Брюксел ще подобрява жп услугите в ЕС
22 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Брюксел ще подобрява жп услугите в ЕС

Брюксел ще подобрява жп услугите в ЕС

Постепенното отваряне на вътрешните пазари за конкуренция ще е от полза за пътниците

Марина Станева
2414 прочитания

© Reuters


Европейският парламент (ЕП) и Съветът на ЕС се договориха относно четвъртия железопътен пакет, чиято цел е чрез серия от мерки да направи европейските железници по-иновативни и по-конкурентоспособни. Според изявление на Европейската комисия (ЕК) споразумението ще подобри жп услугите в ЕС и ще облагодетелства пътниците чрез постепенното отваряне на вътрешните жп пазари.

"Пакетът отваря нова глава за европейските железници. Прекалено дълго в този сектор нямаше инициатива за адаптиране към нуждите на клиента и в резултат пазарният жп дял постоянно спадаше. Постепенното отваряне на пазара ще подобри услугата", зави еврокомисарят по транспорта Виолета Булц. И допълни, че този пакет ще доведе до нови инвестиционни възможности и ще създаде работни места в сектора. "Той ще окуражи европейците да се възползват повече от железниците, което ще допринесе за климатичните ни цели. Когато този транспорт стане по-атрактивен, всички печелят", обобщи Булц.

Три цели

Четвъртият железопътен пакет постепенно ще отвори вътрешните жп пазари за конкуренция. Това ще донесе ползи както за пътниците, така и за европейската икономика. Целите на споразумението са три. Първата е да се съживят вътрешните жп пазари. През последните десетилетия железопътният сектор регистрира постоянен спад на използването, като се очертават вътрешни монополи. Пакетът ще позволи на всички компании в ЕС да предлагат жп услуги в блока.

За търговски услуги новите участници ще могат да оперират на единния пазар след 2020 г. След 2023 г. компетентните органи ще обявяват търгове за извършване на обществени услуги, които ще бъдат отворени за всички жп компании в ЕС с изключение на специфични случаи.

Втората задача на пакета е да направи железниците по-отворени към търсенето от страна на пазарите и на клиентите. Брюксел смята, че конкурентният натиск от новите играчи ще принуди настоящите компании да се адаптират и да станат по-ориентирани към клиента. Страните членки все пак ще могат директно да дават договори за обществени услуги, ако са спазени условия като качество, точност и други изисквания. Ползите ще са за пътниците, тъй като опитът от страните, които вече са отворили вътрешните си пазари, показва, че услугите се подобряват, а тарифите спадат.

Последната цел е да спомогне за осъществяване на приоритетите на ЕК - чрез постепенното отваряне на вътрешните жп пазари да се формира по-справедлив и по-задълбочен общ пазар. Споразумението също така ще привлече инвестиции в жп сектора и ще има позитивен ефект върху създаването на работни места. Освен това железопътният транспорт е устойчив и ако стане по-привлекателен за ползване, ще се измести фокусът от други по-замърсяващи видове транспорт.

Влизане в сила

Споразумението ще спомогне и за завършване процеса по създаване на единна европейска жп област. То представлява шест законодателни предложения, обявени от ЕК през януари 2013 г. Сега пакетът трябва да бъде одобрен от страните членки и от ЕП, след което трябва формално да бъде приет от ЕП и от Съвета на ЕС. Това се очаква да стане до есента на тази година.


3 коментара
  • 1
    issunboshi avatar :-|
    xflood

    Дано това доведе и до подобрения по нашите родни линии..

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "#43c6dB":

    Това ще закрие родните ни линии. И не съм сигурен дали съм против, имайки предвид колко пари ни гълтат...

  • 3
    issunboshi avatar :-|
    xflood

    До коментар [#2] от "Георги Георгиев":

    Нека по-добрият победи.
    А клиентите успеят все пак да вкусят от това, което в Европа отдавна е стандарт.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK