероятно би се усетил от туристическата индустрия. Ако сега пътуванията с кола през няколко държави са привлекателни, то при затваряне на границите това начинание ще бъде усложнено от проверките. Ив Паску, анализатор в Европейския център за политически изследвания е един от участниците в симулация, която е разглеждала евентуалните последици от заличаването на Шенген.Според него един от основните проблеми ще е забавянето на пътуванията, заради отделеното време на граничните пунктове. Например белгийско семейство, което е тръгнало към Португалия, ще трябва да чака на опашка на три граници: френска, испанска и португалска.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

21 коментара
  • 1
    sa6 avatar :-|
    sa6

    Ами ако еврото изчезне?

  • 2
    kihano avatar :-|
    kihano

    А дано целия ЕС изчезне, заедно с целия набор "евроатлантически ценности"!

  • 3
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Дали пък изчезването на Шенген е лошо? Механичното свързване на различни държави в едно не е добра идея и се видя - в ЕС няма единен език, няма единно управление.. има няколко огромни говорилни от чиновници които се опитват да управляват ЕС.. ама не им се получава.

    Да не говорим, че малките и слаби държави загубиха от включването си в ЕС.

  • 4
    razdva34 avatar :-|
    razdva34

    Супер!
    И после ставаме "евроазиатци" ,а товарищч Путя ще ни маха на манифестация в чест на ВОСР!

  • 5
    vdvdvd avatar :-|
    .!.

    До коментар [#2] от "kihano":

    Не мерси, като не те кефи, ходи в евразийския или севернокорейския, може даже във Венецуелския.



    До коментар [#3] от "mickmick":

    И как пък точно изгубиха? Например ние как изгубихме? Наясно ли си колко ни външната търговия с ЕС и колко инвестиции се случват тука само защото сме ЕС, което е минимална гаранция за някакви нормални условия за правене на бизнес? А колко магистрали и инфраструктура се построиха с европари?


    Еей, мислете малко бе!

  • 6
    ddemivor avatar :-|
    ddemivor

    До коментар [#2] от "kihano": А дано целия ЕС изчезне, заедно с целия набор "евроатлантически ценности"...
    ... та да се върне Путлер на бял кон обратно, за това ли си мечтаеш? Ти нали от Путлер избяга като дойде в България?

  • 7
    vlad76 avatar :-|
    vlad76

    Много ме терзае едно малко съвпадение ...пряката руска намеса и старта на "преселението "..И ..подозрителното мълчание от Вашингтон...Дали тези две сили не се договориха да съсипят ЕС.....

  • 8
    glog avatar :-|
    glog

    Нямам нищо против изчезването на Шенген, ако се въведат отново правилата за обмен на хора, стоки и капитали между държавите, които са действали между 1870 и 1914 година.

  • 9
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    До коментар [#5] от ".!.":

    Ами изгубихме си икономиката. Живеем в момента само на подаянията на ЕС. Свикнахме да чакаме наготово. Изядохме си държавата.. инфраструктурата е под всякаква критика/магистралите са само малка част от нея/. Всички чакат само на обществени поръчки и на европейски помощи пардон фондове.

    Ето сега уж имаме растеж, но реално навсякъде има дългове в държавата. НЕК са 'зели дали. Пътищата са 'зели дали. Кварталините улици за 'зели дали. Т.е. растежа е за сметка на неподдържане.

  • 10
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    А да и ни наложиха какви ли не правила, такива, че само караме на внос.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK