ЕК иска да хармонизира правилата за "споделената икономика"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ЕК иска да хармонизира правилата за "споделената икономика"

Uber е една от компаниите, които се оплакаха в Брюксел за различното третиране в ЕС

ЕК иска да хармонизира правилата за "споделената икономика"

Някои от страните в ЕС като Германия и Франция държат обаче на строги правила за този бизнес

4746 прочитания

Uber е една от компаниите, които се оплакаха в Брюксел за различното третиране в ЕС

© В© Robert Galbraith / Reuters


ЕК е благосклонно настроена към компании като Uber и Airbnb.

Европейската комисия (ЕК) ще призове правителствата в ЕС да не забраняват и да не ограничават услуги като тези на Uber и Airbnb, за да прекрати атаката от регулации върху "споделената икономика" в Европа, съобщава Financial Times. Очаква се тази седмица ЕК да обяви насоки за хармонизирането на доста различното третиране на компании, които се опитват да преобразуват различни икономически сектори – от настаняване до транспорт в ЕС. Един от най-известните примери е компанията за споделено пътуване Uber, която беше добре приета от Великобритания, докато във Франция изпълнителните ѝ директори получиха заплахи за солени глоби и по-тежки наказания.

Ако ЕС въведе по-уеднаквени регулации за този тип бизнес, това ще го улесни в развитието му и няма да трябва да се справя с изискванията на 28 различни регулатора. Забраната за този тип услуги ще трябва да бъде "мярка от последна инстанция" за правителствата, твърди Financial Times, който е получил достъп до черновата на насоките на ЕК, които ще бъдат публикувани в четвъртък. Такава стъпка би намалила напрежението по отношение на техническите регулации между Брюксел и Вашингтон, след като усилията на Европа да овладее пазарната сила на компании от типа на Google и Apple доведоха до известни търкания. Миналата година американският президент Барак Обама обвини ЕС, че въвежда регулации, които са "предназначени да ударят по някои от техните търговски интереси".

Не всички нови правила звучат приемливо на компаниите

Въпреки че по-голямата част от новите регулации ще бъдат приветствани от повечето американски компании, които доминират в т.нар. споделена икономика, други будят тревоги. Едно от предложенията на ЕК е, когато компаниите не позволяват на операторите си да определят сами цените или ги принуждават да поемат клиенти, това да се счита като трудово правоотношение между работодател и служител. Всяко такова определение ще срещне съпротивата на Uber, която твърди, че шофьорите не са нейни служители, тоест че компанията не трябва да им плаща осигуровки например.

ЕК защитава "споделената икономика"

ЕК защитава обаче системите за рейтингови оценки, които се използват от компании като Uber, тъй като те биха могли да доведат до по-безопасни услуги. Същевременно критиците на системата твърдят, че разчитането на отзиви за шофьорите може да крие потенциални опасности. Услугите на Uber вече бяха частично забранени в няколко страни в ЕС, включително България, Белгия, Холандия, Франция и Германия.

Брюксел също критикува въвеждането на глоби до 100 хил. евро от Берлин за хора, които отдават под наем чрез Airbnb целите си апартаменти. Според ЕК такива правила са "като цяло трудни за оправдаване". Вместо това страните трябва да се замислят за мерки като въвеждане на ограничения за броя дни, за които някой може да наеме апартамент чрез такива сайтове като Airbnb, смятат още европейските власти.

С насоките, които ЕК подготвя, цели да насърчи страните от ЕС да преразгледат регулациите си за споделената икономика. Компании като Uber вече подадоха оплаквания към Брюксел за различното третиране в страните. Резултатите от разследванията се очакват до няколко месеца. Като цяло ЕК е благоприятно настроена към бизнеса от споделената икономика. Елжбиета Биенковска, комисарят за индустрията и вътрешния пазар, сравни миналата година критиците на Uber с противниците на въвеждането на печатните преси в Средновековието. Както Париж, така и Берлин обаче желаят доста по-строг контрол за новия бизнес и смятат, че националните регулации не трябва да се смекчават заради него.

КЗК спря дейността на Uber в България

Uber беше принудена да спре временно дейността си в България през октомври 2015 г., след като малко преди това Върховният административен съд (ВАС) потвърди решението на Комисията за защита на конкуренцията, че платформата за споделени превози трябва да прекрати "некоректните практики" спрямо таксиметровите компании. Компанията обжалва във Върховния административен съд решението на регулатора, но все още магистратите не са се произнесли по казуса, като е насрочено дело за 11 октомври 2016 г. Uber все пак продължава да инвестира в страната, като наема висококвалифицирани специалисти в центъра си за софтуерна разработка "Юбер България софтуер енд девелопмент". Това е един от шестте центъра на Uber в света, които предоставят и създават дигитални услуги, използвани в над 360 града в 66 държави.
ЕК е благосклонно настроена към компании като Uber и Airbnb.

Европейската комисия (ЕК) ще призове правителствата в ЕС да не забраняват и да не ограничават услуги като тези на Uber и Airbnb, за да прекрати атаката от регулации върху "споделената икономика" в Европа, съобщава Financial Times. Очаква се тази седмица ЕК да обяви насоки за хармонизирането на доста различното третиране на компании, които се опитват да преобразуват различни икономически сектори – от настаняване до транспорт в ЕС. Един от най-известните примери е компанията за споделено пътуване Uber, която беше добре приета от Великобритания, докато във Франция изпълнителните ѝ директори получиха заплахи за солени глоби и по-тежки наказания.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Тези компании трябва да се забранят, понеже не плащат да..

    Опа, осъзнах се. Къде е разликата между споделени, евтини услуги, опазващи околната среда, които не плащат данъци и жълтите коли, които не спазват правилата на движение, задръстват улици със своите стоянки и също не плащат данъци?

    Така като погледна на нещата, Uber излизат много напред спрямо местните пиявици.

  • 2
    chugunitz avatar :-|
    chugunitz

    Което дебело показва, че ЕК са шпиони на САЩ.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK