С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 1 мар 2016, 16:17, 8288 прочитания

Турция спира опозиционни вестници, телевизии и радио

Медиите на холдинга "Коза Ипек" бяха управлявани от синдици до финалното решение за затварянето им

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Късно в понеделник по искане на главния прокурор на Анкара беше преустановена дейността на една от големите турски медийни групи - "Коза Ипек холдинг", съобщава вестник "Заман". Според друг местен вестник - "Хюриет", са затворени телевизиите "Каналтюрк" и "Бугюн", вестниците "Бугюн" и "Миллиет", както и радио "Каналтюрк". С тази стъпка приключва продължилата вече няколко месеца сага, в която правителството, полицията и съдебната власт притискаха една от големите опозиционни медийни групи в страната.

В съобщение, публикувано в своя Twitter профил, президентът на холдинга Акън Ипек изразява разочарованието си от случилото се. "Ипек медия беше една от най-влиятелните и ценни медийни групи в Турция. Отстоявахме демокрацията, универсалното право и правата на човека и идеята за свободата на мисълта. Сега ни затварят", пише Акън Ипек.


Теория на конспирацията

"Коза Ипек холдинг" е конгломерат от бизнеси, управляван от Акин Ипек, част от които беше и медийната група. Холдингът се свързва с турския проповедник и ислямовед Фетхуллах Гюлен и кръстеното на него движение "Гюлен". То беше близко до управляващата Партия на справедливостта и развитието (АКП) на президента Реджеп Тайип Ердоган до 2013 г., когато беше обвинено в опит за "превземане" на съдебната власт и обявено за терористична организация. Оттогава държавните органи продължават да разследват свързани с "Гюлен" лица и организации.

"Изданията на медийната група "Коза Ипек" бяха инструмент за изнудване на много журналисти, военни и интелектуалци в случаи като "Ергенекон" (непотвърдена тайна светска ултранационалистическа организация, част от "дълбоката държава", управляваща задкулисно страната) и Бальоз (също неосъществен конспиративен опит за преврат на секуларни генерали от 2003 г.)*. Всички тези обвинения бяха оттеглени след разрива между Ердоган и движението "Гюлен", но това създаде недоверие към тези медии", разказа пред "Капитал" турски журналист.



Държавата превзема медиите

Всъщност първоначалното разследване на вестниците и телевизиите на "Коза Ипек" започна в навечерието на последните предсрочни избори в края на 2015 г. Първоначално официалното разследване обяви, че търси финансови нередности в холдинга. С решение на съда от 26 октомври 23 фирми на "Коза Ипек" преминаха под управлението на синдици заради опасения, че чрез него се финансира движението "Гюлен". Два дни по-късно полицията извърши рейд в централата на медийната група в Истанбул, за да допусне синдиците. В следващите седмици бяха уволнени над 100 журналисти от групата, включително генералният директор на телевизия "Бугюн" Тарък Торос и главният редактор на едноименния вестник Ерхан Башюрт. Всичко това се случи дни преди изборите през ноември и беше част от широка атака на правителството срещу опозиционни медии и журналисти.

"Има 30 журналисти в затвора, а съвсем скоро Върховният съд освободи двама известни журналисти, като определи арестът им за противоконституционен. Това не попречи на Ердоган да обяви, че той "няма да уважи и да се подчини на решението на съда", разказа пред "Капитал" турският журналист. Според него журналисти от всички медии се чувстват заплашени след последните случаи. "Трябва да се има предвид, че макар този инцидент да е най-сериозният, не е първият. Друга голяма медийна група - "Доган", трябваше да плати големи данъчни глоби, а прокюрдският телевизионен канал IMC TV беше свален от пакета на телевизионния оператор "Тюрксат", разказва той.

Според "Хюриет" в петте месеца от назначаването на синдиците редакторската политика на медиите се е обърнала на 180 градуса и от опозиционни изданията и телевизиите на "Коза Ипек" са станали поредният говорител на управлението на Ердоган. Това обаче се е отразило на тиражите им - от един от най-четените всекидневници в страната с тираж от 104 хил. копия на ден "Бугюн" се е сринал до тираж от 5600 броя, като повечето от тях са поръчвани от държавни институции, пише "Заман". Подобен е сривът на продажбите на "Миллиет" - от 47.5 хил. бройки, продавани на ден преди октомври 2015 г., до 15 хил. в последните месеци.

*И двете конспирации не са потвърдени, а почти всички разследвани лица по тези случаи са оневинени след разпада в отношенията между АКП и "Гюлен" - бел. авт.

Този текст е създаден с финансовата подкрепа на Програмата за подкрепа на НПО в България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009-2014 г. Цялата отговорност за съдържанието на този текст се носи от фондация “Капитал” и “Икономедиа” и при никакви обстоятелства не може да се приема, че той отразява официалното становище на ФМ на ЕИП и Оператора на Програмата за подкрепа на НПО в България.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Освен съдбовни за Brexit британските избори са и референдум за Корбин 1 Освен съдбовни за Brexit британските избори са и референдум за Корбин

Управляващите консерватори имат преднина от 10 процентни пункта пред опозиционните лейбъристи

9 дек 2019, 786 прочитания

Китай ще смени целия чужд софтуер и хардуер в държавната администрация 2 Китай ще смени целия чужд софтуер и хардуер в държавната администрация

Страната ще смени между 20 и 30 млн. устройства в следващите три години

9 дек 2019, 1059 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Супервторник е големият тест за кандидатите за президент в САЩ

Дванадесет щата гласуват на първичния вот за кандидатите или на демократите, или на републиканците, или и на двете партии

Още от Капитал
Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10