С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 20 апр 2016, 15:26, 2312 прочитания

Брюксел ще подобрява жп услугите в ЕС

Постепенното отваряне на вътрешните пазари за конкуренция ще е от полза за пътниците

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Европейският парламент (ЕП) и Съветът на ЕС се договориха относно четвъртия железопътен пакет, чиято цел е чрез серия от мерки да направи европейските железници по-иновативни и по-конкурентоспособни. Според изявление на Европейската комисия (ЕК) споразумението ще подобри жп услугите в ЕС и ще облагодетелства пътниците чрез постепенното отваряне на вътрешните жп пазари.

"Пакетът отваря нова глава за европейските железници. Прекалено дълго в този сектор нямаше инициатива за адаптиране към нуждите на клиента и в резултат пазарният жп дял постоянно спадаше. Постепенното отваряне на пазара ще подобри услугата", зави еврокомисарят по транспорта Виолета Булц. И допълни, че този пакет ще доведе до нови инвестиционни възможности и ще създаде работни места в сектора. "Той ще окуражи европейците да се възползват повече от железниците, което ще допринесе за климатичните ни цели. Когато този транспорт стане по-атрактивен, всички печелят", обобщи Булц.


Три цели

Четвъртият железопътен пакет постепенно ще отвори вътрешните жп пазари за конкуренция. Това ще донесе ползи както за пътниците, така и за европейската икономика. Целите на споразумението са три. Първата е да се съживят вътрешните жп пазари. През последните десетилетия железопътният сектор регистрира постоянен спад на използването, като се очертават вътрешни монополи. Пакетът ще позволи на всички компании в ЕС да предлагат жп услуги в блока.

За търговски услуги новите участници ще могат да оперират на единния пазар след 2020 г. След 2023 г. компетентните органи ще обявяват търгове за извършване на обществени услуги, които ще бъдат отворени за всички жп компании в ЕС с изключение на специфични случаи.



Втората задача на пакета е да направи железниците по-отворени към търсенето от страна на пазарите и на клиентите. Брюксел смята, че конкурентният натиск от новите играчи ще принуди настоящите компании да се адаптират и да станат по-ориентирани към клиента. Страните членки все пак ще могат директно да дават договори за обществени услуги, ако са спазени условия като качество, точност и други изисквания. Ползите ще са за пътниците, тъй като опитът от страните, които вече са отворили вътрешните си пазари, показва, че услугите се подобряват, а тарифите спадат.

Последната цел е да спомогне за осъществяване на приоритетите на ЕК - чрез постепенното отваряне на вътрешните жп пазари да се формира по-справедлив и по-задълбочен общ пазар. Споразумението също така ще привлече инвестиции в жп сектора и ще има позитивен ефект върху създаването на работни места. Освен това железопътният транспорт е устойчив и ако стане по-привлекателен за ползване, ще се измести фокусът от други по-замърсяващи видове транспорт.

Влизане в сила

Споразумението ще спомогне и за завършване процеса по създаване на единна европейска жп област. То представлява шест законодателни предложения, обявени от ЕК през януари 2013 г. Сега пакетът трябва да бъде одобрен от страните членки и от ЕП, след което трябва формално да бъде приет от ЕП и от Съвета на ЕС. Това се очаква да стане до есента на тази година.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Италия намали очакванията за растеж за 2019 и 2020 г. 5 Италия намали очакванията за растеж за 2019 и 2020 г.

Правителството прогнозира 0.1% ръст на БВП тази година и 0.4% догодина

19 сеп 2019, 788 прочитания

Федералният резерв е разделен за бъдещите си действия 1 Федералният резерв е разделен за бъдещите си действия

Централната банка на САЩ се опитва да не вреди на икономиката, Джером Пауъл посочи на Тръмп проблемите от протекционистичната му политика

19 сеп 2019, 820 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
ЕК започна да разследва Google и заради платформата Android

Брюксел смята, че компанията пречи на други търсачки да се конкурират с нея на пазара в ЕС

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Разходка в Прага

Бира, трева и музеи. Из града, който "те сграбчва за реверите и не те пуска да си отидеш"

Книга: Иън Макюън - "Машини като мен"

Най-новият роман на популярния британски писател