С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 11 фев 2016, 9:00, 4390 прочитания

Американският президент Барак Обама иска по-скъпи горива в САЩ

И какви уроци може да извади от това България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През последните месеци на мандата си, политиците на високи постове обикновено действат така, че да останат в учебниците по история. Когато става дума за американския президент, който разполага с доста повече ресурси в сравнение с други свои колеги, жестът трябва наистина да е мащабен. След като Барак Обама прекара два мандата, опитвайки се предимно да не сгреши и да не бъде атакуван, тази седмица той направи решителна стъпка. Обаам предложи петролът в САЩ да се облага допълнително с 10 долара на барел. Това може и да изглежда нормално в Европа, но не и за американците, които буквално не могат да живеят без колите си.

Във вторник Белият дом представи окончателното си предложение за бюджета за предстоящата фискална година. Както се говореше в последните дни, в предложението присъстваха интересни елементи, част от "зелената" кампания на Обама, с която той се бори за намаляване на въглеродните емисии в САЩ.  


Идеята е с парите от допълнителния данък върху петрола да се финансира по-добра транспортна инфраструктура. В официално изявление на Белия дом се твърди, че транспортният сектор в САЩ допринася с 30% от емисиите.

Освен това Белият дом смята, че данъкът "създава ясен стимул за иновации в частния сектор за намаляване на американското упование върху петрола и инвестиции в технологии за чиста енергия". По прогнозите на администрацията парите, събрани от 10,25 долара на барел върху потребявания в САЩ петрол, може да достигнат 319 млрд. долара за 10 години. Според Обама има нужда от засилено финансиране за публичния транспорт, високоскоростни влакове и електрически коли, за да се намалят въглеродните емисии. Обама предложи и 20 процента увеличение на парите за изследване на възобновяема енергия, като така сумата достига 7.7 млрд. долара.

Все още далече от Европа



Дори и част от разхода да се поема от петролната индустрия (което е малко вероятно), няма как това да не се отрази и на цените за клиентите, макар и малко. В момента федералният акциз е 5.51 цента за литър бензин, но като се прибавят всички федерални и щатски данъци, потребителите в САШ плащат на властите средно 12.67 цента за литър бензин. Ако новият данък се прехвърли изцяло на потребителите, то един литър бензин ще поскъпне с 4.84 цента или данъчната тежест би се увеличила с една трета.

Но нека поставим това в контекста на Европа. За сравнение, ако в САЩ в момента потребителите плащат по 22 стотинки данъци върху всеки литър бензин, то в България само акцизът е 70 стотинки и отделно се плаща и ДДС. Така, дори с новия данък, горивата в САЩ ще останат неизмеримо по-евтини, отколкото те са в Европа. В момента шофьорите в САЩ плащат по 1.8 долара за галон, т.е. 83 стотинки за литър.  

Новият бюджет трябва да влезе в сила от 1 октомври. Както се очакваше, Конгресът, в който преобладават политическите опоненти на Обама – републиканците, охлади ентусиазма на администрацията и каза, че няма да приеме предложенията на президента. Преговорите обаче тепърва предстоят.

А междувременно в България...

Предложението на американския президент всъщност следва продължителна дискусия в САЩ, чиято основна теза беше, че моментът с исторически ниските цени на петрола трябва да се използва за увеличение на данъците. Така Съединените щати ще могат да съберат достатъчно средства да инвестират в доста окаяната си вече федерална пътна инфраструктура  (тя е в различно състояние в различните щати, но всеки пътувал по I-95 в Ню Джърси например има кошмарни спомени), без потребителите да усетят голяма тежест. Повишаването на данъците ще окаже влияние и върху плановете на петролните държави да увеличават цените - всеки скок на цената на нефта ще води до по-рязко падане на потреблението в САЩ. 

В тази връзка може да се направи интересен паралел с България. Основната причина горивата в България да са по-евтини от тези в останалите страни от ЕС, са ниските данъци. Например, за да постигне България средното ниво на акцизите в ЕС, косвеният данък трябва да скочи от сегашните 710 лв. за хиляда литра бензин на 1042 лева. Това би оскъпило А-95 с 33 стотинки за литър.

По-ниските данъци са чиста загуба за бюджета (при равни други условия 10% по-високи акцизи се равнява на 210 млн. лв. допълнителни приходи за бюджета), но което е по-важно - дават доста голяма свобода за местните производители на горива ("Лукойл" основно) и дистрибуторите (включително "Лукойл") да продават продукцията си най-високите цени в ЕС. България умишлено прие най-ниските възможни ставки в ЕС, за да опази потребителите тук, които взимат най-ниските заплати в съюза. Но потребителите не печелят особено, тъй като компаниите използват ниския акциз, за да надуват приходите си.

Интересен мисловен експеримент е да видим какво би станало, ако се повиши акциза върху горивата, с цел да се инвестира в алтернативи - дали заедно с наливането на нови средства в бюджета, това няма да окаже силен натиск върху производителите да следват по-пазарнo поведение. Разбира се, това би изисквало и по-добър контрол върху начина, по който държавата харчи парите си. А това поне засега изглежда толкова реалистично, колкото би било очакването бензинът в България да струва колкото този в САЩ.

по темата работи
Илин Станев

 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Проблемите на Китай със сметищата Проблемите на Китай със сметищата

Само за 2017 г. в страната са събрани 215 млн. тона отпадъци, генерирани от домакинствата в градовете

17 ное 2019, 1063 прочитания

Меркел настоява ЕС да поеме контрол над дигиталната икономика 1 Меркел настоява ЕС да поеме контрол над дигиталната икономика

Германският канцлер апелира държавите от съюза да придобият "информационна независимост" от компаниите в Силициевата долина

17 ное 2019, 1003 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Как НАТО ще ограничи миграционния натиск към Европа

Втора постояна военноморска група на алианса ще се опита да препречи най-интензивно използвания маршрут за нелегален трафик на хора

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10