Авария е хипотезата за най-тежката авиокатастрофа с руска компания

Самолет на Transjet се разби в Египет, загинаха всичките 224 души на борда

"Черните кутии" са открити с малки механични повреди, а записващите устройства - с непокътнати печати. Разчитането им може да стане в Египет с руско участие според това как се договорят двете страни Reuters
"Черните кутии" са открити с малки механични повреди, а записващите устройства - с непокътнати печати. Разчитането им може да стане в Египет с руско участие според това как се договорят двете страни Reuters    ©  STRINGER
"Черните кутии" са открити с малки механични повреди, а записващите устройства - с непокътнати печати. Разчитането им може да стане в Египет с руско участие според това как се договорят двете страни Reuters
"Черните кутии" са открити с малки механични повреди, а записващите устройства - с непокътнати печати. Разчитането им може да стане в Египет с руско участие според това как се договорят двете страни Reuters    ©  STRINGER
От години превозвачът извършва само чартърни полети.

Технически проблем с катастрофални последици е водещата хипотеза на разследването на катастрофата на руски пътнически самолет в събота в Египет, в която загинаха всичките 224 души на борда, включително 24 деца.

Airbus A321-200 изчезна от радарите на над 8600 м височина, като автоматични данни показаха, че на близо 10 км височина машината внезапно е забавила рязко скоростта си и е падала почти вертикално. Отломките бяха открити няколко часа по-късно в северната част на Синайския полуостров, разпръснати върху площ от поне 30 кв. км, като от първите снимки се вижда, че нито на земята, нито по парчетата има следи от пожар.

Въпреки трагедията, за която е обявен национален траур, превозвачът "Когалымавиа", летящ под бранда Transjet, продължи в неделя полетите си до египетските курорти, докато регулаторът Ространснадзор не му нареди да спре да използва Airbus A310.

Самолет на 18 години

В Египет в разследването се включиха и десетки руски специалисти, а в Русия започна отделна проверка. Засега няма отговор за причината за най-смъртоносния инцидент в цялата история на руската авиация. Горивото, с което е бил зареден, е качествено, екипажът е минал успешно медицинските прегледи, а командирът Валерий Немов е бил с над 12 000 полетни часа.

По-малко от половин час след излитането от курорта Шарм ел Шейх пилотът е съобщил за технически проблем и е поискал извънредно кацане в средиземноморския град Ел Ариш. Но няма никаква комуникация след това, не е изпращан сигнал SOS, а специалисти коментират, че много рядко се случва катастрофа в този участък от полета - обикновено инцидентите са при излитане и кацане.

Затова вниманието се насочи към техническото състояние на 18-годишния самолет на малката провинциална авиокомпания. Той е излетял от Самара за Шарм ел Шейх и според представителка на руската прокуратура на руското летище не му е правен технически оглед, защото това се извършвало по искане на авиокомпанията. Египетски представител на авиационните власти каза преди това, че в Египет оглед би трябвала да са направили руснаците, тъй като те използвали свои специалисти за това и не ползвали египетските инженери.

Бившата съпруга на втория пилот Сергей Трухачов каза за телевизионния канал НТВ, че малко преди излитането той се оплакал от техническото състояние на самолета.

Авиокомпании избягват Синай

Три големи авиокомпании - Lufthansa, Air France и Emirates, прекратиха временно прелитането на самолетите си над Синай до изясняване на обстоятелствата около катастрофата.

В регистрите за съобщения и инструкции към пилотите, известни като NOTAM, на 29 октомври е публикувано предупреждение за "потенциално опасна ситуация във въздушното пространство на Египет в района на Северен Синай". Текстът под номер A6349/15 е от името на Германия и "настойчиво препоръчва" на германските оператори да не планират и да не провеждат полети под FL260 (26 000 фута) и да внимават при излитане и кацане на всички летища в района. За заплаха е определено зенитно оръжие или оръжие земя-земя. Срокът на действие на това предупреждение е до края на 29 януари, но не се посочва никаква друга подробност откъде може да идва заплахата.

Призиви за ограничения

Руските авиопревозвачи, извършващи полети в чужбина, трябва да бъдат ограничени да два или три, заяви депутатът Алексей Пушков, ръководител на парламентарната комисия по външна политика. Пред "Русская служба новостей" той каза, че "това е сфера, в която държавата е длъжна да се намеси", за да останат сигурни и качествени компании - частни или държавни. "През последните 50 години катастрофите са свързани предимно с превозвачи от среден тип, притежаващи 5-10 самолета (бел. ред - такава е и "Когалымавиа"), отдавани под наем за чартърни полети. Компаниите извличаха така максимална печалба при минимални разходи."

Кой е собственик

Авиокомпанията съществува от 1993 г. и преди 10 години подменя съветските си самолети с Airbus и Bombardier. Преди 4 години спира редовните полети и минава изключително на чартърни под бранда Metrojet. От лятото на 2012 г. до края на сезон 2014 превозвачът лети под цветовете на TUI.

Само седмица преди трагедията е била променена акционерната структура на "Когалымавиа" с влизането с 44.4% на Хамит Джанкут Багана - един от известните турски туристически предприемачи, в собственика "Западная авиационно-инвестиционная компания" (ЗАИК). По 27.8% принадлежат на чеченците Амирбек Гагаев и Бувайсар Халидов. С авиокомпанията са свързани още двама чеченеци - Исмаил Лепиев, собственик на туроператора Brisco, с който са пътували повечето от загиналите пътници, и Висхан Табулаев, генерален директор на ЗАИК.

Хамит Джанкут Багана е ветеран с 35 години опит и е собственик на авиокомпанията Onurair, към която доскоро е бил регистриран разбилият се самолет. Компаниите на чеченците влизат в холдинга Prince Group, притежаваща пет хотела Euphoria в Турция и Чехия, два хотела от мрежата Porto Azzurro в Турция, руските туроператори On Travel и Evelina Travel и др.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


6 коментара
  • 1
    donio avatar :-|
    donio

    Авария в точно определено време и на точно определено място.Самолетът е Еърбус в добро техническо състояние.Говори се напоследък за дистанционно прехващане и манипулиране на елекрониката ,при което пилотът е безпомощен.Египетският курорт е център на международния шпионаж,а знаем кои са майстори на операции под чуж флаг.Бог да прости нещастните души отишли си от от този свят по такъв жесток начин.

  • 2
    lti1435595388434877 avatar :-|
    ИванКар

    Все пак са забелязани следи от пожар, а разпадането на самолета във въздуха предполага разрушаване на корпуса, разхерметизиране и откъсване на кърмовата част на самолета поради разликата в налягането и въздушния напор. За сега не е изключена и възможността за слаби взривове в корпуса. Но каквото и да е - ще стане ясно. Жалко за загиналите и дано ангелите пренесат душите им в спокойно и ведро място...

  • 3
    selfmade avatar :-|
    selfmade

    Бог да ги прости! Дано отидат на по-добро място. Ама и руснаците - като кажат Египет, та Египет. Като че ли си нямат вече Крим!

  • 4
    leon555 avatar :-|
    leon555

    алко за загубените животи, но трагедиите с руски пътнически самолети ще продължат по ред обективни причини и тук ще се опитам да изброя някои от тях.
    1. Най-добрите руски пилоти и техници работят за нормални (т.е. неруски) авиокомпании. А тези, които работят за руски (а още повече за такава световнонеизвестна компания) са зле платени и демотивирани.
    2. Самият факт да си се родил и да живееш в Русия е силно депресиращ и демотивиращ фактор. И това го казват редови руснаци по техните си форуми.
    3. Руснаците в Русия като цяло са известни с неакуратността си при изпълнение на служебните си задължения тип "джаста - праста" .
    4. По ред финасови причини руските авиокомпании не могат да си позволят нови самолети, а наемат или купуват стари, повредени и ремонтирани като въпросния самолет, който вече е имал коварно авиационно произшествие, потенциално застрашаващо сигурността на полетите, заради което предишният му ползвател - ливанска авиокомпания се е отказал пресрочно от него.
    5. Вероятно има и други причини. Тук е ваш ред.

  • 5
    boby1945 avatar :-|
    boby1945

    До коментар [#4] от "lion555":

    На бате мотивирания патриотар!!!
    Авиокатастрофи се случват и ще се случват навсякъде по света.....

  • 6
    donio avatar :-|
    donio

    Въпреки минусите върху коментара ми английските и американски спецслужби категорично заявяват ,че се касае за атентат.Формата и мотивите са друг въпрос.Както и политическите такива.Така,че добре е да се мисли преди да се слагат минуси."Ние нямяме интерес да кажем истината макар че всички я знаят" Алекси Багренородни византийски император.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход