С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
14 1 юни 2016, 18:53, 42650 прочитания

Швейцария откри най-дългия железопътен тунел в света

Съоръжението под Алпите ще свързва Северна и Южна Европа и ще се отрази на транспорта и туризма

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Бързите влакове ще могат да достигат скорост от 200 - 250 км/ч.

Най-дългият железопътен тунел в света беше официално открит в Швейцария след седемнадесет години строеж. Тунелът "Готард" е дълъг 57 км, преминава под Швейцарските Алпи и ще свързва с бърз влак Северна и Южна Европа, предава BBC. Швейцария смята, че тунелът ще промени европейския товарен превоз, тъй като стоките, които в момента се превозват чрез милиони камиони, ще бъдат вече основно транспортирани с влак. Годишно около 28 млн. тона товари се превозват по жп линиите през Алпите, 80% от тях са транзитен трафик. Ползи ще има и за туризма, тъй като влаковете ще могат да карат с висока скорост – до 200 - 250 км/ч.

Редовните превози започват през декември


Тунелът ще надмине най-дългия в света в момента железопътен тунел Сейкан в Япония, който е дълъг 53.9 км и свързва основния остров Хоншу със северния остров Хокайдо. Цената му е малко над 12 млрд. долара, като средствата идват от акцизи върху горивата и ДДС, пътни такси за тежкотоварните превозни средства и държавен заем, който трябва да се изплати до десет години. Проектът за тунела беше гласуван и подкрепен на референдум в Швейцария през 1992 г., но строежът му започна няколко години по-късно. Той преминава на 2.3 км под планината и през скали, където температурата достига 46 градуса. Над 28 млн. тона скални блокове са били разкопани, а деветима работници загинаха по време на строежа. Сега тунелът, завършен в срок и в рамките на предварително определения бюджет, ще свързва Ротердам в Холандия и Генуа в Италия, както и Северна с Южна Швейцария доста по-лесно от преди. Ползите ще бъдат не само екологични, но и икономически – транспортирането на стоки с камиони често е придружено със закъснения и инциденти, а времето за превоз ще се скъси.

Редовните превози ще започнат през декември, а дотогава през тунела ще се извършат около 3000 изпитателни курса. Пътуващите между Цюрих и Милано ще се движат с един час по-малко, отколкото досега. Така времето за пътуване между двата града ще е вече 2 часа и 40 минути. Маршрутът на тунела е прав, вместо да криволичи през планините като стария железопътен и пътен тунел от 1980 г. През новия тунел ще преминават 260 товарни влака дневно със скорост 100 км/ч и 65 пътнически със скорост 200 км/ч.

Тунелът в числа

Преглед на оригинала Тунелът в числа





Трябва време за икономическите ползи

На откриването му присъстваха германският канцлер Ангела Меркел, френският президент Франсоа Оланд и италианският премиер Матео Ренци. Първият влак обаче, който ще премине през новия тунел на 1 юни, няма да превозва политици или знаменитости, а стотици обикновени граждани, спечелили лотария. Пред Reuters директорът на службата за федералния транспорт на Швейцария Петер Фюглисталер заяви: "За нас да завладеем Алпите е като за холандците да изследват океаните."

Пред швейцарската медия RTS зам.-председателката на Швейцарския федерален съвет (изпълнителната власт) Дорис Льотар заяви, че с този тунел "Швейцария може да демонстрира, че е лоялен партньор, на който европейците могат да разчитат". Тя обаче добави, че европейците също трябва да изпълнят своята част от ангажиментите си и да подобрят достъпа до тунела в собствените си страни, като засега Италия придвижва своите инвестиции в срок за разлика от Германия, която закъснява.

Това означава, че увеличаването на капацитета на маршрутите през Италия, Швейцария и Германия, които ще осигуряват влакове за "Готард", ще отнеме години и поради това ползите няма да бъдат усетени веднага. "Не сме приключили с планирането в Германия. Изоставаме от графика", посочва Хуго Граца от германското министерство на транспорта. Тъй като Швейцария не е част от ЕС, тя трябваше да договори двустранни споразумения с няколко страни в съседство за увеличаването на тези капацитети.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Световната икономика се забавя в синхрон 1 Световната икономика се забавя в синхрон

Ускоряващ се растеж през втората половина на 2019 г. зависи от благоприятното разрешение на търговската война и Brexit

19 апр 2019, 1398 прочитания

Комиците в политиката: Без майтап 5 Комиците в политиката: Без майтап

Украйна е на път да си избере комедиен артист за президент. И съвсем не е единствената, която удря смешен шамар на статуквото

19 апр 2019, 1814 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
"Дневник": Германия ще ограничи ВЕИ мощностите

Новият праг за ветрогенератори ще бъде 2.8 гигавата капацитет годишно.

Как Facebook ни управлява

Алгоритмите в интернет отговарят за това какво виждат и дори говорят милиарди души в целия свят

Алън Мертнер: Алгоритъмът постоянно се променя

Директорът рекламно инженерство във Facebook пред "Капитал"

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

1968 по Уорхол

Warhol 1968 в Moderna Museet връща атмосферата и духа на първата самостоятелна изложба на американския артист в Европа

След Хавел и потоп

Чешкият журналист Даниел Кайзер за кнгите си "Дисидент" и "Президент" и състоянието на журналистиката в Централна и Източна Европа