С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 26 фев 2016, 17:33, 8554 прочитания

За един пробит Шенген

Колко ще струва краят на безвизовото пространство

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Онези българи, които помнят как пътувахме в шенгенското пространство допреди десетина години, едва ли ще забравят чувството за унижение по опашките за визи в посолства и по граници.

Другите, които не го познават, едва ли искат да го научат. Сходен опит имат португалци и испанци от Франция, словаци и унгарци от Австрия, поляци от Германия.


Така например унгарският премиер Виктор Орбан, който иначе рядко хвали ЕС, каза наскоро, че "за унгарците Шенген е свобода". Факт е, че шенгенското споразумение има неоспорима политическа стойност. Тя обаче е трудно измерима с количествени критерии. Затова, когато европейски политици приготвиха епитафии за Шенген, икономисти и анализатори си зададоха въпроса каква ще е икономическата цена, ако 26-те страни в Шенген, или поне 22-те еврочленки на зоната, затворят границите си за свободно движение на хора и стоки.

Въпрос за един милион

"Ако имаше общоевропейско издание на "Стани богат", това спокойно можеше да бъде въпросът за един милион евро", отбелязва пред "Капитал" анализаторът от френския Institut Jacques Delors Давид Риналди.



Председателят на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер даде своя отговор преди две седмици. На пресконференция в Брюксел той посочи, че затварянето на Шенген ще означава за бизнеса в ЕС по 3 млрд. евро годишно изгубен оборот. На въпрос от залата говорител на ЕК уточни, че Юнкер е взел това число от различни източници, най-вече от научни изследвания.

Малко преди него председателят на федерацията на германските износители BGA използва същата величина, но само за логистичния бизнес в страната си. Пред германския в. Tagesspiegel Антон Бьорнер посочи, че 70% от външната търговия на Германия са в рамките на ЕС, като по-голямата част е с партньорите от еврозоната. В случай на затваряне на границите "това ще коства само на транспортните компании 3 милиарда евро годишно", посочи Бьорнер.

Той базира оценката си на опи­та по германско-австрийската граница, където отскоро се завърнаха граничният контрол и опашките от тирове. За превозвачите увеличаването на времето за преминаване средно с час означава съответно заплащане на шофьора и общи допълнителни разходи.

Тук дори не се взема предвид загубата на време например за бързоразвалящи се стоки. Ако към сметката на превозвачите се добавят индиректни разходи, като например нуждата от допълнителни складове из континента, цената само за Германия може да стигне 10 млрд. евро годишно, пресмята Асоциацията на германските търговско-индустриални камари (DIHK).

Германската фондация Bertelsmann създава два математически модела, които проектират "оптимистичен" и "песимистичен" сценарий за първите десет години "след Шенген". В първия случай загубата през този период само за Германия ще бъде 77 млрд. евро, или 0.04% от германския БВП за това време. Кумулативният ефект за целия ЕС ще се равнява на 470.5 млрд. евро. В песимистичния вариант връщането на граничния контрол ще коства само на Германия 0.08% от нейния БВП за периода, или 234.8 млрд. евро. За цялото шенгенско пространство щетите ще се равняват на 1.43 трлн. евро. И в двата варианта подобен ход ще оскъпи вноса в Европа с 3%, като "в крайна сметка хората ще платят тази цена", предупреждава в представянето на проучването председателят на изпълнителния борд на Bertelsmann Аарт де Геус.

В сметките се включи и френската държавна агенция за икономическо планиране France Stratégie, която преди десетина дни обяви в доклад, че краят на Шенген ще коства на страните от безвизовото пространство 110 млрд. евро в идните десет години и ще свие икономиката им с общо 0.8%. "По-трудно е обаче да се изчислят допълнителните ефекти като загубата на мобилност на трудещи се, преките инвестиции и отлива на капитали", допълва институтът.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Коронавирусът приближава към пандемия Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

21 фев 2020, 627 прочитания

Фотоистория: Климатичните промени застигат и пингвините в Антарктида Фотоистория: Климатичните промени застигат и пингвините в Антарктида

С топенето на хабитата им храната на антарктическите пингвини намалява и популациите им се топят

21 фев 2020, 451 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Всичко може да се предоговаря

Или поне това е посланието, което изпраща британската сделка за ЕС. Така "Европа на две скорости" става все по-реална

Още от Капитал
Пазарът на жилища в София: Силен сезон, с първи епизоди на спадове

Ръст на сделките и застой в средните цени през 2019 г. Купувачите са млади, търсят нови сгради, сделките стават по-бавно и доминират двустайните апартаменти

Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10