Защо Турция свали руския Су-24
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Защо Турция свали руския Су-24

Комбинирана снимка на турски F-16 и руски Су-24

Защо Турция свали руския Су-24

Хипотезите са от показване на мускули до опит да се разбие оформящата се анти-ИДИЛ коалиция

108001 прочитания

Комбинирана снимка на турски F-16 и руски Су-24

© Umit Bektas


Свалянето на руския бомбардировач Су-24 над граничния регион между Турция и Сирия (засега Москва и Анкара са на противоположни позиции дали той е нарушил турското въздушно пространство) сериозно разбърква картите в анти-ИДИЛ коалицията, която изглеждаше, че се оформя след атентатите в Париж миналата седмица. Дори и това не е било целта, това е ефектът от инцидента. Това е и първият път, когато руски самолет е свален от натовска страна от войната между Северна и Южна Корея през 1950-53 г., което поставя под изпитание Северноатлантическия пакт - дали да защити или не действията на един свой член, въпреки че неговите мотиви може да не са в унисон с намеренията и политиките на останалите съюзници.

Действията на турската авиация не са нито случайни, нито акт на спонтанна самозащита. Според турските власти те са отправили поне десет предупреждения в рамките на пет минути към руския самолет, преди двата изтребителя F-16 да изстрелят ракетите си. Това означава, че турските пилоти са чакали някой да вземе решение какви биха били последиците от агресивния ход.

Подобно забавяне имаше и от руска страна. В началото сайтът на руското министерство на отбраната твърдеше, че става дума за въздействие от наземен огън. Явно някой е преценявал какъв ще е политическият ефект от признанието, че Турция е свалила руски самолет.

Радарно изображение на въздушния инцидент, предоставено от турската страна.
Автор: Handout

От публикуваните от турската страна данни може да се заключи, че руският самолет е кръжал в непосредствена близост до турската граница. Тази тактика обикновено цели да пробва как би реагирала противовъздушната отбрана на противната страна (Су-24 има и специална разузнавателна версия, която може да се използва за подобни операции). Това би означавало очевиден опит за провокация. Но Су-24 може и да са летели с цел да провокират реакция от силите на сирийската опозиция, която доминира региона - имитирайки възможен удар, руските самолети може да са се опитвали да разкрият важни обекти край турската граница, изпозлвани от бунтовниците за укрития.

Навлизането в турското въздушно пространство, както самите турски власти признават, е било в рамките на 17 секунди и на малко над два километра дълбочина, което може и да резултат от неволна пилотска грешка. Най-вероятно Су-24 е улучен вече в сирийското въздушно пространство, за което намекват пред различни медии и офицери на НАТО

И за да стане всичко още по-сложно, няколко часа по-късно сирийска бунтовническа група съобщи, че е свалила руски военен хеликоптер, изпратен да издирва пилотите на злополучния Су-24. При този инцидент е загинал руски морски пехотинец, с което руските жертви стават най-малко две (заедно с единия пилот на бомбардировача.

Ефектът от инцидента ще стане ясен в близките няколко часа. След като руският президент Владимир Путин обвини Анкара, че е нанесла удар в гърба, все едно, действайки като помощник на терористите, ответната реакция от Турция ще покаже дали ще последва ескалация. Едно полуизвинение, което Кремъл може да прочете като признание за статуса му като велика сила, ще свали напрежението. Русия очевидно не може да си позволи поредната конфронтация, точно когато изглежда, че след атентатите в Париж миналата седмица, тя е нужна на Франция за евентуална операция в Сирия. Засилването на напрежението с Турция би сложило край на досега по-скоро успешната игра, довела до това, че Кремъл отново може да се похвали с това, че западните политически лидери бързат за среща в тронната зала на Путин.

Руската версия на събитията
Фотограф: Министерството на отбраната на Русия

Разбира се има и друго тълкувание. При настоящите проблеми на руския президент Владимир Путин - спрелият ток в Крим, стачката на шофьорите на камиони и т.н., една нова външна конфронтация е добро решение на вътрешнополитическите предизвикателства. Но пък липсата на ток за един милион кримчани (за което лесно могат да бъдат обвинени украинците), не е достатъчно основание за пропиляване на всички външнополитически успехи, към които Путин толкова видимо се стреми в последните няколко месеца.

Част от действията на Турция след въздушния инцидент обаче говорят, че извинение може би няма да има. Първо, веднага след свалянето на руския бомбардировач, докато руските власти се опитваха да отхвърлят турската намеса, Анкара сякаш изпитваше гордост от действията си и подробно информира за мисията на своите F-16. Дори публикува карта на полета на руския самолет, от която обаче може да се съди, че има вероятност той да свален извън турското въздушно пространство.

Вече има руснаци, които искат ответна реакция
Фотограф: Maxim Shemetov

За първата въздушна битка между турски и руски самолети от времето на Първата световна война може да има поне две обяснения. Първото е, че Турция отправя предупреждение (което не може да остане неразбрано) Русия да не се меси в региони, в който тя има влияние. От няколко месеца турските власти дори настояват над Сирия да се обяви зона забранена за полети. Целта е да се откаже достъп на сирийската и руската авиация над територията, която се контролира от местните тюркемни, обединени в "Бригадата Султан Абдул Хамид".

При предишния инцидент преди месец, когато руски самолет отново наруши въздушното пространство на Турция обаче нямаше особено ожесточена размяна на реплики, която да предположи драстични действия сега. Анкара прие извиненията на Русия и предупреди, че при повторение на подобни инциденти, вина за евентуална ескалация ще се носи от Москва. Само преди седмица президентите на двете страни се срещнаха в гр. Белек, по време на събирането на държавните и правителствените ръководители на Г-20, а турските медии заговориха за подновяването на проекта за газопровода "Турски поток". Т.е. Анкара по-скоро се е надявала на стопляне на отношенията.

Друга възможна хипотеза е опитът да се предотврати руско участие във войната в Сирия на страната на западните сили. В четвъртък френският президент Франсоа Оланд се очаква да се срещне с руския си колега в Кремъл. Основна точка естествено ще бъде военното сътрудничество. За Турция това не е много изгодно, защото евентуалната френско-руска коалиция би свалила натиска от Башар Асад и би го насочила към "Ислямска държава". Както каза през седмицата Оланд, Асад вече е враг номер две.

Атаката срещу руският самолет освен това сигнализира, че Турция не иска да бъде изолирана при решенията за Сирия. В дипломатическата совалка на Оланд нямаше предвидена среща с турския президент Реджеб Таийп Ердоган.

И разбира се, винаги е възможно да е станала грешка. Все пак от двете страни са били замесени военни.

Свалянето на руския бомбардировач Су-24 над граничния регион между Турция и Сирия (засега Москва и Анкара са на противоположни позиции дали той е нарушил турското въздушно пространство) сериозно разбърква картите в анти-ИДИЛ коалицията, която изглеждаше, че се оформя след атентатите в Париж миналата седмица. Дори и това не е било целта, това е ефектът от инцидента. Това е и първият път, когато руски самолет е свален от натовска страна от войната между Северна и Южна Корея през 1950-53 г., което поставя под изпитание Северноатлантическия пакт - дали да защити или не действията на един свой член, въпреки че неговите мотиви може да не са в унисон с намеренията и политиките на останалите съюзници.

Действията на турската авиация не са нито случайни, нито акт на спонтанна самозащита. Според турските власти те са отправили поне десет предупреждения в рамките на пет минути към руския самолет, преди двата изтребителя F-16 да изстрелят ракетите си. Това означава, че турските пилоти са чакали някой да вземе решение какви биха били последиците от агресивния ход.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

87 коментара
  • 1
    vari avatar :-|
    vari
    • -40
    • +143

    "За Турция това не е много изгодно, защото евентуалната френско-руска коалиция би свалила натиска от Башар Асад и би го насочила към "Ислямска държава". "

    Дааа никой не иска Су-тата да бият по "нашите" от Даеш. Играта се оказа доста сложна и освен ЕС, взема да застрашава и цялоста на НАТО.

    Предлагам всички лидери на нашия Алианс да се съберат и да сложат край на гьон суратлъка - да си признават на кой колко са плащали, защо и т.н. По-добре късно отколкото никога. Да се събираме и да оправяме бъркотията в Близкия Изток, че после и Украина ни чака.

  • 2
    nodjinn avatar :-|
    nodjinn
    • -73
    • +132

    Корекция на изречението ви "При предишния инцидент преди месец, когато руски самолет отново наруши въздушното пространство на Турция обаче нямаше особено ожесточена размяна на реплики, която да предположи драстични действия сега".

    Турция предупреди абсолютно изрично, че следващият път такъв самолет ще бъде свален. По-ясно не беше възможно да го кажат, не е било нужно да го казват "ожесточено", дори не беше заплаха, просто го съобщиха.

  • 3
    bogry avatar :-|
    BoGry
    • -29
    • +118

    Майната им и на Русия, и на Турция, и на НАТО, и на ИДИЛ, и на Миндил! Всички си почесват хемороидите и в момент, в който почвата под краката ни се превръща в плаващи пясъци, те се надпреварват кой е по-по-най!

  • 4
    sashkov avatar :-|
    sashkov

    По това си личат силните и слабите държави. Силните - щом заплашат, изпълняват заплахата без да се колебаят - вижте Турция или Израел, а слабите като нашата - само приказват.

  • 5
    abygale avatar :-|
    abygale
    • -55
    • +235

    Дори да предположим, че за 17 секунди руския самолет е навлязъл в турското въздушно пространство, то това не е било преднамерено, нито е застрашавало турската страна. Меко казано Турция реагира НЕПРОПОРЦИОНАЛНО, разбирайки много добре колко сериозни последствие може да повлече подобно действия. Още по-непонятно е действието на Ердоган, тъй като Русия играе важна роля в борбата с терористичните групировки на територията на Сирия. Та въпросът защо Турция свали руския Су-24 е резонен. Едва ли е само защото руснаците се опитват да прекъснат алъш-вериша с петрол на Ислямска държава, в който участват и умерените опозиционери. Едва ли размерът на загубите им би бил измерим с последствията, които чакат турската страна след това им действие. Убеден съм, че без американското ОК, турците едва ли биха действали така. Неприятно, много неприятно е случилото се.

  • 6
    abygale avatar :-|
    abygale
    • -60
    • +247

    Най-добре го обобщи днешният инцидент заместник председателят на италианския сенат: Турция влезе във войната на страната на Ислямска държава

  • 7
    orchis avatar :-|
    orchis
    • -44
    • +221

    И какво излиза, че за 17 секунди са изпратили 10 предупреждения?

    Публикувано през m.capital.bg

  • 8
    ahasver avatar :-|
    ahasver
    • -18
    • +124

    До коментар [#7] от "orchis":А турският Ф-16 е чакал в засада в храстите до границата .

  • 9
    destino avatar :-|
    destino

    До коментар [#5] от "abygale":

    Интересно, по време на кримската, или на грузинската криза, турски изтребител би ли имал шанс в руското въздушно пространство?
    Турците значи не са предупреждавали напразно.

  • 10
    silverhead avatar :-|
    silverhead
    • -141
    • +92

    Определено не е много възпитано един ден преди посещението на Лавров да бомбардираш туркмени, особено след като Турция дни преди това е искала да свика СС по този повод. Според мен не може да се търси отговорност на турция. Това си е провокация на руснаците - ако там нямаше руски самолет, турците нямаше да има какво да свалят.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK